10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Obs till dig och alla andra; för SWB hästar är det fr om i år 3 hinder som gäller. Se banskiss på asvh:s hemsida. Hoppas verkligen att de som är tränare är uppdaterade på det?
Din klassiska metod funkar såklart på det också men antar att alla vill träna på det som kommer på bedömningen redan fr början. Jag tycker bara det blir bättre/lättare för hästarna med 3 hinder.

Jodå jag vet att det är tre hinder ! Men just iår så har jag en ponny så henne tränar jag i första hand på två, men nu när hon kan rutinen och är väldigt trygg i själva hoppningen så spelar ett två eller flera hinder mindre roll, hon har både hoppat studsserier och andra hinder än bara bommar, såsom vattenmatta, fyllda hinder med kollijox och även grind. Hästen är helt med noterna om vad som ska göras. men så har vi nött grunderna ganska många gånger.

Hade jag haft ett halvblod så hade jag gjort samma lika men med tre hinder på rätt avstånd

*kl*

Äntligen har jag börjat komma någon vart på min lille prins. Han är ju så himla stor och född först i juli så jag har tagit det väldigt lugnt med honom.

Longering fattade han på första försöket, både var han skulle gå och kommando. Fattar inte hur han lärt sig det för han är den första häst som jag inte haft med som handhäst innan (han gick som hingst länge ju). Har suttit upp på honom i boxen ett antal gånger både barbacka och med sadel utan problem så igår tog jag mod till mig och satt upp ute, på riktigt!
Maken höll medan jag tog sats från pallen och kastade mig upp. Inga problem, så vi skrittade några steg, helt cool, skrittade ett helt varv runt padocken med ett par stopp och sen satt jag av.
Så himla duktig! Börjar även fatta det där med löshoppning (galoppen och att ta tag i hinder är knepigt).

*kl*

Härliga kaptensbilder! :)

Och hoppas ni haft en bra jul allihopa. Sälv spenderades det mesta av julafton inne på förlossningen för min del,men nu är lillen ute,så nu börjar det närma sig att ta sig upp på Korven också,bara efterkontrollen ser bra ut om 8 veckor så ska jag provsitta iallafall! :love:

STORT GRATTIS TILL BEBIS! Så underbar, underbar julklapp! :bump:

---

Nu börjar verkligen tråden ta fart! Så himla roligt :)

Hoppas ni alla haft en underbar Jul och god och gott nytt år på er!

Åh! Grattis! Hoppas att ni mår bra båda två :laugh:
Roligt att du redan nu har siktet inställt på att du ska upp på din prins :D

Jag har lärt mig på samma sätt som du beskriver, nästan. Jag blir oerhört frustrerad av folk som smackar hejvilt från alla håll och kan bara tänka mig hur förvirrande det är för den stackars hästen som får dubbla budskap och tillslut bara stänger av.
Jag vill sköta drivningen mot hindret själv och inte ha "hjälp" med det från allehand folk på banan... Att det ska vara så svårt att förstå, för så många, att man inte kan smacka (driva) framför hästen :confused:

Det som skiljer sig i det som jag lärt mig (tror att det är det mest klassiska sättet att göra), motför hur du förklarar, är att jag inte gärna fångar hästen mellan varven. Stannar den på motsatt långsida gör jag (i princip) alltid, men mellan två piskförare (som står på lagom långt avstånd så hästen inte blir trängd på ett för litet utrymme), de lär sig snabbt att de ska stanna där och vänta utan att stressa fram och tillbaks.
Jag vet att många fångar hästen och leder den en bit och släpper, men varje gång man släpper den så är det en säkerhetsrisk, det är mycket lätt hänt att den råkar skicka ut ett ben när den ger sig iväg mot hindret.
Du verkar vara kunnig och jag tvivlar egentligen inte på att du har koll på din häst och kan läsa av dens kroppsspråk (inte för att det är en granti), men för en mindre van förare kan det sluta illa. Jag har sett flera skrämmande fall i den situationen...

Vad fin hon är! Jag minns din från hon var föl, snygg redan då :laugh: Var det inte hon som föddes först i tråden?
Vad är planen, ska du ta föl på henne?

Vem har du som ska visa? Vad kostar det?
Kommer du att lämna iväg henne till visaren innan eller den tar bara över på visningsdagen?
Jag har funderat fram och tillbaks på om jag ska leja någon. Men velar som tusan...

Kl
Någon som vet vilket/vilka datum det är visning på Flyinge? Det brukar väl vara VK Malmöhus som anordnar?

Grattis till den lille killen! Hoppas allt gick bra och att ni mår bra, för visst var det väl lite tidigt?

Jag ska använda Jörgen Folkesson, som är en av de bästa i Sverige. Han brukar visa massa hästar och han ska också hjälpa till vid löshoppningen. Han kommer få stå vid hindersidan, jag har inte den erfarenheten. Han har sagt ok, men vi ska prata mer efter nyår. Jag skickar inte min någonstans, Jörgen brukar ha löshoppningsträningar också och då åker jag dit med hästen. Annars får jag ordna så jag kan hyra ett ridhus så får vi träna där.
Kostnad vet jag inte ännu.

Preliminära datum, de som inte står något har inga datum/platser ännu

11 maj Svärdsjö Avelsföreningen Dalahästen

25 maj ASVH i Örebro län

ASVH Väst (fd. Bohuslän-Dals Vk.)
Gotlands Varmblodsförening
Gävleborgs Hästavelsförening
Halländska Hästavelsföreningen

18-19 maj Riddersberg Jönköpings läns Varmblodsförening

Kronobergs Varmblodsförening
Mellersta Norrlands Hästavelsförening
Mälardalens Varmblodsklubb

10-12 maj Åstorp Nordvästra Skånes Hästvänner

30 maj, 1 juni Nordöstra Skånes Hästvänner

5 maj Frödinge Norra Kalmar läns Hästavelsförening

Norrbottens Hästavelsförening

19 maj, Öknaskolan, Nyköping, Södermanlands Hästavelsförening

12 maj Ingelstorpsskolan, Södra Kalmar läns Varmblodsklubb

Södra Älvsborgs Hästavelsförening

Varmblodsklubben Malmöhus

Wermlands Hästavelsförening

Västerbottens Hästavelsförening

Ädla Hästen Skaraborg

3-4 maj Vreta, Östergötlands Varmblodsförening

3-4 maj Bollerup, Österlens Hästvänner

Problemet är väl att det inte finns några distanser ännu på hur hoppbanan ska se ut? Då känns det ingen idé att hoppa förrän man vet.

Tack för svar! Min häst är ju enormt enkel, hon lär sig på nolltid. Vi gjorde som ni en gång, men sen har jag inte haft hinderstöd så det räcker men det behövs inte heller för hon springer och hoppar iallafall :D Ibland undrar jag om jag gör saker för fort för att hon är så lättlärd.

Åh GRATTIS! Vilken julklapp! :laugh: Hoppas allt gick bra, har för mig att det var i januari du skulle ha egentligen?

Okej! Jag ska fundera lite på hur jag ska göra...

Men det finns ju avstånd på skissen, sen står det att exakta avstånd kommer senare. Men de lär ju bli ungefär så som det står, kanske något pluss eller minus på kortaste/längsta "tillåtna" distansen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈