10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

13021713_zpseff698cd.jpg

1302178_zps4c21edcb.jpg

1302179_zps52279162.jpg

13021711_zps2844f4f1.jpg

13021775_zps40c49d23.jpg

13021727_zps78df264f.jpg

Film..

Sådär då... Nu har jag bjudit på oss så det räcker i någon månad ;)

Senast ändrad:

Ååh vad kul med bilder och film! :laugh: Hon ser som vanligt fin ut! Kul att du börjat kunna rida lite mer nu!

Fibusen: Kul att du äntligen fått ta dig upp! :laugh: Är väl inte så konstigt om du känner dig osmidig efter att ha varit gravid? ;) Det SER iaf INTE dumt ut!

Glimfeather: Vad kul att han är så lugn och snäll! :laugh: Ser jättefin ut!

Sassiball: Klart du ska ha kvar din fina Fendi! :love: KUL att det går bra för er!

grimman: Haha, inte lätt när man är stor. ;) Sambon såg nån film där du ledde honom och sa också "OJ, vad stor!" :D

Ang framåtbjudning så är det ju inte så konstigt att det är tråkigt på banan på här i början. Jag tror också på att rida på ute gärna med sällskap och helt enkelt främja bjudningen så mycket det går. När jag varit ute med Kaptenen och han själv valt galopp framför trav hänger jag bara på och ber sällskapet öka farten (samma när jag har honom som handhäst, vill han hellre rulla på i galopp - alltså inte race utan lagom tempo - så får han göra det). Skulle jag rida på bana och be om högra gångart så är det nog viktigt att inte säga en sak och sen låta dem komma undan med nåt annat. Det är samma sak när jag tömkör. Säger jag trav så menar jag NU, inte om tjugo sekunder efter massor av smackningar. Han har därför blivit väldigt rapp och lyhörd för kommandon vilket jag helt klart har nytta av i ridningen. :)

KL
Här står det still. Jag blir så avis på er som är igång och rider era! Kaptenen är fortfarande liiiiiite liiiiiite svullen på insidan och bakom senorna på höger bak och jag vill inte ta ut honom förrän det är helt borta. Han är inte halt eller öm eller nåt men det känns ändå bäst om det får försvinna helt. Fortfarande är det lite bättre på kvällen än på morgonen, men det är inte alls lika stor skillnad som förut. Han är skitsur på mig, kommer springande i hagen och är alltid först fram och försöker varje gång att stoppa ner näsan i grimman. Om jag går genom hagen går han precis bakom eller på sidan och ska ha uppmärksamhet. :grin: Han fick ju komma in höromdagen för hovkontroll, och då skötte han sig bättre än exemplariskt, så han vill vill och vill. Men han får skylla sig själv som ska slå sig.

Skon han drog av sig törs jag inte slå på heller för hoven är inte riktigt slät så jag försöker få tag på hovis. Egentligen inte dags för omskoning förrän om två veckor men det är väl lika bra att ta det nu då...

Tack så jätte mycket =D

Nu har jag äntligen fått visa för alla jag sagt till om hur bra det går för oss i allt, och alla har sagt likadant, men gud så duktig liten tjej du har :)

Sen kanske hon är lite rund för stunden men det försvinner nog sen igen :angel: Tanken är väl inte att hon ska vara sådär rund direkt, isåfall blir hon nog ensam om det när vi väl tar oss till en utställning i sommar. hehe

På vintern får dom gärna vara lite runda, dock ej för mycket!

Men åh så härligt det ser ut med ridbilder. Jag blir ju så ridsugen.

Igår tog jag ett steg med min lilla tös. Jag hängde på henne och så fick hon traska iväg några gånger med mig hängandes över ryggen. Det blev inte så jätteseriöst eftersom jag var själv men hon tog saker lugnt och fint. Det blev 4 försök. De 2 första blev i trav men det snarast beroende på att hon inte ser någon vits med skritt. De 2 sista i skritt. Nu måste jag bara fixa medhjälpare som kan vara med när jag ska sätta mig upp. Det vågar jag inte göra själv då det ju inte är lika lätt att hoppa av om något skulle gå fel.

Härligt! :bump: Vad roligt att så många är igång nu, och att det verkar gå bra för de flesta.

Fibusen: Med tanke på att han fortfarande är lite unghästranglig och att du födde barn för inte alltför länge sen, så tycker jag INTE att du ser stor ut på honom. Säkerhetsvästen får alltid mig att känna mig klumpigare än vad jag i själva verket är, ser jag sen en bild på mig själv när jag rider (jag rider alltid med väst, även på den äldre hästen) så ser det inte så hemskt ut som jag föreställde mig. Han kommer ju grovna till när han får lite muskler, och kommer förmodligen se ut som en helt annan häst.

(Det känns som ett problem som vi inte kommer behöva brottas med, då min är så tjock och rund att det snarare är frågan om att jag kommer känna mig som en dvärg, hon är trots allt nästan tio cm större än C-ponnyn. Sist jag mätte henne var hon 147, och hon känns större nu, C-ponnyn är 1,39. :angel:)

Maja: Jag förstår dig, jag gör heller inget med min nu, och jag längtar verkligen efter att sätta igång. Men jag försöker se det från den ljusa sidan, hon har haft tre månaders nästan total vila nu (några dagar i januari där vi var ute och gick, och en dag i februari, annars helvila), så det har förmodligen gjort henne gott.

+ alla andra!

Tack så jätte mycket =D
Det känns helt underbart att hon är så pass lätt och snäll i ridningen, det gör mycket!
Sen är dessa bilder mina absolut första ridbilder på henne och mig!

Extra kul var att sist syrran var här och följde med ut till stallet så ledde hon mig och Miraz i skogen och då bara i skritt ännu. Så hon tyckte att jag gjort ett bra jobb och att Miraz var superduktig! :love:

Ja,den där jäkla säkerhetsvästen,gud vad klumpig man blir! Men jag kommer INTE rida utan den nu,kanske om man ska trimma ett dressyrpass i framtiden,men dit dröjer det ju! ;)

Var säkert 10-14 år sen jag använde väst regelbundet,men nu ska jag då försöka få det till en vana igen. Känns då bättre nu när man har en racesafe än då man hade den billigaste som fanns på hööks,den satt inte alls bra så den använde jag aldrig,men nu så som sagt ska jag försöka vänja mig med väst igen. Bara man haft den några gånger så känns det väll konstigt utan istället. Är ju bara andra gången den används,så blir väll bekvämare sen när den blir lite mer ingådd.

Nu har man ju dessutom beralat så dyrt för den,inte lika lätt att bara låta den hänga och samla damm! ;)

På Söndag skulle det bli riktigt kanonväder,sol och bara 2 minus,förhoppningsvis tillåter underlaget att jag och korven kan ta en tur i skogen! :banana:

Jag är ju tillräckligt "gammal" för att ha varit med på den tiden ingen hade väst, jag gick nog på högstadiet när de införde krav på väst på min ridskola, och då först bara vid hoppning. När jag fick min C-ponny fick jag inte rida ut på henne utan väst, så efter det har jag faktiskt vant mig. Jag hade en rebellisk period i slutet på tonåren då jag vägrade rida med väst med motiveringen att jag såg så tjock ut (i samma veva som jag sprang och gjorde mig till för dåvarande stallägarens son :o :angel:), men annars har jag alltid haft väst. Jag har den till och med när jag motionerar lillan vid handen.

Min egen är en klumpig gräslig historia som jag inte gillar, men när syrran slutade rida ärvde jag hennes, och efter några minuter märker man inte att man har den på sig. Den är helt klart värd varenda krona (som mamma och pappa betalade för att ge den bortskämda ungen västen i födelsedagspresent, jag tycker att jag tar mitt ansvar som storasyster när jag ser till att den blir använd. :angel:)

Väst... Oj, ja det var några år sedan jag hade det också...

Det var ju innan jag träffade min karl och han å jag har varit tillsammans i 9år så ja :p

Delvis kl.

Lilltösa har fått gå i hagen igår och idag och hon verkar uttråkad för hon är den som kommer och stoppar huvudet i grimman jämt medans dom andra två kan springa runt i hagen innan man får tag i dom ibland :mad:

Hon får vila även imorgon men sen funderar jag på att tömköra henne på torsdag... Tror det kan bli en liten ridtur också med syster. Men jag vet ännu inte riktigt.

Jag vill liksom inte göra för mycket med henne heller men hon blir en terrorist om jag låter henne vila i mer än några dagar bara :/

Låter gnällig men underlaget har varit värdelöst nu sen jul! Har inte kunnat göra något alls.
Pratade med 3års visaren idag och han sa att jag inte ska oroa mig (för hoppningen då), alla "hans" hästar hoppar runt 5 gånger sen är det klart. Imorgon ska jag prata med veterinären om hur vi ska göra med magen. Den är bra men jag tycker det var lite rinnigt idag och magen låter fortfarande extremt mycket.

Ush vad tjatigt. Min ridbana har varit helt ok men inte nu längre. Öste ju ner regn igår på snön o sen frös det...så nu är banan´både hård och hal som attan. Men nästa vecka skulle det visst bli plusgrader igen :)

Tjatar med er.. skåne är INTE roligt nu, sjukt trött på detta. Plussgrader och regn i går (som sagt) som övergick i snö på kvällen/natten. Frusna snömodd/isgator nu idag. På torsdag eller fredag skulle det bli -15 igen och sedan nästa vecka plussgrader igen... :devil:

Tacka vet jag norrlands mer jämna vintrar (även om de är 2 månader för lång).

Jag kan med andra ord inte heller rida ut i skogen. Skodde ju henne fram förra gången, men satte inte snösulor då det är kasst att ha sulor om/när snön försvinner och de går i leran. Så vi får fortsätta i ridhuset, men det går bra än så länge. Red själv utan ledare för 2 gången i går, fortfarande med drivhjälp från backen när det behövs. Hon var jätteduktig och hittade fin bjudning i traven med lite hjälp :)

På söndag ska vi löshoppa igen, planerar att ta upp henne på full höjd då om allt känns bra. Hon hoppade 110 sist utan minsta problem.

Molin: Jättefina bilder, vad kul att det går så bra!

Vet :( Har inte kunnat använda paddock eller rida ute sen i december. Har inget ridhus heller. Imorgon kommer hovis iaf så får vi se om hon behöver skor bak också.
Sa att hon skulle även få snösulor men nu är ju bara stenhårt i backen (fast snö finns ju kvar också), vet inte om jag ska sätta på sulor?
Blääääää!!!!!!! Tur hon är söt ;)

Det börjar bli bättre, men funderar på varför de kliar så mycket över hela kroppen på henne! Någon som tror sig veta?

Å vad härligt att kunna galoppera i snön, här har vi på tok för mycket snö för att kunna göra det. Så jag får hålla mig till vägar å till ridbanan el ridhuset. Önskar att jag kunde ta en galopp på nån åker :)

Hon har fått skritta ut två gånger nu, första gången i sällskap av en kompis med hennes ponny och igår med två av stallkompisarna. Hon skrittade så snällt å vi mötte både bilar med släp å utan. Så skönt med en okomplicerad häst ;)

Jag sällar mig också till den gnälliga skaran. Min andra häst är skodd med sulor fram i och med att hon har haft fång, och är också broddad, vi har vågat oss ut litegrann nu och det harhjälpt på mitt humör. Men den lilla har knappt varit ute sen i november. Mitt dåliga samvete är enormt. :crazy:

Ja inte är det kul när man inte kan rida på sina älskade små djur, himla trist faktiskt.

Vi har fördelen med skogen precis intill gården och där inne går det oftast alltid att rida tack och lov, men sen så fort man kommer till grusvägar osv så är det mer kört. Alltså om det blivit plus och det smälter och sedan fryser på.

Imorgon är det torsdag och jag är ledig.
Får se om jag kanske tar en tömkörning med lillskruttan. Jag hoppas iaf på det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård