10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Angående hur länge jag håller på: Min mår bra av aktivering. Troligtvis behöver hon det ännu mer eftersom hagen är urkass och inte direkt inbjuder till att springa av sig energin, ens när det inte är halt underlag. Men jag har liksom inget annat att välja på, så hon får gå där om hon vill eller inte. :grin:
Men i alla fall, jag försöker (försökte innan hältan, vilan och vintern kom) att aktivera henne ungefär fem gånger i veckan, även om det blir både tre och fyra en del veckor. Då longerar vi en till två gånger i max tio minuter (underlaget är kasst i paddocken också, tungarbetat och hemskt, även för de vuxna hästarna med bättre kondis), och resten går vi ut. Då skrittar vi bara, i kanske 40-45 minuter. I somras, när jag hade sällskap, gick vi en längre runda på cirka en timme en gång i veckan, jag vill inte gå den själv eftersom vi måste gå över stora vägen för att ta oss dit, det är egentligen "bara" en 70-väg, men folk kör i 90-100 i alla fall, och sikten är skymd, så jag är inte överförtjust i det. Den vanliga rundan räknar jag egentligen inte ens som träning, men hon får komma ut, öva lite lydnad och se något annat än den urtråkiga hagen. Jag har funderat på att ta med henne som handhäst när jag rider den gamla, men gamlan är så jäkla sur och dessutom håller de inte alls samma tempo, så jag befarar att det kommer urarta.

Angående vilan: Jag har ju inte kravet på treårstesten eftersom jag mest troligt inte kommer vara med, och dels är det i så fall bara löshoppningen hon ska orka, det blir ju inget ridprov för mig. Dessutom kommer jag allra mest troligt skicka henne på inridning i juni-juli, så hon kommer inte få någon vila alls på sommaren, ifall nu beridaren tar henne då. Annars får hon åka dit i september sen, och då lär det istället bli helvila hela sommaren eftersom jag inte kommer kunna göra ett piss med henne om hon är kvar hemma. Därför vilar hon nu. Hon kommer stå i alla fall hela januari, och mest troligt också februari, och kommer hon sen hem från beridaren i auugsti tänkte jag att jag rider augusti-oktober och sen ställer av henne fram till jul.
Jag vet inte ens vad som är rätt, så jag kanske inte ska ge några råd egentligen, det är så mycket annat som påverkar när min ska stå-inte stå. Men jag gissar att treårs i så fall blir i slutet på april-början på maj för dig? Låt honom vila hela januari, och kanske halva februari, och börja sen med lite mer "intensiv" träning kanske?

Vi skulle bara vara hemma på ridbanan på Måndag,så jag blir med som publik,jag kommer inte rida innan jag gjort efterkontrollen hos barnmorskan som man gör efter 8-12 veckor.

Uppsittningen hade inte varit så avslappnad som den brukar nu efter vilan,han spänner sig lite... Inte så att han gör något,men han spänner sig,och i dag hade en annan fått lov att hålla i då han inte ville stå riktigt still,så jag vill kika hur han reagerar IGENTLIGEN vid uppsittning,om han blivit rädd/osäker,eller om det bara är lite test.

Uppsittningen har funkat klockrent innan (från pall då),hon har kunnat ha han på långa tyglar och litat på att han står där han står. Nu hade han trampat lite fram och tillbaka i dag,sen var han lite spänd tidigare 2 gånger.

Jag har ju inte gjort något alls med honom nu under hans vila,annars så brukar vi ju göra lite markövningar/ledarskapsövningar då och då,om han behöver jobba huvudet lite kanske? Eller om det blivit något som gör att vi måste backa lite,men det är ju bara själva uppsittningen,när hon sitter på ryggen så slappnar han av igen och tycker det är skitkul att "jobba",frammåtbjudningen har blivit helt otroligt bra nu efter vilan,och i dag hade han varit jättepigg och glad.

Om man bara ska ignorera,och hoppa upp och ner några gånger varje gång,enda tills han är helt avslappnad,DÅ får han gå frammåt,eller att man helt enkelt ger sig och tar ut han i hagen igen. Eller om det får han att lessna ur bara sen blir det kattskit av alltihopa..? Aja,vi får se hur det ser ut.

Ska som sagt med och kika och analysera på Måndag,sen får vi se hur vi går vidare.

Hoppas det är lättlöst,vill inte ha en häst som inte kan stå still vid uppsittning,eller som kan "explodera" då och då vid uppsittningen,då får han åka iväg ett par veckor för att träna detta hos en som verkligen kan innan det går för långt.

Min halvsysters förra häst var alltid lite nervös vid själva uppsittningen,så i bland hann syrran knappt upp innan det vart en rejäl bakutspark,sen bar det iväg nån meter,fanns ju ingen chans att hålla sig kvar för henne då,då hon inte ens hann upp riktigt så hon hade ju ingen balans just då alls. Jag vet inte om det hade varit något som hade gått att träna bort om man hade tagit tag i det från början,eller om det var nån slags sadeltvång eller något?

Min gamla häst börjar alltid gå när jag sätter foten i stigbygeln. Både om jag hoppar upp från marken och om jag sitter upp från pall. Hon var femton år redan när jag fick henne, så det är en ovana som hon haft sen innan hon kom till mig, hon är 26 nu. Jag har gjort allt för att jobba bort det. Enbart tränat uppsittningar (vi kan traggla i timmar, hästskrället marscherar likt förbannat iväg :devil:), syrran har fått sitta upp och av medan jag håller i (vi valsar runt i ring med en allt mer frustrerad ryttare på ryggen), och jag har försökt ignorera henne, inget resultat.

Med just henne har jag gett upp. Hon är så gammal och hon har inte blivit ett dugg bättre på tio år, så det lär ju inte ändras. Jag tycker däremot inte att det är okej om lillan skulle börja likadant, utan då skulle jag nog försökt träna bort det. Frågan är bara hur.

Det är ju ändå intressant att höra hur ni andra gör! :) Det finns så många sätt så det är väldigt svårt att uttala sig om rätt eller fel.

Jag håller ju inte på alls med Kaptenen nu. Han är så sur på mig! :p Varje gång jag går ut kommer han och står och stirrar på mig vid grinden. När jag tar nån av dom andra två kommer han och försöker smita ut både när jag hämtar eller lämnar. :grin: Han ska få åka på löshoppning på lördag igen, hoppas han kliver på snällt, lite för kallt för att bråka. :angel: Blir till min gamla hemmaklubb tillsammans med samma tjej som jag skrev om tidigare. Kaptenen har aldrig varit där, där är det mer hästar och liv och rörelse så det ska bli väldigt intressant att se hur det går! Han kommer få vänta ett tag antingen före eller efter hans tur när vi löshoppar hennes också, så det blir nyttigt! Tror jag ska ta med lite hö också får han öva på att stå i spilta, superbra träning! :laugh:

Men jag kommer nog göra så att han får vila från allt utom löshoppning januari ut, sen får vi se om jag tar upp lite med att ha med honom bredvid och sen börja med tömkörning igen. Vi får se helt enkelt! ;)

Min farbror nordis är likadan, så fort man sätter foten i stigbygeln börjar han gå, men om man då inte hoppar upp utan stoppar honom så står han still tills man suttit upp. Nu rider jag 99 gånger av 100 barbacka, så då får han hållas med att knalla iväg när jag kravlat mig upp. :grin: Kaptenen har hittills stått som ett ljus varje gång jag suttit upp. Sist jag red satt jag upp från höger sida från en stor snöklump vid vägkanten, inga som helst problem!

Ja,kallblodet jag hade förut gick också så fort man satte foten i stigbygeln,dock så lyckades vi träna bort det efter herrans massa år genom att parkera mot stallväggen. :D
Och hon traskade ju iväg lugnt,nu visar korven uppenbarligen lite obehag eftersom hon säger att han blir nästan nervös,liksom höjer upp huvudet och öronen går fram och tillbaka för fullt,han trampar fram ett steg,och sneglar bakåt med fortfarande höjt huvud,så fort hon sitter i sadeln slappnar han av igen och sjunker någon cm. :p

Detta har kommit nu efter vilan,kan det vara så enkelt att han bara tycker det är lite obehagligt nu när han inte haft någon på ryggen på 8-10 veckor? Hoppas att det går över av sig självt i sådana fall nu när det blir iallafall två gånger i veckan han får gå med någon på ryggen.

Det är nog en vanesak. :) Men kanske ska någon hålla honom nu i början tills han känner sig trygg igen? :)

Kl
Här hade vi friska -28 imorse. :D Kaptenen blev bomullshäst och fick vintertäcke. Synd att det skulle bli så kallt just nu, vi som skulle löshoppa imorrn. :(

Men fy fan vad kallt :eek:
Ursäkta ordvalet men kyla är något jag avskyr i högsta val. Hur mycket man än klär sig så fryser man alltid, speciellt om fötter och händer :(

Delvis kl.

Här händer inte mycket, senaste aktivering med Miraz var i måndags, en promenad i kylan. Sen har jag inte alls hunnit mer då kl drar iväg så fort när man pysslar och rider dom andra.

Men imorgon och söndag blir det nog ridning igen.. Hon är lite små dryg igen, tuggar på saker för att få uppmärksamhet, klänger på en osv.
Så hon ska minsann få lite gos och ompyssling i helgen, det är väl egentligen då man hinner med lite mer liksom.

Får jag med syster min så kanske jag lyckas fota oss ;)

*kl*

Igår tog jag med sambon att hålla i hästen så tränade vi på tyngd i stigbygeln. Han är så duktig min lille Nixon, medan husse står och skakar av nervositet. Han har varit med de gånger jag försökte mig upp på förra unghästen, när jag blev avkastad och landade på stenar och pallar och gud vet allt, han är lite ärrad efter det stackarn... Men nu får han vara med eftersom Nixon är stencool så han kan få tillbaka lite förtroende för de unga hästarna igen :)

Fy så det lät, ramla bland stenar och diverse saker! Usch!
Förstår din sambos nerver då.

Delvis kl.

Det blev lite ridning idag, dock var det något riktigt läskigt hos grannen så jag fick hoppa av och leda henne förbi och sen hoppa upp igen.
Allt satt som sist, riktigt duktig liten tjej!

Vad roligt att det gick så bra!

Starforsaken: Usch vad otäckt att flyga av så! Har faktiskt full förståelse för din sambo efter det! ;)

KL
Idag har vi varit på löshoppning! :bump: Igår vaknade vi till -28, idag var det lite mer lagom med -5! Kaptenen var lite dryg när vi skulle lasta men när jag plockade fram havremåttet klampade han genast in. Första gången jag körde min egen häst i min egen transport i min egen bil! Läskigt! Men riiiiktigt skönt!

Framme fick Kaptenen stå i en utebox bredvid en jäääättefin liten 11a som också skulle få hoppa. Det var jag och en vän till mig med sina två, nämnda 11an och en 10a. Vi kommer fortsätta hjälpas åt framöver och kommer även hjälpas åt på visningen, känns så himla bra!

När vi byggt fram fick lilla 11an hoppa först. Det är för övrigt riksfölvinnaren från 2011, Romeona (e. Don Romantic - Briar), och får inte den gångartsdiplom nästa år blir jag mörkrädd! Fy satan vad den är fin! :love: Det gav iaf jättebra träning för Kaptenen att bara stå och vänta.

Sen fick Kaptenen komma in. Vi körde precis så som jag alltid velat. Först gick jag runt med honom och travade honom lite för hand, sen fick han galoppera några varv åt höger. Därefter lade vi fram till hörnbom - bom - bom - kryss som han fick rulla över två gånger. Det sitter verkligen kvar i skallen på honom från den där jäkla kursen... Så fort han får syn på en bom bara grisnitar han och springer åt andra hållet om man inte är beredd. På kursen var ju det okej, för man skulle inte driva efter hörnet på tomma långsidan. :cool: Men nu var vi på honom direkt han tvekade och plötsligt fattade han ju poängen!

Vi åstadkom tiofalt mycket mer på 15 minuter idag mot vad vi gjort de tre kurstillfällena tillsammans. Han hoppade precis efter normen på treårs, hörnbom - räcke - räcke - oxer och gjorde det galant! Det behövdes väldigt mycket övertalning i början men sista två gångerna skötte han serien själv! :banana: Åh vad jag är lycklig över min lilla häst nu! Sista varvet lade vi ner till bara bommar och då kom han in perfekt och fick flyt och det blev rätt hela vägen. Duktiga duktiga bebis! :love: Där slutade vi genast och knallade runt i ridhuset flera varv så han fick andas ut.

Han blev rejält svettig av bara en kvart, dessutom är han en liten köttbulle. :D Konditionen hade kunnat vara väldigt mycket bättre. Men nu orkade han ju faktiskt ändå med allt som vi lade fram för honom precis så som jag ville. Inget jäkla tramsande med travbommar och ett enskilt räcke och stanna hit och dit... Plus att jag och min väninna har helt samma tänk i både löshoppning och hantering vilket gör det hela så mycket lättare. Så detta känns grymt bra!

Nu fick jag lite hopp om framtiden. :D Kaptenen hoppade hela 80 cm på sitt livs första oxer i sitt livs första serie. Nu när han kanske äntligen börjar få till flytet och hitta galoppen känns det som om allt kommer att flyta på så himla mycket bättre! :laugh: Nästa gång blir troligen om tre veckor.

När Kaptenen var klar var det andra 10ans tur, hon var stor och FIN och väldigt kvick. Hon har ju fått löshoppa rätt varje gång och hade fattat uppgiften helt perfekt. Väldigt snabb på hjälperna och lättpåverkad. Hon hoppade 110 några gånger och fick till det jättebra! Hon orkade väldigt mycket mer än Kaptenen, och blev också riden 5-10 min efteråt i alla gångarter utan att bli trött. Hon var också klippt, vilket ägaren sa gjort stoooor skillnad i ork. Kaptenen har ju björnpäls deluxe i år som man kan gömma händerna i... Funderar på om man kanske skulle klippa honom lite för att hjälpa honom på traven. Tror han får vila från ridning och tömkörning januari ut, sen drar jag nog igång honom igen... Man ska inte sätta upp planeringar, dom blir bara förstörda. :D

Det tog ett tag att last hemåt, som vanligt... Han är så tjurig och växer fast på rampen med ett tydligt "vill-inte"-uttryck över hela sig. Det blev lina idag igen, suck... Tror jag ska lastträna lite till nästa gång det är dags.

Senast ändrad:

Vad kul att löshoppningen blev av och att det gick bra =D

Funderade på det du skrev, du har nog rätt i att det är lika bra och lägga fram som det ska och inte börja hit och dit för unghästar blir trötta/uttråkade snabbt och då är det väl dumt att börja på ett sätt och sen försöka på annat.

Att lägga fram som det ska direkt är helt klart bättre... =D

kl.

Slänger in någon bild från idag!

1301193_zps972847aa.jpg

1301196_zpsf3448cf0.jpg

1301191_zps9f6cb86b.jpg

Dessa hann jag få innan den dog, hade visst glömt och ladda batteriet, igen :mad:

Precis! Det är ju så jag alltid trodde att det skulle vara på kursen. Men där skulle vi först springa runt runt för hand tio minuter, sen nån bom här och travbommar där, typ tio minuter. Sen skulle det upp ett räcke som skulle hoppas över typ tio gånger. När då sen hästen var totalt slutkörd skulle det höjas... Under tiden fick jag aldrig en syl i vädret. När jag ville driva genom svängen för att Kaptenen verkligen skulle hoppa, då fick jag skäll för att hästen skulle minsann ta tag i hindren själv. Jaaa, fast om hästen tvärnitar och vänder så fort han ser en bom så måste man väl ändå driva? Nej, då Kaptenen alltså stannade flera meter ifrån skulle han backa tillbaka till mitten av motsatt långsida och sen börja om igen. Det blev ju aldrig nån skillnad. Tja, jag gick inte riktigt ihop med den där tränaren. :grin:

Idag gick jag runt några varv, så fick han värma upp åt höger. Sen hoppa fram med bommar och ett kryss, sen upp med räcken på alla tre, sen oxer. Inga krusiduller och plötsilgt gick det bra! Visst fick vi driva av alla krafter första varven, men då FUNKADE det ju och hästen FÖRSTOD. Det är ju liksom det viktigaste. :grin:

Precis, man hinner göra en unghäst så himla trött i huvudet ganska fort, spceillt när det är tex löshoppning det gäller så man ska nog vara noga där.

Tycker nya sättet låter betydligt bättre och det visade även han, nu ska du se att det vänder och att han snart kommer tycka det är roligt också ;)
Tog du inga bilder/filmer??

Du vet, vi vill see ;)

Ja jag hade ju tänkt att jag skulle bli tvungen att åka varje vecka för att få honom att förstå, men nu när det blev rätt direkt var det ju inga problem! Så hoppet återvände. :D Om tre veckor kör vi igen, och därefter varannan vecka ungefär. :)

Nej jag gjorde ju inte det. :o Vi var bara tre, och både min systemkamera och filmkamera hade noll batteri... Men nästa gång ska A-S sno med sig gubben så får han filma. ;)

Vad kul, det kommer gå bra för er/honom nu ska du se =D

Attans, ja jag vill jätte gärna se bilder/film iaf.
Din kille är så himla fin och verkar verkligen vara riktigt cool!
Alltid lika kul och trevligt att följa dig och dina pållar.

Vad skönt att det gick så mycket bättre när du fick göra som du ville! :laugh:

Kl

Vi har också löshoppat i dag.
Fick en liten mobilfilm, tyvärr med bilden på "fel" håll, men syns rätt så bra om man tar helskärm. Hon var lite tveksam i början, men kom igång fint på slutet. Första gången som vi har tre hinder enligt nya systemet ("på riktigt").

http://youtu.be/JhhNtcnGOgY

Vad kul att det gick bättre nu!

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra med treårs längre, tanken var ju att de ev. skulle ut och tävlas i hoppning och dressyr(lite beroende på hur de ser ut på testet) men om de nya åldersgränserna för ponnyryttare går igenom vette sjutton om det är värt det... Hitta en 8-10- åring som är kapabel att rida in/utbilda och hinna tävla innan han/hon blir för gammal känns ju smått omöjligt :(

Det förstår jag. Har själv en liten ponny och det är svårt med medryttare. Du håller väl på att köra in dina?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈