10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Min blir ju inte trött av det (mer än "behagligt" stimulerad, det vill säga hanterbar :p), kan tänka mig att hon hade känt av det mer om vi hade hållit ett annat tempo eller om det hade följt med andra hästar. Jag försöker jobba henne fyra-fem gånger/vecka nu, eftersom hon blev så gräslig av att stå. Men då räknar jag med en dags longering i cirka tio minuter max om några veckor när jag ser att benet inte börjar spöka igen, resten bara promenader. Eventuellt byta en av promenaderna mot tömkörning?

kl.
Hur många dagar/vecka jobbar ni med era? Räknar ni en lugn promenad på en halvtimme i skritt, utan ryttare som träning?

Just nu "arbetas" de ungefär 3 dgr i veckan med lite longering, tömkörning, promenader och visningsträning. Perfekt för Järv, Mård kan tycka det är lite lite och blir lätt odräglig:D

kl

Jag läser här dagligen och det är så tråkigt att inte kunna dela med sig om något kul.

Ni är alla riktigt duktiga och det känns konstigt att redan ha en "3 åring"

Under Jul/Nyår vände sig mitt liv upp och ner. Nu i efterhand känns det dock enbart positivt.

Ett tag där fick jag lite hästångest men skulle ändå aldrig få för mig att göra mig av med min älskade ponny.

Nu längtar jag bara mer och mer att få hem honom. Senast jag såg honom var i Oktober. Så nästa fredag är tanken att jag och vänner ska åka till Båstad för att hälsa på honom igen.

Jag har jobbat som en idiot och äntligen har jag nått första steget, dvs kunna vara ledig på fredagar från mitt "vardagliga" jobb. Känns extremt lyxigt :D Detta året har jag verkligen längtat efter, i sommar rider jag in min prins :bump:

Jag har också hästångest jusst nu... :crazy:

Är verkligen fullt upp med bebis,så jag undrar hur sjutton jag ska ha tid... Nu är det bara en pain in the ass att hinna åka dit på dagarna.

Men det får lösa sig,bara det blir lite ljusare/varmare så blir det nog lättare,nu tycker man ju det är sent när kl är fyra på eftermiddagen! :crazy::p Sen är det ju lättare att ha med sig lillen/lämna hemma med pappa när han är lite äldre och inte behöver äta/bli buren hela tiden.

Att jag dessutom hört rykten om att min hovis ska sluta gör inte saken bättre,är skitsvårt att få tag på nån,h*n jag hade innan den här åkte 10 mil t.o.r för att jag skulle ha någon som skodde öht,vart redigt dyrt med reseersättning.

Så just nu är jag o-pepp,väääääääldigt o-pepp.

Jag är också opepp just nu, och jag har inte ens någon bebis att skylla på. Jag har ingenting att skylla på egentligen, för allting är självförvållat i mitt fall. Jag hoppas det vänder när det blir ljusare eftermiddagar/kvällar, men just nu är jag inne i en svacka där absolut ingenting är roligt.

Nedräkning till sommartid 31 Mars här!
80 dagar kvar... :D

:bump: :banana:

Det är verkligen uruselt att ha hästarna på ett ställe vintertid där det inte finns lyse när det är mörkt fyra. Idag var det visserligen inte heeeelt mörkt halv fem, men det har varit en klar dag. Är det mulet/disigt/regnigt är det ju mörkt fyra. Jag är dessutom så sjukt mörkrädd, annars hade väl inte hästarna direkt brytt sig. :p

Nu vart jag lite pepp igen faktist,på Söndag ska (antagligen) tjejen som hjälper mig att rida korven ta några varv på ridbanan igen! :bump: Jag har ju missat dom gånger då hon ridit honom där då jag har jobbat,och sist var vi ju på BB så jag är väldigt förväntansfull! :D Ska bli såååå kul att se han under ryttare! :banana:

Ska ladda kameran så vi ska nog kunna få ihop lite bilder,kanske t.o.m filma lite också!

Vad kul med lite bilder sen! :laugh:

Kl
Jag sällar mig till skaran som längtar efter ljusare tider, men jag har ändå inga problem med motivation för tillfället. Jag har mer problem att tagga ner och låta bli. :angel: Kaptenen är så överjordat sur på mig för att han inte får komma ut. När jag pysslat med dom andra står han och hänger vid grinden och vill ha uppmärksamhet. När jag hämtar nån annan försöker han smita ut. Han VILL jobba, det märks att han inte alls uppskattar mattes påhitt om vila. :p Igår for han och 11an omkring som riktiga stollar hela dagen, inte en lugn stund nån gång när jag tittade ut. Han ska få följa med som handhäst nån gång i helgen tror jag. Vi har inte fått till däck på transporten än och innan dess är det svårt att ta sig iväg på löshoppning...

Nu drar jag vilda slutsatser här, men visst var det dig Ann-Sofie pratade om när vi skulle iväg och löshoppa hennes 3-åring:)
OM det var du, så hoppas ni kan följa med nästa gång, vi har tänkt försöka ta oss iväg ett par gånger under våren. Är himla nyfiken på att få se din fina live:)

Åååh! Jo det var jag! :laugh: Är det du som köpt hennes fina lilla fuxa? :laugh: Vet du när det är planerat nästa gång? Vi hade ju beställt däck trodde vi men det blev nån miss så vi måste skicka efter igen... suck! Jag KAN köra som det är nu, men då är det på ett dåligt extradäck, så jag undviker det helst. ;) Jag måste löshoppa ganska mycket har jag en känsla av, Kaptenen är så osäker än.

Nä jag har köpt lilla svarta :)

Hade ju mitt sto där på seminering av och till under hela sommaren, och sa på skämt till Ann-Sofie att jag skulle köpa hennes föl om inte Agony blev dräktig. Då skulle hon eg behålla fölet. Men av olika anledningar så blev det bestämt att hon skulle sälja, så när inte Agony blev dräktig så köpte jag den :) En jättemysig lite fölunge... som snart inte är fölunge:eek: tiden går...

Fuxen tror jag kommer komma utanför min prisnivå efter hennes bedrift ifjol:D

Ann-Sofies tog det hela med ro, vi byggde precis som dom ska ha när dom ska visas och stannade och satte igång som det ska gå till. Så planen är väl att fortsätta så.
Vi bestämde inget datum, det är ju sånt snurrigt väder häruppe... ena dagen underkylt regn och sen rätt vad det är 15 minus:confused:
Men det blir nog nån helg framöver under januari.

Min lilla räka hänger ju mest med för miljöträningens skull.

Ann-Sofie löshoppade sin först, och sen red hon en sväng. Det är ju bra, så kan dom bralla det dom behöver innan man ska upp på dom :idea:

Ja men just, den va ju svart! Haha, hon har ju mest fuxar. ;) Jo men det är så jag vill göra också, ställa upp allt som det ska vara och göra allt i ordning. Min har aldrig ridits på bana så det ska vi också prova, men det blir när han ska ridas igång för testet. :) Hoppas verkligen vi kan samköra snart, har tjatat på sambon att han ska kolla de där med däcken idag. :D

Vi trodde nog den skulle bli fux, men så fällde hon fölpälsen och så kom det ut en mkt mörk sak under den! Men det är bra, hon är mkt lik mitt sto... så då kan hon ju få adoptera henne:idea: hon kommer bli mkt glad:angel:

Vi kan ju hålla lite kontakt här, så vet du när vi ska iväg nästa gång!

Delvis kl.

Tar och svarar på din fråga men vet inte riktigt svaret faktiskt :o Förut när hon var som vildast försökte jag gå korta promenader på 5-10min för att lugna ner henne och då gick jag nästan varje dag vilket blev bättre då.

Men sen fick hon några dagars vila och så var hon åter lika galen igen och sen dess har det väl blivit när jag hunnit med det.
Men jag ska ta tag i det nu faktiskt, för hon har haft en lång vila och sen har jag inte orkat göra så mycket eftersom hon varit som hon är :angel:

Men jag gick en kortis i skogen i förrgår, och det gick faktiskt väldigt bra så jag ska promenera där och tömköra där också tills hon lugnat sig helt, då kanske vi tar oss ut på vanliga grusvägarna igen.

För i förrgår då försökte hon "bara" springa förbi och hann inte börja busa det gjorde hon två ggr och sen gjorde hon något liuftsprång när vi kom ut mer på öppen mark men inte som hon brukar, betydligt lugnare liksom eller hur man ska förklara..

Och ja, nu har hon börjat med att försöka gå på/förbi mig också och när jag ber henne hålla lite avstånd blir hon ibland surig och kan då tex prostera med luftsprång eller försöka nafsas :eek:
Vad har jag fått för häst helt plötsligt??????

Men som sagt, hon är snäll emellanåt, så jag ska köra på detta nu.. Promenad vid hand, tömkörning samt ridningen. Blir samma väg i skogen vid alla tillfällen och den är MAX 15min lång att gå runt, perfekt tycker jag!

Sen får vi se helt enkelt!
Imorgon ska jag ut med henne igen, får se vad som görs...

Hon låter som min. Hon är inne i en rejäl fas just nu känns det som, antagligen är det en reaktion på att hon har stått inne så länge. Det är ju inte riktigt samma sak att "bara" låta hästen vila och att den trots allt går i hagen väldigt många timmar varje dag, och att stå inne 24 timmar om dygnet som min fick göra nästan hela december. Hon testar hela tiden, vi hade en sån period förra våren också, så jag klassar det som "normalt" och försöker bara rida ut stormen.

Jag funderar på en sak, som förmodligen låter ganska dumt, men jag har aldrig riktigt tänkt i de här banorna innan. Tar beridarna emot hästar även under sommaren? Nu kom nämligen vintern tillbaka, och det är bara att tugga i sig att så länge min går oskodd innebär vinter och snö att hon får hålla sig i hagen tills det smälter, tyvärr. Det kan vara borta på måndag, det kan ligga hela februari, det är sånt man aldrig kan veta, så nu har vi ofrivillig vila igen, på obestämd tid. Så egentligen skulle det passa mig ganska bra att hon vilade nu januari och februari också (då skulle hon faktiskt stått mer eller mindre i tre månader, och det är väl en rätt vettig vila egentligen?), sen kört på med promenader, longering och tömkörning i mån av hjälp och tid mars, april, maj och juni, och sen skickat iväg henne i juli. Då skulle hon hunnit fylla tre, växa till sig, mogna, jag har hunnit jobba mycket mer med henne, hon slipper gå på bete här (betet är absolut inte bra, och jag vill inte ha henne där) och hon blir ordentligt riden och tränad av professionell personal under den tid som ridmöjligheterna i mitt stall är som absolut allra sämst. Den närmaste treårstesten här (för halvblod) ligger 12 maj, så jag kan tänka mig att däromkring lär det vara rätt knökat med hästar som måste gå före, så annars får hon åka iväg till hösten. Men i sommar kommer jag inte kunna jobba henne alls här hemma, så det hade varit himla bra om hon var hos beridaren då? Men de kanske inte alls tar emot hästar över sommaren?

Nog borde det kunna gå att skicka iväg på inridning även under sommaren! Har du hittat något ställe än dit du vill skicka henne?

I morgon kl 11.30 ska tjejen som hjälper mig rida Orvar iaf,ska bli så kul att se hur det går! :) Ska försöka filma lite,men har så dåligt minneskort så det blir tyvär ingen längre film om jag ska kunna få lite bilder också.

SÅÅÅÅÅÅ förväntansfull! :bump: Problemet blir väll att jag kommer bli supersugen att hoppa upp sen jag med! ;) Kanske kan provsitta iallafall...:D

Eventuellt har jag det. Jag har i alla fall varit i lite sporadisk kontakt med en tjej, vi skulle höras av igen längre fram när det blev mer aktuellt. Just nu är det ju inte alls aktuellt att skicka iväg henne någonstans, men den första kontakten har vi tagit. Det verkar i alla fall lovande, ett lugnt ställe ute på landet inte alls långt ifrån där jag bor, så jag kan till och med åka och hälsa på henne och eventuellt provrida henne där innan jag tar hem henne igen. :)

Vad roligt med ridningen! Ungefär hur lång tid tar det innan du kan rida själv igen? Förstår att du längtar, jag är ju inte alls där med min och jag blir ändå sugen när jag läser alla uppdateringar här om folk som rider (ibland känns det som om jag mer hör hemma med 11: orna i och med att min är så mycket efter i sin utbildning), så jag kan bara föreställa mig hur det känns för dig som trots allt har en häst som det går att rida på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 141
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 424
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar