10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja, det var min 09:a jag pratade om.

10:an skulle jag nog fått lämna i skogen :p
Men här är så hårt och knaggligt i hagen så han fick ett par frispel när jag släppte honom i ridhuset. Filmer av hyfsad kvalitet idag...

http://youtu.be/M3qrY9aKJ1U
En skritt på vägen dit, det var jättehalt på kanterna så skritten är kort när vi kommer till kameran. Mkt bättre längre upp på vägen innan han halkat ett par gånger. Han är ju oskodd bak...
http://youtu.be/ybw2ihmy7DY

kl.

Får jag fråga vad man gör åt en häst som är så förbaskat rund över både mage och rygg så att ingen jädrans sadel ligger helt still?

Jag gör nog inte saken så mycket bättre när jag har problem med mina ben (olika långa) så jag själv sitter och ruckar ibland för att jag tycker det blir ojämnt i lädrena.

Sadeln är utprovad och ligger bra, men ja... Haha
Hon är som sagt så jädrans rund, inte ens bomlösa ligger som den ska nu :angel:

För övrigt så går det bra med Miraz, hon håller på och käkar upp stallet bara och är på vattenkaret FAST det är rent och fint vatten i = det slutar att det hamnar skit i vattnet och så vill ingen dricka :mad:
Hon är riktigt jävligt jobbig nu, hon klättrar nästan på mig och när jag inte vill "veta av henne" så börjar hon tugga på ALLT speciellt stallet för att få uppmärksamhet men där får hon såklart bara skäll och så försöker jag få bort henne vilket inte alltid är det svåraste för hon skiter i allt :(

Har promenerat med henne lite ibland, har inte ridit på 2v kanske. Kanske skulle ha börjat tömköra igen? Då får man komma ut lite och sådant.
Löshoppning kanske det blir imorgon eller tisdag som det ser ut nu, hoppas verkligen på detta nu för hon behöver aktivering, mer än promenader.

Jag vill inte rida för mycket heller, såklart.
Har ni några tips?
Handhäst blir halvsvårt för nu åker skidåkarna ÖVERALLT igen och det är mycket bilvägar överallt annars så bästa vägarna för att hon ska få följa med är just där dom åker skidor nu.

Under promenaderna jobbar jag mycket lydnad och röst då hon försöker emellanåt att bara kliva rätt på, hon bryr sig inte alls i min lilla ruta så att säga.
Och nu har hon börjat veva med frambenet ibland när jag säger åt henne på skarpen....

Jag vet och ser att hon behöver mer att tänka på, alltså mer aktivering av något slag. Hon skulle behöva bli riktigt trött ibland....

Ååh så fin han är! :laugh: Men STOR! :eek: Han är så läckert tecknad!

Molin: Vi har samma problem med syrrans ponny f. -07, ingen sadel ligger still! Hopplöst... Det låter som du fått lite att bita i vad gäller Miraz. Jobbigt när de blir sådär klängiga.

KL
Kaptenens ben är bättre! :laugh: Imorse hade det inte svullnat upp lika mycket som det brukar göra över nätterna och på eftermiddagen när jag kände efter i hagen var svullnaden ännu mindre och hade blivit mjuk igen. :laugh: Dock inbillar jag mig såklart att han haltar mer nu än förut, men jag hoppas att det är just inbillning. Han är också lite klängig och ska sitta i knä och vara mattes gullegris. Idag stod vi och pussades jättelänge! :love: Han slickade och pussade mig i ansiktet hur länge som helst och ville fortsätta längre men fick lite konkurrens av lille Balder som kom och knuffades. :D Myspojkar!!

Fin! ser ut att röra sig trevligt, men tycker att han kan dela med sig av lite höjd till min mini ;)

Det är faktiskt min första häst som jag haft sådana här problem med, mamma häst är ju lite mer takformig över ryggen även om hon också är lite rund.

Blää för sådant här!
Jag får helt enkelt hoppas att mer musker kanske gör sitt :angel:

Till Miraz...
Ja hon har blivit ganska småjobbig nu, det går inte att låta henne bara gå i hagen för hon blir för uttråkad, önskar att jag hade kunnat ha henne på en lösdrift med betydligt fler hästar och större marker.

Men jag vill inte sära på dom, tanken är ju att jag ska flytta dom i sommar/höst eftersom mamma häst flyttar då. Jag vill inte sära på någon innan det. Det vill jag inte :(

Men nu är det bokat, på tisdag blir det löshoppning och vi kommer försöka hålla detta var 14:e dag. Man kan alltid hoppas att det kan gå vägen nu.

Jag vill verkligen jobba henne mer, men jag hinner inte med alla 3 själv nu :( Vi har ju flyttat så nu tar det 25min enkel väg för mig att åka buss dit, så det blir sena dagar även när jag bara rider en häst!

Körkort? Ja tack!
Nu jädrar lär jag sätta fart med det där jädrans kortet!

KL
Kaptenens ben är bättre! :laugh: Imorse hade det inte svullnat upp lika mycket som det brukar göra över nätterna och på eftermiddagen när jag kände efter i hagen var svullnaden ännu mindre och hade blivit mjuk igen. :laugh: Dock inbillar jag mig såklart att han haltar mer nu än förut, men jag hoppas att det är just inbillning. Han är också lite klängig och ska sitta i knä och vara mattes gullegris. Idag stod vi och pussades jättelänge! :love: Han slickade och pussade mig i ansiktet hur länge som helst och ville fortsätta längre men fick lite konkurrens av lille Balder som kom och knuffades. :D Myspojkar!!

Gud vad kul att höra!
Du ska se att han snart är helt återställd.

Haha, ja jag vet hur det är med klängigheten ;)

:D jag sa ju det.
Vad ska en pygmé som jag med en sån jätte till?
Får bli försäljning av honom efter 3-års...

Runda hästar är inte kul, storasyster till den här har ingen manke, är smal över bogarna och har mkt välvda revben.
Jag hittade slutligen en islandssadel som låg bra på henne. Kan vara värt att testa men så länge hon växer är det ju svårt att hitta en som ligger bra någon längre tid är jag rädd (vet av egen erfarenhet då den damen kostat mig mååånga pengar i sadlar :crazy:)

tack!
Jo, nu börjar han växa i sig den lille grabben så han överraskade rejält när jag löshoppade honom senast och visade en fantastisk galopp (bättre än vad han visar här) i ordentlig uppförsbacke och frambenen vid örona.
Han vet inte att det var hopphäst jag tänkte han skulle bli :angel:

*kl*

På tal om stor... Slinker in och frågar hur höga era är nu. Ni som har halvblod iaf. Min känns lit liten. Är iofs hingst fortfarande och efter Tornesch som tydligen ska vara sena...

Min e. Highcruiser är 160, hoppas han slutar växa nu. :p

Grimman: Kul att han börjar komma ikapp sig själv! Han ser ruggigt fin ut! :d

Kl
Igår kväll när Kaptenen kom in kunde man känna senorna på insidan igen! :banana: Han är inte ett dugg öm längre, jag fick klämma så mycket jag ville. Svårt att säga hur pass svullen han är än, hans hovskägg är jättetjockt överallt. Men det går åt rätt håll iaf! :laugh: Imorse travade han glatt ut i hagen utan synlig hälta. Glad matte!!

Rozalie är 157 med skor, hennes mamma växte några cm till efter treårs, så hoppet om att hon ska bli över 160 är inte helt ute.

Vet inte om jag skrev det men min är ca 169 cm fram med skor och brodd. Fast då är han lite högre bak så jag misstänker han slutar på 173 kanske... Syskonen har vuxit fort, jämnt och varit klara vid 4 års ålder med enstaka cm efter 3 år så jag hoppas på samma här.

Har dragit om både pappa och farfar med hästlängder redan och han är ju född sent, 1 juli :p
(e.HipHop - Nostradamus)

Ny bild från i går, jag är kär i min häst!

blogger-image-1648010767.jpg

Foto:Lisa Persson

KL
Längesen jag skrev. Men blodprovet var inte ok och magen var krasslig. Operation för bölderna ska fortfarande planeras in, men inte så länge magen är halvdålig. Hon lägger nu fina högar igen, hon får 14 mg magbakterier om dagen. Hon kan ha blivit förgiftad av ett tillskott och det tillskottet är nu insänt för analys.
Det vi också tror är att hon inte klarade av att vara i stora hagen med de andra. Sen fullblodet kom har det blivit värre och tyvärr är det ju så att är man inackoderad får man ju flytta på sin häst. Som tur är låter ägaren en av hennes hästar gå med min, sååååå glad för det! De går nu i en liten hage och hon har inte vallningstendenserna kvar, eller det har hon nog men hon lever inte ut de. Hon är inte lika stressad i hagen men eftersom den lilla hagen är liten så har hon enorm energi. Det går inte att rida pga snön, inte att gå på promenad heller och jag får inte åka iväg med henne enligt veterinär.

Hon har tagit sig ut från hagen också... Igår var det liten promenad men det enda som hände var stegringar och bockningar så det ger inget.

Så just nu känns det som att det blir inget 3 års test och jag ska köpa mig en häst till och sedan skaffa en egen gård.

Hon har dock blivit himla slank mot innan, och vikten verkar stanna, jag tror också hon har växt lite, men hon är fortfarande under 160cm.
Så ja, allt står still i väntan på magen och operationen.

Yeey! :banana: Vad kul med bild! :laugh: Hon ser inte alls liten ut när du sitter på!

Hippocampus: Vad tråkig sits du hamnat i. :crazy: Hoppas magen ger sig snart så ni kan fixa bölderna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?