10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ååh vad roligt! Vet hur det känns! :laugh: Hoppas på bilder imorrn då!

Det var underbart verkligen, men det blev inga bilder konstigt nog :(
Kom jag på efteråt!

Men imorgon blir det bilder =D

Vad kul att det går bra för dig med, hoppas du får sällskap så vi får lite nya ridbilder från dig med.

img0555ux.jpg

Bildbevis då :D Alla som blir galna av icke-matchning får blunda. Svart sadel och brunaktigt träns ;) Men jag är för snål för att matcha, fast jag slog på stort igår när jag köpte ett svart träns för 100 kr :angel: Nu ska jag bara hitta en svart sadelgjord också.

Visst passar hon att se ut som en indianhäst utan nosgrimma?

O vi brukar inte vara så sneda, men jag fick inte rätt på bilden :rofl:

Se vad kul.. Hon blev riktigt fin i tränset utan nosdelen, fin westernhäst :D

:rofl:Alltså det här är så sjuk. Bilden är rätt på photobucket, sparad och så, men så fort jag sätter in den här blir den sned.

Min man föreslog att man kunde prova att spara den i ett mindre format på photobucket, kan vara därför som den ändrar sig sen när den läggs upp.

Ett tag hade jag svart träns och bruna tyglar, så du ligger i lä. (Sen berodde det visserligen på att gammelhästen trampade sönder sitt bruna träns som tyglarna tillhörde, och fick ta tävlingstränset i svart istället, som inte hade några tyglar, men jag var för lat för att köpa nya...)

Vad roligt att det går så bra för alla! :)

Det är två hinder för ponny

här såg anvisningarna ut för visning 2012

Min som går som C-ponny har maxhöjd 90 cm (70 för godkänt)! Hon har redan hoppat det några gånger, det är inga som helst problem för henne.

Tack för ditt svar! Då antar jag att min som går som D alltså har 80 för godkänt och 1 meter som maxhöjd? Min har hoppat typ 60 cm, och hade vi bara haft möjlighet hade nog inte 80-100 varit ett problem med tanke på hur lång tid det är kvar. Men efter att ha läst din länk ser jag att det faller på att man ska ha minst två hjälpredor med sig som kan hjälpa till med lösgalopp och hoppning. Jag har bara pappa, och han är livrädd, så något mer än chaufför och moraliskt stöd (för mig) kan han aldrig bli. :(

Stoppa pressarna! Idag, 5e gången jag sitter på min häst, galopperade vi ensamma på en grusväg :love: Aldrig galopperat innan. Hon fattade galopp två gånger, min tanke var att fatta i både höger och vänster, och det gjorde hon :banana:

Har ju inte så ofta ridsällskap så nu har vi gått igenom allt ensamma, min fina lilla häst! Nu ska jag rida några gånger till sen får det vara bra. Så får hon vila från ridningen och så ska vi fortsätta lite lätt med löshoppning några gånger och även longering för att få henne slappna av i överlinjen. Ska ev få hjälp med det av nån som kan bättre än jag.

Sen i april tänkte jag att hon skulle ridas igen och då ska jag också prata med en tränare/ryttare om han kan rida henne 2 gånger i veckan eller så ett tag. Jag har ju tur att bo på samma gård som landslagsryttare, landslagstränare och även en unghästutbildare som rider svår klass dressyr.

Vad kul att det gick så bra =D
Galoppera på min kommer jag nog inte våga ännu.

Delvis kl.

Jag red min älskade häst idag, igen. Precis som bestämt och det var helt UNDERBART!!
Vi tog en vända i skogen, gick hur bra som helst =D Det var som om det är DET hon väntat på. Uppförde sig exeplariskt faktiskt så jag är mycket stolt över henne.

Syrran ledde henne, så jag hade grimman på utanpå tränset. Hon gick dessutom framför oss ibland och det tyckte Miraz var tråkigt för hon gick sakta :angel: Men det gick bra, så pass bra så att vi även provade ett par travsteg innan jag hoppade av och det gick bra även om vi bara tog några stycken enbart!

Så hon gjorde allt efter skolboken!
Tyvärr blev det inga bilder, glömde helt bort det igen...

MEN... Några bilder från hagen idag!

Hade dock fel inställning upptäckte jag efter fotograferingen så jag har fått radera över 200 bilder ifrån dagens fina bilder :cry: Dom som sprang runt och var riktigt snygga!

13010528_zpsd8e843fb.jpg

13010525_zpsc6c2adb4.jpg

13010522_zps59cf3b5a.jpg

13010521_zps27c70fec.jpg

13010520_zps879daf74.jpg

Tack för oss =D

Åh vad kuuuuul! :banana: Jag vågar inte rida ut själv än. :angel: Kaptenen är ju väldigt framåt och så men tycker mycket är läskigt och vill vända. När jag tömkör får jag vara på honom som tusan ibland när han fjantar sig. :mad: Ni vet, "den där bäcken har jag då aaaaldrig sett förut". Men vi kommer dit vi också. ;) Imorrn kommer en kompis och rider med mig så då hoppas jag att vi kan galoppera lite. :laugh: Om han inte är alldeles för tossig i början så sitter jag nog upp direkt hemifrån. Eller så leder jag honom tills dom skrittat sig varma så studsar jag upp sen. :)

Skönt förresten att ha så bra hjälp så nära! Värsta lyxen! Jag ska höra med en tjej som brukar visa många hästar i Sundsvall om hon kanske kan ta Kaptenen också, det beror på hur hon vill göra. :)

Jag blir inte lite avundsjuk av att läsa det där. :angel: Jag som inte ens har någon att stå och slänga käft med när jag mockar, mer än de helger jag har utsläppet, för då brukar pappa följa med. Men då är jag i gengäld en vandrande zombie och inte mycket för att prata i alla fall. Att ha så mycket erfaret folk på nära håll måste vara guld värt.

I en extremt död håla. :p OM jag ska visa på treårstesten blir det i Nybro.

Men det står ju inte och faller med medhjälpare heller. Hennes storlek sätter också käppar i hjulet. Hon är precis på gränsen till för stor nu, hon är fortfarande en bra bit högre över korset än över manken och veterinären trodde hon skulle bli något mellan 150 och 155 cm som vuxen. Vart nu det stora kom ifrån, med två små föräldrar (eller, uppfödaren hävdar att mamman är maxad, men jag tycker hon är mindre än min C-ponny, och pappan står precis och väger mellan C och D)... Jag vet inte exakt datum som testet går, men har hört att det bör vara någon gång i slutet på augusti-början på september. Jag vågar inte ens tänka på hur stor hon har blivit då. :crazy:

(Jag är 1,57 och hon får väldigt gärna stanna under det. Jag köpte ponny just för att jag ville ha liten häst...)

Problemet är ju att de verkar ha annat att göra :mad:
Typ som att träna och kvala och till OS, EM och sånt skit. Vad ska det vara bra för? När det står en grå 3åring i hagen?
Hallååååå....prioritering, tack!

:D

Min spänner gärna sig också men skillnaden är att hon tar tag i det som är läskigt (inte 100% men 99% av gångerna). Hon spänner sig, går emot det och är det utforskat så är det klart. Idag såg hon en grushög. Spänd som en fiolsträng, hon trycker sig mot den och sen när vi är framme vid den, suckar hon och går vidare :rofl:

KL

Har en liten fundering...

Korven är mest uppsitten från pall på,när man ska sitta upp direkt från marken så blir han orolig och spänner sig,och sist studsade han iväg.

Frågan är om man ska fortsätta med enbart pall ett bra tag till,eller om man ska fortsätta nöta lite då och då att hoppa upp direkt från marken?

När man sitter upp från pall är han kolugn,står och halvsover,ingen behöver hålla honom,och man kan ha långa tyglar osv. Direkt från marken blir han orolig. Han står still om någon håller i honom då,men han är som sagt orolig.

Jag kommer använda pall i framtiden för att spara på honom och utrustningen,men det kan ju vara bra att kunna hoppa upp från marken ifall han solar av mig ute i lingonriset i skogen tex! ;):D

Alltså måste han kunna acceptera det också,men som sagt,vad är bäst,att lära in från början att det är OK att man hoppar upp utan pall,eller hoppa upp från enbart pall i flera månader till,så han är 110 % "trygg" och van att ha ryttare?

Velar som sjutton! Om man börjar nu UTAN pall så är jag orolig att han kommer börja dumma sig vid uppsittningarna helt och hållet,dom som går så bra nu (med pall).

Om man avvaktar under flera månader för att ta det sen är jag orolig för att han är så invand på pall så det kommer bli ännu svårare?

Hjälp? :crazy:

Fortsätt du med pallen! Det går nästan alltid att hitta nån sten eller stubbe när man är ute och rider - åtminstone där jag bor... (utnyttjat det flera gånger..)¨

OM jag ska visa på treårstesten blir det i Nybro
Det är ju inte direkt så att du kommer vara den enda som är där då, i så fall. Det går alldeles säkert att hitta medhjälpare.
OM jag får loss tummen och kommer iväg och visar min pluttis på treårstest så kan jag hjälpa till också. Jag bor ju typ i Nybro...

Fortsätt med pallen! Det gör jag. Finns ingen anledning att hoppa upp från marken. Du sparar som du säger både häst och utrustning. Det finns alltid stenar eller sånt i skogen.
Tycker det är ganska ovanligt nuförtiden att folk hoppar upp direkt från marken.

Men Kiwi, kan du inte kolla på förra årets startlistor och se om det finns någon som nyttjas ganska mycket och sen ringa personen?
Så gjorde jag :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 425
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar