10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja,och på Måndag blir det plusgrader... :grin:

Nu ska jag strax ta och åka iväg SJÄLV till stallet för första gången på typ en och en halv månad! :D Ska bli sååååå skönt att få strosa runt där i mitt egna tempo utan att behöva stressa för att inte bebis ska bli kall/vakna. Han får vara hemma med pappa och kolla på trav istället. ;)

Ska även ta med mig kameran! Lite bus på ridbanan hade jag tänkt. ;) Förhoppningsvis får jag några fina bilder,dock ser han ut som hej kom och hjälp mig nu,mer en mammut än en häst! Sen har jag inte borstat han så noga på slutet heller,men i dag blir det en rejäl genomgång. Längtar,ska bli så mysigt med lite korven-tid. :love:

I morgon blir det ridning igen,spännande! :banana:

Gud så mysigt med lite ensamtid med korven, sådant behövs ibland minst sagt.

Ha så kul i stallet :)

Delvis kl.

Jag uppdaterar lite då jag ska iväg på lite saker under kvällen med början av stan strax.

Jag tog Miraz på en promenad idag, en liten men en PERFEKT sådan :bump:
Vet ni vad, hon gick så toppen idag, lång lina hela tiden, avslappnad men ändå koll på mig. Hon var helt underbar idag :bump:
Jag är så himla glad, och stolt. Vågar inte säga något men denna dagen är en på väldigt länge där hon varit såhär lugn vid hand!

Någon film och bild blev det idag, men det får ni antingen ikväll/natt eller imorgon!

Inatt vid 2.00 så kom karln hem från jobbet och då vaknade jag , klev upp och ser då att mina 3 unghästar är utanför hagen! Åå vad roligt tänker man nyvaken drar på sig stövlarna och en jacka över nattlinnet. springer till stallet och hämtar grimskaft och visslar på dom, och dom kom faktiskt i full galopp och stannade vid mig :D ( Typ det ända positiva ) Tar in dom i lösdriften och stänger in dom.
Joggar runt hagen som är ca 1,5 hektar stor och konstaterar att den är hel och det "bara "är ingången som är trasig. Lagar den och släpper ut dom igen.. Kan säga att det är lite kallt att gå barbent i -15 ;)
Somnar om och kl 6.00 kliver jag upp för att släppa ut resten av hästarna som står i stallet. Och utanför huset står 3 glada unghästar och tittar på mig IGEN utanför hagen.. Suck
Jaja.. Nu är hagen lagad och extra tråd är uppsatt så nu hoppas jag att dom ska sluta rymma..:devil:
mg_3672_50e963809606ee4c167782f7.jpg

Vad skönt att det gick bra på promenaden,duktig Miraz! :bump:

Nu har jag hämtat ny energi,gud vad härligt det var! Fick en riktig mysstund med min korv! :love: Hade tid att frisera manen och allt också,ser fortfarande lite skruttig ut,men jag klipper den ju bara än så länge,blir snyggare sen när man rycker,men nu hade den blivit så lång så fick lov att kapa lite.

Mitt fina lurv! :love:

398030_4645328005416_1768497651_n.jpg

485999_4645329205446_1589803848_n.jpg

603011_4645328125419_1036103554_n.jpg

Senast ändrad:

Vad fin han är. Jag har helt slutat försöka ta fina bilder på min, hon har så dödens tjock päls så hon ser bara ut som en björn ändå. Det får bli till sommaren istället. ;)

oanki: Det är då de är billiga. Hoppas de stannar inne nu. :)

Hahaha! :rofl: Åh förlåt, men jag fick världens roligaste bild i huvudet. :D Aldrig kul när hästarna rymmer, vintern är ju hopplös med stängsel och allt! Hoppas dom håller sig inne nu då!

Fibusen: Vad in han är! :laugh: Skönt för dig att få lite ensam tid i stallet igen. Hoppas det går bra med ridningen, får vi lite bilder då? :) Jag skulle också behöva fixa man på min. :D

Molin: Vad kul att det gick så bra med promenaden! :laugh:

Kiwifrukt: Haha! Det är alltid kul att se att det faktiskt FINNS en häst där under all päls. :D

KL
Tittade ut idag och fick skratta lite åt mina fyrbenta. Hade stora vovvan ute och hennes stora intresse är att springa längs staketet och busa med hästarna, hon har förstått att hon inte får vara i hagen så det har blivit en fin stig på utsidan tråden. :D Småhästarna tycker det är minst lika roligt och springer som tokar!

Sen gjorde jag min fina Kapten besviken igen när jag två gånger idag bara gick förbi honom för att hämta dom andra. Stackaren kommer direkt fram och försöker ställa sig i vägen för mig, han vill verkligen få följa med ut han också... På fredag ska han få börja komma igång igen. :)

Ni andra som kanske är lite mera vana än jag, hur lång ska manen vara för att vara lätt att knoppa? :angel:

Jag har en bild uppsatt på väggen på henne som är tagen i början på september, innan pälsen började växa ut. Jag kan inte fatta att hon har varit så tunnhårig och så smal. :eek: ;) Nu är det snarare svårt att avgöra vad som egentligen är vinterpäls och vad som bara är en rejäl övervikt. :p

Brukar man inte säga en handsbredd på manen? Jag har egentligen inte en susning, mina har man ner till bogen båda två. Man får vara lite långhårig när man är ponny... :angel:

Haha, visst är det kul hur mycket det kan ändras? :D Kaptenen är en köttbulle med lurvpäls! Han har för tillfället tappat bort sin fina hals igen... Hoppas den kommer tillbaka till treårs! :p

Jo jag har för mig att det är en handsbredd, men jag tycker nästan det är för kort, eller så är jag bara dålig på att fläta. :angel:

KL
Jag var ute och fotade pållarna i det fina vädret i förmiddags. Blev inte så mycket bus och bilderna blev inte så bra, jag lyckas ju ALDRIG fånga traven bra på bild! :mad: Måste flörta lite med min kompis som är superduktig... Men jag lägger ut en liten bomb iaf!

DSC_0021_zps05b283d5.jpg

DSC_0023_zps271570ae.jpg

DSC_0043_zpsc5d08a54.jpg

DSC_0050_zps1a9d42cd.jpg

DSC_0053_zpsae619978.jpg

Klia sig på Balder är skönt!
DSC_0061_zps30fce2b8.jpg

DSC_0067_zpsa8c75e0b.jpg

DSC_0073_zps13acee3c.jpg

Plutthäst! Han var för övrigt jätteledsen idag igen när jag tog in dom andra två. Han kommer och försöker sätta näsan i grimman före dom andra och vill tränga sig ut vid grinden. Stackaren ser så övergiven ut... Men han är jätteduktig på att vara själv ute nu, helt lugn! :)

Som vanligt jättefina bilder! Jag fick en hyffsat bra kamera av min bror i julklapp, och skulle egentligen vilja ta riktigt fina bilder på hästarna nu när jag har kvaliteten på grejerna så att säga, men hagen är tröstlöst tråkig och hästarna är inte mycket bättre för tillfället, tuffsiga och vinterlånghåriga som de är. Dessutom är lillan kär i kameran, så jag behöver antingen ha assistans av någon som håller i henne eller att den personen fotar, för annars kryper hon så nära inpå att det inte blir bra ändå. Den gamla kan jag ju liksom ställa på den plats jag vill ha henne, och sen stannar hon där. ;)

Jag är också riktigt kass på det där med att fläta, när jag tävlade med C-ponnyn hade hon faktiskt kvar sin långa man, utsläppt. Hon har sån där riktigt silkig, ljus man ända ner till bogen, och det vore nästan straffbart att sätta saxen i den, hon ser nästan overklig ut. Lillans man växer som ogräs (måste vara pappas gener, för mammans man är några sorgliga testar som inte är mycket att hurra för), som jag förmodligen kommer bli galen på gånger flera under de kommande åren. Riktigt tjock är den också. Min tanke är att låta henne ha den kvar något år i alla fall (kan vara bra att ha att hugga tag i :angel:), och sen rycka henne när vi ska börja tävla mer seriöst.
Jag vet inte hur långt en handsbredd är egentligen, typ en dm? Du kanske ska låta en och en halv vara kvar om en blir för lite?

+ fibusen

Otroligt fin bilder på era fina pojkar :love:

Delvis kl.

Ska se om filmerna vill funka nu, men här kommer dom =D

Såhär glad kan Miraz bli när jag ropar på henne :love:
http://s577.beta.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/Flickorna/IMG_1765_zps875196b0.mp4.html

Från promenaden!
http://s577.beta.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/Flickorna/IMG_1760_zpscee3a6de.mp4.html

Samt lite bus från härom kvällen
http://s577.beta.photobucket.com/user/mysakuragirl/media/Flickorna/IMG_1759_zpsd27cdd40.mp4.html

Senast ändrad:

Vi har ju ev två som visas så jag kommer ju och jag hoppas hippoteket kommer och kan, om hon inte visar häst själv, vara mitt mentala stöd för jag lär dö av nervositet:D

Korven skulle ju ridas i går,men då vart tjejen utringd på jobb så vi flyttade fram det tills i dag,men då visade det sig att karl glömt lampan på i bilen över natten så jag kommer ingenstanns,så nu är det framflyttat tills på Onsdag... *Suck*

Haha, visst är det kul hur mycket det kan ändras? :D Kaptenen är en köttbulle med lurvpäls! Han har för tillfället tappat bort sin fina hals igen... Hoppas den kommer tillbaka till treårs! :p

Jo jag har för mig att det är en handsbredd, men jag tycker nästan det är för kort, eller så är jag bara dålig på att fläta. :angel:

Jag har en sån där Flyingeelev som brukar hjälpa mig att fläta och hon blir tokig på mig när jag kapat manen för kort. Så en handsbredd går bort enl henne... hon gör såna där flyingeknoppar. Lägger in en länk, men vet inte om den får vara kvar. Sök på Flyingeknoppar annars.

http://dressyr.ifokus.se/articles/4d714ef8b9cb462239062424-knoppa-en-hastman

Ååh, vad roligt att du tycker det! :laugh: Jag är ju lite partisk. :p Otur med ridningen, tur vi har gott om tid på oss! :)

Molin: Hihi, vad söt hon var som kom i full fart!

Agony: Då kan ju din kompis fläta åt mig på treårs! ;) Jag har också fått för mig att manen alltid blir för kort med bara en handsbredd, då blir det ju en triljon knoppar! Ska ta och rycka manen nån dag så det ser lite bättre ut, tänkte försöka undvika saxen i den mån det går, det blir alltid fult hur jag än gör. :o

KL
Tror min köttbulle passar på att växa nu när han är ledig, det var så dags nu när han snart skulle få komma igång igen. :grin: Han har inte varit riktigt lika energisk i hagen nu sista tiden som han brukar, lilla nordisen försöker busa och busa men Kaptenen springer inte alls lika mycket som vanligt. Visst kan han gå med på att bitas och gnabbar och snurra runt och ha sig, men när nordisen sätter av hakar han inte alltid på. Dessutom tycker jag att han är stor som ett hus, men det har jag ju gjort länge. :p

l

Agony: Då kan ju din kompis fläta åt mig på treårs! ;) Jag har också fått för mig att manen alltid blir för kort med bara en handsbredd, då blir det ju en triljon knoppar! Ska ta och rycka manen nån dag så det ser lite bättre ut, tänkte försöka undvika saxen i den mån det går, det blir alltid fult hur jag än gör. :o

KL
Tror min köttbulle passar på att växa nu när han är ledig, det var så dags nu när han snart skulle få komma igång igen. :grin: Han har inte varit riktigt lika energisk i hagen nu sista tiden som han brukar, lilla nordisen försöker busa och busa men Kaptenen springer inte alls lika mycket som vanligt. Visst kan han gå med på att bitas och gnabbar och snurra runt och ha sig, men när nordisen sätter av hakar han inte alltid på. Dessutom tycker jag att han är stor som ett hus, men det har jag ju gjort länge. :p

Haha, ja jag får säga åt henne att du behöver hennes tjänster:p Att hon ens får till knoppar i min hästs galna man visar på god kunskap!

Det är ju bra att han växer nu, då kommer han vara fin i kroppen till 3 års:love:

Haha! :D Ja alltså mina knoppar åker ju bara upp efter två minuter så jag kommer behöva hjälp på visningen, den saken är klar! :angel:

Jag hoppas verkligen han får tillbaka sin hals, han har ju ärvt mammas fina hals men nu är den som bortblåst. :grin: Sen får han helst inte bli nå högre. :D

KL. Mina hästar har hållit sig inne i hagen 2 dagar nu! Så nu stiger dom i pris igen ;) haha
Ang. knoppar så får jag nog överlåta det arbetet till en tjej i stallet som tävlar dressyr. Jag är värdelös på att knoppa.. Nu är det inte säkert att jag kommer visa då Nixi fortfarade bara är runt 155cm.
Ska börja åka iväg på löshoppning snart.
Och i Mars ska vi vara med på en "unghästutbildning kurs" Där en unghästutbilare går igenom hur hon förbereder för inridning och visning för 3-års. Om hon tycker att hon ska visas så gör vi det annars stannar vi hemma =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar