10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Haha, tur för spolingarna att dom håller sig inne! ;) Och vad kul med en sån kurs! :)

Skönt att det inte bara är jag som är dålig på att knoppa. :D Jag har aldrig varit duktig på det. :angel: Måste verkligen flörta med nån som kan hjälpa mig inför visningen, annars får han gå med utsläppt man. :D

Jag måste få visa en bild på min mammahäst från när hon visades på premiering tillsammans med sin bebis.

Hon har ju tjock och lång man, men nog fangick det och göra knoppar för det ;) Ganska stolt ändå, vi hjälptes åt med henne man dock... haha
PremieringJaumllla080927_zps489562f4.jpg

Okey, inte snyggaste sättningen och det blev ganska tätt men det går med tjock man också :p

Såhär ser hon typ ut annars (då hade hon dock lite längre man ändå än nu)..
12011462_zpsd56b9cdc.jpg

Delvis kl.

Igår blev det ingen med Miraz, men nog fasen var det hon som kom fram först som vanligt i hagen och borrade ner huvudet i grimman. Sötnosen!

Tyvärr var det inte hennes tur då, och inte insåg hon det förens jag fått in den jag tänkte. Hon följde mig hack i häl, suck!

Men idag, då fick hon komma ut på en liten promenad igen som åter igen gick KANON!!

Får se om jag kanske sitter upp här nu, jag slutar ju lite tidigare så om det är OK väder ute så håller ljuset sig uppe ganska länge efter att jag kommit ut. Så vi får se :) Känns bättre med lite mer ljus än mörker!

Hon verkar mycket lugnare och gladare nu när hon faktiskt också får följa med mig ut :) Hehe

Haha, klart det GÅR, men man ska kunna få det att sitta också! ;) Haha! :D

Härligt att hon sköter sig bättre nu! :laugh: Det är så skönt nu när det börjar bli ljusare. Vi bor ju verkligen mitt ute i skogen och här är det så fantastiskt häftigt att gå ut och bara stå och titta rätt upp när det är stjärnklart, det är så maffigt! Kolsvart och en stjärnhimmel utan dess like. :love: Nu senaste veckan har det varit helt klart med större och större måne vilket ju gjort det lika ljust som på dagen. Inatt vaknade jag mitt i natten och trodde vi försovit oss för månen lös in genom fönstret och det var jätteljust. :D Har varit så sugen på en månskensritt, men tror inte farbror nordis skulle uppskatta det lika mycket som jag. ;) :p

Men när det är så klart och härligt upplyst även på kvällarna vore det inga som helst problem att rida eller träna på kvällen, så himla skönt!

Helt sant :)
Men vi var nöjda och det satt kanon för den delen.
Fattar inte hur vi lyckades med den tjocka och då långa manen!

Ja det är helt underbart måste jag erkänna!
Bara hon får komma ut lite så verkar hon nöja sig rätt bra så jag får väl ta dessa 5-10min promenaderna ibland helt enkelt och sen något "arbetspass" också i veckan.

Visst är det härligt, stjärnklar himmel är det bästa, helt underbart och se på alltså.
Månskensritt verkar absolut inte dumt... Brukar funka gott här efter 19-20 tiden också, då kan den lysa upp överallt när det är fullmåne, riktigt fint!

KL
Här är det lugnt. Det går inte att göra något i detta väder, hästen har inte rört på sig på 2 veckor (förutom i hagen då). Dessutom är det något som är fel på henne så jag väntar på kliniktid. Hon är inte sig själv, uppdragen i flankerna, trodde det var vätskebrist då vi haft skitkallt, men har nu både hink och vattenkopp och hon dricker iaf ur hinken på natten. Jag vet inte varför hon är uppdragen, om det bara är att hon håller på att falla ur? Hon springer o leker i hagen mycket, vissa dagar inget. Hon äter inte sitt hö, varken på natten eller dagen. Hon äter lite men sen är det inget intressant. Sen tittar ju jag inte på henne hela dagarna. Lucern äter hon utan problem och kraftfoder. Ingen feber. Vilar mycket. Vet inte om hon är inne i en stor växtfas men den syns inte utanpå iallafall. Fin blank päls. Kissar och bajsar normalt.
Hon är även mer orolig i hagen, hon vallar de andra mer än innan.

Har gått ner i vikt, ca 30 kg men under en kontrollerad period och det behövdes. Nu är hon "lagom" så hon får inte rasa mer men har varit stadig enligt måttbandet, dock är den där uppdragenheten ett orosmoment. Nytt hösilage, analyssvar på väg.

Har ni erfarenhet vad det kan vara?
Tänkte åka in och köra en hälsokontroll och ska be de kolla i munnen och luftrören också, blodprov, funderar även på röntgen så det är gjort (har väl inte med ovanstående att göra). Ungefär som en klinikbesiktning med andra ord.

Det enda jag kom att tänka på var just tänderna. Så blev Kaptenen när han höll på att växla innan vi kollat honom i munnen. Efter det släppte det och han började äta bättre igen. Min tanke var att det nog är besvärligare för dem att äta hö än att äta kraftfoder, även om det är strålusern så är ju det mer lättuggat än hösilage. Hoppas ni hittar nåt och att det inte är alltför farligt!

IronWill: Ja men två handsbredder låter ju faktiskt enklare! Kaptenen har tjock man så jag ska rycka den nån dag framöver, hoppas jag kan få ner längden på den bara genom att rycka, men så tur ska man väl inte ha. :grin:

KL
Kaptenen hostade imorse. :o Inte nån alarmerande hosta, men ändå. Tre torra hostningar på vägen ut i hagen, sen har jag inte märkt nåt. Men här om dagen fick han ju nåt i näsan när jag var ute som besvärade honom nåt alldeles enormt och han frustade och frustade och gnuggade mulen på frambenen jättelänge. Han fick inte bort det så han kom fram till mig och när jag grävde runt i näsborrarna på honom fick jag ut en klump vitt snor ur båda. Efter det var han sig själv igen, men jag kan ju aldrig sluta oroa mig. :crazy: Det vore väl typiskt om han skulle bli sjuk också... Annars har han faktiskt varit riktigt pigg och glad ute i hagen idag, han knuffas och buffas och ska ha uppmärksamhet så fort jag visar mig och blir jätteledsen när jag lämnar honom kvar. Men på fredag ska han få lulla igång igen, såvida han inte blir sjuk alltså...

"Matte jag har nåt i näsan!"
DSC_0033_zpsf145b8cc.jpg

Så var ju Orvar,uppdragen och åt inte riktigt,plockade lite i höet,men inget mer,kraftfoder åt han. Lite lojj vissa dagar,andra dagar normal. Låg mycket. Men då hade han ju även diarre, vilken din alltså inte har?

Men då var det ju vätskebrist,plus någon störning i magen. Vätskebrist visar sig även runt ögonen,att dom blir lite insjunkna där.

Är höet riktigt fräscht annars? Om det är dåligt så äter hon dåligt,vilket leder till att hon blir uppdragen,och lite matt. Har du möjlihet att testa ett annat grovfoder?

En häst i stallet började äta dåligt,lämnade flera kg både inne och ute,vi trodde först att det var något fel på hästen,men efter att konstaterat att allt var bra (ingen förstoppning,lät bra i magen,såg bra ut) så provade dom att ge ett annat grovfoder,och hästen åt upp det med god aptit. Dom har hö på rundbal,alla balar kommer från samma åker,det luktade gott,och vi såg ingen skada på det,varken mögel eller annat,men något var det som gjorde att hästen inte åt. Dm hämtade en ny rundbal,och hästen åt sen som vanligt igen. Antagligen var det nån konstig växt eller något som har kommit med i balen,efter denna blöta sommar växte ju både det ena och andra upp.....

Hon har ingen diarré. Hon får bakjäst också.
Tänderna kollades ju i oktober/november men det kan ju ha hänt något där. Jag får ju inte känna där inne.

Balen är slut nu så vi ska öppna en ny. Men det har inte varit problem innan med hösilaget. Men kanske ska jag låna lite av en annan kompis och se om hon äter det? Ska ringa tandis igen och fråga vad hon tror.

Tandis kommer ut imorgon och kollar i munnen och tar blodprov.

Att hon är uppdragen sa hon inte var konstigt om hon inte äter hö, och jag ska ösa på lucern tills jag vet att hon äter hö.
Annie flyttades till annan liten hage med en kompis och massa hö. Enligt min kompis har hon ätit hö idag.

Jag har ju stått i mitt stall i mer än två år, och fram tills i höstas har det aldrig varit några problem med hösilaget, även min känsliga häst kunde äta det fram tills hon fick fångproblem (som kanske inte ens grundades av grovfodret, men vi vågar inte chansa med hennes foder mer efter det). Nu i höstas och fram till efter jul var hösilaget en katastrof, och även om min inte mådde lika dåligt som Fibusens Orvar så var det rätt nära, så visst kan det ske förändringar även om vi människor tycker att allting ser ut som det brukar. Min matstrejkade också på hösilaget, åt kraftfodret som vanligt, men skiten rann ur henne och hon var loj.

Nu äter hon de två stora målen ute, frukost och lunch, med torrhö eftersom hon går med min andra häst som inte får äta silage. Insläppsgivan får hon bara hösilage, kvällshöet blandar vi. Det i kombination med andra balar, från andraskörden tydligen, har gjort att magen är helt normal nu, peppar peppar. Håller tummarna att det löser sig för Annie också!

Jag är också urkass på att fläta och knoppa. Samt rycka. Jag har ju bara tävlat hoppning tidigare, och då har jag faktiskt haft manen utsläppt. Om min ska gå treårstesten så behöver hon inte vara knoppad/flätad, dock ska hon vara ryckt. Jag får flörta med någon kunnig person som kan göra det åt mig i så fall. :p

Jag har ju jobbat som hästskötare så jag kunde knoppa en gång i tiden. Vi hade alltid en handsbredd lång man, på unghästar två händer.

Det har regnat hela natten. :banana: Jag trodde aldrig jag skulle bli så glad över att se gräs. Nu får vintern gärna vara slut. Min lilla är helt gräslig att hantera just nu, efter en helg med utsläpp i stallet har vi haft ungefär tre tusen fajter (jag misstänker att hon i vanliga fall bara får gå på släp efter gamlan när de ska ut, och att ingen säger till henne när hon gör fel), och jag behöver verkligen sätta igång henne nu. Just nu står hon i hagen som ett enda stort dåligt samvete. Men nu hoppas jag på lite vårkänslor istället.

Fy så trist att hon är odräglig igen, och du kanske skulle fråga dom andra hur dom gör vid utsläppen? Jag menar så ni gör lika, eller iaf talar om för henne vad hon får och inte får göra?

Delvis kl.

Idag har jag galopperat :bump:
Hon busade till lite halvt om ens det men jag bad henne gå framåt och hjälp vilken härlig och fin galopp!! :love: Jag är verkligen helkär i min lilla bebis!

Känner att vi går plus hela tiden nu, men man ska väl inte ta ut för mycket i förväg antar jag?

Ang tänder osv, det är väldigt mycket byte och sådant nu vid 2½ - 3års ålder, min snutta har tappat båda sina framtänder uppe så dom nya är på väg ner nu och det ser en aningen kul ut.

Framtänderna i nederkäken ser dock mysko ut, dom har vridit sig lite eller dom sitter lite snett, tappar dom nere nu med?
För hon var så himla fin i munnen när vi kikade henne här för någon månad sedan.

Har ej märkt av munnen på henne så det är inget hon tar "stryk" av... Men jag blev nojig, ska kika lite mer imorgon och kolla med min vet lite kanske? Hon kan iof inte göra så mycket nu kanske.
Munnarna regleras osv fram tills dom är 5 år..

Vad kuuul! :banana: Härligt med galopp!

Jo det är mycket jox med tänderna den här åldern! Kaptenen har tappat klart framtänderna och fått ut dom nya, så nu har han inga gluggar längre. ;) Men vi har redan bokat in ett tandläkarbesök i april för att kolla över en gång till. Hoppas att han hinner växla kindtänderna innan treårs, alternativt väntar med det till efter, men han lär väl tappa dom precis just då bara för att. :p

Ja det är ju mycket med munnen nu, men som sagt på Miraz har jag inte märkt av det alls.

Men nog är dom påväg ner iaf =D

Ang kindtänderna, trodde att dom tappade dom bakre tänderna vid senare tillfälle, alltså vid 4-5?

För Sakura håller nog på med något bak i käken, hon har varit ett monster mot mig en tid nu men så fort jag står och kliar/gnuggar händerna efter sidokäken så står hon och njuter i tusen, plus att hon har lite svårt att tugga hårda saker, det liksom tid och hon är väldigt försiktig!
Hon blir 5 år nu, även hennes mun såg superfin ut vid samma tillfälle som Miraz kollades!

Dom byter dom första kindtänderna vid tre års ålder, resten senare som jag fattat det. :) Vet sa att Kaptenen såg ut att vara "sen" så hon skämtade lite om att han skulle vara på G lagom till testet, skulle inte alls förvåna mig om hon har rätt. ;) Hennes 10a växlar nu så hon red på sidepull sist. Skulle ha köpt ett sånt jag också eller ett hackamore kanske...

Okey då förstår jag.

Då kanske det är resten nu då?
För vet sa iof också sist att dom håller på med byte osv fram tills dom är 5år osv.

Ja sidepull är helt OK, har inget men jag kan rida med, grimma, nosgrimma eller repgrimma emellanåt :angel:
Dock ej på Miraz, då vill jag nog ha något mer typ sidepull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar