Sv: Byta hovslagare eller ej?
Jag ska försöka förklara så kort som möjligt annars blir inlägget sjukt långt.. Det blir nog långt ändå..
Jag köpte hästen på hösten när hästen var tre år. Gjorde då en klinikbesiktning med röntgen. Hästen gick igenom utan anmärkningar utom möjligen lite hovbroskförbening men besiktande veterinär anser att det är utan betydelse.
Rider mest ut i skogen och ngn enstaka träning för tränare.
Visar hästen på kvaliten som 4 åring och hästen går igenom vet stationen med 10or rakt igenom och goda vitsord från bed veterinär. Dock har jag börjat tycka att hästen inte rör sig enligt förväntningar och får ganska dåligt gångartsbetyg med kommenterer som lite låst i bogen etc. Ska ärligt erkänna att jag inte reflekterade över det annat än att jag blev besviken men tänkte att vi kommer tillbaka.
Har även blivit tvungen att byta hovis då dåvarande hovis skulle sluta.
Ger hästen vila efter kvaliten och sätter igång efter nyår igen. Fortfarande med mest uteritter. Hästen har dock nu blivit väldigt stökig att rida ut, kastar sig o dyl, framförallt nerför men det kopplar jag tyvärr inte då.. Fortsätter ändå men rider mest i skritt och klättrar lite, lägger lite mer tid på ridbanan då underlaget är bättre där än på grysvägarna. Upplever att hästen är väldigt spänd och svår att få lösgjord.
Tar ut en hästmassör som anser att hästen är ofräsch. Åker in till klinik där vet anser att hästen är lite överansträngd i sina båda framkotor och hovleder, hästen blir sprutad. Vid återbesök är hästen ren. Sätter igång försiktigt och har lagt om träningen försöker undvika hårda underlag etc. Efter ca tre månader upplever jag hästen som ofräsch igen.. Åker in till klinik igen. Hästen halt i båda fram. Veterinären vill att vi ställer av hästen över sommaren och hästen ska skos med fram och bakvända skor.
Åker tillbaka till kliniken på hösten för kontroll innan igångsättning och då är hästen fortfarande halt. Då vill veterinären att vi gör en magnetröntgen. Jag vill då även att klinikens hovslagare tittar på skoningen. Hovisarna anser att det ser bra ut, lite oputsat kanske men vinklar och allt är bra. Jag står på mig och vill att dom skor om hästen. Efter omskoningen är hästen initialt ohalt...
Jagar då rätt på ny hovis=nuvarande.
Vid magnetröntgen framkommer att hästen har hovbensuppluckring och taggar på strålbenen. Jag frågar då vad jag har gjort för fel och hur det kan ha uppkommit. Får till svar att veterinären tror att det är ngt som var på gång redan vid köpet. Jag ifrågasätter då och menar att jag ju röntgade hästen vid köp. Veterinären säger då att min hästs skador inte syns på vanlig röntgen. Ex så kan man enligt vet säga att vanlig röntgen visar cm och magnetröntgen visar mm.
Vi provade att behandla och hästen blev först ok men sedan sämre igen. Jag bytte då klinik på inrådan av massören som anser att problemen kommer bakifrån knäna och tänkte även att det är bra med en second opinion sas.
På nya kliniken så kollar dom plåtarna och tar även plåtar på haserna samt baknäna. Den vet ansåg att hästen förutom problemen i framfötterna även har lindrig spatt och patella båda bak. Allt ser nattsvart ut och jag är beredd att ta bort hästen.
Kliniken vill då prova att behandla med Tildren som då ökar bentätheten och stoppar inflammationer i skelettet. Så vi provade med mkt goda resultat. Hästen slutade bråka vid uteritter och vid nerförsbackar. Fick oxå ett helt annat rörelsemönster. Så har det nu sett ut, åker var 6e mån till klinik för kontroll. Nu senast tyckte jag att hästen såg lite ofräsch ut på böjt spår på hårt underlag. Böjprov och longering på mjukt underlag visar inget. Jag påpekade detta för vet men h*n anser att det är samma problem som har varit hela tiden och att hästen bara behöver en ny Tildren behandling.
Jag har faktiskt tänkt byta klinik igen eftersom jag vill vara på säkra sidan.. Men det är ju ingen mening att åka med en ömfotad hovbölds häst. Och hästen ser fräsch ut mellan tappskor och hovbölder. Ingen kort stelbent gång eller problem i nerförsbackar. Så därför vill jag ha igång hästen innan jag åker in för kontroll.
Ja just det förra sommaren blev hästen akut jätte halt efter att ha dragit av sig skorna då med.. Fick inte tag på hovis då heller men det tycker jag inte är så konstigt för det var dagen före midsommar..
Åkte in akut till klinik då jag inte fick tag på ngn distriktare och hästen knappt vill stå upp. Kliniken hittar inte felet utan behåller hästen över midsommar helgen. Billigt, not!! Hur som på månd så kommer klinikhovis och gör bed akut sulläder infl. Limmar dit skon och fyller med equi pak.
Vågar då inte ställa hästen i samma stall med risk för nya tappskor. Var ganska sumpig mark vid det stallet. Men det är å andra sidan rel vanligt här omkring. Pratar med vet och kommer överens om att det är bättre att flytta hästen direkt än att riskera tappskor vid insläpp. Flyttar hästen 3,7 mil hemifrån bara för att komma åt bra hagmarker.
Nu har vi stått här i ca 1,5 år och hästen stor trivs. Han är jätte snäll att rida ut numer och första 9 mån så var det bara en tappsko. Men sedan i somras så har det blivit sämre igen. Trots mkt bra hagar och inga rusningar vid insläpp eller dyl. Jag fettar in hovarna på hovis rek och försöker sköta dom efter bästa förmåga men det hjälper inte :-(.
Nu har jag berättat hela vår jobbiga historia om jag har missat ngt så är det inte med flit.