10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

kl.
Idag tog jag tog i min lilla igen. Jag kan ju lugnt säga att hon inte fixar det här med att vila (sen kanske det hade varit bättre om hon faktiskt hade kunnat vara ute i hagen under vilan, nu har hon ju stått på box nästan hela tiden), för vi hade en jäkla fajt. Det var länge sen jag var så arg på henne, och länge sen hon var så j-vlig. Hon följde i alla fall med snällt efter den urladdningen, vi var väl ute i sju minuter kanske förrutom vårt lilla bråk precis utanför stallet, det kändes som en lagom mjukstart. Hon var dock snällare inne idag än vad hon brukar, försöker trösta mig med det. :p

kl

Ojj,har ju glömt att uppdatera att korven vart riden igen första gången efter vilan förra Onsdagen,tyvär kunde jag inte vara med eftersom jag låg på bb då,men det hade iaf gått superbra. Dom hade varit på ridbanan och svängt och styrt lite,hade inte varit några problem alls. Nu är det isgata överallt så det har inte blivir av något mer,får se när nästa gång blir.

Bebisar har sin plats på föräldraforumet inte här. I fortsättningen tas alla inlägg om bebisar bort.

Görel - moderator

jag försökte mig på svängaövningar från backen idag och det gick väl sådär...
Eftersom han försökte knata över min långe gubbe när vi var ute och red härom kvällen då jag försökte styra honom åt andra sidan av vägen tänkte jag att då gör vi det på longrein istället.
Jag inser inte min litenhet slår det mig när man går vid sidan av denna långbenta vingelpetter på 170 cm. Att en grusväg kan bli så smal!!!
Efter 1 km vinglande/styrande och hittande av stopp och startfunktion var jag genomsvett och han trött i skallen igen. Ska ta en mkt kort kvällsrunda uppsutten på honom bara för att se var vi landade.

Vad kul att det hade gått bra! :laugh:

grimman: Han låter som en tonårskille som växer för fort. ;) Efterlyser bilder!!

KL
Här kommer lite bilder på min buspojk. I väntan på hovslagaren tog jag lite kort.

Kikar på vad vovvan har för sig
DSC_0012_zps5b60a510.jpg

Bus!
DSC_0002_zps42b04228.jpg

Observera den härliga rumpan, han är ganska så bred. :D
DSC_0006-1_zps9d49d728.jpg

*krama-om-bästa-kompisen*
DSC_0018_zps78c6dd75.jpg

Snart kommer hovslagaren som sagt, det behövs! Han har en elak hovspricka mitt fram på tån på en framfot som jag tycker ser lite oroväckande ut...

"Jäkla spolingar" tänker han mest hela tiden. ;) Tror du han blev glad när Kaptenen fick en annan att bråka med eller? :D

Ungefär samma min har min gamla också när lillan sätter igång. Hon ser alltid ut att tänka "varför ger du dig inte när du ändå vet att det är jag som får som jag vill?" ;) Fina bilder, hur som!

kl.
Tog samma runda som igår med min idag, och nu är hon uppe på plus igen. Klart mycket bättre än igår. :)

Visst är det skönt när man märker att ens jobb gjort verkan! :)

KL
Nu är Kaptenen nyskodd. Fötterna SÅG jättefina ut, men två stora hålväggar gömde sig där bakom. :cool: Sprickan som jag var orolig för var enligt hovis bara ytlig vilket var himla skönt, men de där hålväggarna var inte så roliga... Nu kommer han få gå på åtta veckor i fortsättningen. Det märktes ändå att han fått bättre horn, hovis fick faktiskt ta i för att klippa av med verktången! ;)

Nu blir det aktivering imorrn igen! :)

Igår travade jag på Annie. Fortfarande longerar jag inte henne, jag sitter direkt upp. Så vi travade två varv i paddocken sen skrittade vi ut en runda mellan bilar, transport och balar. Några hundra meter, förbi en postlåda som vi stannade och luktade på, sen skrittade vi hem igen.

Det är bara min feghet nu, jag hade kunnat rida ut henne i alla gångarter efter 2 uppsittningar. Flera här nere som jag nu känner gör ju så. De sitter en-två gånger, sen rider de ut i alla gångarter direkt. Ett par hade galopperat 3e gången de satt på hästen, en bock, sen inga problem.

Idag kom också visaren som visa henne på 3 års. Min kompis ska visa en 3åring också så han ska ta an oss båda. Känns super med en riktigt rutinerad räv i dessa sammanhang, han visar ju även på bruksprov osv.

Han sa direkt saker som jag inte ens vet hur man ser på en häst :o Men iallafall så sa han att hon ser ut som en 3åring (tur det väl), hon har kostym att fylla, hon ska bredda sig (jag tycker hon blivit lite annorlunda i kroppen nu, lite mer ranglig även om hon är liten). Hon är inte lågställd som jag anser, hon har dock en lågt ansatt hals och rak. Lite uåttåad vänster fram. Det och mer därtill sa han på några sekunder.

Han accepterade att visa både min och kompisens häst (som är rent fullblod).

Angående löshoppningen så håller han löshoppningar på olika platser. Vi var välkomna på söndag :eek: Hästen bör ha hoppat 6-7 gånger innan 3årstestet, nu en gång i veckan och sen varannan vecka.

Sen kommer dagen D :D

Vad roligt att det går så bra! Treårstesten kommer säkert gå jättebra. :)

Är det någon som vet hur löshoppningen fungerar på treårs för ponny? Jag vet ju att det är 80 cm som gäller för min, eftersom hon kommer gå som D-ponny, om hon nu skulle vara med. Men är det bara två hinder för ponny? Jag velar fortfarande om jag ska åka eller inte. Det hade varit en sån himla bra "resa" att göra för henne mentalt, att komma ut och känna lite på "tävlingsatmosfären" innan det blir tävling på riktigt och matte blir nervös. :angel: Men det är den sabla löshoppningen som ställer till det, allt det andra vet jag att hon skulle fixa redan nu i och med att de inte rids, och det är trots allt åtta månader kvar tills det blir dags.

Kl.

Idag gjorde jag det! Vilken känsla!

Jag och min syster hade varit ut på en ridtur med dom två ridbara och när vi hade skickat ut dom i hagen så borstade syrran av Miraz och sedan satte vi på grimman och hon hjälpte mig upp på var sida för att hänga, säkerhetssak för och se så hon minns allt :angel:

Det gjorde hon, inga problem alls så till slut satt jag där på henne igen :bump: Gud så underbart det var, och vet ni.. Det blev barbacka för den delen, så mys!
Vi gick även ett par steg framåt, hon lyssnar för mina signaler osv också.

Satt inte uppe länge, men gud så underbart det var!
Så imorgon tror jag vi testar att tar en liten promenad med mig på ryggen igen och syrran bredvid! Då givetvis med sadel och träns också... Wiie

Ååh vad roligt! Vet hur det känns! :laugh: Hoppas på bilder imorrn då!

KL
Idag fick Kaptenen följa med som handhäst igen! Hittade igen ett grimskaft som är lite längre, typ tre meter tror jag, vilket var ganska prefekt. Det gick faktiskt jättebra, båda hästarna skötte sig. Vägarna är perfekta att rida på nu så det blev ganska mycket trav och två galopper. Han var såklart jättepigg i början och när vi gick förbi granngårdens hästar fnös han runt med svansen som en flagga. Mötte en skoter som körde bredvid vägen utan nån nämnvärd reaktion, det är så nyttigt att ha skoterleden över gården som dom ser skotrar mest varje dag! Mötte tre bilar också vilket gick jättebra.

Vi var ute kanske en halvtimme, och sista biten var han lite trötter. ;) Han är så seg i skritten när jag har honom som handhäst, men går jag med honom älgar han på så man inte hinner med. :cool: Däremot travar och galopperar han glatt på i samma tempo som nordisen. Han rör sig väldigt trevligt tycker jag. :d

Nu hoppas jag på att få lite sällskap så jag kan rida honom ut!

img0555ux.jpg

Bildbevis då :D Alla som blir galna av icke-matchning får blunda. Svart sadel och brunaktigt träns ;) Men jag är för snål för att matcha, fast jag slog på stort igår när jag köpte ett svart träns för 100 kr :angel: Nu ska jag bara hitta en svart sadelgjord också.

Visst passar hon att se ut som en indianhäst utan nosgrimma?

O vi brukar inte vara så sneda, men jag fick inte rätt på bilden :rofl:

Söt hon är! snyggt utan nosgrimma :) förstår inte vad du gjort med bilden, det där har jag inte lyckats med hittills i alla fall.

Mehh!! Bara för ni tjatar så gjorde jag ett konto på PhotoBucket. Förstår att ni vill se superhästen rättvänd :angel:
Problem med uppkopplingen så ni får ser henne rättvänd imorgon :p

är lite avis på er som fortfarande har snö, det är så himla rent...
Ska försöka ta bilder på honom i morgon. Han har en fantastisk förmåga att stå i nedförbacke eller inne i kameran när jag försöker fota.

Idag red vi samma lilla runda som jag gick härom dagen. Mamma i andra änden av ledtygeln och då hade vi lite styrfart framåt och vi lyckades till och med trava några meter utan större problem än att det var lite svårt att stanna (tur morsan stoppade upp lite). Han känns annars väldigt färdig vad gäller bredd. Inte alls så sillsmal som systern hans som jag red in för ett år sen.

jag brukar också galoppera dem hyfsat omgående ute. Fördel om man har en förhäst som de följer efter och som är snabb i reaktionerna för om de börjar bocka vill jag att den där framme ska öka så att unghästen kommer på att det är framåt den ska, inte uppåt :D
Brukar också ta en bra lång uppförsbacke så de inte kommer så långt om de skulle få något spel (har aldrig hänt). Sen får man glatt sitta av och knata hem med en trött liten en hängande i tygeln.
Ska se om jag hinner dit på långben innan jag går på jobbet igen på tisdag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 425
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar