10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Kul och läsa hur ni tänker göra med era och sen hur ni redan håller på :)

Det blev inte alls som jag tänkt från början men vi vet alla att det oftast inte är någon ide att göra "framtidsplan" för det skiter sig oftast iaf, för mig iaf :angel:
Men det är mycket för att det hänt en del på vägen, hon åkte på hovböld och har stått i över en månad för det och nu är hon mer vild än tam istället :/

Sen för att jag är helt själv igen eftersom fodervärden hittade sin drömhäst till slut och inte avslutade sin sista dag hos mig i nov.

Men imorgon åker jag och min yngsta syster tillbaka till Falun (varit bortrest över jul) och hon ska försöka hjälpa mig så mycket som hon kan nu och jag hoppas det går bra!
För jag vill iaf få henne sutten i både skritt och trav och då gärna utan ledare med såklart.

Men vi får se helt enkelt.. Det är inte bara heller!

Jag tänkte i alla fall ta kontakt med en beridare och se vad den personen tycker. Säger sen h*n att h*n tycker att vi borde vänta till hösten så får vi väl göra det, men vill h*n ta henne nu i vår så skickar jag henne då. Ekonomiskt skulle det givetvis vara bättre för mig om hon åkte till hösten istället, om jag har jobb då. MEN, om jag inte får jobb så kommer jag inte ha råd att byta stall, och då kommer hela inridningen bli förstörd om hon är borta i säg september-november. Då kommer hon komma hem och vara inriden och jag kommer inte kunna rida en gång förrän i mars-april. I sommar är det i vilket fall inget alternativ att skicka henne, eftersom jag behöver henne hemma som sällskap till häst nummer två då, så jag kommer antingen få skicka henne innan maj eller efter augusti.

Uppfödaren har ridit in mamma, mormor och syster den våren de fyllde tre, så hade hon haft kvar henne hade hon ridits in i vår. Och de är självfallet av samma ras. Men det får beridaren avgöra. Tyvärr är det så mycket annat som spelar in, inte minst de ekonomiska bitarna. Just nu har jag ju faktiskt en månatlig inkomst även om den är liten, och jag klarar mig, men får jag inget jobb när utbildningen är över, och det vågar jag faktiskt inte hoppas på att få, så är det katastrof. Hade jag stått i ett annat stall där det finns ridmöjligheter även vinterhalvåret hade jag dels inte behövt grunna på att jag inte kommer kunna rida henne nästa vinter om vi är kvar, och dels hade jag kunnat rida in henne själv då. Och då får det ju ta den tid det tar. Men jag har inte råd att låta henne stå hos beridare i flera månader.

Nej, det där med att planera för framtiden har jag i princip slutat med. Jag blir bara besviken. Vissa saker måste jag ändå planera när det handlar om pengar (jag hatar det ordet!), för att kunna spara och lägga undan, men annars känns det bara meningslöst att göra sig några förhoppningar när allt bara skiter sig. Jag gjorde en lätt överambitiös planering med min förra foderhäst om träningar och målsättningar, och på ägarens initiativ klippte vi henne för dyra pengar och helskodde henne för att hon verkligen skulle få komma ut och träna. Två dagar senare berättade ägaren att jag inte fick ha kvar henne för att jag inte ville hoppa. Träningen som var planerad var dressyr. Då tappade jag sugen fullständigt. Jag hade lagt typ 3000 spänn bara på någon vecka för att få henne i träningsbart skick (och då fick jag 2700 ungefär i CSN varje månad, så jag fick ta av mina sparpengar), och sen fick jag inte ens ha kvar henne.

Just nu känns det skitdrygt, det är inte meningen att verka gnällig. Men jag vill så mycket med mitt hästintresse, och allt blir helt rumphugget av att ridmöjligheterna är så dåliga vid stallet. I mitt förra var de egentligen ännu sämre, men där hade grannen en upplyst, välskött paddock som vi fick rida i, så där fanns i alla fall någonting.

För att säga något positivt: GOD JUL alla 10: or och deras ägare, även om det kommer några dagar för sent! :bump:

Fast förstörd vet jag inte om man kan säga.

Den jag var med och skickade på inridning blev riden en månad hos beridaren, sen kom han hem, reds en gång på banan och sen så vilade han hela vintern, då han fick en stolpe i magen och blev opererad. Inga problem för ägaren att rida honom på våren sen så vitt jag vet, efter utbildningen är han inte heller, han är snarare ovanligt välutvecklad och "tidig" av det jag sett.

Idag har jag galopperat på Fendi, några bocksprång blev det men jag är jättenöjd. I traven så börjar hon söka sig fram mot bettet, och ta ner huvudet lite. Det känns som om hon har lätt för sig. Grusvägarna här är nu mjuka och fina så jag galopperade på rakt spår.

Både höger och vänster galopp.

Åh vad kul! Grattis! :bump:

KL
Kaptenen fick gå bredvid rockarden idag! :laugh:

Först fick han titta på när farbror drog själv, sen när 11an gick bredvid. Då sprang han av sig ordentligt i hagen så han fick komma ut en sväng han också. Ledde honom först bakom rockarden vilket han inte brydde sig om alls (han gick och bet i dynan), sen ledde jag honom bredvid och gick mellan honom och skalmen. Det gick bra, han hade bråttom, var pigg och stark och bänglig - "roligt!" sa han. Sen provade jag gå på utsidan, varpå han ju alltså kunde titta lite bättre på vagnen, och då fick han så bråttom så han skuttade framåt förbi mig och ut i djupsnön. :cool: Det är så han gjort förut också när han gått bredvid skaklar, han kom liksom på att han kunde vika in huvudet och skutta iväg för jag varken hann eller orkade hålla emot.
Efter det gick vi en stund till, han var inte ett dugg rädd, bara pigg och bänglig och försökte gå före - lite allmänt dryg ni vet. :angel: Så jag drog grimskaftet över skalmen och gick kvar på utsidan, och se då tog det stopp när han provade och herrn kunde inte längre ränna iväg som han själv behagade. :grin: Plötsligt fattade han vinken och gick jättebra bredvid, anpassade sig till farbrors tempo och lunkade på jättesnällt! :laugh:

Två gånger tog han i rockarden, första gången ledde jag honom bara bredvid så då flög han ju iväg ut i djupsnön och fjantade sig. Andra gången satt han fast i rockarden och hoppade såklart till, men lugnade sig direkt och traskade vidare. Tänk vilken skillnad det är när de leds av en annan häst jämfört när man leder dem själv! Farbror skiter ju i unghästarnas skutt och går bara vidare, och honom rubbar man inte i första taget. ;) Idag satte jag aldrig fast honom, att dra grimskaftet över skalmen kändes tryggare för då kunde jag ju lätt släppa om han blev riktigt rädd (jag virade inte runt det utan det löpte fritt runt, men man blir väldigt mycket starkare på det viset). Men tja, som jag misstänkte behövde han mest få känna att han faktiskt inte kunde dra iväg. När han provat dra första gången och satt fast kunde han gå på slakt grimskaft sen.

Lite jobbigt var det visst också, det var väl ca 10-20 cm pudersnö och farbror kliver på ganska bra. ;) Men två varv räckte för idag, sen fick han gå tillbaka till hagen! Imorrn tror jag det blir tömkörning alternativt ridning, vi får se.

kl

Planen för min 10 a är att hon åker iväg på inridning i februari. Hon är runt 170 strecket, så vi får se om det blir treårs eller inte lite beroende på om hon får för sig att komma i växtfas i vår efter inridningen.

En bild på henne från i går.

150935.jpg

Som hon har växt, ser riktigt maffig ut!:)

Maja, det är säkerkt jättebra träning att gå bredvid rockarden. Ska du köra in honom?

Ja, hon har vuxit både på höjden och bredden, så jag blir inte förvånad om tillväxten tar fart igen när hon ridits in. Mamman är ju stor och rejäl, och hon var nog inte hyfsat klar i kroppen förrän hon var 6 år.

Roligt att se att det går framåt med era 10 or, en del har jag sett sedan de var föl.

Åh så fin hon är!!!

KL
En fråga. Jag har funderat över detta med löshoppningen... Jag gillar inte tränaren, även fast folk här omkring säger att han kan osv, det gör han säkert. Men jag håller inte med om det han säger, och jag får inte en syl i vädret. Vi har helt enkelt totalt olika syn på hur en unghäst ska träna. Jag undrar om det inte vore bättre att hoppa av kursen och istället fixa ridhuskort på min gamla hemmaanläggning och fixa löshoppningen själv? Kursen är dyr och får jag inte ut det jag vill av den känns det inte riktigt värt det... Så himla tråkigt, det har ju varit jätteskönt att ha en tid att passa - då tar man sig ju verkligen iväg! Plus att det ju är byggt och klart. Allt det är ju absolut härligt, men när det inte känns bra så har jag kollat på vad det skulle bli för skillnad i kostnader att skippa kursen. Jag skulle klara mig undan bra mycket billigare. Och åker jag till min hemmaklubb kommer jag ha lättare att få med mig medhjälpare.

Hel kurs: 3700. 14 tillfällen, inkl en veterinärgenomgång och hjälp på treårs. Har varit där tre gånger, kursen är inte betald än så om jag hoppar av blir det väl typ 500.

Om jag gör själv: Ridhuskort, 1000 kr för hela våren, då kan jag nyttja ridhuset när det är ledigt. Jag jobbar bra så jag kan åka på morgonen om jag vill och då är det oftast ledigt. Men är det någon där kan jag ju inte gärna smälla upp en löshoppningsbana. Alternativet är att hyra ridhuset en timma/gång för 150 kr/tillfälle vilket jämförelsevis skulle bli 1650 kr. Då räknar jag ju alltså på att hinna bygga fram och bort också.

Hur skulle ni ha gjort? Jag känner mig lite rådvill...

Ja det är ju det! :) Det är så mycket lättare för mig att ha honom bredvid när jag kör istället för när jag rider så jag hoppas att han kommer acceptera det fullt ut. Då får han följa med ut som handhäst med rockarden istället.

Och ja, jag har tänkt köra in honom. Började ju förra vintern och han är inte ett dugg brydd för tömmar och rep kring benen. Men som sagt så kom han ju på ifjol när vi lärde honom med skaklar att om han vek bak huvudet och skuttade framåt och snurrade utåt så kom han undan. Samma där - han var inte rädd, bara fånig och "testig". I det läget kan jag inte hålla emot heller då jag ju inte har nån möjlighet att rama in yttersidan. Så idag var ett riktigt genombrott!! Jag hoppas kunna ta honom med mig ut ganska mycket i vinter/vår, då får han lära sig att känna skalmarna emot sig utan att kunna slänga iväg sig, för farbror nordis rubbar man inte i första taget. ;) Då får han ju lära sig att gå med nåt bakom sig också - kanoners!

Hel kurs: 3700. 14 tillfällen, inkl en veterinärgenomgång och hjälp på treårs. Har varit där tre gånger, kursen är inte betald än så om jag hoppar av blir det väl typ 500.

Om jag gör själv: Ridhuskort, 1000 kr för hela våren, då kan jag nyttja ridhuset när det är ledigt. Jag jobbar bra så jag kan åka på morgonen om jag vill och då är det oftast ledigt. Men är det någon där kan jag ju inte gärna smälla upp en löshoppningsbana. Alternativet är att hyra ridhuset en timma/gång för 150 kr/tillfälle vilket jämförelsevis skulle bli 1650 kr. Då räknar jag ju alltså på att hinna bygga fram och bort också.

Hur skulle ni ha gjort? Jag känner mig lite rådvill...

För det första skulle jag aldrig träna för någon som man inte kan prata med eller vars metoder man inte ställer upp helt på. Jag valde bort flera tränare av sådana skäl när jag hade häst.

Kan du inte gå ihop med några och ha löshoppning tillsammans? På ridklubben här har man speciella löshoppningstillfällen.

Jag måste vara trög :D Inga ridmöjligheter? Har ni varken ridvägar, ridhus eller paddock?
Klart du får jobb. Om du inte får jobb inom vad du än har utbildat dig inom kan du alltid bli väktare :D

Maja, vilken dyr kurs :eek: Jag hade också gjort något själv eller hittat annan tränare. Finns det några i närheten som brukar visa på 3års? Alltså varje år? Kanske du kan kolla det och kolla om du kan vara med och träna när de tränar?

Jag har nog Sveriges säkraste tvååring när det gäller att inte vara bakskygg. Hon har aldrig varit bakskygg och jag har ju pillat mycket "bak" på henne. Igår skulle vi gå promenad (varit dålig på det) förbi hus osv, hon är ju inte van vid det. Men för att synas tänkte jag att reflextäcke skulle vara bra, då ländtäcke. Det var så himla prassligt, inte alls som "täckeskvalité" och jag tänkte att fasen, det är dessutom för stort och det blåser ute... Nåväl, jag kastade på det på länden, och så gick vi (med sadel på). Det blåste och prasslade där bak men hon bryr sig verkligen inte.

Allt gick bra, hon blir ju lite spänd och är stjärnkikare (det ser man på den vackra underhalsen) men så slappnade hon av och gick lägre med huvudet och hals och då fick hon beröm.

Det jag frunderar lite nu är hennes överlinje. Hon har ju alltid haft svår överlinje, säkert pga halsansättningen och stjärnkikarstatusen. Hon har alltid en usel överlinje, den blir ju bättre med muskler sen men det handlar ju om foder också.
Hon har ett energiöverskott i foderstaten och det gör henne lite rund över revbenen osv men det oroar mig inte så mycket, hon kommer inte gå på fri tillgång sen i vår (som hon gör nu). Hon får hösilage och halm på natten, just nu mer halm än hösilage.
Men överlinjen då...det är ju protein. Hon är runt över baken och så, bara ryggen som är lite ful. Inte kantig eller ås-aktig men ful. Ska jag öka protein då? Hon får nu soja, lite havre (för att hon inte äter enbart sojan),mineraler. Lite betfor för att blanda ut loppfrön i. Har också annat proteinfodermedel men det står ganska högt i energi, hon får liite av det.

Jag har Build Up hemma och förrförra året när hon föll ur fick hon det och hon blev himla fin på det. Det bygger ju upp ryggen också, eller vad man ska säga. Däremot är det ju samtidigt högt i energi och det är ju för hästar som måste upp i hull...och det behöver hon ju inte...
Vad ska jag göra? Vill inte öka sojan heller, hon äter ganska många dl.

+ athena_arabians: Ja den är dyr... :crazy: Men jag tänkte ju att eftersom jag inte är så duktig på löshoppning vore det ju klockrent att få hjälp, och när många sa bra saker om tränaren tänkte jag att det var ju perfekt (och skönt att ha allt byggt och klart)! Dessutom har man ju då en tid som man siktar på så man verkligen tar sig iväg. Men som sagt så går bara tränaren på om hur domarna ser på hästen på treårs (vilket ju såklart är jättebra tips) och stressar mig genom att hela tiden påpeka hur långt vi har kvar men hur nära testet är, men verkar inte bry sig just nåt alls om individen. Jag skiter väl i testet om jag märker att Kaptenen inte är klar för det, det är ju inte enbart därför jag vill löshoppa honom... Jag läser ju Kaptenen väldigt bra och ser när han kommer sakta av och behöver lite push, eller när jag kan låta honom rulla på av sig själv, men tränaren tycker att jag gör fel. När jag gör som tränaren säger gör inte hästen rätt. Fattar ni? Det blir liksom krock på nåt sätt. Önskar att jag hade haft filmat men har bara från allra första tillfället.

Tyvärr är det ingen här omkring som har uppfödning och visar kontinuerligt. Jag känner en tjej med tvååring (som inte ska visas) och en annan som ska visa, jag kan ju iofs höra med dom...

Ang överlinjen så är jag grymt nöjd med hur Kaptenen ser ut just nu! För det första är han så jämn och fin och har en riktig rund rygg utan att vara fet. Lagom mycket, kanske lite åt för mycket, hull över revbenen och när det snöat ligger det en halv sjö med vatten på ryggraden. :D Jag hoppas kunna flörta till mig lite foto/filmhjälp av sambon imorrn! Man måste ju passa på att dokumentera när dom är i bra faser ju! ;) Kaptenen går bara på fri tillgång på hösilage med bra värden, plus lite betfor och tillskott för hovarna. Men i förra hösten när han var tunn fick han soja och havre också. Prova blanda in mer soja i betfor om hon inte tycker om det kanske? :) Har ingen erfarenhet av Build Up.

Vi har en paddock. Den ligger för tillfället under två dm vatten, ovanpå det is och snö. Sådär kul att vara i. På sommaren dammar den djävul eftersom den inte vattnas, hästarna hostar och den är tung att springa i. Jag dog nästan nu när jag började longera i den, och alltså rörde mig i den själv. Jaja, vem behöver gymkort när man kan skaffa häst... :p Skämt åsido, ridvägarna är inte mycket att hurra för. Det finns krasst räknat två, den ena går genom ett villaområde, och även om ingen har klagat hittills så tycker jag det är lite pinsamt att rida där flera gånger i veckan, det känns som om hur man än tittar så tittar man in i folks kök/vardagsrum/sovrum (:eek: :o), och en som är i princip bara öppna ängar. Väg två är helt klart det bästa alternativet, men det känns inte heller jättepositivt med en helt grön unghäst. Ingen av rundorna tar mer än en halvtimme, om man travar och galopperar lite också. Jag har inte riktigt märkt av problemet tidigare eftersom min andra häst är så gammal att hon inte rids varje dag, och det gör heller inget om vi bara skrittar en runda på en halvtimme. På sommaren stängs ängsrundan av för betande kor, och det blir bara villaområdet kvar.

Jag är kanske bortskämd, för här hemma där jag växte upp och hade hästarna de första fem åren, är det helt underbara ridvägar. Tyvärr finns här inga möjligheter att ha fler än en häst installad, då det mest finns stall med två-tre boxar, och är det tre boxar har ägarna två egna hästar. Ja, ni fattar. En häst kan man trycka in överallt nästan, två är en "olöslig" ekvation. Jag saknar den där tiden så mycket, och även om jag alltid var "själv" då också så hade jag ett par kompisar med häst i närheten, så vi kunde rida ihop då och då.

Det finns ridhus på en kör-vänlig sträcka, men jag har inte kommit så långt som att lära mig köra med hästtransport än, och vi har ingen egen hästtransport heller. Eller för den delen dragkrok på min bil. Ska jag åka till ridhus innebär det att jag måste låna mammas bil, någon annans hästtransport och att pappa måste följa med och köra, och då blir det lite svårt att få till regelbundet. Mina föräldrar/familj är stöttande på alla sätt, inte minst ekonomiskt, men de är inte speciellt intresserade av hästar, och de har inte riktigt de möjligheterna att skjutsa runt mig flera gånger i veckan (de har minderåriga barn som kanske måste skjutsas runt i första hand ;)).

För min egen del hade det mest optimala kanske varit att unghästen hade åkt iväg i säg juli-augusti någon gång och kanske kommit hem i oktober. För att sen ridas av mig en månad här hemma och sen ställas av några månader. Problemet är att i oktober är ridmöjligheterna noll och intet här (så länge jag inte 1) råkar vinna på lotto och får en massa pengar, så jag har råd att köpa både en ny bil som kan dra och en egen transport eller 2) råkar hitta en korkad miljonär som både går med på att gifta sig med mig och låter mig roa mig hej vilt med hans pengar :angel:), och jag vill för min egen skull rida lite på henne när hon kommer hem, för att känna att det funkar o.s.v. innan jag ställer av henne.

Och jag hoppas att du har rätt angående jobb! Arbetsmarknaden ser inte vidare ljus ut, och trist nog gick jag direkt från gymnasiet (teoretisk linje) till högskolan och har verkligen ingen arbetslivserfarenhet alls. Mer än typiska tonårs-sommarjobb inom en bransch jag absolut inte varken kan eller vill jobba inom (caféjobb, och jag är en vandrande katastrof i köket, jag kan inte ens koka makaroner). Mamma och pappa har sagt att de kommer stötta upp om jag blir arbetslös, och i värsta fall får jag väl fortsätta plugga för att få CSN, men det blir inte läge för någon flytt om jag inte får en fast, större inkomst. Usch, varför ska man behöva vara beroende av pengar hela tiden? Det känns som om det här dödar all glädje med att ha häst. :(

Varför bor inte vi närmare varandra? Jag hade gärna ställt upp som hjälp med löshoppningen tillsammans med Kaptenen. Jag hade absolut inte velat träna för tränare, varken själv eller löshoppning, som jag inte har förtroende för och som kommer med en hästhållning/träningsfilosofi som skiljer sig så starkt från min egen. Om du känner att det skulle funka för dig att träna på egen hand hade jag absolut gjort det om jag hade varit i din sits.

Sen har du rätt i att det är alltid lättare att ta sig iväg om det redan är "bestämt", men om du ger dig attan på att du exempelvis ska åka med honom varje fredag, så brukar det funka för mig. Jag får göra så med allt som är "tråkigt" (typ putsa lädret), att jag tvingar mig själv till det en speciell dag i veckan och utsätter mig själv för något lämpligt litet straff om jag ändå fuskar. :angel: Men jag hade inte velat betala så mycket för en tränare som inte ser till hästen och hans behov, utan bara tjatar om resultat och klankar ner på hur du tränar honom till vardags.

Hur länge hade ni väntat med att börja lite smått med promenaderna igen efter medicineringens slut? Lillan har inte visat något på över en och en halv vecka, alltså inte ens under veterinärundersökningen, men hon fick medicin just in case of att det skulle sitta kvar något litet och spöka. Medicineringens sista dag är på lördag. Isen börjar försvinna härifrån nu, så jag hade gärna börjat så fort som möjligt för att få något roligt att göra istället för att fokusera på allt som är tråkigt, men jag vill ju inte utsätta henne för något för tidigt. Veterinären kunde inte ge något direkt svar, mer "när du tycker att det känns okej". Men jag vet inte när det känns okej. :p

Som sagt, det är ju ingen fara på taket, det är nog ovanligt att träna så som din tränare gör. Om du tycker att det räcker att hoppa 1.10 på testet (det är ju det man måste komma upp i om man vill ha 5-5) kan du faktiskt avbryta där och säga att du inte vill hoppa honom mer. Domarna är ju duktiga och det går att prata med de ;) Han måste ju förstå vad de är ni vill att han ska göra, kaptenen alltså.

Apropå 3 års test har det ju kommmit ut preliminära datum och för mig är det 10-12 maj som gäller (Åstorp). Jag har tom bokat en visare, man vet ju aldrig vad som händer till maj men det är lika bra att boka honom, för han är oerhört populär. Han är en av de bästa i Sverige på att visa, så jag kan ju inte skylla på att visaren var kass om det skulle gå "dåligt".

Jamen då har jag ju lösningen! Du får helt enkelt hitta jobb här och flytta hit! Då kan du få ha pållarna här hos mig - problem solved! ;)

TACK för all er input! Jag tror faktiskt att jag hoppar av kursen... Sen får vi se om jag köper ett ridhuskort och chansar på att det är ledigt eller om jag kör på att boka ridhuset en timme åt gången istället. Ska kolla med lite folk som jag vet kanske kan vara intresserade av att hänga på.

KL
Kaptenen och Balder hade jättekul idag när jag tittade ut genom fönstret så jag skyndade mig att hämta kameran. :D

Filmbevis på väldigt glada hästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar