10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Förstår inte varför du ska skippa pallen.
Jag sitter alltid upp med pall på samtliga mina hästar, både för att spara sadel och mig själv men mest för att merparten av dem är så himla stora :p

Känner att min nog behöver lite draghjälp ett tag till. Han är lite vimsig i bollen och jag känner igen det där med att gå framåt är något han inte riktigt hittat än med mig på ryggen. Hade ju tänkt gå ut och testa galoppen idag men det hade frusit på och var stenhårt i backen idag så jag avvaktar till i morgon.

Lilleman är e. HipHop - Nostradamus men har ärvt hela sin storlek från morsan på 176 cm. Till skillnad från henne har han ruggigt långa ben och är mkt modern i modellen. Hon är en forntida stridshäst fast i t-rex-format :grin: Som tur är mkt lättriden och tror hon är alltigenom fullblod...

Jag ska inte skippa pallen?

Dock så kan det ju vara bra att kunna sitta upp direkt från marken om det skulle behövas då det inte är säkert att det finns möjlighet till stenar,stubbar osv på alla vändor.

Hittills har jag mest suttit upp direkt från backen, mest för att det ute på grusvägarna inte finns så många stubbar. ;) Kaptenen är helt trygg med det vilket känns bra, så hädanefter kommer jag försöka spara mig själv, häst och utrustning genom att kliva från pall eller dylikt. Men jag känner ändå att det är väldigt bra att ha provat flera gånger och sett att det fungerar från marken. Tror inte du kommer ha några problem med Orvar senare när han är mera van i situationen. :)

Ni som rider era lite, hur länge sitter ni på dem varje gång? Hur ofta? Gör ni något innan ni rider, typ longerar? Värmer ni upp och avslutar för hand eller uppsuttet? :)

Smart! Det kan jag ju göra. :)

Vimsan: Så klart jag vet. :D Du har varit till fantastiskt mycket fin och värdefull hjälp hittills. :bow:

Jag hade nog kört på bara pallen ett tag till, tills han blir mer säker och van, och sen introducerat honom för att hoppa upp från marken. I och med att min ridbara häst bara är 139 cm hög så har jag inte problemet med att jag inte kommer upp från marken, men hon har en benägenhet att alltid börja gå iväg precis när jag studsar ifrån på marken... :angel: Jag använder nästan alltid pall, både för att spara häst och utrustning, men jag tycker det är viktigt att kunna sitta upp utan också, här där jag har hästarna är det som bekant dåligt med ridvägar så det är villaområden och öppna ängar som gäller, så i så fall får jag använda någons villastaket som pall, och det tror jag inte är så populärt. Så jag förstår absolut hur du tänker och varför du tänker så!

*kl*
Igår fick våran lilla fröken (e:Bocelli ue:Lancier) ha bett i munnen för andra gången och hon var väldigt snäll att tränsa, tog bettet utan protester och sedan lite tugg och gapande för att sedan stå med munnen stängd. Fick stå i gången med grimma över tränset under tiden jag borstade henne innan vi gick in i boxen och där vi hjälptes åt så jag kunde hänga över hennes rygg, hur lugn som helst och tyckte det inte var något problem att traska runt i boxen med mig hängandes över ryggen och matte på backen :)

photo.php

Ni som rider era lite, hur länge sitter ni på dem varje gång? Hur ofta? Gör ni något innan ni rider, typ longerar? Värmer ni upp och avslutar för hand eller uppsuttet? :)

Det där är en fråga jag gärna hakar på för nu tänker jag försöka få till Miraz i ridningen, iaf i skritt och trav.
Hon ska med andra ord vara avslappnad och säker i bägge gångarterna med mig på innan jag avslutar.

Men jag tänker absolut INTE sitta mer än 10-15min på per gång, tror jag läste något om ungeför den tiden, kortare om dom förstått vad man tänkt för gången.

Jag har gjort lite olika dom ggr jag ridit (5-6ggr?), mest hoppat upp från plan och sen gått några skrittsteg framåt och sen hoppat av. Men har även gått till en början och sen hoppat upp några minuter sen hoppat av igen och gått hem sista biten.

Jag har använt mig utav både pall och direkt från marken och hon bryr sig inte i något av dem. Står snällt still oavsett :love:
Har även alltid haft sällskap med dom ggr jag ridit och har det blivit att hoppa upp i skogen så har jag fått hjälp upp.

Delvis kl.

Kan uppdatera att jag satte upp även idag på Miraz!
Gick upp i skogen för hand med henne sedan hoppade jag upp där inne, vände om och red hemåt (gick inte alls långt).

Super snäll flicka som verkar gilla detta med ridningen faktiskt, lite halv osäker på att gå framåt när jag ber henne men det gick bra faktiskt. Hon bryr sig dessutom inte i att jag rör mig runt lite i sadeln.

Öronen framåt och lyssnar bra på stopp och tygeltag, provade även några travsteg innan jag hoppade av igen och hon gjorde det klockrent på mitt kommando (sss).
Mycket klapp och en godis innan hon fick gå ut i hagen igen.

Min 4åring tyckte det var mycket konstigt att jag kom med Miraz istället för henne, hon var in och hälsa på oss i stallet både innan vi gick och när vi kom tillbaka. Sötnosen!

Jag red ca 5-10min max idag!

Vi är ju inte där än, men jag kan ju ge ett svar på hur jag har tänkt. ;) Förutsatt att jag gör det själv förstås, åker hon iväg får ju beridaren fria tyglar. Jag har nog tänkt att jag börjar bara hänga och klänga, och sen åka lite häst i paddocken, och då tycker jag några minuter kan räcka, förutsatt att det går bra och att hon inte börjar bråka. Men när det där första är gjort, och vi i så fall ska prova att rida ut, tänkte jag att vi tar den allra minsta rundan vi har. Den tar något mellan fem och tio minuter att rida, och jag brukar använda den till att skritta av, antingen när jag har longerat lillan eller ridit i paddocken på den gamla. Det känns som om det är en rätt bra start. I så fall får pappa gå med och leda framme vid huvudet i början. :)

Sen funderar jag på en sak. Om jag skickar henne till en beridare, hur hade ni gjort med att sitta in henne innan? Det är i första hand att rida ut jag vill ha hjälp med, så jag funderar på om hon trots allt ska ha haft ryttare på ryggen i alla fall i skritt innan hon åker?

Jag tror att allt du gjort med henne innan gör tiden hos beridaren kortare och alltså ger mer för pengarna. Men hinner du inte är det ju ingen panik, det fixar dom galant!

KL
Idag gjorde lilleman mig ungefär så glad och stolt en matte kan bli! :love: Jag och en kompis plockade in rödingarna och gjorde i ordning dem, sen knallade vi iväg. Jag ledde Kaptenen första tio minuterna så att han fick komma igång. Ledde ner mot grannhästarna där han blåste upp sig till en flaggande arab igen, när vi kommit förbi dom och han återigen hade fokus på rätt håll stannade vi och jag satt upp. Han var lite på tårna i början, men uppvärmd och klar så vi satte nästan direkt igång i trav. Han svarar så grymt bra på röstkommandon nu så jag blir alldeles överglad! Jag hinner till "tra..." sen är vi igång!
Han hade grymt bra framåtbjudning ända från början och gick upp i galopp nästan direkt, istället för att bromsa ner honom uppmuntrade jag hans framåttänk och ropade åt sällskapet att öka farten, också rullade vi på! :love: Han busade lite i form av lite studs med rumpan, men inget allvarligt, mer som lite extra stora galoppsprång. När jag smackade åt honom slutade han och tänkte återigen framåt! :laugh:

Så saktade vi av och skrittade en liten bit, vände, travade tillbaka med jättefin bjudning, den igångsättningen tog vi enbart för skänkeln! :laugh: Återigen var han glad och busig och bjöd självmant upp i galopp, och då galopperade vi ganska friskt framåt i ett härligt tempo och lillen hittade stödet i tyglarna och rundade sig så fint och bar sig så bra! :love: Efter den galoppen travade vi vidare en liten bit och då hade kronan trillat ända ner och han gick med alldeles super stöd i handen i rund och bärig form. (Ja jag vet att det inte är rund och bärig som i färdig dressyrhäst, men jag gissar att ni förstår hur jag menar. Istället för att de går på i kamelformat får man den där uppåtkänslan och känner hur han rundar ryggen och tar i mer bakifrån, samtidigt som han har sådär perfekt stöd i handen. :love:)

Efter den sista traven studsade jag av och kramade om min underbara häst och talade om för honom hur BÄST han är, och sen knallade vi hemåt med en strålande glad matte i tygeländen! :bump:

Bildbevis! Skritt precis innan vi vände hemåt.
Kaptenenridning003_zpsac0e389a.jpg

Kaptenen bär mattes spö istället för att äta upp tyglarna som han egentligen ville.
Kaptenenridning005_zpsae25279f.jpg

Som synes äkta skitväder med regn och regn... Men vad gör det när man har en sån energikälla som min Kapten! :love:

Total tid från stall till stall: 40 min, total tid uppsuttet: 15 min!

Igår skulle vi ha åkt på löshoppning, men blev inte så :( Ingen fara, hon fattar ju vad man ska göra, men det behöver ju slipas lite såklart och hon måste även känna på lite höjd. Förhoppningsvis kommer det bli ett tillfälle nu i veckan (en vardag), annars kan det bli på söndag igen. Jag har dock ingen vana att köra hästtransport alls, så jag är inte jätteförtjust i tanken att åka iväg själv med henne ifall det händer något, både i transporten men också överlag med ekipaget.

Ikväll efter jobbet tänkte jag se om jag kan få hjälp med att longera henne i chambon för att hon ska söka sig nedåt.

Jag har så mkt sten och stubbar i skogen så för mig har just det aldrig varit ett problem :) Värre då när man blir strandad i ridhus och ska ta sig upp på ett höghus till häst. Så visst är det bra att träna från marken och det brukar inte vara något problem.

Idag tänkte jag få lite styrning på min 10:a så jag tog på tömkörningsselen utan en tanke på att han aldrig haft den på sig, tränsade och kopplade på tömar. Tog ut honom på min grusväg med stengärdsgård på båda sidorna och knatade på. Han försökte vända och vinglade lite så jag smackade, då gick han så fint framåt i trav. Efter läskigheterna (en smal passage med soptunnor på ena sidan) gick vi ut på den större grusvägen och växlade skritt, trav och halt. Vände efter en kilometer och gjorde detsamma hemåt.
Grabben fattade direkt, sökte stöd på bettet och tog slutligen även förhållningarna utan att sätta huvudet i vädret. Jag bara ÄLSKAR dessa lättlärda individer!

T-rex morsan såg ut så här som 3-åring :p
b36848.jpg

Senast ändrad:

Så fin han är Maja!

Tack! :laugh: Vad kul att nån fler tycker det, jag är ju lite partisk. :angel: Synd att det inte blev nån löshoppning, förstår hur du tänker kring att vara själv. Jag har ju äntligen fått tag på kamera till transporten, det är så gudomligt skönt att veta vad dom sysslar med! Om det bankar till behöver man inte nita och springa runt och kolla, bara slänga ett öga på skärmen. :) Ändå otäckt att åka själv om nåt skulle hända.

KL
Idag tog jag en upprepningstur från i förrgår. Ledde honom första tio minuterna, hoppade upp och satt på honom en kvart, hoppade av och ledde honom sista kvarten hem. :laugh: Idag tog vi två korta galopper med eget driv och lite glädjeskutt samt travade lite längre sträcka än sist. Ena galoppen kom vi ikapp nordisen som stannat upp lite och jag beredde mig på en avsaktning, men nejdå, Kaptenen satte sig på rumpan och kortade bara galoppen tills nordisen fått fart igen, duktiga bebisen! Han skötte sig som vanligt alldeles strålande! :love: Han hade gott om energi på hemvägen också och skrittade på i 110 knyck så jag fick nästan springa för att hänga med. :D

Sällskapet fick en liten bild på oss också!
Kapten_zps1eccd36e.jpg

Nu har han varit så ända in i bängen överduktig så nu blir det ingen mer ridning förrän i april. :laugh: Tömkörningen tar vi också en liten paus från nu så han får vila skallen lite. :) Istället hoppas jag att vi kommer kunna satsa mer på löshoppningen och gå som handhäst. Löshoppning helst en gång i veckan nu tills han fått kläm på det, sen mer sällan om allt flyter på (måste bara få tag på nya däck till transporten, vi fick punktering när vi hämtade nya lilla hästen). Handhäst nån gång i veckan på lite lugnare turer mest i skritt. Satsar på att han får ha helvila (utom löshoppning) i februari/mars. :)

Så övergripande mål för våren:
Januari: Löshoppning/handhäst
Februari: Löshoppning, nån gång som handhäst, sen vila.
Mars: Löshoppning
April: Löshoppning, ta upp tömkörning och handhäst för att i slutet på månaden börja rida lite lätt
Maj: Löshoppning, ridning - treårstest!

Ni är jätteduktiga!

kl

Har inte hunnit/orkat läsa så noga i tråden senaste tiden, legat sjuk i över en vecka. Men nu är jag äntligen på bättringsvägen :laugh:

Måste bara titta inom och berätta om hur duktig bäbis var i dag, hon stod som ett ljus när hovis spikade fast skor på framhovarna, första gången! Dunderstolt matte :love:

kl.
Hur många dagar/vecka jobbar ni med era? Räknar ni en lugn promenad på en halvtimme i skritt, utan ryttare som träning?

Min blir supertrött av det så, ja :p min gör ingenting just nu. Men tanken är väl att han ska ridas ut korta turer 1-2 dagar i veckan och skrittas vid hand lika mycket i typ februari. Sedan blir det åter helvila 1-2 månader.

Min -10:a åker till sitt andra hem på söndag och blir där till i början av sommaren eller så , där ska hon göra absolut ingenting. Rider in henne under sommaren och finslipar löshoppningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 425
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar