10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Preliminära datum för 2013 finns på ASVHs sida , det är nog många som är upptagna i maj med 3 års testerna.

Maja, men det är ju jättelångt? Jag vet ingen annan som hoppat sina 2åringar mer än 50-60 cm. Kolla på unghästbloggen på Hippson så får du se hur många ligger till. Jag har ju bara hoppat min 4-5 gånger på 50 cm och är inte alls stressad över det.

Ridit min lilla Fendifis idag. Första gången utanför paddocken. Det tyckte hon var kul, men tyvärr hårt i marken så hon blir lite trippig i steget. Red inte många minuter.

Fenditravar_zpsbf8919ff.jpg
Fendifis399_zps7581d654.jpg
Fendi1_zpsd1f2dbce.jpg

Ååh fina tjejen! Vad kul med bilder!!! :laugh: Vad jämn och fin hon ser ut!

Hippocampus: Jaså? :o Tränaren får det att låta som om vi inte har en chans? Kaptenen blir jätteosäker så fort det blir nåt nytt (typ om det tas fram ett till hinder), då stannar han upp och törs inte ta för sig (det såg jag ju efter bara dom första rundorna och driver därför extra mycket när det har kommit till nåt nytt, men då får jag påbackning om att jag inte ska driva alls från kortsidan för att hästen ska tänka och tackla hindren själv, men då stannar han ju istället?). Sen orkar han ju inte alls länge heller så jag har avbrutit innan det blir för mycket. Men när hästen står och flåsar och knappt orkar galoppera tycker tränaren att vi ska höja... :crazy: Vi går lite emot varandra om vi säger så, men jag ville ju vara med på kursen för att få hjälp eftersom att jag inte kan. Min filosofi är korta pass som ska avslutas på topp, oavsett träning. Jag vill inte hålla på mina tilldelade 45 minuter om hästen är näst intill slutkörd efter 20. Om han då hunnit skutta ett 70 cm högt räcke eller som första gången klivit över 20, så är det skit samma för mig, bara man avslutar när det går som allra bäst.
Men tja, tränaren sa efter sista träningen att nu skulle vi hem och träna kondition (eftersom att jag vill sluta innan hästen typ flåsar ihjäl sig)! Jag hade ju planerat helvila fram till löshoppningen drar igång igen (vilket hade blivit vila 8 dec-13 jan), men det fick jag ju lägga på hyllan. Han tyckte att "nu är ju hästarna ändå 2,5 och ska igång och jobba, nu har dom vilat klart". Det om något går emot mina principer... Så jag har inte tränat kondition alls. :grin:

Kaptenen tränade iofs kondition på egen hand idag när han flög runt som en stolle i hagen, men på är det ju på eget initiativ. ;)

Tack, ja hon är ganska jämn, har varit hela tiden.

Jag tycker din tränare verkar lite väl yr? Konditionsträna en 2 1/2 åring låter konstigt. Jag tycker du tänker rätt.

Jag ska inte ens visa min på 3 årstestet. Känner inte alls för att få någon bedömning som jag sen kanske inte är nöjd med. Fendi har aldrig löshoppat.

Nu har inte jag varit "här" på väääääldigt länge! Tänkte bara uppdatera om min 10a som inte längre är nån liten fjutt! Han är väl 172-173 cm i mkh, väger väl 560-570 kg just nu och väldigt väldigt tunn.. :( Fodrar på honom med superhösilaget, havre, betfor, rapsolja, morötter och linfrökaka men han envisas bara med att växa ist för att lägga på sig muskler och fett. Det är precis som förra vintern! Spelar ingen roll hur mkt han får att äta, när på dygnet osv., han äter med god aptit om det är något han tycker om (riktigt kräsen är han..) men efter ett par timmar tröttnar han och tar gärna en tupplur. Han är precis som en gänglig tonårskille!

En fråga, är det bara jag här inne som inte rider min 2,5 åring? Någon mer som har en lite större häst i min 10as storlek? (Ursäkta att jag inte läst igenom allt jag missat!)

Till sist, God Jul och Gott Nytt År! :)

Du skriver superhösilage så jag antar att du har analys? annars tycker jag en blandning av lusern, sojamjöl och olja är rena dunderfodret om man vill få upp hullet.

Min lilla är bara riden några gånger, vi har ännu inte kommit till galopp.

Oj sicken bamsing! Då förstår jag att ni tagit det lugnt med inridning. :) Kaptenen är lika jämn som Sassiballs fina tjej och har varit det hela tiden, för tillfället är han i en riktig snyggfas! :d Han har dessutom lätt att hålla hull, käkar bara hösilage (som visserligen har jättebra värden).

Jag har suttit på Kaptenen totalt sex gånger. Fyra gånger har vi rört oss framåt. Två gånger bara skritt, en gång har vi galopperat en kort sträcka. Tänkte köra på nu tills jag har "ridit" lite mer och styrt på planen i både skritt och trav. Nu när sambon har ledigt över jul och nyår vill jag passa på då han kan vara hemma och kolla så jag överlever. ;)

Japp precis, jag syftade på analysen! Smrp ligger tex. en bra bit över 100.. Hösilaget är ganska så torrt och resten av värdena är bra höga de med. Lusern har han också fått tidigare, men linfrökakorna blev ett bättre alternativ nu.

Jo han är ju lite större och det är antagligen därför han är så tunn under vintern. Han växer mycket och ganska snabbt (tysk) i kombo med att han är svårfödd. Morbror hans blev ca 177 cm så jag gissar på att lillen blir i samma size, de är grymt lika!

Skönt att höra att det är fler som inte suttit och trimmat i alla tre gångarter än. Jag har suttit på min i höstas, en gång, vilket var helt odramatiskt trots att jag riktigt provocerade med ljud och flax hehe..

Jag förstår faktiskt inte hur din tränare resonerar? Jag har löshoppat min, själv, tre gånger, och vi har max legat på 60 cm. MAX. Nu är ju min häst något mindre än din, men det känns inte som att det är många tvååringar som hoppar högre? Hur höga hinder är det för stor häst på treårs?

Navve: Jag rider inte heller min. Hon är visserligen mycket mindre än din, bara 146 cm, men hon är så lite hanterad som föl och åring innan jag köpte henne att hon inte är klar än. Sen blev hon skadad också, så vi är ännu några veckor back.

Angående inridning: Jag trodde treårs var i början på april, så tur att jag frågade. Nu får jag tänka helt om! Kanske skicka iväg henne redan i början på mars? För att helt säkert kunna ta hem henne i början på maj?

Helt ärligt tycker jag inte din tränare ger ett så kunnigt intryck?
45 minuter med en unghäst??

Vi har kört så länge de har orkat med unghästarna, cirka 10-15 minuter. I början, innan han förstod vad det handlade om, hade vi 1-2 hinder och vi fick driva där det behövdes. Nån gång behövdes det ända framme vid hindren, och då fick det bli så.

Nu när han fattat och insett att hoppning är det roligaste som finns så fattar han galopp från halt, så fort jag släpper :p
Och han hoppar tre hinder, enligt nya reglementet. Och han hoppar högt (tycker jag!), sista hindret på ca 1 meter. Men han gör det bara 1-2 ggr. Han ska ju inte bli trött av att hoppa, då är risken att det inte kommer vara kul nästa gång.

Nej, det viktigaste med de små, tycker jag i varje fall, är att de ska tycka det är KUL!

Kan ju passa på att berätta lite om lillemans status just nu också :)

Han vilar :angel:

Har haft en hovböld och boxvila ett tag, men nu är han ute med kompisarna på lösdriften igen. Underbart med all snö, så bra för hans överkänsliga hovar. När snön försvinner blir det nog skor på...

Han är dessutom kollad i munnen och lederna. Hittade vargtänder som drogs ut, men hittade inga lösa benbitar tack och lov.

Han är stor, närmare 170 tror jag (fast det är länge sedan jag mätte) och inne i en växt-fas igen så nu får han vara ifred och växa i lugn och ro. Hinner vi rida in till 3-års så är väl det bra. Hinner vi inte så kanske vi åker och bara visar för hand och löshoppar. Eller så stannar vi hemma, det beror helt på dagsform :)

Du har väl en ponny?
Jag hade i så fall hellre väntat till nästa höst med att skicka iväg den på inridning. Det finns en anledning till att ponnyer inte visas ridna på sitt treårstest.

Kl
Jag hoppas kunna visa på treårs. Jag har suttit på henne en gång och hon har löshoppat ca 5 ggr, som max kanske 60cm. Ingen panik här ännu ;)

Just nu vilar hon, hon kom i en växtperiod så jag fick lägga vilan tidigare än tänkt. Efter nyår planerar jag att sitta upp igen och då även introducera trav och galopp under ryttare, sen blir det vila igen.

Andra får rätta mig om Jag har fel nu, men jag tror att de måste hoppa 110 för att bli godkända (poäng över 5?) och maxhöjden är 130 med bredd på 120. Min tränare visade det med all önskvärd tydlighet på första träningen efter att jag sa stopp. Då var Kaptenen helt slut i skallen efter transport, nytt ställe, ridhus, hinder, plastband osv osv. Han tog sig över galoppbommar och en lite upphöjd bom. Sen var han alldeles snurrig och jag satte stopp varpå tränaren skyndade sig att säga att det är ju inte långt till treårstestet och såhär högt ska han kunna hoppa då...

Tja, klart jag vill visa honom. Men känns det inte som om han är färdig för det är det inte hela världen. Jag prioriterar en glad och frisk unghäst framför en pressad och stressad.

Jag tror inte att behöver oroa dig. När han har fått in tekniken och förstått uppgiften så kommer han inte att bli lika trött (mycket är nog psykisk påfrestning) och höjden kommer sen ganska snabbt. Sen tycker jag dock att det är viktigt att komma upp på höjden i god tid innan det är dags att visa, så att man inte veckorna innan, om det skiter sig, sabbar självförtroendet på dem.

Ingen jag kommer på... Har bara min farbror nordis och jag har ingen aning om vad han tycker om löshoppning. Antagligen tycker han det är skitskoj, han älskar att skutta stockar i skogen, men jag har inte provat och vet inte om han gjort det tidigare.

aida: Jag kände ju också så, det går ju till sig när han är lite mera van. Men efter tränarens vibbar blev jag ju osäker. Nu är inte jag på jakt efter nåt hoppdiplom så det kvittar egentligen. Men det vore ju kul om han kunde kravla sig över godkänd höjd iaf. :) Jag tycker faktiskt att 130 är lite väl högt för treåringar... När jag kikade på treårstestet förra året var det nog bara en enda som hoppade maxat tror jag, några var uppe på 120, men det var flera som fick hoppdiplom har jag för mig... De måste kanske inte hoppa 130 för att få diplom, jag vet faktiskt inte, men det var nåt jag reagerade på.

Hej Hej! får man vara med? ;)
Har oxå en 10:a, hingst e. Dalwhinnie.
Han ska dock kastreras om knappt två veckor då han är fruktansvärt hingstig! :crazy:
Vi var iväg idag och löshoppade för andra gången, bra framåtbjudning och han gör ju det han ska men inget mer direkt:angel:
Satsar på treårstestet i vår om han är i fas :D
Kan ju lägga ut två filmer från idag på min lille plutt :love:

http://youtu.be/NrMz8niAiho

http://youtu.be/u7CfHVfRDww

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar