10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Fenditravar_zpsbf8919ff.jpg

Vad söt hon är! Ser ut att tänka; Flytta på er, här kommer jag med min matte!

Jättestor skillnad på din lille! Ser ut att ta för sig mycket fint på de senare bilderna :laugh:

Hur går det med magen på på din?
Min lilla lyckades pajja sin mage med... Vi fick in ett annat parti med hösilage som det var Mycket bättre värden på. Det var dessutom mycket godare tyckte Rozalie och åt bara av det, när jag blandade för att vänja in henne på det. Vilket resulterade i att hon totalt sett åt på tok för lite hö under några dygn och dessutom gjorde ett foderbyte i princip helt från en dag till en annan. Inte alls som jag hade tänkt... :cool: men hon tvärvägrade att äta av det gamla höet, fnös i det och sparkade runt det i boxen bara.

Så hon blev jättelös i magen. Nu har jag gett henne propaste i 6 dagar och det har blivit mycket bättre. Hon har även förstått att hon måste äta av det gamla höet också. Så jag hoppas att det håller sig stabilt nu, ska ge bakjäst nu när pastan är slut tänkte jag.

Rozalie har som sagt varit i en växtperiod och varit lite loj så hon har fått vila sedan jag satt på henne första gången. Nu är hon på gång igen, hon har jämnat ut sig över manke och rygg, manken har kommit upp och blivit mer markerad. Hon är precis 155 över både manken och ryggen nu.

Släppte henne i ridhuset igår och nu börjar hon röra sig bra igen :laugh:
En suddig bild
540267_10151255732508113_1479605948_n.jpg

(E. Rosevelt-Ragazzo-Jaguar)

Tack tack :)
Jätte fin häst du har! :d
Jag har lämnat iväg min på inridning då jag är alldeles för feg och vill känna att allt blir helt rätt så jag slipper känna skuld ifall det skulle gå snett :angel: :p Men beundrar er som rider in era själva! Måste vara underbart att känna känslan när allt klaffar :love:
Som tur är så står han bara någon mil ifrån mig så jag kan hälsa på honom när jag vill och får vara väldigt delaktig iallfall!
Han är inte insutten än men ska börjas nästa vecka ;)

Senast ändrad:

Klokt att lämna iväg på inridning om man inte känner sig 100 tycker jag! Jag har många erfarna och vettiga människor som ridit in flertalet hästar med fint resultat runt omkring mig som jag får hjälp med, så jag känner mig trygg. Någon gång måste ju också vara första gången jag gör det själv :D Med den hästen som jag har nu, plus att jag har alla fina människor som hjälper mig och som jag kan bolla med, känns det här som ett utmärkt tillfälle att rida in "själv".

Vilka har satt på skor på sina? Fram eller runt om? Varför skor?

Jodå,magen är ok,fortfarande bollar i boxen,men har haft lite lite bajsvatten som runnit längst sidan om svansen,kanske en dm MAX? Till skillnad från när det hade runnit ner till kotorna på bägge sidor.... :eek::crazy:

Han vart ju HELT torr,men sen började det ju lite igen,men det visade sig att han ätit 1/3 salsten över natten... Dagen efter glömde jag plocka bort den så han åt halva igen,nu är den bortplockad sen i går (eller om det var förrgår),får se hur han är i magen nu då. Jag har även köpt hö så han får nattgivan med enbart hö,och det verkar ha funkat bra.

Pro-paste är guds gåva! :love: Det är så lite dom ska ha,men det hjälper kanonbra,helt perfekt när det blivit någon feljäsning i magen.

Nej de behöver inte hoppa på 130 för att få diplom :D Förutom att någon poäng inte får vara under 7 och sammanlagt måste de ju upp i 47 poäng och i hoppningen måste båda betygen vara 8-8 eller högre.

Jag tror fortfarande det är 110 cm som hästen ska över för att få 5-5 på hoppningen. Och det kommer ju Kaptenen klara med galans!

Jag tycker också din tränare resonerar konstigt, 10 min max tycker jag det gäller med unghästar och de träningar man ser här nere med duktiga löshoppningstränare är max 15 min för alla hästar.
Jag tror jag i snitt har löshoppat min häst 3-4 gånger per pass.

Tycker också man ska nosa på höjderna som hästen klarar men inte nu, utan det får komma längre fram, kanske någongång i slutet av mars. Sen är min plan att hoppa 1-2 gånger i april, sen är det test 10-12 maj och det jag också har lärt mig är att INTE hoppa de minst 2 veckor innan testet för att hitta suget igen..

Oroa dig inte :D

För tillfället har jag en ponny. Inom två månader kommer jag inte ha någon ponny längre, med tanke på hur mycket hon växer. ;)

Jag vet inte alls hur jag kommer ha det rent privat i höst och nästa vinter, eftersom hela mitt liv kommer ändras radikalt i och med att jag slutar skolan. Jag vill dessutom rida henne i sommar, för jag vet inte hur mycket jag kommer kunna rida sen. Ska jag dessutom flytta måste jag flytta båda på en gång. Jag kanske inte ens blir kvar här (här som i min hemkommun), och då kan inte gamlan och jag flytta i förväg, då vill jag ha lillan med mig också. Allt kommer, tyvärr, styras av om jag får jobb. Hon har mentalt varit redo för att börja ridas i säkert en månad, och hon är absolut INTE gänglig och unghästaktig i kroppen, hon växer jämnt och fint utan att spruta iväg åt något håll, och hon är inte valpig och omogen. Tyvärr kom ju skadan/hålväggen nu och sabbade allt, annars var ursprungsplanen att börja rida/åka nu.

Maja: När jag longerar/tömkör har vi hållit på i max tjugo minuter åt gången. Oftast kortare. Vi slutar när det går bra och medan hon fortfarande tycker att det är roligt. De få gånger vi löshoppat höll vi kanske på en halvtimme, inklusive att de sprang runt lite lösa för att "värma upp". Hoppade fram lite på extremt låga hinder, och hoppade två hinder allt som allt, då ett lågt och ett lite högre. Den enda gång jag håller på så länge som 45-60 minuter är när vi är ute och går, och då skrittar vi i ett snigeltempo (och jag går vid sidan om, så hon bär ju ingen extra vikt heller som de ridna hästarna), så det räknar jag knappt som träning.

Fast du kan ju inte stirra dig blind på siffror. Det är ju rasen som sådan som spelar roll. Grövre hästar och ponnyer växer och utvecklas långsammare och rids i regel därför in senare. Jag vet att många tycker att det är för tidigt att rida in varmblodiga hästar vid 2,5 års ålder, att rida in en ponnyras vid samma ålder som en varmblodig ras är ju i så fall ännu "tidigare" rent utvecklingsmässigt.

Jag har ridit in 2 ponnyer och båda har ridits in på hösten som 3,5 åringar. Den ena gick kvalitetstävlan på hösten som 4aåring med finfint resultat.

Är det så alltså? De behöver inte hoppa 130 för att få diplom? Det trodde jag.. Men har inte satt mig in så bra i hoppdelen :)

Vad skönt att det blivit bättre! Ja den var riktigt bra faktiskt, hoppas bara att det fortsätter hålla sig bra nu när den är slut. :)

*kl*

Ove har lärt sig något nytt :p Sitta, och då jag belönade honom först så har det resulterat att så fort jag står still i hagen hos dom så sätter han sig bredvid/över mig XD Sedan vet jag inte om det har med vädret eller annat att göra då hormonerna bubbla på alla unghingstarna hemma, vilket lett till att när Ove inte sitter bredvid mig så biter han en i benen för att han vill leka....

img_4419_50d7273eddf2b32ccd002e36.jpg

img_4415_50d729f4ddf2b32ce1002ce3.jpg

Men gud så sööööt :love:

Min lille är bättre i magen nu! Inget rinn på två dagar :) började med loppfrön i torsdags kväll och det har givit resultat!

Har ingen fin julbild till er, så det får duga med den här från ikväll. Vi har snöstorm här så Uri skaffade sig ett eget (snö)täcke :) och för första gången den här vintern (andra gången någonsin) fick vi stänga överdelen på stalldörren. Det snöar horisontellt och det vore lite synd om vi fick skotta fram hästarna ur boxarna i morgon ;)

15620_10151154818152343_1855628793_n.jpg

Min är 164 och bara skrittad uppsutten ett par gånger i lina.
Jag har svårt att få vettig hjälp då jag verkligen inte bör ramla av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar