10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vad fin hon ser ut och vilken fin teknik hon har! Det syns absolut inte att det var första gången, hon ser stabil ut. :)

kl.

Hm, jag vågar inte säga något direkt att det kanske börjar lägga sig men promenaden igår med bebis gick bra faktiskt även om hon försökte busa lite på slutet.
Hon blev dessutom skrämd av en bil så hon for runt och nästan slog omkull sig för just precis DÄR var det halt.. Usch så rädd jag blev, men jag hann lugna henne nästan direkt!

Hon blir för ivrig på hemåt vägen så att säga och jag vet inte vad jag ska göra riktigt? Jag försökte igår med att hålla henne bakom i rätt takt med hjälp av grimskaftet lite.
Gick faktiskt bra efter att jag fått säga åt henne på skarpen EN gång.

Så det kändes bra, hoppas morgondagens promenad kan ha delat med sig lite av gårdagen ;) Idag får hon bara vara :)

Dessutom så var jag lite slö och tog Pillans grimma idag, var på promenad med henne först. Och Miraz kan ha den om den är på innersta hålet över nacken :eek: Det är stl full och omöjligt tycker jag, skyller på all björnpäls såklart!
Från ponny stl till full? Nejdu!! :p
Iof har hon breddat huvudet enormt, men då tror jag mer på cob isåfall!

Om hon reagerar som min, det låter lite så på din beskrivning, så skulle jag tippa på att hon blir lugnare och lugnare ju mer du jobbar med henne, och ju mer hon får använda huvudet. Min är alltid som stabilast dagen efter att jag har longerat exempelvis, jämfört med att bara gå en promenad tvingas hon tänka betydligt mer då. Jag har lagt upp det som så att jag jobbar med henne tre dagar i sträck, och dag tre blir det lite mer "krävande", sen vilar hon en dag och sen kör vi på igen i tre dagar. Det har funkat jättebra för att ta bort såna "dumheter" som att bråka och springa på/förbi mig. :)

Pälsen spelar nog in rätt rejält. Min gamla har cob i grimma, hon är hälften welsh ponny, hälften arab, så hon lär vara byggd ungefär som Miraz. Lillan har precis fått byta till cob, hon har haft ponny innan. Hennes ponnygrimma var rätt liten i storleken, annars hade hon nog kunnat ha den ett tag till, för cob-grimman är på gränsen till för stor fortfarande.

Hehe, ja nog har hon fått stort huvud men inte så pass iaf :angel:

Ang hennes dumheter, ja alltså jag vet inte?
Jag var inne på detta med att när hon inte får gå på i den takt som hon vill, utan att jag håller tillbaka henne DÅ flyger hon i luften.

För när vi går utåt på en promenad går hon så fint efter eller bredvid mig utan i hållande i linan så att säga, det är slappt.
Lika så vid ridningen, då får hon bjuda på i friskt tempo och jag bromsar henne inte eftersom jag vill ha bjudningen.

Men som när vi går hemåt, speciellt när man vänt och går tillbaka så ligger hon på ganska mycket framåt, vill gärna småtrava lite vilket jag inte accepterar och då protesterar hon i sina luftsprång!

Hon kan flyga i luften direkt när vi vänder också, men nu har jag börjat vända henne luuuugnt så hon inte tror vi ska riv starta :eek:

Ja jag säger då det, hon har fullt med energi och det vet jag om, men jag är urkass på longering och tömkörning går super (alltså i skog och mark) men då lär jag trampa på och till och med springa efter och det är så jävla drygt i all snö och sen har man dålig kondis :o

Promenader OK, men det är som sagt inget krävande direkt. Men jag brukar köra lite stopp, backa, framåt, stå still... Och trav.. Men det är inte direkt så hon blir trött.
Jag menar hon är inte ens trött efter att jag ridit lite på henne i 10-15... Energi javisst!

Men det verkar som löshoppning blir av nu, hur ofta kan man aktivera henne i det om man kör på i ett rullande schema nu ett tag? Var 7:e eller 14e dag?
Vi kommer inte köra så högt, inte med Miraz iaf! Vet inte ens vad dom får hoppa? :o Om det finns en gräns vid deras ålder...

När vi löshoppade i somras gjorde vi det ungefär var tredje vecka, och jag har för mig att jag har läst någonstans att det inte är bra att göra det oftare än två gånger/månad, vilket borde betyda varannan vecka. Men det vet jag inte om det stämmer eller vart jag läste det. Miraz lär väl vara ungefär lika stor som min, stor D-ponny? Vi har max legat på 60-70, men hade vi haft möjlighet att träna oftare, sista gången var ju i augusti, så hade vi förmodligen legat högre. 80-100 kanske, är det inte det de ska gå på treårs?

(Överlåter egentligen åt någon som kan det här bättre att svara... :angel:)

Orvar är bara löshoppad tre gånger tror jag,och vi har haft 60 som högst...Jag ska försöka ta tag i det sen till våren/sommaren igen,och jag kommer inte göra det mer än var tredje/fjärde vecka MAX,men antagligen blir det som innan,bara nån enstaka gång då och då. Vi brukar samlas ett gäng i stallet och köra igenom flera hästar,då det är så himla tråkigt att bygga upp banan,sen springa ett par varv,sen ta bort allt igen.

Delvis knapp

I dag vart Orvar riden igen,uppsittningen gick MYCKET bättre nu,så antagligen var han bara lite osäker efter vilan. Nu stog han blickstilla och lugn.

Ridningen gick kanon i dag igen,vart även galopp i bägge varv,liiite svår att komma in i den första galoppen,men det räckte att smacka på han lite så föll han in i den efter ett tag,andra galoppen satte direkt,vart ett varv i galopp i bägge varven. Fattar inte hur han kan vara så himla duktig! :bump: Han sköter sig verkligen exemplariskt,och han ser så himla nöjd ut! Jag tror han tycker det där är skitkul! :D

Nu kör vi på Söndag igen,då blir nog kameran med för då är mannen ledig,lite lättare att filma om man slipper ha koll på bebis också,för han har en tendens att vakna precis när tjejen skrittat fram korven och ska börja "jobba". :p

Om han fortsätter sköta sig såhär bra så får man verkligen passa sig så man inte glömmer bort hur ung han faktist är,för han har mognat OTROLIGT mycket nu under vilan.

Senast ändrad:

Åh vad roligt att det går så bra! :laugh: Hoppas på bilder på söndag!

Molin: GRATTIS till första galoppen!! Kul att det går framåt med din flicka också. :laugh:

Kiwifrukt: Det låter verkligen som att du står på ett väldigt dåligt ställe för att kunna rida över huvud taget? Jobbigt... Finns det ingenstans du kan flytta hästarna?

Kl
Kaptenen är fortfarande sur på mig. :grin: Nu har jag tagit ut dom andra två två dagar i rad och kört på lägdan nedanför hagen. Kaptenen gör sitt bästa för att smita med när jag öppnar hagen och springer längs tråden när jag kör. Sen skriker han lite när vi försvinner utom synhåll, men han är ändå lugn och sansad när han är själv - himla skönt! Han får fortsätta sura ett tag till, tänkte börja med honom i februari igen.

Min röding har dessutom blivit tjock! Jag har för bra värden på höet helt enkelt... Det enda van äter är ju hösilage på fri tillgång och lite betfor på kvällen. Han är verkligen rund!

+ Fibusen...

Okey, ja men då kanske ca var 14:e dag är ok med andra ord?
Vi får se hur duktiga vi är med att sköta detta också sen när vi väl börjar. Jag hoppas att redan i helgen få första tillfället men jag vet inte alls jag.

Nu ska jag dra mig utåt, men det är riktigt kallt även idag så jag vet inte om jag klarar av att göra något med någon av dom :( Hatar kylan, den bara förstör! :mad:

Tack! Jag hoppas att nästa gång går betydligt bättre!

Jag känner igen det där med svartsjukedramat när man pysslar om dom andra men inte den. Hehe

*kl*
Nu har jag testridit min 10:a i ridhuset för första gången. Herregud så seeeegt!!!
Mina hästar rids ju alltid in ute så också den här, men eftersom vi har så lite snö men kallt så är det ju stenhårt i backen. Vill gärna rida på lite mjukt underlag emellanåt.

Någon som har nått bra tips på hur man får dem att tänka framåt när man är inne?
Ute går han bra fram så fort vi kommit förbi en magisk punkt från stallet. Har ännu inte kommit till galopp men han travar med fin bjudning och söker kontakt med tygeln.
Han är redan riktigt bred att sitta på vilket känns tryggt till skillnad från när man satt på han spinkiga syster förra året :grin:

Gud vad kul att få rida i ridhus!
Jag längtar tills den dagen jag kan åka iväg ibland, dock lär jag övertala min sambo att han lär köra = följa med. Och det är en annan historia!

Kan tyvärr inte hjälpa dig ang drivningen, mer än att kanske ha med dig en till som rider framför kanske?

Delvis kl.

Vet ni vad, jag tog mig ut på en promenad med snuttan iaf :banana: Känner mig riktigt stolt, var inte lika kallt som igår men det lär ha legat mot nästan 20 minus iaf!

Tog en längre tur idag och jag höll mig i ett lite mer ökat tempo, dels för att det var kallt och sen för att få henne mer driven framåt.
Helt underbar var hon, vi sprang ganska mycket också vilket hon verkar älska rätt rejält, spetsade öron framåt och fin bjudning, travade aldrig förbi mig utan höll sig vid sidan... Kanske huvudet lite framför mig men ändå kontrollerbart.

Vägen hem gick riktigt bra också, så pass så vi kunde springa även där och INGA dumheter, lite busig så hon skaka runt med huvudet lite men inget mer.

Sen finns det en liten väg genom några träd, och så går det uppför där och så ligger bilvägen precis intill när man kommer upp så där brukar jag alltid stanna och lyssna om det kommer bilar, för jag vill inte gå upp på vägen om det kommer en bil ifall dom blir skrämda.

Där fick hon fnatt, men det var efter att en bil åkte förbi och hon blev skrämd, såklart.. Men sen höll hon sig lugn när hon insåg att bilar faktiskt åker där så vi gick upp och över.

Kanon duktig tjej som jag är såååå stolt över :bump:
Det går åt rätt håll, jag kanske inte ska säga det men jag hoppas verkligen!

Sen visa hon upp sig lite för kompisens hästar, svansen på ryggen och en resning som heter duga! Guuud så snygg hon blev då! :love:
Såklart mörkt så tyvärr ingen bild :(

Är det ok väder imorgon också så blir det en promenad även då! =D
Nu känns det bra!

Det har jag också funderat på... Nu har ju Kaptenen aldrig gjort annat än löshoppat i ett ridhus, allt annat har skett utomhus, men den dagen kommer ju också och frågan är hur man väcker dom. Tänkte börja med att tömköra nån gång i ridhus innan jag provar uppsuttet, tror jag åtminstone. Min väninna som jag löshoppat tillsammans med är duktig på att tömköra så Jag har bett henne prova honom, det ska bli kul att se!

Kul att det ändå går framåt med din stora kille! Här har vi perfekta vintervägar så jag ser fram emot att börja jobba rödingen lite igen. :)

Kl
Nu har datum för treårs i Sundsvall kommit ut, den 26 maj. Undrar om det blir sista datum kanske? Känns rätt skönt att det är ett bra tag kvar. :p

Jag har ju förmånen med en granne som har ridhus så jag behöver bara traska 500 m så är jag där. En klar fördel när man är omgiven av lerjordar som blir såphala i regn, stenhårda torra somrar och just nu är bottenfrusna med max 5 cm fluffsnö på.
Hatar att sitta och skava i ridhus (även om jag är dressyrtönt) så det utnyttjas inte mer än ett par gånger i veckan med 3 hästar som rids. Men visst är det bekvämt :p
Jag har ju longerat där inne och då är det en annan sak med framåtandan. Kanske mest har att göra med att han blir ensam på marken när jag sitter på ryggen och då blir han osäker på vart han ska gå.

Tog ett pass på ett närbeläget fält i går i stället och övade styrning i krumelurer och sen trav på vår lilla grusväg där snön packat sig lite. Fattar inte var han fått all kunskap ifrån. Det var 4:e gången jag rider och då sitter jag upp helt ensam från pall, skrittar en bit och sen ut på fältet, styr i krumelurer och går ytterligare en bit bortåt vägen innan jag travar hemåt en bit. Allt gör han utan problem. Det är ju inte så att han är mkt jobbad från marken heller (heltidsjobb med 45 min resväg, 3 ungar och 2 andra ridhästar). Tömkörd 2 ggr innan på vägarna lite bara.

11-12 maj hade vi vårt 3-årstest. Blev hastigt väldigt kort tid kvar känner jag...

Senast ändrad:

Det är ju ingen höjdare precis, det tråkiga är att när vi var och tittade på stallplatsen så frågade vi ändå stallägaren om det var bra ridvägar och fick ja som svar. Jag har aldrig stått i stall med ridhus, och känner egentligen inte att paddock heller är ett krav, men bra ridvägar ute är nästan ett måste. Och här finns ingenting. Sen har det inte gjort någonting typ fram till nu, eftersom jag ändå fått börja från början med Liten, på den nivån där mycket jobb skulle gjorts innan hon var ett år egentligen, men nu börjar det verkligen märkas hur extremt dåligt det är.
Vi får se vad framtiden har att bjuda på helt enkelt. Jag kommer sluta skolan i vår, och får jag bara jobb sen så ska jag ju flytta ifrån föräldrarna, och då måste jag nästan flytta hästarna också (även om stallet hade varit bra), för det blir för långt att köra annars. Men vi får se. Stallplatser växer inte på träd, har jag märkt.

grimman: Jag har inga bra svar att komma med, men jag har funderat på samma sak. Min andra häst har alltid varit så framåt, så där har aldrig problemet funnits. Men lillan är mycket mer loj, så jag befarar att hon kommer gå och dra benen efter sig i början. Kanske du kan få någon annan att rida framför som draghjälp i början?

Idag tog jag och Nixi vår 4:de tur tsm. Denna gång red vi ut med sällskap av en av stallets ridtravare. Nixi ville gå först hela tiden så hon fick göra det. På vägen tillbaka tog vi vår första galopp! Och jag tror minsann att jag fått en liten gångarts häst ;) hela ridturen varade ca 15 min =)

Hon fick skor på sig för första gången i förrgår och även då stod hon som ett ljus :)

544037_10151262349643460_2096964985_n_510145c3ddf2b351e887424a.jpg

Gud vad kul att det gick bra, ser ut att inte alls ha något emot att ha dig på ryggen :)

Härligt med första galoppen! =D
Det är nog den gångarent man blir lite extra glad över och ta första gången, förutom när man väl sitter på hästen och går några steg framåt.

Delvis kl.

Här blev det inget idag, hade tänkt tömköra lillskiten men kylan slog emot för hårt för min del :(
Men dom busade på ganska friskt i hagen för det, kul att dom kan aktivera sig lite själva åtminstone ibland!

Löshoppade min idag. Nu börjar vi komma upp i lite höjder och han tar allt med ro. Hade slutligen en liten oxer på ca 1,1 m höjd och bredd som han klippte utan att blinka.
Vi ska få regn hela nästa vecka så då är det bambi på hal is som gäller. Hoppas jag kan ha hästarna ute i alla fall. Att rida ut är nog inte att tänka på eftersom lillpysen bara går med framskor :crazy:

Ska ta ett snack med grannen som har ridhuset för hon rider ju bara sina unghästar inne och ensam och borde väl också stött på problemet segahästar...

Ja,fy vad kallt vi har här i Dalarna nu,-23 grader två dagar i rad,men nästa vecka ska det ju bli massa plus... Yeeeeeeeey... Fy fasiken vad halt det kommer bli,fasar verkligen för det!!!!!!

Kan det inte hålla sig på några minus fram tills det ska bli vår på riktigt istället! :mad:

Känner igen det där med bambi på hal is. :crazy: Min lilla är oskodd och fördelarna med det är att så länge underlaget är hyffsat tar hon sig fram överallt och hon får inga klampar under hovarna. Den gamla är enbart skodd fram, broddad fram och har sulor, så hon slipper också problemet med klamparna och tar sig tack vare broddarna fram rätt okej även om det blir lite halare. Men problemet blir att eftersom stallet ligger mitt i ett villaområde kör det av förklarliga skäl ganska mycket folk fram och tillbaka på vägen utanför, samma väg som vi måste gå på för att kunna rida ut, och den blir som såpa när bilarna har kört där. Förrförra vintern, när jag hade en foderhäst som var helskodd och broddad på alla fyra, gick det väl någorlunda att rida ut, men den oskodda bara glider och den gamla glider med bak. :grin: Hade hon varit yngre hade jag kanske vågat chansa, men hon är lite ostadigare än förr på grund av åldern, och jag vågar inte ta några risker med henne.

På tal om skor: Ni som ska skicka till beridare, eller som skickat tidigare, vet ni om det är ett krav (generellt sett) att de är skodda då? Jag ska snart ta kontakt med beridaren igen, som vi kom överens om, och då ska jag givetvis fråga, men tänkte höra lite med er vad som generellt gäller. Min har enligt hovis riktigt fina, starka hovar och både jag och hovis är överens om att det är bra att/om hon får vara oskodd så länge det bara går. Jag skulle gärna i alla fall slippa helsko henne, utan i så fall bara slänga på skor fram under den tiden hon ska vara hos beridaren. Är det hästägaren som bestämmer det, eller är det den som har hästen? Jag ska stå för hovslagare själv, om det har någon betydelse.

Du skojar?
Vaknat med -20 varje jäkla morgon nu och det är mitt i stan.

Ute hos hästarna har det varit mellan 20-30 minusgrader varje morgon/natt :eek: Men dom mår bra trots kylan, tur det ;)
Igår så var min ena bruna mer vit av frost som lagt sig på henne eller så hade hon rullat sig, jag vet inte?

Hon såg lite skojig ut :o

Har inte gjort ett jota med mina på hela veckan typ, Miraz trotsade jag en dag men sen var det kört, jag klarar inte av kylan när den stiger mot -15 eller -20 osv.... USCH!!

Idag var det fjuttiga -3, hur kan det svänga så jädrans?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar