Sv: Byta hovslagare eller ej?
Det är troligen många variabler som gör att upptaget av kalcium ökar vid motion läs- belastning
Även D o K-vitamin sägs förbättra bentätheten.
Men varför blir hästar urkalkade redan i tidig ålder i hov o strålbenen o inte på alla ben. Det måste väl vara genetiskt eller mekaniskt????
Läste nu att Kisel är viktig för kollagenbildningen i ben o bindväv, såsom senor o ligament.
Förstår nu mer varför min Vet vill att min ena häst ska belastas o inte vila som jag trodde var gynnsamt. Den är inte halt men har smällt på sig. Ser ut som ett överben, men det är det inte- ännu. o visst minskar det
Det är troligen många variabler som gör att upptaget av kalcium ökar vid motion läs- belastning
Att kisel har den egenskapen att öka absorbtionen är vedertaget. Öl innehåller kiselFysisk aktivitet och bentäthet
Att skelettet svarar på fysisk aktivitet och mekanisk belastning har man
kunnat visa i olika djurstudier och i
interventionsstudier gjorda på människor. Man har även kunnat påvisa att
inaktivitet i form av sängläge eller brist
på mekanisk belastning vid viktlöshet
i rymden leder till snabba förluster av
benmassa. För att kunna öka eller
bibehålla benmassan krävs regelbunden
viktbärande belastning. Studierna har
visat att deltagande i aktiviteter som
inkluderar hopp och snabba riktnings-
ändringar är särskilt effektivt för att
bygga upp skelettet. Gymnastik och
racketsporter är bra exempel på sådana
aktiviteter. Idrottare som deltar i aktiviteter utan viktbärande belastning som
exempelvis simning eller cykling har
däremot inte visat sig ha högre bentäthet jämfört med inaktiva personer.
I ett flertal studier har man påvisat att
de positiva effekterna av viktbärande
träning uppkommer på de ställen av
skelettet som belastas.
Även D o K-vitamin sägs förbättra bentätheten.
Men varför blir hästar urkalkade redan i tidig ålder i hov o strålbenen o inte på alla ben. Det måste väl vara genetiskt eller mekaniskt????
Läste nu att Kisel är viktig för kollagenbildningen i ben o bindväv, såsom senor o ligament.
Förstår nu mer varför min Vet vill att min ena häst ska belastas o inte vila som jag trodde var gynnsamt. Den är inte halt men har smällt på sig. Ser ut som ett överben, men det är det inte- ännu. o visst minskar det