Sv: 10rna del 4
Jag satt på min igår igen, o flera varv i paddocken. Skritt än så länge. Spänd såklart men när hon slappnade av fick hon en härlig gung-skritt.
Jag tänkte kolla om en kompis kan rida henne sen i trav osv, hon är mycket lättare än vad jag är och hästen har ju inga ryggmuskler så de måste ju tränas.
Hur tränar man de bäst? Jag har tänkt att longera korta korta perioder med chambon, sen vet jag att man kan gå i backar och även över upphöjda cavaletti.
Apropå cavaletti så låg de på marken i paddocken igår, och jag måste ju ha ett mål när jag gör saker så vi skrittade över de flera gånger
Dessutom red en annan i paddocken under tiden som galopperade och travade bakom, framför och bredvid, min häst brydde sig inte alls
Jag tror att när hon är travad någongång så lägger jag ner till mars ungefär. Hon är ju faktiskt bara 2.5 år.
Apropå betäckning så har jag ju tänkt att betäcka. Jag vet inte riktigt ännu om det blir så men det vore kul. Man får väl utnyttja tiden väl
De ska ändå gå på längt sommarbete t sommaren, sen kan man ju rida lite på hösten oavsett om de är dräktiga eller ej. Våren som 4åringar, visst är de inte dräktiga kanske man vill satsa på 4 års championat (nu pratar jag halvblod, kan inget annat). Sen blir det ju bete igen för stoet och fölet eller då för "tävlingshästen".
Fördelen är ju att blir det en bra häst och man kanske vill se hur långt den kan gå vill man inte förstöra det genom att ta föl. Och blir hästen så bra att det blir en elit-häst, om man nu vill det, så kommer det ju dröja oerhört länge innan man kan ta föl, och dessutom är ju hästar som människor, de som tränar elit måste trappa ner för att få igång produktionen med hormoner osv igen. O då kanske man inte ens får ett föl efter sitt fina sto...
Men jag har sagt att det är 3 års testet som avgör. Jag har inga höga krav på min häst där, jag vill gärna 7or på allt (hopphäst), då blir jag nöjd, så får jag se vad domarna säger och även då ska jag fråga om de tycker jag ska betäcka eller ej.