10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Passa dig du så jag inte tar dig på orden. ;)

Funderar faktiskt lite i banor om jag skulle våga ta hästarna med mig och dra iväg någon annanstans, om det nu skulle bli så att jag inte får jobb här hemma. Jag har ju alltid bott här, jag har min familj här, men jag är läskigt trött på hästfolk (och folk i allmänhet också) i den här stan, de har en skadeglad mentalitet som gör att de bara trivs när de får prata skit och racka ner på andra. Just den biten hade varit ganska skönt att slippa. :p

Åååh vad jag känner igen det där! Du är så välkommen så! Vi ska bygga lösdrift i sommar så då finns det plats. ;)

KL
Hihiiiiii vad ni ska få bilder sen! :D Jag fick med mig sambon ut när jag fixade med Kaptenen, och min häst är så jäkla underbar! :love:

Ni får ett litet smakprov. :D

DSC_0099_zps732d50dc.jpg

Sambon är väldigt mycket duktigare än mig på att fånga gångarterna på bild, så ni ska få se lite bilder sen, men nu måste vi till stan en sväng! :)

Fina. :love: Och vad snö ni har! All snö har smält/regnat bort här, vilket i och för sig är bättre än is och snöslasket vi hade innan, men riktig vinter hade inte varit helt fel det heller.

Sådär, nu kommer lite mer bilder!

Idag började jag med att gå ett varv på vår lilla rundbana som uppvärmning. Kaptenen var pigg och glad men inte övertaggad. Sen longerade jag honom en kort stund, återigen funkade ALLT. Varenda övergång klaffade! Han är så BÄST! Nu har jag fått en lite större plan så nu fick han plats att galoppera också, jag får springa lite för att ge honom större volt (linan räcker inte riktigt) så han ska orka. Men idag orkade han hålla igång tills jag bad om avsaktning!

Sen skuttade jag upp! Sambon var mycket intressantare än mig i början så till slut fick han gå ifrån oss, då började lilleman lyssna och var såååå duktig! :love: Han skrittade tveksamt i början men med mer och mer bjudning. Han följde tyglarna jättebra också. Vi skrittade ett varv på volten åt vardera håll och sen gick vi ut på rundbanan och gick ett varv runt den också. :laugh: Kaptenen var så duktig hela tiden, bara knallade på och lyssnade verkligen jättebra! Sista raksträckan tillbaka mot hagen travade vi också - vilken känsla! Han var så lugn och mjuk och kändes precis som mammahästen alltid gjorde...

Total tid från stallet och tillbaka: 30 min! Nu har han skött sig så fantastiskt i ridningen här hemma så nu inväntar jag sällskap och tar en tur ut i skogen som nästa försök. På lördag tror jag att vi tar en helt kravlös promenad! :laugh:

DSC_0028_zps12f8bcce.jpg

DSC_0077_zpse64ca7c3.jpg

DSC_0092_zpsc9f14e86.jpg

DSC_0107_zps159de88e.jpg

DSC_0151_zps61fcdb35.jpg

Traven kom inte med på kort, det blev för mycket snö i vägen plus att det är så dålig zoom på den så man ser bara en prick långt borta vid träden. Tyvärr blev bilderna mörka även fast den var ganska ljust ute, skumt...

Jag är så kär i min häst! :love:

Håller med Sassiball!

kl.
Jag tror min lilla fröken har liiiiiite överskottsenergi av att ha stått inne i princip hela december. Hon är ute i hagen om dagarna nu, men hon har inte fått anstränga sig mentalt sen i mitten på november, och det märks. Jäklar vilken fajt vi fick på väg in från hagen idag, så bråkig var det länge sen hon var. :eek: Det har i och för sig varit en rätt tacksam tid att ta den här "ofrivilliga" vilan på, för i och med att vädret bråkat så hade det inte varit lämpligt att jobba med henne ändå. Men idag var hon billig. Måtte benet vara bra nu när hon slutar gå på medicin, och att isen håller sig borta, för hon behöver nog lite stimulans. :p

Jag är verkligen glad åt att jag faktiskt har lärt mig löshoppning. Den jag har lärt mig av har visat fram otaliga diplomhästar och jag har bara följt den filosofin när det gäller lilla Stina och även min femåring. Dessutom är jag glad över att ha regelbunden möjlighet till att löshoppa och dessutom att jag har medhjälpare som vet exakt hur jag vill ha det (som gått i samma skola). Dessutom så är jag glad att jag varit med som funktionär på många treårstest så jag vet ju hur rutinerna är (men jag har inte varit på ponnytesterna men antar att det är väldigt likt). Jag gör inte exakt som alla andra, men jag är 100% på att den metoden som vi använder funkar klockrent. Jag har sett så många visningar gå åt skogen för att hästarna blir superstressade i situationen och att visarna faktiskt inte vet hur de ska göra.

Jag är verkligen glad åt att jag faktiskt har lärt mig löshoppning. Den jag har lärt mig av har visat fram otaliga diplomhästar och jag har bara följt den filosofin när det gäller lilla Stina och även min femåring. Dessutom är jag glad över att ha regelbunden möjlighet till att löshoppa och dessutom att jag har medhjälpare som vet exakt hur jag vill ha det (som gått i samma skola). Dessutom så är jag glad att jag varit med som funktionär på många treårstest så jag vet ju hur rutinerna är (men jag har inte varit på ponnytesterna men antar att det är väldigt likt). Jag gör inte exakt som alla andra, men jag är 100% på att den metoden som vi använder funkar klockrent. Jag har sett så många visningar gå åt skogen för att hästarna blir superstressade i situationen och att visarna faktiskt inte vet hur de ska göra.

Blev så väldigt nyfiken nu, hur gör du? ;)

Inte minst jag blev himla nyfiken!! Jag kan ju grunderna i hur man gör, det är avstånden jag är mest osäker på. :)

Kiwifrukt + Sassiball: Tack! Han är fantastisk min bebis! :laugh:

Ni ser helt underbara ut :love:
Duktiga killen och du, dina hästar är bara helt underbara!

Hoppas det löser sig med löshoppningen =D

Då blir det en uppsats :)

Det viktigaste är att hästen känner sig trygg i situationen och en så ung häst behöver stöd. Så nummer ett är att vi gör exakt lika varje gång. Vi har helt inramad bana. De ska lära sig rutinen som är att de alltid ska stanna hos "föraren" som står på motsatta långsidan mot hindren, så om hindren står vid B så ska den alltid stanna vid E. Alltid stanna, alltid få en klapp eller en godbit (vissa till och med havrehink) stå en stund och pusta. Och sedan så leder vi iväg hästen smackar igång och den galopperar (eller travar) , hoppar hindren galopperar genom svängen och sedan stanna igen. Många vill ju att hästen ska stå ensam och det kan man väl göra men jag har sett så många bli stressade i själva visningen av detta. Och då kan hästen hamna ungefär varsomhelst på rundbanan. Väldigt ofta stannar hästarna alldeles för tidigt och det blir kaos och visare som springer omkring som yra hönor och hästar som vänder och försöker åt andra hållet. Värdelöst enligt mig.

Först går vi i snöre ett varv med bommar på backen. Sen släpper vi och låter dem galoppera över bommar. Första gången kanske de behöver gå i snöre flera gånger än en, det är ju också bra för uppvärmningens skull.

Det finns alltid minst tre medhjälpare. En i varje volt och en som tar hästen. Det är bara en av alla dessa som ska ge kommandon som att smacka och så - då vet hästen vem den ska lyssna på, det blir ett jäkla kackalorum om alla smackar och har sig. Medhjälparna på volterna driver - vid behov - hästarna med långkäpp och det är superviktigt att de är BAKOM hästen inte framför. Den som driver efter hindret ser till att hästen går ända fram till fångarmänniskan.

När hästarna kan detta så är det inga problem att löshoppa med bara en fångare och en som bygger hindren, de LÄR sig hur de ska röra sig och var de ska stanna.

Om hästen misslyckas, så gör man om uppgiften fast enklare, lägger ner en bom eller så, sen kan man bygga upp igen när hästen verkar trygg med situationen. Och sista språnget är ALLTID plättlätt, dvs på 50 cm eller så.

När jag löshoppar min lilla så brukar det bli max 10 språng. Det tar kanske 15 minuter. Henne hoppar jag på 6.30 hon är ju en relativt medium C-ponny. De stora brukar gå på mellan 7 meter och 7.50 beroende på om de är storgalopperade eller inte

På visningen så brukar det vara ungefär 6 språng som är själva bedömningen och man har några språng för framhoppning.

:bow: :bow: :bow:

Då verkar det som om tränaren iaf lärt mig grunderna rätt. Som sagt är jag mest frågande med avstånden, vi har inte kommit till några avstånd än, Kaptenen har fullt upp att kolla in det enda hindret som står framme. Men det kommer väl!

Bonusbild från idag, myshästarna! <3

DSC_0117_zpsf6e8973c.jpg

Vi lägger alltid ut bommar på marken först så att det från början är två "hinder". De ligger på rätt avstånd redan när bommarna ligger på backen då ser man också direkt om man behöver korrigera avstånden. Att börja med ett hinder och sedan lägga till ett verkar dumt tycker jag särskilt om hästen är osäker, då lär det ju gå åt lika mycket tid åt att fundera på den nya förändringen som det gjorde från början, dlr då blir det ju ny rutin om det tillkommer ett hinder.

Om man har en väldigt osäker häst så kan man ta in ytterligare en som draghjälp. Men man gör likadant i allafall.

:bow:

Tusen tack för att du tog dig tid att skriva ner det så utförligt. Och det fick i alla fall mig att inse att vi har gjort totalt fel. Vi hägnade inte av hela banan, i och för sig mest för att vi bara har fyra hinderstöd och tre bommar att använda (plus en avbruten bom som vi bara använder liggande på marken), och vi var bara två personer. Efter att ha läst ditt inlägg har jag helt och hållet bestämt mig för att strunta i löshoppningen på hemmaplan, det kommer aldrig fungera med bara mig och pappa och det usla hindermaterial vi har till förfogande.

Maja: De få gånger vi har provat hade vi två hinder direkt. Vi började med den avbrutna bommen på marken som "hinder" nummer ett, sen byggde vi ett pytteyttekryss efter. När hästarna fattat det, tog vi krysset först och ett lite större "räcke" (det blev ju bara en bom över, plus den avbrutna :grin:) efter det. Jag vet att vi gjorde så när vi skulle lära min äldre häst att hoppa kombinationer, ett litet kryss först och så ett större hinder direkt efter, det ska visst bli mer inbjudande så, sa min tränare.

Som sagt - jag har ju förmånen att vi har löshoppning regelbundet och vi är ett gäng. Dessutom så har vi bra hindermaterial, det går ju åt en rackarns massa stolpar till att avgränsa ett 20*60 ridhus. Det går nog att lösa med färre personer men det är mycket svårare

Jag blir riktigt avundsjuk. :p Visst, vi hade säkert klarat det själva om hästen hade fått lära sig på ett riktigt sätt först och om vi hade haft mer hinder att använda oss av (det kan man ju köpa själv, men inget jag vill lägga pengar på att ha/förvara i nuvarande stall då allt hade blivit förstört direkt), men som det är nu.... Nej. Antingen får jag strunta i löshoppningen tills förutsättningarna blir bättre, eller avvakta tills det dyker upp någon kurs man kan åka på istället.

Jag hade förresten tagit en massa bilder på lillfis som jag hade tänkt bjuda er på. Men det fanns ingen USB-kabel med till min nya kamera, så jag fick precis skicka efter en. Så det tar nog några dagar innan den dyker upp. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V