10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Liten följdfråga till er alla. :)

Skulle ni lägga ut bommar för varje ställe där det senare kommer vara hinder + bom? Alltså så man lägger ut fyra bommar redan från början som han bara får galoppera över? Det känns ju i min värld enklare, är han van att det kommer ligga bommar där är det ju då inte så jättestor skillnad när det höjs upp lite, eller tänker jag fel då?

Jag tror jag kommer hoppa av kursen, det känns bättre att fixa själv...

Jag har löshoppat min med bommarna på plats. Hade dock missat markbommen direkt efter svängen och att det var två galoppsprång mellan hindrena (han fick bara ett mellan de två första).

Har börjat höja hindrena lite men då har han ju fått vara med mamma sen han var föl och hoppa pyttehinder och nu när han är drygt 170 cm är liksom 50 cm inte värt att lyfta på benen för :grin:

Jag har inte testat det nya "på riktigt" än, så jag vet inte riktigt. Men med det gamla systemet så gjorde jag så, jag antar att det fungerar med det nya också. Ev blir det lite lurigt med första bommen som ligger nära hinder ett, finns en risk att de tar två bommar i ett språng där, men det märks ju ;)

+grimman: Tack för input! Jag har nu avanmält kursen, så nu hoppas jag att jag verkligen kommer ta mig iväg på egen hand... Har mejlat till de andra som jag vet brukar vilja löshoppa också, hoppas att vi kommer kunna samarbeta lite. :) Ska försöka hålla ungefär samma datum för träningar som det var meningen att jag skulle ha på kursen, men nu när jag kan välja tider lite själv kommer jag kunna vara med på tömkörningskurs också! Det ser jag mycket fram emot! Den tränaren är väldigt duktig så jag hoppas kunna få mycket bra tips. :laugh:

grimman: Haha, nä 50 cm är ju inte mer än en bom för en sån jätte! :D

De få gångerna jag har löshoppat har det ju inte varit speciellt seriöst, och jag ska ju ändå inte visa henne, men vi har lagt ut bommarna (till det otroligt höga antalet tre :grin:) där hindrena ska vara först. Så första gångerna går/springer de bara över bommarna. :)

Precis som alla har sagt, vilken julklapp!
Kan inget annat än hålla med på den punkten :love:
Stort grattis till bebisen!

Delvis kl.

Jag ligger i en riktigt dålig förkylning som började redan juldagen men feber och hosta men som sedan blev bättre tills igår eftermiddag då det small till med rinnande snor och tusentals nysningar, det vägrar sluta :( Nyser tamefasen säkert 10gg på en mindre än 1min emellanåt!

Men jag tog mig ut på en kort promenad med lillan iaf, var inte så kallt och det kändes bra (kanske inte nu)... Men det får vara så :angel:

Satte sadeln på henne vilket hon blev lite förvånad över och stod inte helt still när jag skulle spänna för gjorden, men pratade lugnt med henne så det gick bra.

Uppförde sig riktigt fint, andra gången på rad nu!
Tills vi nästan var hemma, i nedförbacken vid grannen (som vi gick förbi på väg ut också) hon longerade sin ena häst där vilket Miraz inte brydde sig om men hon blev ändå lite ivrig i nedförbacken vilket slutade luftsprång när jag bad henne ta det lugnt! :mad:

Nu fick även min kompis se hur hon gör, har innan försökt förklara det vilket är svårt ibland måste jag erkänna. Men nu såg hon och hon höll med mig, det verkar hända när Miraz blir väldigt ivrig och vill mer än hon får och/även när det händer fler saker omkring henne som hon inte märker på engång.

Så vi får fortsätta helt enkelt, men det går helt klart mycket bättre idag! Lyssna kanon ända tills då i backen, efter det gick hon bra tills en bit upp igen då hon gjorde något skutt igen och sedan ett till..... *grr*

Ska tömköra henne så fort jag har lite mer ork, lär försöka vila mig så mycket som möjligt så man blir frisk! Inte kul å dra på sig en förkylning när man äntligen är LÅNGLEDIG!!! :(

Grattis till den lille killen! Hoppas allt gick bra och att ni mår bra, för visst var det väl lite tidigt?

Jodå,vi vart ju kvar lite extra pga att sugreflexerna inte var helt 100,sen var vikten lite oroande då han var för tung för sin ålder när han föddes,nästan ett helt kilo,men trots att han var stor så får han ju endå inte rasa i vikt,utan lär ju fortfarande följa kurvan med procent och jadajada! Dom får ju inte gå ner mer än 10% av födelsevikten,och vi var där och snuddade... När väl vikten är bra så får han gulsot,och där är vi nu,åker in och ut för nya prover hela tiden,men jag slipper iaf ligga kvar inne på BB,för det var FRUKTANDSVÄRT tråkigt! Nu var kvällsprovet oförändrat sen morgonprovet,så vi ska ta ett till i morgon vid lunch,är det fortfarande oförändrat/gått ner så kan vi släppa det sen.

Han vart född i v 36,så han hade bråttom ut... ;)

Senast ändrad:

de lär sig snabbt att de ska stanna där och vänta utan att stressa fram och tillbaks.
Det är bra om de lär sig, men jag lovar att ungefär 90 % av alla som jag sett på visning må vara tränade så och de gör så på testet och hästarna är skitstirriga och springer fram och tillbaka - ibland förbi piskförare om de inte har "grindar" som stänger. Jag tar hellre risken med själva släppet, visst är det teknik att komma åt sidan snabbt nog men det är enklare att lära en människa den tekniken än en häst att inte bli stirrig. Dessutom så har man liksom koll på om man behöver hålla i lite längre om hästen ligger på som fasen eller om man kan släppa tidigare och få upp mera fart ifall att man fångar mellan.

Jättekul med bebis men det finns ett föräldraforum så fortsätt diskussionerna om den där så diskuterar vi hästar födda 2010 här.

Görel - moderator

Hon svarade ju bara på en fråga.... inte några långa diskussioner precis.

kl

Grusvägarna här är nu perfekt mjuka och fina, red ut lite lite längre igår med Fendi. Inga bocksprång i galoppen idag utan rullade på ganska bra framåt. Hon tog även några förhållningar i traven.

Hur har ni tänkt lägga upp ridning/träning på era 10 : or framöver? Jag kanske rider Fendi några gånger till men sen får hon nog vara. Kanske några veckors ridning i april innan sommarbetet.

Velar fram och tillbaka om hon ska betäckas eller inte. Jag älskar den här stolinjen, mamman var en fantastisk häst och jag tror nog Fendi kan ge en trevlig avkomma också.

Men samtidigt, ska man vara nöjd med det man har kanske? det är ju en risk att betäcka också. Och om Fendi skulle få en frisk avkomma och allting går väl, ja då måste jag ju sälja min andra häst.

Vad kul att det går framåt för er, du får slänga in mer bilder på din fina :love:

Jag vet inte hur andra skulle gjort, men jag skulle nog vänta. Utbilda henne vidare under kommande året och se vad hon går för sen kanske man kan kolla på betäckningsidén lite mer än nu.

Jag var själv nämligen inne på att betäcka min tjej det kommande året, dels för att araber utvecklas lite saktare än vissa andra.

Men efter många olika samtal hit och dit, funderingar och tips så har jag valt att utbilda henne först, satsa på henne under kommande år och sen kanske betäcka om jag fortfarande vill det.
Men jag ska iof inte behålla avkomman själv är tanken, tanken är att ev sälja det (vill ju pyssla lite med lätt avel) och då är det bra om även stoet har något att visa sig för än bara fadern, lättare och sälja då inbillar jag mig iaf.
Men aveln/uppfödning i säg är ju svårt nu i och med försäljningen/marknaden.

Miraz är en mycket trevlig häst, men tuff så in i norden har hon visat sig nu!
Men tror att hon kan få riktigt fina och trevliga individer efter sig med rätt hingst!

BTW, kan dom ha kommit in i trotsåldern redan?
Brukar det inte komma vid 3 års ålder ca? :angel:
För nog kan hon testa mig allt, vilket ni fått höra om.. Och jag funderar om det kan vara så...

Ja kanske gör jag så, väntar lite.

Det där med trotsålder vet jag inte riktigt om jag tror på egentligen :p, även om hästar mycket väl kan testa. Speciellt unga hästar som utvecklas mycket hela tiden, klart de måste se var gränserna går.

Det viktiga är nog att man är konsekvent, och så ska man nog akta sig för att tjata på dem tror jag. Jag menar om man har något problem behöver man inte absolut få rätt-få sin vilja fram, för det kan skapa spänningar, jag tror på att man istället gör lätta saker som hästen känner att den klarar av, så behöver förhoppningsvis inga problemsituationer uppstå :)

Jag har också haft araber, men det är några år sen nu. Hade ett underbart sto efter Pomar. Flugskimmel, så vacker o klok, o så härlig att rida :love:

Jag satt på min igår igen, o flera varv i paddocken. Skritt än så länge. Spänd såklart men när hon slappnade av fick hon en härlig gung-skritt.
Jag tänkte kolla om en kompis kan rida henne sen i trav osv, hon är mycket lättare än vad jag är och hästen har ju inga ryggmuskler så de måste ju tränas.
Hur tränar man de bäst? Jag har tänkt att longera korta korta perioder med chambon, sen vet jag att man kan gå i backar och även över upphöjda cavaletti.
Apropå cavaletti så låg de på marken i paddocken igår, och jag måste ju ha ett mål när jag gör saker så vi skrittade över de flera gånger :D Dessutom red en annan i paddocken under tiden som galopperade och travade bakom, framför och bredvid, min häst brydde sig inte alls :D

Jag tror att när hon är travad någongång så lägger jag ner till mars ungefär. Hon är ju faktiskt bara 2.5 år.

Apropå betäckning så har jag ju tänkt att betäcka. Jag vet inte riktigt ännu om det blir så men det vore kul. Man får väl utnyttja tiden väl :D De ska ändå gå på längt sommarbete t sommaren, sen kan man ju rida lite på hösten oavsett om de är dräktiga eller ej. Våren som 4åringar, visst är de inte dräktiga kanske man vill satsa på 4 års championat (nu pratar jag halvblod, kan inget annat). Sen blir det ju bete igen för stoet och fölet eller då för "tävlingshästen".
Fördelen är ju att blir det en bra häst och man kanske vill se hur långt den kan gå vill man inte förstöra det genom att ta föl. Och blir hästen så bra att det blir en elit-häst, om man nu vill det, så kommer det ju dröja oerhört länge innan man kan ta föl, och dessutom är ju hästar som människor, de som tränar elit måste trappa ner för att få igång produktionen med hormoner osv igen. O då kanske man inte ens får ett föl efter sitt fina sto...

Men jag har sagt att det är 3 års testet som avgör. Jag har inga höga krav på min häst där, jag vill gärna 7or på allt (hopphäst), då blir jag nöjd, så får jag se vad domarna säger och även då ska jag fråga om de tycker jag ska betäcka eller ej.

Först och främst kommer jag kolla så att min inte får tillbaka krabbet med benet/hoven, hon fick sista medicineringen igårkväll, så det känns som de kommande dagarna är viktigast att kolla. I och med att vi inte helt säkert kan säga att det var hålväggen (hovslagaren upptäckte den ju efter att veterinären hade varit ute), att hon inte haltade på flera dagar innan veterinären ens kom, och sen inte visade någonting ens efter böjprov, så vet vi ju inte riktigt vad det var. Men om hon inte visar något så ska hon ju sättas igång nu.

Hon har fått nästan två månaders sammanhängande vila nu i och med att hon haltat, mer klarar hon inte psykiskt, för hon är för j-vlig rent ut sagt nu. Jag tänkte börja med promenaderna igen och sen bygga på med longeringen, när underlaget i paddocken blir något bättre än nu. Går allt som det ska och hon fortsätter på det fina spår hon var på innan hon blev skadad så tror jag vi tar sittningen/åkningen i mitten på februari istället. Jättedrygt att hon blev skadad, nu har jag haft möjlighet till hjälp sen 22 december, varje dag, och ingenting har vi kunnat göra. :( När jul- och nyårshelgerna är över kommer det bli lördag-söndag igen, ända tills det blir så ljust att man kan utnyttja kvällarna. Ja, alltid är det något. ;)

Sen får vi se helt enkelt. Mycket lutar åt att hon åker iväg för inridning. Men när beror väl lite på hur träningen går innan, och hur det blir med allting annat.

Kaptenen får gå några veckor till kanske. Jag vill ut i skogen med honom ett par gånger och galoppera lite innan jag ställer av honom. Sen kommer han få vila helt från allt utom löshoppning fram till april eller nåt sånt. :) Tyvärr kan jag ju inte betäcka, annars hade jag gjort det. ;)

KL
Kaptenen hade dragit av sig en framsko igen. :mad: Jag hittade iaf igen den så nu blir det till att jaga hovis. Jag kan slå på den själv men det är ändå dags för omskoning så det är lika bra att göra det direkt.

Ja, det finns ju fördelar och nackdelar med båda sätten. Har man en häst som inte fattar att den ska vänta emellan så kanske det är bättre att fånga den. Likaså om den får för hög fart, så man kan leda den närmare innan man släpper. Inget måste ju vara skrivet i sten och man får anpassa efter individen för att den ska visa sig så bra som möjligt. Men som utgångsläge så väljer jag att inte fånga, mina hästar få lära sig att stanna och vänta själva. :)

Har du vinterskott honom? sulor + brodd?

Jag skulle vilja få på Rozalie skor fram, men här nere är det ju en j*vla pissvinter. Just nu lera och 5 plussgrader. Sen kan det slå om på nån dag och bli minusgrader, stenhårt och knagligt eller snö igen (som vi har haft rätt mycket av i en period innan det bestämde sig för att bli varmt igen). Detta underlaget sliter som tusan på fötterna och jag upplever henne som lite sulöm, hon tar inte för sig ordentligt.
Det är skitsvårt att veta hur man ska sko...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar