10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Usch, stackars Kaptenen! Det är nästan ännu värre med en yngre häst. Min gamla halkade till i stallgången en gång (på sin egen avborstade vinterpäls :o), och sträckte till hasen riktigt rejält. Hela det benet svullnade upp på henne, och sen även det andra bakbenet eftersom hon överbelastade det. Hon var inte direkt halt, men jättesvullen. För henne hjälpte det med antiinflamatoriskt, spola med kallt vatten tre gånger om dagen och lite lätt skritt vid handen i ungefär tio minuter, tre gånger/dag. Men hon var 22 år då, och jag var ju säker på vad som var orsaken (halkningen), men du har ingen aning om vad han har gjort, va?

Nej det är ju det som är jobbigt, att jag inte vet vad det beror på. :crazy: För hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till att det ska vara turen som handhäst som gjorde det. Då borde det vara lika på fler ben, inte bara mycket på ett och inget på dom andra. Veterinären trodde på spark eller att han på nåt sätt slagit i nånting, och som småpojkarna brukar fara runt vore det verkligen inte konstigt... Dom biter ju varandra i benen och hoppar och studsar och far så om han fått sig en smäll av det vore det inte så konstigt. Eller om han lyckats vrida till det eller vrickat sig eller nåt. Och då VET jag att det inte var turen, för han gick helt rent hela tiden och var som sagt jättefin i benen när vi kom hem. Försöker att inte klandra mig själv, men det är ganska svårt. :crazy:

Jag har också mycket svårt att tro att du har orsakat det här genom att ha med honom som handhäst. Du ska INTE klandra dig själv! Kan inte veterinären komma och titta på honom? Det brukar kännas bättre när veterinär eller hovslagare faktiskt sett hästen och inte bara konsulterats via telefon. Tröstkram!

Jag tror fortfarande stenhårt på att dom antagligen busat och han har lyckats få sig en kick där.
För oftast vid vrickning/stukning så blir svullnaden jämn över hela partiet och inte på en sida så att säga.

Har du kollat efter små sår?
Är han fin i karlederna?
Kan vara sådant också, ev sticksår som omöjligtvis syns men även där så kan svullnaden bli lite mer runt om och även lite feber.

Om du har möjligheten så kanske lite extra motion bara på gårdsplan skulle hjälpa lite, samt att ta in och svalna av benet med något kallt.

Jag håller tummarna för att han snart är fin fin igen!
Du om någon har då haft så det räcker och blir över nu.
*kram*

Och du, det är absolut inte från din tur med honom som handhäst.. Känns väldigt mysko isåfall om han skött sig som han ska!

Kiwifrukt: Jo hon är ju bara ett telefonsamtal bort, men hon tyckte inte det lät akut, och skulle det vara kvar på lördag kan hon titta på honom då. Då skulle vi ju ha löshoppat så Kaptenen får följa med dit ändå oavsett. Jättebra träning att bara åka.

Molin: Ja veterinären frågade också om jag sett nåt sår, hon funderade på om han kanske hade trampat på sig själv med nån brodd, men jag kan inte hitta nånting alls. Han är fin i karlederna (jättehårig, hihi) och jag hittar ingenting längs benet heller. Han är inte superförtjust i att jag är där och pillar så jag har inte kunnat kolla jättenoga. Men sen är han ju så fördömt hårig så man känner ju inte huden. :p

Tack båda två för pepp, det behövs!

Senast ändrad:

Ja lite lägesrapport. Lika imorse som igår. Mycket mer svullen på morgonen än på kvällen och gillar inte att jag klämmer och känner. Det är tydligt att det inte är kotan som är svullen, det är ovanför, mest på insidan och bakom men på morgonen har det krupit runt lite på utsidan också.

Han belastar lika när han står stilla, har sett honom vila båda bakbenen. Men när han rör sig märks det att det är lite ont. Inte mycket, men fortfarande så att det är mer i början och mindre och mindre ju mer han går.

Men en annan grej jag tyckte var lite rolig var att han stod och gjorde så roliga miner, och plötsligt insåg jag varför han flemat och grejat så mycket med munnen nu på sistone. ;) Han har en JÄTTELÖS framtand i underkäken som hänger på ett litet hår. :D Han lät mig pilla och känna och prova dra loss den jättelänge, men sen kom Balder och buffade så det gick inte så bra. Men haha, det såg så roligt ut! :D Men han är himla mysig som lät mig känna och greja i munnen på honom utan att bry sig. Han geggade ner mig lite och spottade ut en massa slem på mig men det gör inget. :p Sötnäsan! :love:

Hoppas han blir bra nu då,han har säkert fått sig en liten smäll och är lite svälld bara pga det,om det minskar när han rör på sig så är ju det bra! ;)

Korven hade massa blod nere på benet i dag,kollade noga,och det var ett litet litet sår på kronranden och pälsen bortskavd,antagligen så har hagkompisen trampat på honom när dom har busat,inge halt eller så,får se hur det ser ut i morgon,men antagligen så ska det väll inte vara nån fara.

Dum fråga men, brukar han vara irriterad när du tar där annars?
Låter som han borde ha någon sorts sårskada som ev blivit infekterat lr något för då kan dom bli irriterade när man är och håller på vid det (som mugg tex som man knappt känner av också ibland).

Vanlig svullnad brukar inte vara så mycket problem att hantera liksom.
Ok, vanlig och vanlig men du fattar vad jag menar :)

Oavsett så hoppas jag all lycka till, han är nog snart på bättringsvägen ska du se!
Och jag tror på smäll fortfarande i och med svullnad på enbart insidan!

Kl.

Kanske ska köra en update själv då...

Tog med mig Miraz på en liten promenad, ner till min kompis och vände och hon skötte sig bra. Pigg och vaken och skraj för allt skit som lät pga den fördömda blåsten!

Men ganska lugn för det, ingen flygande köttbulle idag men hon blev skrämd två ggr så hon for iväg i galopp i en cirkel typ.
Sedan så hamna om på sidan också :eek:

Vi skulle upp för en liten backe strax innan gården, antagligen var det halt under all snö som kommit. Barnen var ute med hundarna och skrek vilket hon hoppade till en gång för men sen trodde jag hon var lugn med det men hon måste ju ha hoppat till lr något, för jag vände blicken ifrån henne i 2 SEK max sen kände jag linan helt slapp och titta bak och där låg hon...

Halkade till en gång när hon skulle försöka resa sig men sen kom hon upp, jag stod där helt jäkla förvånad över vad som hände för ena stunden stod hon och nästa låg hon... Hon var nog lika förvånad :angel:

Kände igenom henne och tittade och kunde inte se något. Kan säkert ha blivit en smäll eller en sträckning, får se imorgon.
Ska gå ner och gå med henne på vägen igen då. Suck... Jävla is under!!!

*kl*
Kom på att det va et tag sedan jag uppdatera här med :D Ove har gått som handhäst ett par gånger när jag kört shettisen, vilket har gått bra. Han kan bli lite full i f*n ibland bara så få ha honom fast i 2 st så jag kan säga till honom från vagnen med :) Det är för stunden väldigt mycket energi i honom men det är bara kul :D

pic_51125753e087c36301bda4d0.jpg

pic_5112574dddf2b30e44047473.jpg

och ihop med russ-åringen XD
dsc_6556_510f90a3ddf2b354ad80ba23.jpg

Hoppas han blir bra nu då,han har säkert fått sig en liten smäll och är lite svälld bara pga det,om det minskar när han rör på sig så är ju det bra! ;)

Korven hade massa blod nere på benet i dag,kollade noga,och det var ett litet litet sår på kronranden och pälsen bortskavd,antagligen så har hagkompisen trampat på honom när dom har busat,inge halt eller så,får se hur det ser ut i morgon,men antagligen så ska det väll inte vara nån fara.

Ojdå! Hur såg det ut sen? Det är så jobbigt när man inte förstår hur eller vad dom lyckats med. :crazy:

Molin: Han brukar kunna vara lite fjantig med bakbenen, men inte så att han visar obehag utan så fort man lägger handen om kotan så lyfter han benet och drar åt sig det jättehögt. Man kan få köra "hovslagargreppet" med låret ibland för att få bak benet så man kan kratsa hovarna, när man väl fått tag i benet slappnar han av och låter en pilla bäst man vill. :p Men nu är det tydligt att han liksom drar undan benet, han lyfter bort från handen, inte rätt upp som vanligt.

urkella: Ove är lika söt som vanligt! Han ser ut att vara typ 50 cm hög. :D

KL
Igår kväll såg svullnaden faktiskt ut att vara på bättringsvägen! Han var återigen ren på utsidan men fortfarande svullen på insidan och bakom. Imorse var det ju svullet igen såklart... Men samma sak fortfarande, ingen vidare hälta. Han haltar lite lite precis när han kliver ut ur boxen, men sen syns det inget mer. Jaja, jag hoppas på att få en bedömning av vet på lördag när vi transporttränar...

Jag funderar i samma banor som Molin. Min andra häst (min stackars lilla olycksfågel) hade mycket problem med mugg förut. Nu är hon skimmel, och detta var på sommaren när hon hade kort päls så jag såg ju direkt att det var mugg, men hon fick mugg i karlederna bak en gång så att hela "underbenet" svullnade upp på henne. Hon är vanligtvis världens snällaste, men då drog hon till sig benen och försökte till och med kicka efter oss. Har för mig att vet skrev ut Fucidin (?), och så fick hon vara lindad om nätterna. Han kanske faktiskt har ett litet sår gömt där inne som du inte ser? Min hade ju mugg på båda bak, därav att båda svullnade upp.

Kl

Idag blev min vaccinerad och tandkollad. Små vargtänder som vi ska plocka bort i vår, men i övrigt fina tänder :) skönt att veta!

I övrigt fick han mycket beröm för han är så fin i hullet, veterinären brukar rida förbi hos oss och hon sa att det är skönt att han inte är ännu en fet fjording ;) det första hon sa till mig, när jag köpte honom var "se nu till att han inte blir tjock". Och det löftet tänker jag hålla!

Fjordingar i bra trim är nog något av det snyggaste jag vet. Det blir sån harmoni i den kroppen med klippt man, den färgen och lagom stor mage. När de blir feta ser de bara ut som blekfeta blobbar och dessutom brukar man då "glömma" att hålla manen i trim också av nån anledning.

Får ta mig en sväng åt ditt håll och kolla in honom :grin:

Vi har äntligen lite snö i vår konditionsbacke så idag tog jag och T en sväng dit. Det är 1 km mer eller mindre uppförslut så den är jobbig på många sätt men jäklar vad kul det är att få springa där. Först roade hon sig med att höra farliga saker (en liten bäck) och se hemska stenar utan snö men hon saktar inte av eller släpper kontakten med bettet på något sätt utan ligger på hela vägen ända upp.

Kul att ha en häst om verkar må bra och som faktiskt håller för ridning. Vågade ju inte riktigt hoppas på det men nu börjar vi jobba för att kanske bli klara till kvalitets i höst :)

Håller med :) Och kom gärna förbi på lite mini-buketräff!

Vad roligt att ni är såpass igång :) jag hade nog fått bära min, haha ;)

Men nu är vilan över för denna gången! Igår tog jag stallägarens häst och dotter för att rida en liten skogstur. Uris lilla ryttare fick rida själv och det gick kalasbra! Uri tycker det är så kul att få komma ut och var pigg och glad, och lyssnade hyfsat på ryttaren. Han är väldigt nyfiken och får för sig att han bara måste kolla DEN stenen eller DEN brevlådan, men tjejen löste det bra. Jätteduktig är hon och väldigt glad att få vara med :)

Här är en bild på dem
734707_10151243348212343_552876540_n.jpg

Uri vill gärna ta täten
485250_10151243297257343_1922098531_n.jpg

Åh så fin han är! Kul att det går så bra! Håller för övrigt med om att en slimmad fjording är sjukt snyggt! Tyvärr inte många som är det...

grimman: Visst är det din 09a du pratar om nu? :)

KL
Kaptenen verkar inte så värst brydd om sitt ben. Idag for han och Balder omkring som riktiga stollar och kutade och brottades hit och dit i hagen. Ena stunden på bakbenen, sen ner på knäna, upp och bitas, fullt ös medvetslös, slidestop, slänga sig runt 180 grader och fullt ös åt andra hållet igen. Han både travar och galopperar till synes smärtfritt (och gör väldigt snygga rena galoppombyten, flera i rad ;)). Om jag verkligen tänker på det och anstränger mig för att se nåt fel så haltar han lite lite grann, men inte så att nån som bara tittar på honom skulle se det. Han är fortfarande svullen, men *peppar peppar* så ser det ut att vara på tillbakagång... Han är inte varm längre och drar inte undan foten när jag känner efter, verkar alltså inte vara ömt längre. Med tanke på hur han flög runt idag är jag inte direkt orolig längre för att det ska vara nåt livshotande. :cool:

Det var ju meningen att vi skulle löshoppa idag, men min väninna var lite skadad efter en spark och ställde in, så då kändes det inte direkt motiverat att åka alls (Kaptenen skulle ju bara åkt för lasttränings skull). Pratade lite om Kaptenen (hon är ju veterinär) och hon sa att hon kunde svänga förbi och kika i veckan om det inte går tillbaka. Hon hade ändå vägarna förbi några dagar så om hon har nån lucka i schemat kunde hon komma förbi. Så himla skönt! :laugh:

Haha, skönt att han verkar bättre! Är nog inte så allvarligt om han orkar hoppa rundor på det viset ;)

Glimfeather: Supersöt! Åh luggen! :love:

kl
Löshoppning stod på schemat här i dag. Mätte ut de exakta avstånden och det gick strålande!

http://youtu.be/qLQ0zGJsKgI
Andra rundan i filmen tog hon hjälpbommen och första hindret i ett språng :angel: Hon var riktigt taggad i dag, kul att se att hon hittat framåtbjudningen och själv tar tag i hindren, även om hon blir väl taggad ibland. Bästa gången hittills :laugh:

Nej hade det varit allvarligt hade han nog inte farit runt sådär. :grin: Ikväll körde vi ut en ny höbal också vilket resulterade i ännu mer race i hagen. Mina pojkar har nämligen en jätterolig lek om att först tävla om att få nudda traktorn (då dom går i bredd bakom den med näsorna mot slungan när man kör upp genom hagen), och sen springa fortast möjligt runt runt i tävling om vem som kan göra störst bocksprång (när traktorn står stilla och tippar av balen och man ställer höhäcken på plats). :grin: Det är samma lek varje gång. Behöver jag säga att jag håller mig nära traktorn när vi kör genom hagen, annars är risken stor att en glad häst råkar krocka med en...

Vad roligt med filmen! Hon är så galet fin! :love: Ser verkligen ut att röra sig jättebra! Och jippie vad kul det var att hoppa! :D Hoppas Kaptenen hittar det där roliga han också snart. Vi pratade om att boka ridhuset om två veckor igen, hoppas han är okej tills dess.

Tack! Ja hon rör sig bra i frihet, men jag får inte fram den traven när jag springer med henne... då lallar hon bara. Tips?!

Han kommer nog snart på vad det handlar om med! Hoppas ni kan åka nästa gång.

Tyvärr inga tips, lite samma här. :angel: Jag ska prova att nån springer lite bakom med en pisk, alltså inte och tjoar och viftar utan bara håller pisken och springer några meter efter. Sen måste jag lära mig springa fort... Tänk att i mellanstadiet var jag snabbast i klassen, nu orkar jag ju knappt ett varv i ridhuset i lagom tempo. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar