10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Glömde det här med betäckning. Jag vill egentligen ta föl på henne, någon gång. Det är en fin häst med fina anlag från båda sidor, så det vore nästan synd att inte avla på henne. Frågan är bara när. :p

Uppfödaren (som då också är min stallägare) tyckte jag skulle betäcka henne som nu i vår, och att hon alltså får första fölet som fyraåring. Tanken var att hon skulle betäcka mamman samtidigt, och att fölen i så fall skulle ha nytta av varandra. Min har varit ensam som föl och unghäst, och det har väl kanske inte varit helt optimalt. Då tyckte jag att det lät vettigt, jag kommer ändå inte rida och träna stenhårt nu i år, så hon kommer i vilket fall ta det betydligt lugnare än vad hon kanske kommer göra sen, och sen är det liksom "gjort". Hon har en syster som är född -02, som inte har fått några föl, och det börjar brinna lite i knutarna om hon ska få något, och jag hade gärna sluppit stå där mitt uppe i en tävlingskarriär när hon är tolv-tretton och kanske behöva ta det beslutet då istället.

Men nu betäckte hon om mamman redan i år, så det kommer komma en liten bror eller syster nu våren -13. I vilket fall så kommer jag försöka hitta någon annanstans att stå, där det är bättre träningsmöjligheter och självklart bereonde på vart jag själv kommer bo, så jag känner inte att jag "måste" betäcka min nu, det fölet kommer ju ändå bli ensam i så fall. Sen har jag ju redan två hästar, och även med en bättre ekonomi så kommer tre vara helt otänkbart. Jag är lite inne på samma spår som Molin, även om jag går in i det med inställningen att fölet ska säljas, så är marknaden inte jättebra för det just nu, och jag kanske inte ens kommer kunna sälja någon som jag burit runt på sen den bara var timmar gammal. :angel: Hon ska förmodligen betäckas så småningom, men det blir inte nu.

Och angående viloperioder, så vill jag inte bestämma det i förväg. Jag får se när/om hon åker iväg, går det bra vill jag nog rida henne någon månad när hon kommer hem, och sen får vi se. Mycket lutar nog åt att hon i vilket fall kommer stå hela november i alla fall nästa år, en skittråkig månad som man ändå inte vill göra någonting med. Det beror helt och fullt på om jag kommer iväg från nuvarande stall, står vi kvar där lär hon få stå november-februari, beroende på vad vintern behagar hitta på.

Ja jag vet som sagt inte. Men jag tror du skulle göra rätt i att avvakta MEN å andra sidan är det "bara" slutet av december nu så du har någon månad till att fundera på detta såklart :)
Jag hoppas du finner det rätta på den punkten iaf!

Delvis kl.

Nej jag vet, troståldern är väl si sådär även för mig! Men det känns nästan som hon kommit in i en rejäl testperiod och alla gånger bryr hon sig inte i att det är JAG som bestämmer heller, som idag tex :mad:

ALDRIG någonsin har hon hållit på såhär för mig, det är först efter denna hovböld och den eviga vilan hon fick sig. Sen var hon bara sådär när vi började med promenaderna och trodde det kunde vara för att hon var pigg, men att hålla på och jävlas så enormt hela tiden, nej jag vette fan! :devil:

Vet har kollat igenom henne också, när hon fick sin spruta och hon kan inte hitta några fel som hon kunde se/känna. Så även hon trodde på testning och sen att hon är pigg och ev understimulerad.

Skit samma!

Idag tog jag mig i kragen FAST jag är dålig :o
Jag tömkörde henne en bit, och det blev inte riktigt så långt eller den väg från början jag tänkte för det är ISGATA här och hon halkade enormt med bakfossingarna som hon är barfota på.

Men det gick bra där vi gick, i massa mjuk/blöt snö.. Inte kul, haha
Men vad gör man inte för dom små trollen?

Gick verkligen KANON, hon skötte sig som alltid, snäll och framåt och var riktigt glad.
Sen någonstans på hemvägen blev det luftsprång 1 gång tror jag, sedan stack hon nästan för mig i nedanförsbacken (tömmade med grimma), hon har alltid lyssnat på röstkommandon och även tygel/tömtagen. Men nu ville hon trava full fart nerför och, ja tur snön var där så jag fick lite stopp på fötterna.
Svängde även av henne för att få henne ur "fokus" eller vad man ska säga. Sen skötte hon sig hyfsat igen.

Gjorde ett sista försök till bocksprång i backen uppför men där sa jag åt henne på skarpen!
Hon ligger på heeela tiden, enorm energi och jag vet inte HUR jag ska aktivera henne riktigt... HJÄLP??
Känns som mer vila vore knäppt, men vad vet jag?
Och nej, vi har inte gjort så mkt sen jag typ satte igång henne eftersom hon är såhär till och från!

Väl hemma så ville hon upp i skogen istället för att svänga in på gården, så aktivering verkar hon vilja ha men jag orkar inte med en häst som ska göra något djävulskap på hemvägen typ varje gång!

Något positivt är att bilarna är inte lika läskiga längre, kanske insett att hon faktiskt en gång i tiden visste det? ;)

Förlåt, det var inte meningen till ett så negativt inlägg!

Har du vinterskott honom? sulor + brodd?

Jag skulle vilja få på Rozalie skor fram, men här nere är det ju en j*vla pissvinter. Just nu lera och 5 plussgrader. Sen kan det slå om på nån dag och bli minusgrader, stenhårt och knagligt eller snö igen (som vi har haft rätt mycket av i en period innan det bestämde sig för att bli varmt igen). Detta underlaget sliter som tusan på fötterna och jag upplever henne som lite sulöm, hon tar inte för sig ordentligt.
Det är skitsvårt att veta hur man ska sko...

Ja han är skodd runt om med snösulor och fyra brodd på varje fot. :) Det har fungerat över förväntan! Han har blivit så fin i fötterna nu och hovis ville ju fortsätta ha honom skodd ett tag för att rätta till vinkeln som börjat bli lite tokig. Jag ville annars ha honom barfota nu i all snö, men jag litar på min hovis och gör som han tycker. ;)

KL
Fick för övrigt faktiskt tag i honom och bokade in besök på torsdag. Skulle ni slagit på den tappade skon nu eller låta honom gå utan? Det är ju faktiskt mjukt i backen nu med all snö så för den sakens skull gör det ju inget... Sen dör han garanterat inte av att skrota några dagar heller. :grin:

Jag får göra det. ;)

Angående tappsko, min gamla häst hade jättestora problem med tappskor förr om åren. Hon hade också en osviklig förmåga att trampa av sig en sko på sommaren när ordinarie hovslagare hade semester, taskig tajming har alltid varit den hästens ledord. :devil: Nu är hon visserligen bara skodd fram, men för henne gick det alldeles utmärkt att vara utan en sko några dagar (det kunde liksom bli bort åt en vecka också, ni vet försöka få tag i en ny hovslagare i semestertider...), men jag red henne inte under den tiden. Då fick hon bara skrota i hagen. :)

Molin: Min är gräslig nu också. Hoppar och studsar och har sig. Jag gör ju inte mycket mer med henne just nu än att leda till och från hagen, tänkte att hon i alla fall ska få hela december med vila också (en dag till alltså), och vi hade en jädra fajt i torsdagskväll. I fredags trippade hon in så fint så, igår blev hon visserligen lite orolig, men det var mest för att gamlan passade på att smita i ett obekvakat ögonblick så hon blev själv. Men ikväll var det dags igen. Hon småreser sig, försöker dra, bockar och kränger. Och tycker att jag är skitjobbig som inte låter henne hållas. :p
Jag ska sätta igång med henne nu snart tänkte jag, och hoppas att det blir bättre när hon blir lite mer aktiverad. Hon har fått äta mer kraftfoder också för att få ner medicinen, plus att hon stått inne nästan hela december och att hennes buskompis flyttade, så det hade förmodligen varit konstigare om hon inte bråkat. Har du någonstans där du kan släppa henne lös? Min hade en sån period i våras, när hon skulle testa och hålla på, då släppte jag henne lös i paddocken och löslongerade/lät henne springa av sig det värsta.

Vad skönt å höra att det inte bara är min. Även om din stått inne på vila, min har iaf haft full utevistelse i och med lösdrift (hon stod bara inne några nätter) i början av hovbölden.

Ja jag har en bana jag får använda för en avgift per gång, vet bara inte hur den ser ut nu när det regnat och varit över 4 plusgrader, snön smälter fort nu :( Inte kul med isgatorna över alla vägar!

Ja alltså hon är helt underbar i hagen, stallet och till en början av promenaderna och som idag tömkörningen. Nu har vi gått så att vi kommer runt på en väg utan har alltid vänt och gått tillbaka eftersom hon strulade även på väg ut förut också (det verkar iaf ha lagt sig) och gör nu bara när man väl vänt och är på G tillbaka.
Hon kanske inte vill hem? :angel:

Jag har funderat på paddocken, tror det skulle behövas. Absolut!
Ska messa och se med ägaren om den går att vara på, annars får jag hålla mig till tömkörningen för där håller hon sig betydligt bättre än vid hand måste jag erkänna!

Förstår inte vad som vänt sig i hennes skalle, jädrar vad jobbig hon är när hon väl satt igång. Då går det knappt att bromsa henne utan att hon flyger i luften :eek: Det ska gå full fart framåt om hon får bestämma

Idag har jag suttit på min kille för första gången! Det var en sån underbar känsla! Lite pirrigt då han endast blivit sutten på två gånger innan, men det gick så bra så! Så himla stolt över honom :love:

603178_446557002078421_96232802_n.jpg

Hade tänkt skritta för andra gången på min idag. Det var egentligen tänkt att jag skulle göra det ett par dagar på raken efter första tillfället men han är bara skodd fram och vi hade såpade vägar (gick inte att köra bil ens) i två dagar så den tanken sket sig...
Idag regnar det på tvären och blåser kraftigt samtidigt som grusvägarna till största delen är perfekta för ridning. Synd bara med fläckvis is fortfarande.
Tar nog tur nr 2 i morgon istället som det känns nu.

Visst är det tråkigt över dessa isiga vägar som kommit nu i och med plusgraderna och det lilla regn som kommit. Det förstör så mycket :(

Jag hoppas snön kommer snart igen, så man slipper ishalkan både för oss 2benta och 4benta!

KL

Min lilla har ju inte gjort ett smack på många veckor fick vara med och löshoppa idag, vi stämde bara av att hon kommer ihåg hur man gör och det gjorde hon. Lite enkla övningar med ett 80 cm högt hinder som max. duktig flicka, nu ska hon nog till sitt andra hem på långvila till sommaren då hon kommer tillbaka och rids in inför treårstest (ponnytesterna går förmånligt nog i Augusti för våran del)

Fördel västkusten - när det regnar och blåser här så gör det det rejält = all snö är borta och nu i kväll var vägarna helt rena från is (pyttefläckar kvar) och de är som bästa vårvägar att rida på.

Tog en kort sväng i skritt på lilleman med maken som bihang. Max 400 m med massor av stopp och start. Sen var han sååå trött att vi inte ens hade styrfart de sista 50 m. Fick släpa honom efter mig in på gårdsplan.
Med tanke på hans storlek i förhållande till min (65 mot 650 kg) så är det nog mest hjärnan som var trött :angel:

Ah ja okey.
Det är kanske är en fördel men isåfall när det är dax för det inte mitt i vintern då vill jag ha det vitt och halkfritt så att säga :)

Idag ska inte jag ut, skönt för jag behöver den vilan. Men jag tror jag ev lär ut vid/efter tolvslaget för och se så att mina tjejer klarat av alla raketer. Förra året brydde dom knappt sig, året innan for dom runt som idioter. Så jag vet inte alls detta år.

Men imorgon ska jag ut och jag tror jag kör på tömkörning igen, för och se hur hon är, jag hoppas innerligt att vägarna är OK så att vi kan ta oss runt en vända helt utan att vända för och se hur hon sköter sig! Skulle vara kul!
För som sagt, senaste ggr har hon börjat bråka när man väl vänt och börjat gå tillbaka.

Jag vill så gärna också sitta på hennes rygg igen, men jag vill såklart få henne lugn innan. Eller så är det kanske det hon vill ;) Nejdå!
Hon är en riktigt rund boll och hennes rygg ser så sjukt inbjudande ut att sitta barbacka på :love: Längtar tills vi är där!

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!!

Bjuder på några kassa bilder på min köttbulle från igår!
1212302_zps592d9178.jpg

1212303_zpsf0408427.jpg

12123013_zps1ef5e8a8.jpg

12123012_zpsac620f22.jpg

1212308_zps44c76cea.jpg

12123025_zps29f19df2.jpg

12123023_zpsc2967ed9.jpg

Grått och trist väder igår, så bilderna är inget och hurra för!
Nackdelen när snön smälter är att allt brunt skit kommer fram. Usch!
Det har inte varit mycket i hagen förens igår, så jag antar att det mesta legat under snön! Dax å börja rensa lite tror jag.

Visst ser hon lite flummig ut med sin mask i ansiktet! Sötgrisen!

Haha, hjärnkontoret gick på högvarv! ;) Kul att det går så bra! :laugh:

happynewyear_zps2d926731.jpg

Önskar jag och Kaptenen!

Senast ändrad:

Gott nytt år från oss också!

Känns helt sinnesjukt att vi har treåringar nu! :eek: Jag har ju sett min dagligen sen hon var lite drygt fyra-fem månader gammal, och jag tycker inte alls det har gått så lång tid. Men om jag tittar på en bild som hennes systers före detta fodervärd har på Facebook, när hon bara är några timmar gammal, så ser jag ju att det har hänt en hel del. :angel:

Vi överlevde tack och lov nyårsfestligheterna utan incidenter. Lite osäkert att ha hästarna mitt inne i ett villaområde när grannarna laddar upp för fest redan flera dagar i förväg. Mina fick gå in innan det blev helt mörkt, och när jag var uppe och tittade till dem vid tvåtiden var allt lugnt. Funderar på om jag kanske skulle gå den minsta rundan vi har med henne imorron, den tar bara tio minuter. Eller om det är för tidigt efter medicineringen?

Delvis kl

Gott nytt år alla 3-åringar :D

Jag hade besök av en vän (som också är en duktig och litenryttare) på nyår och hon var ridsugen så jag passade på och slängde upp (eller rättare sagt så satt hon upp själv i stigbygeln på min duktiga ponny:)) henne på min lille häst! Han är riden utan ledare två gånger och travad en gång tror jag. Han har inte gjort något sedan oktober-november någongång så han ville ha lite uppmärksamhet.

Det var en riktigt glad och pigg häst som traskade av stallplan, med lite stöd av matte i grimskaftet. Vi tog en kort runda på 10-15 min och mesta delen reds han lös. Vi fick till både trav och galopp (och ett litet bocksprång ;)). Så nu har han hajat att man kan galoppera med någon på ryggen och jag har nog aldrig sett honom så nöjd med sig själv :love:

Så nu fortsätter vintervilan till februari :)

Min 10a har mest bara gått och såsat i hagen fram till nu. Icke att förakta att han förvisso haft två äldre herrar i frack(nu 19 resp 25 år... :love: ) som lärt honom veta hut... Det är fantastiskt att ha en ponny som är helt rätt i skallen; trygg, cool och vänlig utan att på något sätt vara mesig.
Idag har han blivit riden första gången - av min 3½-årige son, som tjatat hela hösten om att få rida på Koko... Mitt svar har då hela tiden varit att "du får vänta tills han är tre år". Och idag var ju då dagen när Koko blev tre år, så jag fick ju hålla mitt löfte. :D En liten skrittur blev det (200 m bort till grannen och tillbaka) med barnet i sadeln och "gammelfarfar" (25-åringen) som draghjälp framför - och givetvis mig bredvid i ett snöre.
SÅ kan man göra med en shettis med bra skalle :love: jag hade aldrig gjort det med någon annan.... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 141
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 424
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar