Sv: 10rna del 4
Då blir det en uppsats
Det viktigaste är att hästen känner sig trygg i situationen och en så ung häst behöver stöd. Så nummer ett är att vi gör exakt lika varje gång. Vi har helt inramad bana. De ska lära sig rutinen som är att de alltid ska stanna hos "föraren" som står på motsatta långsidan mot hindren, så om hindren står vid B så ska den alltid stanna vid E. Alltid stanna, alltid få en klapp eller en godbit (vissa till och med havrehink) stå en stund och pusta. Och sedan så leder vi iväg hästen smackar igång och den galopperar (eller travar) , hoppar hindren galopperar genom svängen och sedan stanna igen. Många vill ju att hästen ska stå ensam och det kan man väl göra men jag har sett så många bli stressade i själva visningen av detta. Och då kan hästen hamna ungefär varsomhelst på rundbanan. Väldigt ofta stannar hästarna alldeles för tidigt och det blir kaos och visare som springer omkring som yra hönor och hästar som vänder och försöker åt andra hållet. Värdelöst enligt mig.
Först går vi i snöre ett varv med bommar på backen. Sen släpper vi och låter dem galoppera över bommar. Första gången kanske de behöver gå i snöre flera gånger än en, det är ju också bra för uppvärmningens skull.
Det finns alltid minst tre medhjälpare. En i varje volt och en som tar hästen. Det är bara en av alla dessa som ska ge kommandon som att smacka och så - då vet hästen vem den ska lyssna på, det blir ett jäkla kackalorum om alla smackar och har sig. Medhjälparna på volterna driver - vid behov - hästarna med långkäpp och det är superviktigt att de är BAKOM hästen inte framför. Den som driver efter hindret ser till att hästen går ända fram till fångarmänniskan.
När hästarna kan detta så är det inga problem att löshoppa med bara en fångare och en som bygger hindren, de LÄR sig hur de ska röra sig och var de ska stanna.
Om hästen misslyckas, så gör man om uppgiften fast enklare, lägger ner en bom eller så, sen kan man bygga upp igen när hästen verkar trygg med situationen. Och sista språnget är ALLTID plättlätt, dvs på 50 cm eller så.
När jag löshoppar min lilla så brukar det bli max 10 språng. Det tar kanske 15 minuter. Henne hoppar jag på 6.30 hon är ju en relativt medium C-ponny. De stora brukar gå på mellan 7 meter och 7.50 beroende på om de är storgalopperade eller inte
På visningen så brukar det vara ungefär 6 språng som är själva bedömningen och man har några språng för framhoppning.