10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Grejen med utsläppen är att stallägaren har alldeles för lite tid egentligen om mornarna. Innan jag köpte lillan så gick hon lös efter mamman, och jag misstänker att hon bara bytt ut mamman mot min andra häst, det vill säga att hon leder den gamla och den andra springer lös efter, alternativt möjligen går på släp efter den gamla. Men hon skulle aldrig erkänna att det är så, så det är inget jag kan ta upp, för hon kommer bara neka.

När jag tar ut kräver jag att hon ska gå som en normal häst bredvid mig, och det är då vi hamnar på kollisionskurs. Jag hade gärna tagit ut mina själv alla dagar, det hade passat mig bättre och det hade varit bättre ur utfodringssynpunkt, men det får jag inte.

Avdelning lagen om alltings jävlighet: ALLA grusvägar i hela j-vla kommunen har smält fram idag, det är riktigt vårigt ute. Utom den som är vid stallet, som jag måste gå på för att kunna rida/träna hästarna. Vad är oddsen? :grin:

Mycket konstigt att du inte får sköta det om du vill?
Jag menar, du skulle väl isåfall fixa dom andra samtidigt och det hade väl kanske varit skönt? Jag hade hoppat av glädje då jag är så himla morgontrött :o

Jag hoppas d får bukt på henne =D

Hm, ja här har det tydligen regnat och allt möjligt idag, så det är glashalt ute vid stallet hos mig med :( Så himla tråkigt!
Miraz är som sagt bara skodd fram eftersom hon visat klara det utan problem så vill inte jag sko henne bak (helst hade jag gärna haft barfota helt).

Så vi får se hur det går för oss, förhoppningsvis går det att vara i skogen iaf... :(

Åh vad segt! Hoppas det tinar fram där också snart.

KL
Pga lite ändrade jobbtider blev det lite motionering för Kaptenen idag istället för imorrn! Han var så glad och nästan sådär superförvånad när jag äntligen faktiskt tog på HONOM grimman igen. :D Han stod som ett ljus på stallgången och mättes till 160 fram och 160,5 över korset, den dumma hästen... Han skulle ju SLUTA växa! :mad: Men då hade jag alltså rätt i mina misstankar. ;)

Hur som helst så slängde jag på lokselen på prov och joodå, den låg jättebra! Det lustiga är att han har den på exakt samma inställningar som nordisen och den sitter faktiskt bra! :D På med senskydd också och sen knallade vi iväg. Kaptenen gick först ända från början till slut och skötte sig exemplariskt hela tiden! Vi var ute ca 40 minuter mest i aktiv skritt och några kortare bitar trav. Han hade nog gärna travat hela turen men mina lungor och ben skrek om förskoning. :angel: På hemvägen mötte vi en lastbil som vi gick förbi efter en sekunds tvekan (bara jag är snabb och smackar direkt han börjar backa av så ändrar han sig och går lite snabbare istället - smidigt!) och sen mötte vi en bil som inte saktade ner så nämnvärt, men samma där, han bara knallade vidare! :laugh:

Jag är mycket nöjd med min kille. Han lyssnade SUPER på alla kommandon och följde tömmarna för minsta tryck, dessutom med äkta driv. Han har hittat igen sin jättestora skritt med typ 30 cm övertramp och ser ut som en vaggande anka när man går bakom. :D Det gjorde mamma häst också, lite nostalgi över det hela. :love:

Så ja, imorrn jobbar jag och på lördag kör vi nåt liknande igen. :)

Glömde ju skriva sist när korven vart riden!

Gick.....Sådär.

Det vart nämligen ganska sent,eftersom vi tog det efter tjejens jobb,så det vart i princip vid insläpp. Det blåste dessutom massor,plus att det var nog första gången han vart riden i mörker. Först gick det jättebra,sen kom det så mycket folk som började bära runt på hösäckar så då kom korven på att det var ju matdags! :p Så han parkerade vid utgången. Och där stog han. :angel:

Ryttaren smackade,skänklade,men han stog där han stog. Då hade han precis vägrat en galopp på långsidan dit,så det kunde vi ju glömma att försöka få till,vi fick helt enkelt nöja oss med att han skrittade två varv efter en 20 min fastfrysning när jag gick in på ridbanan och fick driva fram honom ståendes som om vi skulle ha longerat typ. Han gjorde ingenting alls trots att vi "tjatade",utan han stog som sagt bara och glodde mot stallet. Åsnefasoner! :D

Hade glömt bort det,men jag påmindes om att han gjorde ju faktist så här när man ledde honom när jag köpt han,att han bara parkerade. Minns en gång han parkerade på infarten så folk kom ju varken fram eller förbi. Eller när jag fick lov att åka och vara där MINST en timme innan hovisen skulle komma så jag skulle hinna få han från hagen och in i stallet! :D Jag behövde aldrig jaga honom,utan han stog helt stilla när man kom. Problemet var väll just det,att han stog HELT stilla..... :grin:

Men nu berodde det nog enbart att han såg att det börjades släppas in,och då ringde hans mat och sovklocka! :p

Vi får se när nästa gång blir,vädret är ju lite ostabilt med plus och minus om vartannat,och han är ju barfota än så..

Haha! Men det är väl klart att han ville gå in och äta fattaruväl! ;) Äh, jag tror såna gånger är bra, man måste få misslyckas nån gång för att kunna lyckas bättre nästa gång! :laugh: Ni fick ju ändå igenom det och det är ju det som är viktigast!

KL
Idag fick Kaptenen följa med ut som handhäst! Jag kan bara konstatera att Balders ankomst har gjort MASSOR med orken på unge herr röd!

Han var jättepigg och glad men höll sig ändå i skinnet mycket bättre än förut. I början var han bulig och grejade en massa med grimskaftet och skulle leda sig själv, men det släppte efter ett tag. Vi skrittade först ganska långt och sen travade vi en bit. Det gick väldigt mycket över förväntan ( i vanliga fall gör farbror sura miner och Kaptenen ska springa före och det blir lite kaos) så jag tänkte att vi gott kunde gå lite längre än vi brukar. Men hästarna var så väldigt mycket piggare och gladare och det gick så himla mycket bättre än det brukar gå så vi fortsatte hela långa rundan! :o :D Det innebär ca en 45 minuters tur i vanlig ridning. Kaptenen fick bestämma tempo, han ville galoppera när jag tänkte trava så vi rullade på så länge han ville, han sprang med öronen framåt och såg sig glatt omkring! :laugh: När han bröt av fick han skritta en lång bit. Sen blev han pigg och började mula på med grimskaftet igen så då tog vi nya tag och travade vidare tills vi kom ut på en bilväg igen. Han ser så lycklig ut när vi travar och spanar på omgivningen!

Sista biten hem rider man förbi kor som går ute på lösdrift längs vägen och en hage med tre hästar i (som för dagen såklart hade busrace när vi skulle förbi :grin:), det blev himla intressant sa Kaptenen och gjorde stoooooora ögon och stod och glodde på korna ett bra tag (jag gjorde halt och lät honom kolla). :D När vi kom hem fick han en ordentlig rykt plus att jag stretchade honom lite, vilket han nog tyckte var skönt tror jag. Massa godis såklart! :D Det roliga i det hela är att han knappt var flåsig en enda gång på hela turen (bara efter den lite längre galoppen) och han var inte ens fuktig när vi kom hem. Nordisen däremot var sjöblöt efter en kvart. :p

Totalt var vi ute ca en timma, varav kanske 40 minuter skritt, 10 min trav, 5 min galopp, 5 min stillastående glo-tid på kor och hästar. På ett ungefär. Vi skrittade mer än halva rundan så jag gissar att det blir ungefär såhär i tidsuppdelning.

Funderar på att fortsätta ta med honom på en lite mer ansträngande runda, ungefär som idag, kanske varannan vecka. Då kan man aktivera honom lite lugnare en-två dagar i veckan och sen ägna nån helgdag åt löshoppning eller handhäst. Nån gång kan man kanske byta ut att ta honom som handhäst mot att rida en kortare runda istället. Det skulle innebära en ungefärlig veckoplan såhär:

v. 1
Pass 1. Tömkörning ca 30 min
Pass 2. Longering/tömkörning/promenad
Pass 3. Handhäst/ridning

v. 2
Pass 1. Tömkörning ca 30 min
Pass 2. Longering/tömkörning/promenad
Pass 3. Löshoppning

Tja, man ska aldrig göra en veckoplan, det blir nästan aldrig att det följs ändå. :grin:

Nej, det blir aldrig som man tycker... Hej skuldkänslor och idiotförklaring av mig själv.

När vi skulle ut idag var Kaptenen som sagt pigg och glad men i stallet var han så himla lugn och snäll så jag tempade honom faktiskt. Det visade ingenting konstigt, 37,5, så jag tänkte inte mer på det. Han var helt ren i benen och jag såg inte ett snedsteg på hela turen. Det enda jag ogillade var att han hostade lite en gång, men inget allvarligt, bara lite torrhosta vilket han inte verkade besvärad av - så jag tänkte inte mer på det heller. Tillbaka hemma verkade allt normalt.

Nu ikväll tänkte jag linda alla fyra bara förebyggande, och hittar ett svullet bakben. Jag såg ingenting när han gick in och han är inte halt, stödjer på det utan problem, men det är en ganska stor, varm och mjuk svullnad ovanför kotan... Han verkade dessutom lite dämpad, inte så farligt, han åt betfor med god aptit och letade godis i mina fickor, men ändå så jag ville tempa, och då var det uppe på 39,1. :cry: Nu när jag tänker efter har jag ju hört honom hosta till några gånger förut också. Men samma där, lite torr hosta och sen som borta. Kan det vara nåt som legat och grott och nu blossar upp när han fått anstränga sig mer än vanligt?

Benet vet jag inte. Jag är stensäker på att där inte var något konstigt varken före eller efter dagens tur, men jag misstänker att det lär komma därifrån ändå... Jag som tyckte det gick så bra! Visst blev det ett längre pass rent tidsmässigt men det blev inte hårt på nåt sätt och han var ju pigg och glad hela tiden. :(

Jaha, suck. Jag kommer klandra mig själv för det här hela tiden. Vi får väl ar hur det ser ut imorrn bitti... :(

Hur är det med din fina kille?
Är han bättre?

Jag hoppas då det för nu räcker det väl ändå med massa skador och svullnader! :(

Delvis kl.

Hos mig har inget speciellt hänt, idag fick Miraz följa med på en promenad som började väldigt bra.
Vi sprang lite och sådär, hon lyssnade superfint men hon var sjukt jävla pigg kan jag lova och när det är halt ute så åker man typ med ibland :angel: Men det gick bra!

Dumma jag tänkte att vi kunde för engångsskull gå över åkern hem, och det funkade väldigt bra till en början också men sen var det bus på hög nivå... Wiiee tyckte Miraz till den stora öppna plätten vi gick på med knastrande steg överallt.

Sista biten ångra jag verkligen mig att vi gick, men vi var redan där så vi försökte och det gick men inte fort :o
Glansis över hela vägen till huset och stackars flickan har ju inge skor osv bak så hon halka stup i ett och jag försökte hålla upp henne bra på en slinga där det var rakt och fint men hon gick på så jädrans fort också så jag fick bromsa och justera vilket resulterade i att hon halka till emellanåt.

Så ALDRIG mer den vägen förens det kommit snö igen!
Fy för denna skit halka! Jag kan inte ens gå framåt på vissa ställen...

Får se vad som händer under veckans gång, tänkte ta mig bort till paddocken 1 dag iaf, vi har sagt löshoppning så vi får se då :)
Ev ridning med kompisen också för att få lite mer lätthet i galoppfattning...

Hon tyckte det var roligt med åkern! ;) Inte kul med all halka ni verkar ha neröver, här är det verkligen toppenbra underlag överallt nu!

KL
Tja, Kaptenen är fortfarande svullen. Han gick ut igår morse med 38.0 så tempen försvann över natten iaf. Han hade ätit upp och grisat ner som vanligt i boxen och knorrade runt på stallgången när lindorna skulle av, så inte var det nåt fel på humöret inte. :grin: Han var fortsatt helt ren i övriga tre ben men svullen och varm på ena bak. Jag skulle iväg och jobba och gav sambon instruktioner om att kika efter hälta och hålla lite koll i hagen. Fick rapporter om att dom lekte som vanligt, att han inte såg nån hälta och att när Kaptenen stod stilla så vilade han båda bakbenen lika mycket. På kvällen hade han haft bråttom in och slängt sig över maten med sin vanliga aptit.

Idag kom jag hem från jobbet och kan bara konstatera att det är helt sant. Han är inte halt eller på nåt sätt brydd över benet när han står och går, men svullen på insidan och bakom kotan. Ingenting på utsidan. Fortfarande varm och blir lite irriterad när jag klämmer och känner, men står stilla helt lös utan att vilja gå därifrån så han verkar inte ha alltför ont, mest att han tycker att jag är bökig. Har inte sett nåt spring än, får kanske se under dagen...

Ringde veterinären lite med gråten i halsen och berättade om allt, turen i lördags, hur han sett ut före, efter, nu osv, och hon försäkrade mig om att det inte var mitt fel genom att han fått följa med ut på träningsrunda. Det behövde jag verkligen höra... Usch vad jag har klandrat mig själv... Hon tyckte snarare att det lät som att han olyckligt fått sig en törn i hagen efteråt, hon frågade ingående hur det satt och såg ut och tyckte inte att jag skulle vara orolig utan bara låta honom vara och se hur det utvecklas. På lördag skulle vi löshoppa, och även om Kaptenen fortfarande är svullen då får han följa med för åk-, last- och miljötränings skull så kan hon passa på att kika på honom också isf...

Usch, hoppas det inte är nått allvarligt! Har du röntgat honom?

Kl
Det slog mig i går när jag satt och läste om nya löshoppningen att det bara är drygt 3 mån kvar till 3års nu... Nervös!!
Lite osäker på om det kanske är dumt att visa överhuvudtaget med, hon är ju så liten, ca 155 nu och verkar inte växa mer på höjden för tillfället.

Och apropå löshoppningen så är ju måtten färdiga nu och som jag tolkar det så ska alla hästar gå på samma avstånd, oavsett storlek på galoppsprång. Jag har inte testat med de exakta måtten, men skulle tro att min lilla får svårt att räcka fram ordentligt.
Usch, kluven...

Haha ja det tror jag med, hagen i sig är inte så jätte stor och den är inte rolig just nu så jag förstår om hon vill busa och springa, hon har ju en så enorm energi den där lillskiten...

Jag håller tummarna för killen din! =D
Det låter som en spark, min ena hade liknade svullnad i höstas och det försvann efter någon dag med
motion och nedkylning av benet.

Nej han är inte röntgad. Det uppkom i lördags kväll och jag har jobbat hela dygnet igår, och min veterinär tycker inte jag ska hetsa upp mig för mycket... Men vi får väl se hur det utvecklas.

Ang löshoppning så fattar jag inte riktigt hur dom har tänkt kring det där med avstånden, det är ju jätteolika på en häst som är 155 och en som är 175 (och för all del mellan två hästar som är lika stora också)! Jag tycker det är ganska dumt gjort faktiskt... Okej att två stora vuxna hästar som möts på tävling ska gå på samma avstånd, men på en unghästbedömning känns det lite hårt...

Molin: Ja jag hoppas det är nåt liknande. :crazy: Jag har kikat på honom mest hela dagen och han står och belastar benet precis lika mycket som det andra, men när jag var ut och gav dem vatten såg jag tydligt att han haltade. Han är inte så glad i att jag känner efter heller... Jag målar ju alltid upp mardrömsbilder i huvudet så i min värld är det väl en sena som gått av och snurrat ihop sig så att han aldrig mer kommer kunna gå. :crazy: Nån form av tvångstankar att alltid se det värsta. Jag tycker dock att han ser mest stel ut än halt, eller en kombination av båda... Åh, jättesvårt att förklara... Har inte sett nån lek alls idag. Jag kommer linda honom ikväll igen, jag vet inte om det hjälper när han ju inte belastar olika stillastående, men det känns bättre i hjärtat på nåt sätt.

Håller tummarna att det inte är något farligt,du har väll haft tillräckligt nu!

Korven var ganska rejält svälld över kotan i sommras och upp en bit på benet,lite halt/stel också,har ingen aning om vad som hänt då,men det försvann på ett par dagar och har aldrig kommit tillbaka,så antagligen var det någon smäll/vrickning bara. Jag var dock dom dig,målar upp det värsta och tror att hästen är skadad för livet! :p

Hoppas han blir bättre snart, du har väl haft nog tycker jag! Min var ju också mystiskt halt där innan jul, hon hade ingen feber, åt som vanligt, möjligen att hon var lös i magen men det berodde ju förmodligen på det kassa hösilaget, hon var varken svullen eller varm i ben och hovar, men hon haltade. När vi tog ut veterinären visade hon ingenting, och inte efter det heller, han trodde på att det kanske kunde vara en spark hon hade fått av de andra hästarna, och som sen försvann av sig självt. Hoppas på något liknande för dig.

Var det Kaptenen som hostade också, eller blandar jag ihop dig med någon annan nu? Jag har ju en hosthäst, som är jättekänslig för dammigt hö, hur stallmiljön är utformad och hur mycket hon får vara ute. Vintern för tre år sen, 2010, var en riktig vargavinter här, snö från november till mars, och för att klara vattenledningarna inne i stallet fick vi ha tillbommat hela vintern. Hon fick en riktigt vidrig slemhosta av det, usch vad hon lät. Veterinären ordinerade någon medicin som jag för tillfället tappat namnet på, det var något pulver i alla fall, samt motion, så jag var tvungen att rida henne lite lätt alla dagar så hon fick "hosta upp" skiten som satt i luftvägarna. Jag hade nog kollat upp det om jag var du. Min var sån redan när jag fick henne, så det är "kroniskt" på henne, men med en så ung häst kanske det finns något som kan förebygga att han får problem med luftvägarna sen också?

En liten tröstande kommentar. Min C-ponny (139 cm) har haft jätteproblem med avstånden i kombinationer och liknande när avstånden varit anpassade för C-ponny. Hon har heller inte fixat de avstånd som gäller för D-ponny, utan vi fick träna på samma avstånd som de stora hästarna. Hon är liten, men hon har en stor galopp och tar mycket mark i varje språng. Så bara för att din lilla är liten så kanske hon inte behöver få problem? Hur är hennes galopp?

Nej att du inte hunnit med att röntga honom nu förstår jag ;) Tänkte mer på om du fått det gjort tidigare någon gång. Vet att många med unghästar röntgar efter 2 års ålder för att veta att allt är grönt innan de sätter igång med inridningen tex. Så det var det jag tänkte.

Hoppas att han är bättre i dag! Det är ju jättesvårt att sia om vad det kan vara. Skönt att du har veterinär i närheten :laugh:

Löshoppningen, ja just på en unghästbedömning känns det ju taskigt om inte hästarna får gå på avstånd som är rätt för individen. Det är ju just en unghäst under utbildning, känns som om självförtroendet kan få sig en törn om det blir fel avstånd. Nu har jag inte testat än, men det är min spontana reaktion...

Haha, tack. Ja jag vet ju egentligen att det är galoppkvaliten som avgör och inte storleken. Men det är lätt att tänka att jag har en pygmé, speciellt när hon går med en hagkompis som är ett år äldre och 178 hög ;) Hon får ta typ 3 språng på varje språng kompisen tar, när hon älgar i väg ;)

Men när jag tänker efter så har hon gått på samma avstånd som de större hästarna när vi har löshoppat. Vet dock inte exakt vilka avstånd vi har haft, har bara stegat.

Galoppen är hennes sämsta gångart, den blir gärna lite struttig, speciellt bak.
Jag ska köpa ett ordentligt måttband och bygga upp hela banan ordentligt till helgen, så får vi se hur det fungerar.

Vi satte första galoppen under ryttare i går, jätteduktig och kändes faktiskt rätt så välbalanserad :laugh:

Nej att du inte hunnit med att röntga honom nu förstår jag ;) Tänkte mer på om du fått det gjort tidigare någon gång. Vet att många med unghästar röntgar efter 2 års ålder för att veta att allt är grönt innan de sätter igång med inridningen tex. Så det var det jag tänkte.

Hoppas att han är bättre i dag! Det är ju jättesvårt att sia om vad det kan vara. Skönt att du har veterinär i närheten :laugh:

Löshoppningen, ja just på en unghästbedömning känns det ju taskigt om inte hästarna får gå på avstånd som är rätt för individen. Det är ju just en unghäst under utbildning, känns som om självförtroendet kan få sig en törn om det blir fel avstånd. Nu har jag inte testat än, men det är min spontana reaktion...

Haha, ja det borde jag ju förstått, hade bara nuläget i skallen. :angel: Men svaret blir samma, nej, han är inte röntgad. Tänkte lite på det förut men har inte gjort det. Vet inte om jag kommer göra det heller, han är inte till salu, han har ingen avelsmöjlighet och jag kommer inte sikta högt på tävling, bara ha kul. Dessutom är det ju en chansning, hittar man nåt så påverkas försäkringen även om det INTE behöver påverka hästen. Såklart är det ju jättebra att veta hur det ser ut, men jag har inte planerat nån röntgen idag. :) Lillebror hade jag tänkt visa på rådgivande så honom hade jag tänkt röntga, men det gick ju som det gick...

GRATTIS till första galoppen! :banana: Det är en så grymt härlig känsla! :laugh: Håller helt med dig om löshoppningen, blir intressant att se om det ändras eller inte!

Kl
Kaptenen är sämre idag. :( Han är jättesvullen (det syns när man står några meter ifrån) och tydligt halt... Igår kväll såg det bättre ut så jag misstänker att stillastående inte var nån bra medicin. Vet inte riktigt vad jag ska göra... Han är pigg i övrigt och har ingen feber.
Men det känns fel att gå på promenad med en häst som är halt. :crazy: Blir ett samtal till veterinären igen, det är så skönt att ha en bra kontakt med henne!

KL
Nu när han varit ute och rört på sig är svullnaden mindre och mjukare igen, samt att han inte är halt när han kommit igång. Första stegen sen han stått stilla ett tag så går han knackigt, men sen syns det inte såvida man inte verkligen försöker se nånting.

Lilla nordisen försöker leka, men Kaptenen är väl inte sådär jätteförtjust i det. Men han hänger ändå på en bit innan han återgår till maten igen.

Såhär ser han ut idag iaf. Snö snö snö hela dagen så han fick kläder!
DSC_0046_zpsd6d9ea03.jpg

Bara för att han var så söt här. :p
DSC_0056_zps0b357c65.jpg

Benet. Det är lite svårt att se, men han är alltså svullen från kotan och uppåt på insidan och bakom. Man ser ju tydligt att det andra benet ser ut som det ska, och båda fram är torra och fina. Han belastar lika när han står still.
DSC_0024_zpsb8388314.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar