Sv: 10rna del 4
För tillfället har jag en ponny. Inom två månader kommer jag inte ha någon ponny längre, med tanke på hur mycket hon växer.
Jag vet inte alls hur jag kommer ha det rent privat i höst och nästa vinter, eftersom hela mitt liv kommer ändras radikalt i och med att jag slutar skolan. Jag vill dessutom rida henne i sommar, för jag vet inte hur mycket jag kommer kunna rida sen. Ska jag dessutom flytta måste jag flytta båda på en gång. Jag kanske inte ens blir kvar här (här som i min hemkommun), och då kan inte gamlan och jag flytta i förväg, då vill jag ha lillan med mig också. Allt kommer, tyvärr, styras av om jag får jobb. Hon har mentalt varit redo för att börja ridas i säkert en månad, och hon är absolut INTE gänglig och unghästaktig i kroppen, hon växer jämnt och fint utan att spruta iväg åt något håll, och hon är inte valpig och omogen. Tyvärr kom ju skadan/hålväggen nu och sabbade allt, annars var ursprungsplanen att börja rida/åka nu.
Maja: När jag longerar/tömkör har vi hållit på i max tjugo minuter åt gången. Oftast kortare. Vi slutar när det går bra och medan hon fortfarande tycker att det är roligt. De få gånger vi löshoppat höll vi kanske på en halvtimme, inklusive att de sprang runt lite lösa för att "värma upp". Hoppade fram lite på extremt låga hinder, och hoppade två hinder allt som allt, då ett lågt och ett lite högre. Den enda gång jag håller på så länge som 45-60 minuter är när vi är ute och går, och då skrittar vi i ett snigeltempo (och jag går vid sidan om, så hon bär ju ingen extra vikt heller som de ridna hästarna), så det räknar jag knappt som träning.