10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Det där med att "sabba" henne tänkte jag mest var om jag skulle skicka iväg henne på inridning så gör jag förmodligen det i mars-april någon gång. Sen kommer hon, förhoppningsvis ;), hem som en trevlig, inriden häst, och det är jag inte vill att allt arbete beridaren lagt ner och alla pengar jag lagt på henne, så förstöras av att det 1) inte finns någon som kan rida med i nuvarande stall och 2) inte finns några ridmöjligheter på sommaren där heller. Så det är en av anledningarna till att jag ska söka annat. Plus att mitt liv rent privat kommer förändras av att sluta skolan, börja jobba och förhoppningsvis flytta hemifrån, och då kommer det vara rätt ohållbart att stå kvar i det nuvarande stallet i vilket fall. Lite så jag tänkte. :)

Nu har jag haft veterinären ute för att titta på lillans ben. Skötte hon sig? Svar: Nej. Haltade hon? Svar: Nej. Både jag och stallägaren kände oss nog lite lätt paranoida/hypokondriska när vi stod och intygade att hästen hade haltat ordentligt i lördagsmorse, men vid böjprov visade hon absolut ingenting, utan var snarare speedad som om hon gick på knark. Men i och med att det har kommit och gått lite så var det skönt att få henne kollad, hon ska även få en kur med smärtstillande utifall att.

Det enda positiva var väl att veterinären påstod att han hade varit med om hästar som skött sig sämre. Jag vet inte om jag tror honom, men det var i alla fall en tanke som tröstade lite... :angel:

Haha,i bland är dom billiga dom där djuren! :D

I dag när jag kom till stallet så hade det runnit längst ena bakbenet igen... :cry::confused: Han som vart HELT bra i magen. Det konstiga är att allt bajs i boxen var så gott som normalt,plus att han bajsade en hög i hagen innan jag tog in honom som också var helt normal,fattar inte varför han var nedskiten på hela ena bakbenet för? :confused: Får se hur han ser ut i morgon. Vi öppnade ju en ny bal i förrgår,så jag vet inte om det vart något med det då? Men dom andra har inte reagerat.

Det andra jag kan tänka mig är att han ätit i sig typ en tredjedel av saltstenen i natt! :crazy:

Det tredje är att jag börjat ge han av mineralerna igen som vi tog bort när han vart dålig...

Får se hur han är i morgon,tog bort mineralerna på en gång iallafall,saltstenen glömde jag ta ner,men ska göra det också,sen får vi se. Högen han bajsade när jag var där var ju helt normal och fast,så jag vet inte vad jag ska tro... Om bara en bajsning var ordentligt lös då? Fattar ingenting verkligen... :confused:

Han åt och drack och tarvade så det är då inget fel på matlusten iallafall.
Vart tom lite bilder:

532414_4427729565591_1419028757_n.jpg

71669_4427729725595_776322251_n.jpg

548744_4427730125605_1570305167_n.jpg

198274_4427730205607_921690805_n.jpg

Min är ju också kladdig längs benen, men ALLA högar är helt normala. Har kommit fram till att det kommer en liten skvätt bajsvatten ibland när han fiser.

Igår var det dock bättre. Passade på att tvätta av honom när vi hade plusgrader och då fes han flera gånger utan att det kom något annat än luft. Men idag hade det runnit lite igen :(

Men jag vet inte vad man ska göra? om han äter typ ruttet gräs och jord i hagen är alternativet att stalla in honom och det vill jag inte göra när högarna är helt normala. Allt annat är ju tiptop, foder, vatten, rutiner - allt. Undrar om kraffts mag/tarm är bättre än vanlig bakjäst ändå? Har för mig att jag använt det ett par gånger innan jag fick reda på att bakjäst var "bättre" och det funkade. Bakjäst har han fått en hel kub varje dag i två veckor nu utan någon jätteförbättring. Ska nog ta en sväng om ridsportbutiken imorrn och se om de har nåt inne ... kanske ska köra en kur loppfrön också, vi har ju sandmark här.

Loppfrön kanske du också skulle testa Fibusen om du inte redan gjort det? Nån som vet hur det är med linfrön? Visst är det stabiliserande för både hårda och lösa magar?

Han äter loppfrön redan sen en vecka tillbaka ungefär för att få ut ev skräp i magen..

Funderar på om det kan ha varit en lätt förstoppning som släppt? För bajset på benet var verkligen JÄTTEmörkt,inte alls gulbrunt som det varit innan nästan... Vetten kände ju vissa hårda partier i tarmen,men inte tillräckligt mycket för att kunna säga att det var förstoppning. Kan han ha gått så länge med det,sen har det släppt nu? Eftersom allt i boxen var fasta bollar,en hög var liiite lite blöt under,men den han bajsade i hagen var också helt fast. Och eftersom det var så mörkt?

Ska bli spännande att se han i morgon!

*kl*
Ove fick jobba några minuter igår efter vilat hela November.
Nog allt tycker jag att det blivit en skillnad på honom under arbete sedan vi började i September :)

Ove_utveckling.jpg

img_4281_50d209b1ddf2b3097d000940.jpg

Han är så söt! Börjar få med sig bakbenen riktigt riktigt bra! :d

KL
Idag är jag ÖVERLYCKLIG!!! :bump:

Jag longerade Kaptenen precis som i tisdags, igår var vilodag, och han kom ihåg exakt allt och gjorde allt tre snäpp bättre. Han förstod inspänningarna direkt och gick i så himla fin form och sökte sig fram till stödet, därmed kunde jag ha mycket lösare inspänt idag! :laugh: (I tisdags behövde jag använda hål 16, idag funkade hål 12 alldeles utmärkt!) Han har ett himla driv i steget men han lyssnade så fantastiskt bra idag, varenda övergång satte han och kunde till och med göra halt ute på spåret utan att vända sig inåt. ;) Vi provade galoppen i båda varv också vilket funkade kanon, höger är dock mycket lättare än vänster.

Eftersom att det gick så otroligt bra stoppade vi efter typ en kvart, plockade av longeringsgrejerna också skuttade jag upp! Hoppade över att vippa och studsa i stigbyglarna och satt bara upp direkt. Han stod helt avslappnat med spetsade öron. Satt och pratade och berömde och klappade en stund, sen skrittade vi ett par varv åt båda håll innan jag med den här minen: :banana: satt av och typ jublade hela vägen in i stallet! :D

I´m sooo happy! :love: :love:

Jag frågade faktiskt om det där med hösilage/hö/dålig mage igår när jag ändå hade veterinären ute, mest för att jag litar väldigt mycket på just den veterinären och dels för att stallägaren tjabbade lite om höet igen igår. Min äter för tillfället de tre stora givorna (frukost, lunch, kväll) torrhö och sen får hon den lilla givan (insläppshöet, vid sex-sju-tiden, bara ett kg) hösilage, och det håller hon sig bra på. SÄ vill att hon åtminstone ska äta även kvällshöet av hösilaget och hon blir dålig direkt. Vet. sa i alla fall att vissa hästar helt enkelt är mer känsliga än andra, och att hon kanske är en sån häst som behöver äta majoriteten/alla sina givor med torrt hö. Min andra häst har också alltid varit känslig för hösilage, men hon har klarat det som finns i det här stallet bra innan. Uppfödaren säger dessutom att lillan var dålig i magen av hösilaget redan som föl.

I mitt första stall var det en häst som åt någon soppa på linfrö, jag vet att det var för magen, men minns inte anledningen. Jag skyller på ålderdom och att jag blivit senil, det är tolv år sen. :angel: Men det kanske är något du kan kolla upp?

Jättefina bilder förresten!

Maja: Härligt! :bump:

Efter att ha kollat till korven var det lugnt,hade kommit liiite lite på skinkan,men det hade inte runnit ner mot hasen som det hade gjort igår. Men jag köpte en rundbal nu med hö,så då får han kvällsgivan inne med torrhö. Hoppas han ska bli helt bra nu.

Han kommer sättas igång med ridningen nästa Onsdag igen om det går som planerat,spännande att se hur det går! :) Han har ju stått på helvila sen typ 25 Oktober,tyckte det var nyligen,men 2 månader har sprungit iväg. Förhoppningsvis kan jag fotodokumentera lite nu iallafall då ridbanan ser finfin ut,så han kommer bli riden lite på den också. I Oktober var den ju bara en vattenpöl! :crazy:

Planen är att ha någon på ryggen iaf 2 ggr veckan,sen blir det promenader/markträning/gå efter på släp när vi kör 1-2 ggr veckan,(beroende på hur det blir med tid nu när bebis kommer sen) i Januari/Februari,sen blir det helvila igen ett par månader,sen ska jag väll äntligen kunna rida själv! :bump::banana:

Det låter som om du har en bra plan!

kl.
Jag hade hovslagaren ute idag. Hästen krabbade värre än någonsin, hon tyckte väl att hon tömde ut all sin snällhet över veterinären i onsdags. Jag tror inte min häst har hört att man ska vara snäll till jul om man inte vill hamna i tomtens säck. :angel:
Hovis hittade i alla fall en hålvägg i hoven. Som hon 1) trodde kunde vara anledningen till att hon haltar, i och med att veterinären inte hittar några fel på henne, dock har hon inte haltat sen i lördags, och 2) trodde var resultatet av att hon var tvungen att gå på det katastrofalt dåliga betet med sankmark alldeles för länge, i kombination med att hösten varit blöt och hagarna dåliga (inte bara i mitt stall, utan överlag). Blev något sur eftersom detta är vad jag har hävdat själv hela tiden, att det var för det där med betet (som jag inte ville ha henne på alls egentligen), men jag har i princip blivit idiotförklarad för det resonemanget. En sak är säker: Nästa sommar ska inte min häst gå på det betet.

Vad skönt att ni antagligen hittat orsaken till hältan iallafall. Fy vilken sommar och höst vi hade,var mycket hovbölder och hålväggar,iallafall häromkring.

Hoppas att den läker ner fint nu!

I dag tog jag ut korven på ridbanan igen,släppte loss han och tränade lite löst,sen busade vi lite,tyvär var det lite halt i dag så han kunde inte riktigt rejsa utan att det släppte i kurvorna lite bak,men han la av en bockserie över hela medellinjen och pep,så han tyckte nog det var kul endå! :p:rofl:

Sen gosade vi massor,och några kort vart det också:

481446_4436019652838_1667205776_n.jpg

148622_4436019972846_1060887174_n.jpg

62484_4436020212852_1074320600_n.jpg

603300_4436020892869_193999666_n.jpg

Det har varit riktigt mycket sånt här också, så egentligen hade det väl snarare varit konstigt om jag inte blivit "drabbad" alls. Jag hoppas verkligen detta var anledningen, och att hon blir bra nu. :)

Vad skeptisk han ser ut på första bilden, typ "vad sysslar du med egentligen?" :p Han har så himla fin färg! :love:

Han var skeptisk vill jag lova! Funderade nog om han skulle pipa iväg en sväng till eller stå kvar som matte sagt! :p:D

Han är så söt lilla korven! :laugh:

KL
Hade tänkt aktivera Kaptenen idag, men han motionerade sig själv alldeles utmärkt på egen hand så jag tror han får vara ifred istället. :grin: Tog ut farbror nordis på en körtur på spåret som sambon precis plogat upp runt vår lägda, det var så spännande så Kaptenen visste inte vart han skulle ta vägen! Han sprang som en galning åt alla håll och kikade efter oss. Sen fick lille Balder komma ut ur hagen och gå med farbror, varpå Kaptenen såklart tyckte det behövde springas ännu mycket mer. :p Av de tre var det Kaptenen som var både svettig och andfådd. :grin: Jag hade egentligen tänkt ta Kaptenen också en sväng på sidan av rockarden (bra att passa på när han redan sprungit av sig), men sambon frös så vi gav upp för dagen. Men till veckan ska han få prova! Då gör vi nog lika, först rasta av farbror, sen lillen så Kaptenen får värma upp själv, och sen får han prova. Kan bli spännande. ;) Sambon har dessutom lovat att fota/filma lite åt mig nu när vi har julledigt! Eller tja, jag har ledigt efter jul iaf. ;)

Ni som har halvblod, och tänker visa dem på treårs (för det är väl ett par stycken här i alla fall som har det?), när går treårstesten för halvblod nästa år? På ett ungefär alltså, jag fattar ju att det självklart är spridning beroende på vart man befinner sig geografiskt.

Jag har nästan bestämt mig för att skicka iväg liten för inridning. Och då är tanken att behålla henne hemma ett tag till, dels för att ha koll på hur benet utvecklar sig och dels för att kunna jobba på lite mer med henne innan. Så då har jag tänkt att jag kör på med longering, tömkörning, promenader och eventuellt hänga och sitta lite på henne några månader nu, och sen skicka iväg henne. Mest optimalt hade varit om hon var borta i april, och att beridaren sen hade även maj till förfogande om det skulle behövas, men det känns ju onödigt att skicka iväg henne mitt i treårstest-ruschen.

Här (Sundsvall) brukar treårs gå sista helgen i maj, gissningsvis blir det 18, 19, 25 eller 26 maj. Jag satsar på att visa, för oss är väl största boven löshoppningen. Elva tillfällen kvar och hittills har han bara kravlat sig över 70 cm med bom och räcke... :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?