10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Låter kanon att ha möjligheten att ha det så nära. Hör med henne om hon tar emot på sommaren,då vet du ju på en gång och kan börja planera lite,för vipps så är vi där! :bump::banana:

Man ska ju helst vänta tills efterkontrollen är gjord vilket man gör ca 8-12 veckor efter förlossningen. Har ju inte haft direkt problem under graviditeten med foglossning heller,så jag behöver inte vänta på det iallafall,vissa har ju ont upp till ett halvår efter. Jag satsar på att vara uppe i Mars iallafall! :D Om jag sköter mina knipövningar rätt så... :o:p:D

Sen får vi ju se hur underlaget är också,för i Mars kan det både vara barmark,snö,och isgata här,och han är ju barfota än så länge,och kommer vara det till nästa vinter minst iallafall,så det visar sig då om det GÅR att rida öht. Annars så får han en liten vila där om det blir en skitvår,sen rider jag på i April/Maj istället.

Nu ska han "ridas" ett par dagar i veckan (förhoppningsvis) i Januari och Februari,så igentligen så skulle det bli bra med en vila i Mars/April igen,för att sättas igång lite mer seriöst i April/Maj,sen ställa på vila och bete i Juli/Augusti.

Men det beror som sagt mycket på underlaget. Sen vet jag inte hur ofta tjejen kan hjälpa mig med ridningen nu heller,kanske inte alls blir så mycket som två dagar i veckan ens.

Korven är då väldigt arbetsvillig iallafall,och kommer direkt till grinden när man kommer dit. Sen kan man nästan inte gå in i hagen,för man kommer knappt ut igen utan att få med sig korven! :D Tjejen sa även att han hade en helt annan bjudning nu när hon red på juldagen mot i Oktober,nu hade han gått med öronen spetsade och tuggat på bettet och tagit ett jättefint stöd. Tänk vad lite vila kan göra underverk! :)

Tack för ditt svar...

Jag tror jag håller mig vid vad jag trott innan nu om Miraz.
När hon blir för ivrig och vill gå framåt mer än vad JAG vill så protesterar hon genom luftsprång lr dyligt. Likadant om hon blir lite rädd så kan hon flyga i luften.

Jag red henne nämligen idag igen och UTAN problem! Jag gick först upp i skogen med henne och även då gick hon lugnt och fint efter mig som jag vill ha henne. Hon blev rädd för något bakom oss i början så då sprang hon in i mig :grin: men jag bad henne backa och sen höll hon sig där hela tiden.

Stod fint när jag hoppade upp på henne, ville inte riktigt gå framåt först (mörkret hade kommit) men hon gick på när hon insåg att jag inte gav mig.

Hon gick väldigt fint framåt i friskt tempo, verkligen superduktig tjej! Bryr sig inte direkt att jag krånglar i sadeln i början heller utan hon går på, styrningen är det absolut inga problem med, hon lyssnar KANON!

Stopp, framåt osv satt kanon idag!
Fick några travsteg innan jag hoppade av också vilket även där gick kanon.

HELT annan häst vid ridningen än när jag leder henne tex, men i ridningen går jag inte och stoppar henne heller, där vill jag ha framåtbjudningen.

Så detta är intressant måste jag erkänna!
Lär bli en promenad imorgon :angel:

De där små blir verkligen knasiga av de konstigaste sakerna.
Idag skulle jag ut på min för 3:e gången. Tänkte ta en granne med sin travare som draghjälp.
Ledde honom från gården och förbi läskiga stället och satt sen upp från en sten. Han stod hur fint som helst men när jag väl satt i sadeln blev han för första gången någonsin lite skuttig och lätt i bakkärran.
Vi skrittade iväg och han tittade sig hela tiden om bakåt. Insåg efter ett litet tag att det var reflexvästen som han reagerade på.
Efter ett par hundra meter struntade han i den läskiga gula saken på ryggen och vi travade ett par hundra meter i normal trav utan problem. Han var himla pigg men jag satt av och gick hem med honom och då var det som vanligt en väääldigt trött liten häst som kom efter mig :angel:

Haha men eller hur, dom är bra allt roliga dom små.
Nu hoppas jag att min kan fortsätta såhär så kanske man kan ta sig ut med henne förhand UTAN luftsprång.

Blir liksom lite enklare att promenera/tömköra och arbeta i lag med en häst som håller alla fötterna på marken.

Hon har även varit på rymning idag, visat sig att strömmen inte gått igenom överallt och hon hittat ett ställe där man kan tugga på bandet och gå igenom :eek: Nu har jag ordnat så hon fick sig ett par stötar innan jag åkte hem!

Måtte hon stanna innanför nu, min hyresvärd blir INTE glad när hon kommit ur.
I somras kom hon också ut, betet vid tråden och plötsligt har hon kommit under (fattar inte hur dock), det har hänt två ggr. Men alltid haft respekt för tråden sen hon fick sig en rejäl kyss, men så fort hon får nys om att det ev inte går ström igenom då är det tydligen kört :(

I torsdags natt hade alla tre varit ut på drift, sprungit över en väg osv.. Det var värsta ovädret här och balen hade tydligen hamnat konstigt och plast hade lossat och fladdrade när jag kom ut, så min misstanke är att den skrämt alla eller någon och dom har satt full fart ner mot hagen så långt bort från den som möjligt och någon har sprungit in i en stolpe och knäckt av den så alla kommit ut.

Fick dra om allt där och det är just där som hon tog sig ur i morse, så jag gissar på att ja måste gjort något så strömmen inte gått igenom där :( Flyttade som sagt agget osv idag så nu går det ström runt igen!

Men jag är nojig iaf, tugga på tråd SAMT hänga över och krypa mellan tråd? Hon har lärt sig en del idag :(

Om du fått strömmen att gå runt så borde det vara lugnt. Orvar rymde ju en massa gånger i sommras,men han rullade/ålade under tråden,vart dock bra när han bytte hage till en som hade trådarna mycket lägre. Nu har dom varit utan ström länge,och ingen av dom har tagit sig ut trots att dom vetat precis hur strömlöst det varit då i princip alla fyra har stått och hängt över tråden,men nu kommer snart det nya aggregatet,så då blir det ström igen.

Tog in Orvar för första gången på flera veckor i dag,och jag säger bara HERREGUD (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) vad stor han har blivit!!!!! Snart kommer jag inte kunna se över manken på honom,och jag är endå 173. Han ligger säkert på 165 cm nu. Sist vi mätte var han runt 160. Ska försöka komma ihåg att mäta i morgon igen,men kommer antagligen glömma. Minnet är inte det bästa nu för tiden iom sömnbrist och allt som kommer när man får barn! ;) Men jag ska försöka iallafall. :p Ska bli intressant att se om han verkligen har växt så mycket som jag tycker,eller om han kändes så stor bara för att jag inte har hållt på med han på länge nu. Har ju bara sett han i hagen (och knappt ens det) på slutet.

Ja jag tycker också att det borde vara lugnt när hon nu känt strömmen igen, för hon gick då därifrån efter en stund och har inte direkt velat hänga över eller försöka bita i tråden igen.

Men då är dum fråga, VARFÖR bita i tråden? Jag har band nu iof, vet inte vilken stl men absolut inte den bredaste.
Dumma häst! :o

Inget samtal igår kväll eller i morse så *peppar peppar, ta i trä* för att det håller i sig. Hatar att få samtal om att ens häst/ar är lösa. Speciellt när jag inte äger ett körkort och inte kan ta mig dit direkt som jag egentligen hade velat liksom.

----
Vad kul det blir för dig idag, se till och fota/filma så vi får se nu.
Ha så kul =D

Jag ska strax ge mig ut jag också :)

Idag ska vi åka och löshoppa! Får se hur det går, hon har ju aldrig åkt iväg och gjort sånt. Hon har ju dessutom hoppat lite men det är jag inte orolig för, nog mer för transporten dit (hon ska åka med en annan häst, har hon aldrig gjort innan heller).

Hovis var ute idag och tittade på henne, 3 skoperioder tar det att återställa hovarna som förra hovis förstörde.

Hemma igen! :D Gick kanonbra,trots ca 20 minusgrader! ;) Håller på att klippa ihop det jag filmat nu,så kommer en liten film sen,dock tror jag bebis håller på att vakna så det kan dröja ett tag,men den kommer!

Slänger in en bild så länge:

309549_4574160746279_736769033_n.jpg

Vad fin han ser ut!

Jag håller med dig angående skorna också. Min har rätt bra hovkvalitet, bortsett från den där förbaskade hålväggen då, och jag hade hoppats att hon skulle klara sig oskodd så länge det bara går, och sen får hon skor fram som min andra häst. Men jag kommer INTE helsko henne, och jag vill inte behöva slänga på skorna fram än bara för en sån sak som att underlaget är pissigt. Det hade varit en annan sak om hon hade haft dåliga hovar, då hade jag ju givetvis fått sko henne. Men som det är nu får hon hellre stå. Där jag bor blir ju vintrarna inte mer snöiga än att det enbart blir svallis, och det biter inte broddarna på ändå, så det känns lite meningslöst.

Min är likadan. :crazy: Och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Stallägaren kollar inte över elen heller, så i min hage är det inte ens någon ström, den gamla hästen har rymt två gånger på bara en vecka, och hon har alltid annars varit en sån häst som är livrädd för eltråden. Lillan har haft noll respekt för tråden sen hon föddes (det har väl antagligen inte varit ström på staketet under lika lång tid), hon brukar stå och tugga på den. Men hon har tack och lov stannat inne när den andra gått ut. Det tar tjugo minuter för mig att ta mig dit, och dessutom är det ingen som ens märker om hästarna går ut, så jag börjar bli allvarligt oroad för det här. Vi har ett gammalt bilbatteri och aggregat här hemma som vi hade när jag hade ponnyerna på sommarbete här, jag får väl ta dit det, men problemet är att bilbatteriet måste ju laddas med jämna mellanrum och då blir det strömlöst igen.

Vi har ju snö från November till Mars (oftast iaf) och det funkar ju bra så länge det är kallt,börjar det krypa upp mot nollan så blir det ju halt på snön,men det är inte ofta det händer. Sen blir det ju halt när allt smälter,men då får han vila helt enkelt.

Nu så:

http://www.youtube.com/watch?v=yLYIJtjzSMQ

Som sagt så var det 4 rundbalar som hade blivit avställda utanför ridbanan som herrn tyckte var jättekonstiga. :D Han vart lite distraherad av dom.

Sen ursäktar jag den skakiga filmen,men jag höll på att frysa ihjäl! :eek::crazy: Fick lov att försöka röra lite på fötterna hela tiden för att kunna ha tårna kvar! :p

Gud så fin han är alltså :)

Ser ju bra ut det där, förutom att han tyckte balarna var en aningen läskiga då ;) Kul när det går bra framåt!

Delvis kl.

Nu har jag nyss kommit hem, var lite kyligt ute idag kan man säga. Vet inte vad det kan ha varit där ute vid stallet men säkert runt 15-20 minus grader iaf! Brukar vara 1-2 grader variation här hos mig och vid stallet, mycket kallare där ute!

Iaf så blev det motion av alla hästar idag, känner mig duktig :angel:
Så istället för en promenad så blev det faktiskt en ridtur igen på Miraz, denna gången hoppade jag upp på hemmaplan och red iväg - INGA problem!

Nu förstår hon att man kan sitta på och be om att gå framåt, hon lär sig riktigt snabbt måste jag erkänna.
Och hon har en riktigt bra balans med för att vara dom få ggr jag suttit på henne.

Jag älskar min lilla ponny :love:
Hon är som gjord för ridningen känns det som när jag väl suttit upp och vi rider iväg, hon verkar verkligen tycka om detta.

Så det ska bli kul efter betet att få komma igång lite mer på riktigt med henne.
Men jag ska fortsätta några ggr till, vill som sagt kunna rida ut på vanlig väg i skritt och trav och känna att hon är helt säker och så med ridningen. Får se om vi kanske tar en galopp också när det känns bra!

Happy :bump:

*kl*

Hej igen! Det var länge sedan jag var här inne... En liten uppdatering från oss då: Nixon skrittar med ryttare. Vi tar det väldigt lugnt då han efter 12 kg hösilage, 2 liter kraftfoder och vintertäcke dygnet runt fortfarande inte lägger på sig eller ens har någon energi över till arbete. Han växer inte heller så jag vet i tusan vart energin tar vägen... Idag var vi på promenad och då orkade han försöka busa typ 3-4 gånger på en kvart och sen var han ett lamm. Han tänker väl för mycket ^^

Det ser jättefint ut! (Min 26-åring reagerar precis så, om inte värre, på allt som är annorlunda runt henne, och på henne är det nog lite för sent att träna bort det :angel:) Blir alltid lika förvånad när jag ser bilder och filmer på era ridna, de ser så färdiga ut, det är svårt att tänka sig att de är lika gamla som min lilla. Även om hon kroppsligt inte ser ut som någon unghäst alls egentligen, så är vi ju inte där utbildningsmässigt på långa vägar.

Vi har ju nästan alltid temperaturer runt nollan här på vintern, de gånger det krupit under tio minus under min levnadstid är lätträknade. Och det är ju just där runt nollan som det är absolut allra pissigast när man har hästar... :grin:

Han brukar inte bry sig om saker,men det var väll lite spännande nu när han vart riden,sen var det så kallt så han såg lite full i fan ut hela tiden! ;) Väntade mig något tokryck,men han skötte sig!

Nej,var så kallt så jag hade bylsat på mig alldeles för mycket kläder för att kunna komma upp smidigt på honom,så jag avvaktade med det.

Åh duktiga tjejen! Hon är så himla söt! :laugh:

Fibusen: KUUUUUL! Han är jättefin och jätteduktig! Vad härligt det ser ut när han slappnar av och kommer ner i form, jättetrevligt! :laugh:

Molin: Kul att det börjar lossna för dig också! Roligare för fröken när hon får gå i sitt eget tempo. ;)

KL
Jag har varit duktig idag! Kaptenen lämnade en sko vid höet igen (:mad:) så jag slog på den, heeeelt själv! :D Jobbigt som tusan för benen, men nu känner jag mig lite stolt! :D

I övrigt har lilla hästen galopperat som en dåre idag. Först när han busade som en galning med 11an, sen när jag sprang runt i hagen en hel timme och försökte få tag på farbror som helt enkelt vägrade komma in. :devil: Han drog med dom andra två och sprang runt som en idiot. Så idag har lilla treåringen (:eek:) verkligen rört på sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 141
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 424
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar