10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vilken härlig bild =D

Kul att det gick bra att rida med helt nya hästar för honom, sådant är en superbra träning!

Delvis kl.

Själv var jag ut på en liten tur idag och den gick så fantastiskt bra, hon börjar förstå ljudet bättre för galoppen nu, hon satte galopp alla gånger förutom 2ggr när jag smackade. Riktigt duktig!

Igår fick hon även vara helt ensam igen, det var väldigt länge sedan hon var det men hon skötte sig så bra själv iaf. Dock skrek hon en hel del och har säkert också sprungit lite.

Vet inte vad det blir imorgon eller hur veckan kommer se ut för henne men hon har verkligen börjat komma tillbaka till sitt underbara jag sen innan hovbölden och långvilan så jag tänker fortsätta med dessa aktiveringar med henne.

Vad härligt det ser ut! Känner igen det där med att de små får vara "vägvisare", det var en tjej i stallet över sommaren som hade ett sånt där "fjantigt halvblod" (sagt med glimten i ögat) som bara var riden i ridhus och livrädd för allting som en lantishäst kan stöta på. Min dåvarande tvååring fick alltså gå först så fort det var något som var det minsta läskigt. Eftersom hennes mamma är världens nervvrak, så är jag väldigt tacksam för att hon utseendemässigt bara blir mer och mer lik sin fantastiskt snygge far, och beteendemässigt bara tar efter min andra häst mer och mer. Hon får gärna endast ärva höjden efter sin mamma. :angel:

Det var helt underbart också kan jag säga!

Då ska jag säga en sak med, jag har varit lite chicken för att ta galoppen nu eftersom hon har haft för sig så mycket luftsprång och sådant under en lång tid. Men det bara flöt på en dag i skogen så jag provade och vips så gick det och det enda som blev av var ett litet skutt som knappt märktes av.

Jag hade tänkt bara sitta in i skritt och trav nu och ta galoppen efter sommaren :angel: Men se, man stärks så enormt när man inser att hästen är världens underbaraste när man sitter där på ryggen. Helt annan häst!
Hon älskar det och JAG älskar det :love:

Sen är det inte bråttom, det kommer när det känns bra :)

Vet ni? Jag är såååå lycklig! :bump::banana::bump::banana:

73420_4832007552288_68630504_n.jpg

17605_4832007832295_493897400_n.jpg

Jag som sagt att korven får sluta växa så han inte blir för stor,ser nu att han gärna får växa en bra bit till! :p Ser ju ut som jag rider ponny ju....

(Och dags att banta ner några kilon....)

Hoppas det ser bättre ut när han blivit grövre och jag smalare! :p

Åh grattis vad kul! förstår att det känns härligt att äntligen rida din fina pålle :) Du ser inte stor ut på honom och absolut inte fet någonstans. Dessutom som du sa kommer han att grovna.

Efter allt funderande om försäljning osv så är jag igång ordentligt med Fendi i alla fall. Ikväll red jag ca 15 min på ridbanan och tränar övergångar mellan skritt och trav, halt och skritt. Och även lite galoppfattningar som snart sitter där! Höger galopp fick vi till några fina fattningar. Hon är så välbalanserad och har så lätt för sig så det är roligt.

Hon är så rolig, något av det första jag lärde henne var att göra halt, gav henne då en sockerbit. Tänkte om något händer så är det bra om hon känner sig trygg med att göra halt. Nu räcker det liksom att jag rätar upp mig lite och liksom sätter lite tyngd i sadeln så gör hon halt direkt. Så otroligt känslig, det är jättehäftigt.

Glimfeather,en så härligt cool unghäst du har. Jag har alltid tyckt att fjordingar verkar mysiga :)

han ser rätt stor ut Uri, för att vara fjording menar jag. Största jag träffat var drygt 150 cm och det är väl rätt ovanligt?

Min är ju inte skodd bak och vi har fortfarande väldigt isigt i bilspåren på våra grusvägar och även om han är duktig så känner jag att styrningen fungerar sådär just på vägar. Han vill gärna följa spåret om man så säger och det är läskigt att sitta så högt upp med de långa skånkerna halkande under sig så han vilar sig i form :D

GRATTIS till ditt första ridpass på prinsen :love:
Måste ha varit helt underbart och värt väntan antar jag?

sassiball
Vad kul och läsa om er också. Vet hur det är och ha den där känslan, hoppas vi kommer dit en vacker dag!

Delvis kl.

Får jag fråga hur ni får till galoppen egentligen?
Jag har inte alls ridit Miraz i paddocken, är det en bättre sak och göra? Och ta galoppen i tex hörnen med ev draghjälp för att undvika att hon INTE tar den.

Nu börjar hon förstå ljudet för galopp, men det är inte alltid hon tar den eller helt på en gång heller. Men det går verkligen framåt och hon är snabblärd, enligt mig.

Men jag har inte börjat lägga för skänkeln just för att hon vet ju inte vad den menas egentligen så hon kan ju lika väl ta högern när jag ber om vänster, förstår ni hur jag menar??

Hoppas det, jag är ju så duktig på att skriva massa konstigt :o

Jag vill såklart att hon lär sig fattningen från skänkeln också.

Jag tog de första galopperna på grusvägen innan det kom snö, nu är den så hal så det är enbart därför jag valt paddocken. Jag har gjort så att jag ridit i en hygglig trav och när jag rider genom bortersta hörnet så att hästen har huvudet mot stallet (som såklart drar lite) då har jag lagt till en galoppskänkel samtidigt som jag smackat. Haft henne aningen utåtställd för att underlätta rätt galopp (så innerbogen verkligen är framme) Då har Fendi fattat galopp och jag har berömt samtidigt som jag fortsatt driva lite framåt, nog mest använt rösten då.

Tack,men jag kände mig verkligen fet och klumpig,både när jag satt på,och ÄNNU mer när jag fick se bilderna. :cool: Säkerhetsvästen under jackan gör ju inte en varken smidigare eller smäckrare heller,men jag ska försöka vara duktig och använda den så fort jag ska rida.

Nu sover bebis så kan skriva ett längre inlägg då jag funderar på en sak...

Näst sista gången min ridhjälp red så gick det ju så JÄKLA bra,sen gången efter så gick det ju bra fram tills folk började bära runt på höpåsar (var insläppstid då) då stannade han vid ingången och vägrade att gå mer typ,men tillslut så fick vi runt han 2 varv i skritt.

I dag så var han seg som kola enda från början,piggnade i lite en sväng så vi travade ett varv,sen skrittade vi bara. Sen stannade han vid ingången igen och vägrade gå... Hur skulle ni göra? Rida ut bara,eller låta han vila ännu mer? (helvila sen mitten/slutet av Oktober,sen riden 5 ggr sen mitten av Januari) Jag har inte varit med ut i skogen någongång,men sist hade han varit jättepigg där. Antagligen tycker han det är skittråkigt bara att vara på banan,men jag hade förhoppningar om att rida någorlunda regelbundet nu (2-3 ggr veckan) fram tills det blir så där läskigt halt ( i slutet av Mars kanske?),sen lägga in en långvila April/Maj,och jag har inte möjlighet att rida i skogen mer än på helgerna i dagsläget,så skulle ju vara bra om det funkade en dag i veckan på banan.

Tror ni jag kan ta han på banan en gång i veckan,trots att han inte har nån bjudning där,eller är det bara dumt? Det är inte själva ridningen jag känner att jag "måste" göra,men skulle behöva få in lite vanor för att uppsittningen ska funka hundra,så om man bara kan sitta upp,gå 2-3 varv åt bägge hållen,styra lite,sen sitta av och gå in? Har ju blivit så haffligt allting nu,inga rutiner alls...

Om vi hittar bjudningen i skogen kanske det blir såpass att vi kan ta en dag i veckan på banan med bara lite enkelt som sagt,eller skulle ni skippa banan helt? Hur länge?

Unghästar har ju ingen naturlig bjudning på bana,så har du möjlighet att rida ut så hade jag gjort det istället. Men kanske inte fel med någon dag på banan ändå och då måste du visa vem som bestämmer.

Fendi försöker också stanna vid utgången men det får hon såklart inte för mig, lika bra att lära dem det från början. Antingen får du smacka ordentligt eller, kanske peta till med ett spö. Hästen måste lära sig att det är dig den ska lyssna på oavsett om någon kommmer bärande på höpåsar etcetera.

Jag skulle tro att det handlar om att de olika hjälperna ska befästas. Han ska lära sig vad framåtdrivande är och betyder och att det betyder samma sak på banan som det gör i skogen. Det kan även vara så att det är svårare att hitta balansen på böjda spår, som det blir, på banan. Istället för att sitta och "tjata" på ryggen om något som hästen inte helt förstår ännu, så föredrar jag att ha hjälp med drivningen från marken. Någon går snett bakom med en långpisk och hjälper till och driver när hjälpen från ryggen inte riktigt fungerar. Så småningom kan människan på marken dra sig tillbaka mer och mer. Men när en hjälp ges, var noga med att få en reaktion och beröm.

Så tänker jag

Jag tycker inte man ska rida på bana med så unga hästar.
Nu har ju min inte blivit riden på år och dar, pga sjukdom och väder. Hur rider ni när det är så snöigt och halt? Jag vågar inte ge mig ut med tanke på att hon inte är helt balanserad med ryttare. Hon har nu skor fram och brodd men det känns för osäkert.

Apropå galopp så galopperade jag på en grusväg med min. Travade lite fortare och sa galopp, det funkade inte direkt men hon föll in i galopp och sen var det inget konstigt. Såhär i början kvittar det vilken galopp de tar, bara de galopperar.

Hm, ja har man en sådan bra möjlighet med bra väg och sväng mot stallet så hade ju det varit kalas, sämre för mig för sådan bra väg har inte vi.

Men det går nog att få till svängar för det givetvis och med draghjälp blir det nog också lättare.

Delvis kl.

Igår hade jag syster som fotograf så jag red Miraz lite på åkern :banana:
Inga dumheter, hon såg däremot ut att vara superpigg och glad speciellt att få galoppera där i snön :love:

Bjuder på några bilder, vi fick en bra travbild, dessvärre ruska hon på huvudet lr något så hon blev sned men ni får se den iaf.
Hon ser ut att ha rätt bra gång ändå?

Red inte alls länge för hon var superduktig, brydde sig inte i skidåkarna en bit ifrån och heller inte i tåget som åkte förbi en bit ifrån.
Kunde stanna och kika på dom ibland men då bad jag henne bara att gå på igen.

Jag vet att min sits inte är den bästa..
BILDBOMB!
13021724_zpsfa04be1d.jpg

13021717_zpsbc53dc4e.jpg

13021715_zps81acd700.jpg

1302174_zpsacddd2cd.jpg

1302173_zps2da3dca2.jpg

1302172_zpseb0e5b4e.jpg

1302175_zpse1a54814.jpg

Forts, följer :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård