10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja, de håller på att köras in, så det blir väl så att vi satsar på körningen enbart ist. Och det är ju inte dåligt det:D

Inkörningen går btw jättebra, ska bara få hit vagnen också! Har nyss flyttat till Karlstad från Gotland och vagnen fick tyvärr inte plats i packningen:p Så nu longeras och tömkörs de enbart, vilket de iofs tycker är kul men lite enformigt blir det och det är ju svårt att träna upp någon kondition, spec eftersom matte inte orkar springa särskilt lång för tillfället.

Ja verkligen en lättnad kan jag lova! :) Vad fin hon är!! :love: Ser ju himla fint ut!

Santoxen: Himla tråkigt med dom där reglerna... Det sabbar endel för de unga och små ponnyerna. Kul att inkörningen går bra! :)

Hur ändras reglerna? Jag antar att det blir ännu yngre ryttare på B-ponny, eller? Jag vet att jag blev murdervansinnig när jag insåg att jag inte fick fortsätta hoppa B-ponny efter att jag fyllt tretton, storleksmässigt kunde jag rida honom tills jag var sjutton (och då fick jag sluta för att han blev sjuk), så sabla drygt att man "måste" ha större häst än man egentligen behöver bara för några idiotiska regler. :devil: :mad: Det är lite det jag protesterar mot nu genom att vägra rida stor häst. :angel:

Det är skitsvårt att hitta medryttare till en så liten häst, jag tycker ju det är svårt att hitta någon till min, maxade, C-ponny som är viktbärande och skulle kunna bära en mindre vuxen (hon asar ju runt på mig, liksom), men man får gå så långt ner i åldrarna för att hitta någon som är mindre än mig. Och jag är inte alls bekväm med att låta ett barn ta det ansvaret, även om det säkerligen finns bra och vettiga ungar med vettiga föräldrar också.

Maja: Vad roligt att det gick så bra på löshoppningen! Låter som om det var precis vad ni behövde efter den där konstiga kursen.

Angående klippning, jag klippte min foderponny förra året, hon hade också riktig björnpäls och hon orkade ungefär tio gånger så mycket när pälsen försvann. Och då var hon så j-vlig att klippa att vi bara tog det absolut allra mest nödvändiga.

Ja den där kursen var helt bortkastad... Jag trodde ju att den skulle vara bra iom att jag inte är så van vid löshoppning, men det gick ju bevisligen mycket bättre själv. Min väninna som var med igår hade sett samma tränare några gånger tidigare och hade inga bra erfarenheter heller, men det är lätt att vara efterklok. :grin:

Och tja, ang klippning... Hon hade helklippt sin, men om jag klipper blir det bara spår- eller filtklippning. Jag vill att han ska kunna vara utan täcke så långt det går. Är egentligen inte direkt förtjust i att klippa en så ung häst, men så svettig som han blev på så kort tid... Jag ska fundera veckan ut. Eventuellt klipper jag honom nästa helg, sen startar vi upp lite grann igen.

Annies första löshoppning :D https://www.youtube.com/watch?v=G-gPJgkmkU8&feature=youtu.be

Hon är ju lite för lite musklad och det blir bättre när hon blir musklad och får bättre kondis. Han la också en bom innan sista hindret då hon ökar farten hela tiden och sista hindret hoppar hon enbart på fart.
Det ska bli kul att se henne när hon är mer musklad och orkar mer och när hon faktiskt börjar ta i :angel:

Ang klippning så nej, jag klipper inte så unga hästar. De är inga elittränade hästar eller ska vara det heller.

Hur ändras reglerna? Jag antar att det blir ännu yngre ryttare på B-ponny, eller?

Förslaget som ligger är bla att B-ponnyåldern sänks till 12, + att barn upp till tolv inte kommer att "tävla", b.la så tas SM-klasserna för B-ponny bort.(Däremot så vill de införa en klass "Häst children SM 12-14 år" eftersom de vill "främja övergången till häst" dvs de vill ha upp ungarna på häst redan som 12-åringar...)

HÄR är en länk till förslaget

kl.

Vet ni vad, idag fick jag till några galoppsteg med Miraz :bump:
Det var egentligen inte tanken men hon bjöd på så himla fint i traven så jag provade att smacka till och hon föll in i den, dock blev det lite skutt i luften efter några steg men jag är ÖVERLYCKLIG för det!!

Så med andra ord, hon känns så pass bra nu så jag tänker prova galoppen lite så den sitter sedan en annan väg en den lilla rundan vi jämt tar och sen får hon vila från ridningen! Hon har gjort sitt jobb så himla bra måste jag erkänna.

Men problemet kvarstår vid tex promenad vid hand, då hon fortfarande får sina luftsprång ibland så promenad och tömkörning kommer fortsättas med faktiskt. Hon har haft en lång vila så jag tänker fortsätta med lite jobbande av henne då hon visar tydligt att hon är uttråkad just för tillfället... Suck..

Önskar jag kunde ta mig till löshoppning med, hade varit en dröm om min lillfis fick göra sådant, det borde ju trötta ut henne lite. Just nu finns det ingenting, inte ens den lilla ridning jag gör.. Hon är lika pigg och glad efteråt och vill göra mer :eek:

Tillägg:
Iof, om paddocken har OK underlag kanske man skulle kunna ta till med löshoppning där lite. Men jag vet inte om jag
har någon som kan hjälpa mig då.
Drygt!

Men en fråga, hur ska man lägga upp en bra löshoppningsbana, alltså hinder för en ponny?

Det var nog bland det dummaste jag har hört i hela mitt liv (alltså inte riktat till dig, utan till de idioter som fått idén)! Jag har under mitt hästliv inte stött på många tolvåringar som är mogna eller stora nog att reda ut en stor häst, eller ens en större ponny än en B-ponny. Jag fick "byta upp mig" som trettonåring för att jag ville tävla, då gick jag från B till C, och ibland kände jag mig bara så.fullständigt.värdelös på den större ponnyn, just för att hon egentligen var alldeles för stor och stark för ett så litet barn som jag ändå var (jag var extremt liten, vägde inte ens 30 kg). När jag blev sexton-sjutton började jag "växa i" henne, och efter det har vi haft hur roligt som helst ihop, hon är än idag min ridhäst. Nu är min C-ponny maxad och ganska grov, det finns så klart mindre och nättare C-ponnyer också (och barn som är större än jag var), men jag skulle aldrig velat vara utan B-ponnyåren. De flesta man pratar med brukar säga att det var åren på B-ponny som var roligast att tävla.

När vi löshoppade la vi först ut tre bommar. Då var det min D-ponny och kompisens nordsvensk, som har ett ganska smått steg och dessutom inte är många cm över ponnymåttet. Har för mig att vi hade sex meter mellan varje hinder. Vi ledde dem i skritt över bommarna några gånger, sen fick de springa lösa. Kompisen hade "löshoppat" sin lite själv innan, min hade gått över bommar en hel del efter mig, så det var inte helt nytt för någon av dem.

Vi byggde sen ett litet kryss istället för den tredje bommen, så lågt att de skulle kunna kliva över, och så ledde vi dem en gång till över. Sen ökade vi successivt på med mer hinder-mindre bommar/större hinder. Sista gången (tillfället) hade vi tre hinder, varav det första bara var en bom som låg på en sockerbit till hälften (tänk som ett kryss fast bara en bom), ett hinder med en bom över sockerbitar (drygt 50 cm) och ett lite större hinder på runt 60-70.

Okey, tack för ditt svar :)

Nackdelen med paddocken som jag har tillgång till så finns det inte många hinderstöd men det finns däck och dunkar så det kan nog gå igenom att få till 3 hinder.

Hon är löshoppad en gång tidigare, då bara på ett hinder för det var det ända som fanns och tillgå.

Men ska prova detta om underlaget visar sig vara helt ok =D
Tack så mycket!

Vi har heller inte många hinderstöd, dels finns det inte så många att tillgå (det finns ju liksom ingenting av någonting :grin:) och dels fick vi använda flera stycken till att "bygga om banan", så vi använde bara två hinderstöd till själva hindret. De andra använde vi sockerbitar till, och då lär ju dunkar och däck gå precis lika bra. Min B-ponny lärde sig hoppa med gamla plaststolar som hinderstöd och räfsor som bommar. :angel:

Haha, eller hur.. Man får använda sig utav det som finns helt enkelt.
Jag ska se om jag kan lyckas få till någon dag, ska först höra mig för hur banan ser ut.

Jag vet att min kompis gärna vill testa löshoppa sin men hon ligger såklart sjuk nu :( Stackaren. Så vi får se helt enkelt. Hade varit kul om jag fick med en till med häst :)

Jaha,i dag vart korven riden igen,och JÄKLAR vad fin han var! :bump::banana::bump: Kan knappt tro han är riden så lite som han är,han suger tag i bettet,och verkligen trampar under sig,öronen spetsade frammåt,och ser sååååå nöjd ut! :D

Ångrar att jag inte tog med kameran i dag,men jag tänkte att jag filmade ju sist,sen skulle jag till BVC med lillen före stallet också så var så mycket som skulle med endå,men ångrar det verkligen som sagt. Passet i dag hade jag verkligen velat ha på film,han såg helt underbar ut! Lika ryttaren sa också att det var det bästa passet hitills.

Dom red i kanske 10 min i skritt och trav,och varenda sekund av dom miuterna var han TOPPEN! :love:

Uppsittningen var det också ja,den gick bättre i dag,han gick iväg från pallen på första försöket så hon fick lov att gå ner och flytta om honom,men på andra försöket så backade han bara bak med ena hoven,då kunde hon få fram han igen från pallen,sen hoppade hon upp,och då såg han faktist nästan helt cool ut också,inte alls som sist när han höjde halsen och klippte osäkert med öronen.

Jag hoppas det blir att funka klockrent med uppsittningarna igen snart,men nu är vi på väg åt rätt håll igen iallafall. :)

Är såååå lycklig över den fina hästen jag har!!!!! :bump::banana::bump:

Föresten så har det löst sig med hovslagare för oss också,vart ju rejält paff när jag hörde rykten om att min ordinarie skulle sluta,och jag vet vilket helvete det var att få tag på han,är lite brist på hovslagare här nämligen.

Men nu kunde jag klämma in mig hos samma som resten av stallet har,tack gode gud! :bow: Så nu har han ca 20 hästar på samma ställe! Han kan ju nästan bara jobba där snart! :D Är så glad iallafall att det har ordnat sig,inte kul att stå utan hovis. Hoppas bara han är bra med korven,han kan ju bråka lite,och förra hovis var ju verkligen toppen med honom! Jobbet vet jag att det blir bra då han som sagt har typ alla hästar i stallet redan,men just att han ska kunna ta korvens dåliga dagar bra också. :angel:

Åååh vad härligt det låter! :bump: Duktiga duktiga Orvar! :laugh: Det är så typiskt det där, dom gångerna man INTE har med kamera så går det briljant. :grin: Nästa gång får du säkert med det på film! Hoppas det funkar med nya hovis också.

Hippocampus: Vad fiiiin hon är! :laugh: Och så duktig! En riktigt liten räser! Blev ju himla mycket bättre när ni lade dit bommen inför sista hindret. Vi har lite tvärt om problem med Kaptenen, typ GÅ FRAMÅT HÄSTEN! ;)

Ang klippning, nej, jag är inte riktigt för att klippa en treåring heller. Nu är här kallt också så han behöver sin päls... Han får stå ut med att bli svettig istället.

Åh, vad härligt det låter! :bump: Våra (kanske mest era ;)) småhästar börjar bli stora. Jag tror säkert det kommer lösa sig med uppsittningen också när han blir mer van, det är ju egentligen konstigare om de unga hästarna inte reagerar på olika saker som är helt nya för dem.

Skönt med hovslagaren också. Vår, som vi hade haft i många år, la också av för några år sen, det var ett elände att hitta en ny. I och med att han hade ganska mycket kunder så blev de övriga i närheten helt överbelastade. Därför bor min nuvarande inte i kommunen, men hon är skitbra på att ta knepiga hästar, så det är det absolut värt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar