10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vet inte om jag skrev det men min är ca 169 cm fram med skor och brodd. Fast då är han lite högre bak så jag misstänker han slutar på 173 kanske... Syskonen har vuxit fort, jämnt och varit klara vid 4 års ålder med enstaka cm efter 3 år så jag hoppas på samma här.

Har dragit om både pappa och farfar med hästlängder redan och han är ju född sent, 1 juli :p
(e.HipHop - Nostradamus)

Min "lilla" e. HipHop är född ännu senare än din... men är bara närmare 168 än så länge :grin: Jag hoppas att han stannar under 170 men det är nog inte så troligt.

KL
Vi har börjat aktivera litegrann igen, han har varit med ute på promenader och varit till ridhuset och blivit longerad. Snart är det väl dags att lägga på en sadel och börja rida igen. Blev ju insutten och lite skrittad i höstas, men inte så mycket mer. Men eftersom han är sen och stor så försöker vi att ta det lugnt. Vore kul att kunna visa ridningen på 3-års, men vi får se. Är viktigare att han håller i många år framåt :love:

Muskler och kondis fixar han och kompisarna i stor hage med mycket snö :bow:

Nej det vill helst inte jag heller möta faktiskt... :/
Precis dom fåglarna som jag menade, en sådan skrämde livet ur mig när jag, karln och hans kusin var i stugan förra sommaren... Prassla till i buskarna när den tog fart för och flyga iväg och jag trodde helt ärligt det var en björn så jag skrek som satan men stod samtidigt still för jag visste inte VAD jag skulle göra :angel:

Ååh sommar... Längtar!

Ja det var skönt att det gick bra, men synd för distraktionen som sagt.
Men hon kanske accepterar dom till slut, hon har inte varit på banan många ggr alls så det kanske blir en vana, förhoppningsvis tills vi flyttar iaf!

Ja,det ska bli jätteskönt,och det känns toppen att vi fattat det här beslutet. Vara i stallet har jag ju varit endå,men man får ju alltid ha bebis med sig,vilket kan vara lite tufft ibland. Som i Måndags när hovslagaren kom,och man skulle ut med den ena,in med den andra... Man känner sig så stressad hela tiden att bebis ska bli kall,vakna och vara otröstlig osv!

Sen om man ska åka ut efter mannen kommit hem så han är hemma med bebisen så är det ju kolsvart innan man är i stallet,så man kan inte göra något endå... Det hade ju funkat under årets ljusa månader,men inte nu,och inte i höst.

Bara man kommer igång så kan man ju rida i mörker och sånt sen utan problem,det har jag gjort i 10 år,men med en unghäst som bara gått ett fåtal gånger i skogen med ryttare,och en ryttare som knappt ridit på 3-4 år så känns det lite magstarkt att BÖRJA med att rida i mörker ute i skogen. :p

Men nu ska det bli ändring,underbart! :bump:

Ååh sommar... Längtar!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! SOMMAAAAAAAAAAAAAR!!!!!!!!!!! :love::bump::banana:

198421_3701689655047_972592257_n.jpg

Vilken härlig bild!

Och frästande ;)

Idag blev det vila för lilltösen men hon kommer mer än gärna fram till mig och vill ha uppmärksamhet som vanligt. Men samtidigt inte lika dryg som vanligt heller så det kanske var bra med löshoppningen!

Aha! Ja då har jag lite mer förståelse till varför du valt att helklippa en 3åring ;) Hoppas du får bukt med det!

På tal om att de blir svettiga... När mina två busar blir de jättesvettiga. Jag blir lite orolig att de ska bli nerkylda. De går ju på lösdrift men har rejält med halm i boxarna. Fritt hö har de oxå. Jag har ju inte så mycket annat val än att låta dem vara. Ev täcka till natten om det blir kallare.

Samma problem här, min 11a blir dyngblöt av allt bus... Men mina sover ändå inne på natten. Jag ska klippa honom lite på bringan bara jag får lite hjälp av nån som kan hålla. :)

Den där bilden får mig ju inte precis att längta mindre efter varmare tider. :love:

kl.
Nu sket det sig fullständigt. Tjejen som skulle ta emot min häst har skadat sig och kan inte rida alls på x antal månader. Det är ju ingens "fel", och det är naturligtvis mest synd om henne, men jag känner bara för att gråta. Egentligen gör det ju inget, alla säger att hon är jättebra och priset är helt klart överkomligt, så det är värt att vänta några månader på henne, absolut. Men jag hade behövt lindra mitt samvete med att få iväg henne. Det jag hatar allra mest är att jag egentligen har tiden för hästarna nu, det kommer jag förmodligen inte ha på samma sätt när jag börjar jobba. Men då ska såna saker som stallets hopplösa läge och vädret få sätta käppar i hjulet. Baha, det är kanske nu det är dags att inse att det inte är någon idé att någonsin planera någonting?

Fy så tråkigt för er och för tjejen såklart.

Jag hoppas verkligen det blir bra i slutändan, du kan inte tänka dig en annan då?

Åh men det är ingen brådska, det löser sig säkert :) det är nog fler som tycker underlag mm är hopplöst just nu. Fast min padock är faktiskt riktigt mjuk och bra nu även för oskodda hovar, då det är någonstans mellan 5-10 cm snö på den.

Igår red jag Fendi för första gången på ett bra tag. Jag tog bort annonserna efter att ha diskuterat lite med hopptränaren på min andra häst. Det är ju ingen brådska att sälja nu egentligen...
Satt och räknade lite på hästarna igår, att ha en häst som bara går o slappar i hage kostar en fjärdedel jämfört med en som tränar och tävlar. Så tycker jag att det blir lite väl dyrt framöver får jag väl ställa av, om jag inte lyckas hitta en betalande medryttare.

Jag funderar också på att låna ut Fendi, men det tror jag kan bli ganska knepigt att hitta ett upplägg som både jag och en eventuell fodervärd är nöjd med. Men vi får se :)

Just nu är i alla fall planen att rida henne ca 2 ggr i veckan så länge underlagt tillåter, fram till 1 maj då det är sommarbete. Då tänker jag mig att hon i alla fall är ordentligt riden i vår och sen kan slappa hela sommaren.

Egentligen är det förmodligen mycket bättre för hästen att åka framåt sommaren. Då är hon äldre, har mognat mer och jag har hunnit jobba med henne mer ordentligt innan, nu har hon ju fått stå mer eller mindre sen i november. Plus att de som jag har pratat med verkligen lovprisar den här tjejen, det är riktigt nära där jag bor (så jag kan åka dit och hälsa på utan svårigheter och kanske till och med rida henne där innan jag tar hem henne igen) och priset är klart överkomligt, så det är värt att vänta på henne. Så hästen lider antagligen inte av att det inte blir gjort nu, och det är väl egentligen det enda som räknas.

Men mitt dåliga samvete hade mått bättre av att hon hade tagit henne. Men nu får hon helt enkelt stå februari ut, och sen får vi hålla tummarna för att eländesvintern försvinner så jag kan sätta igång lite smått igen.

Det låter bra det :)

Visste inte när du hade tänkt skicka iväg henne.
Men tycker det låter bra.

Delvis kl.

Min tjej har börjat tigga uppmärksamhet igen, kan ni ge mig tips på hur man kan få bort en häst som vägrar flytta på sig?
Acceptera mitt space liksom, hon vill gärna krypa upp i knät istället och att få henne att gå en bit ifrån mig eller stå är inte det lättaste!

Men iof har det blivit lite bättre, jobbar mycket med att ta ut henne från stallet när jag tex inte vill ha henne där inne, visst kan hon försöka gå in men ibland räcker det med att jag går mot henne eller till och med säger NEJ så går hon ut igen.

Men oftast står hon kvar eller går in mot mig och skiter i allt annat :mad:
Ska rida henne lite i helgen igen tänkte jag.

Min syster kommer på besök så vem vet om hon följer med kanske, då får vi sällskap också :idea:

Åhh jag ser att ni skriver om sommaren. Här är en som längtar dit NUUUU. Det är mörkt och halt och hårt(även om det har vänt). Hur håller ni ångan uppe? Hur mycket tränar ni era små battingar? Longera/tömköra på en hård bana sååå oinspirerande. Vill ju inte tära på kroppen för mkt heller så det blir kortare pass. Vi har heller ingen som direkt vill gå med oss ut i skogen och jag vågar inte tömköra själv för jag vill inte ha nån tvärvändning och sken till stallen. Hästen är ännu inte så trygg att den vill gå först. Ha i alla fall vart uppe och ridit med sadel ett par gånger och det har gått sååå bra. Det kan man leva på en vecka.
kram på er

Du bor ju i Dalarna,och jag har ju haft ut en tjej som hjälp mig MASSOR just med att få han att flytta på sig,att jag ska ha mitt space,osv. Hon kallas för Offa,ringer det några klockor? Du har säkert hört talas om henne..:) För hon är verkligen kanon,rekomenderar henne!

Jag hade tänkt att rida korven nu i helgen,men nu vart det plusgrader i dag,har inte kikat på hur vädret ska vara i helgen dock,så har inte gett upp helt än,men just nu är det ju halt igen när man är barfota... :(

Får se om jag kravlar mig upp på gammelman som är broddad iallafall,för nu vill jag RIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIDA!!!!!

Jag har inte kunnat göra någonting på hela vintern, och jag håller inte lågan uppe, jag är skitdeppig. :p Min lilla har stått mer eller mindre sen halva november, med några dagars motionerande vid hand då och då när underlaget tillåtit. Jag hoppas att det vänder snart, bor i södra Sverige, så vi brukar sällan ha vinter längre än till första veckorna i mars.

Jag förstår dig! Jag kravlade mig upp på min gammelhäst idag, hon är broddad fram och det var töväder, och det var en såååå stor tålamodsboost. Jag kände mig som en annan människa efter ridturen än innan. :)

Hm, nej tyvärr det är ingen jag känner till faktiskt.
Men jag har haft kontakt med en mycket trevlig NH tränare som jag bokat in ett x antal ggr men fått lov att avboka :(

Tanken är att få ut henne till vår eller sommar när det är lite varmare, jag älskar NH och vill gärna utveckla alla mina inom det!

Vi var ute en sväng idag med ett par andra hästar som bor en bit bort. Uri fick promenera mesta biten, men sista biten satt min medryttarhästs ägare/stallägaren upp och red. Gick jättebra, men Uri ville helst gå efter sin nya bästis! Roligt att han funkar även med hästar han inte känner :) Kompisen är den andre gule på bilden. Det klickade direkt.

21769_10151256469082343_136871674_n.jpg

Ps gissa vem som fick visa de fjompiga halvbloden förbi alla läskiga saker vi red förbi? Uri vill fram och undersöka allt som de andra är rädda för, haha. Varför har inte alla fjording? Ds

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård