10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag köpte ju ett kallblod som första häst (dock travarkallis,men hon var så grov så många trodde hon var bruks) och jag måste då säga att INGET slår en barbackagalopp genom snön på en sån! :D Sen kan man greppa ett ordentligt tag om manen,luggen yr och ja,det är helt underbart! :love: Dock så saknade jag dom riktiga "ridhästgångarterna" och att kunna träna "på riktigt" (missförstå mig rätt) när jag hade henne. När hon trippade fram så kunde kompisen rida i samlad galopp på sitt halvblod (det visste inte min vad det var för något) alldeles brevid,alltså i samma tempo,då vart man lite avis. ;)

Jag red även ett halvblod mycket under ca ett års tid när jag hade henne,då var det perfekt när jag hade allt av två världar,men nu när man bara har tid (och råd) med en så föll mitt val på ren ridhäst. Men jag kan lova att jag är RIKTIGT avis på dig! :d;):D

Släppte korven på ridbanan i går,ville se om han var intresserad av att röra på sig lite! :) Så fort jag knäppt loss han och smackat iväg han så galopperade han varv efter varv efter varv,ibland bröt han av till trav med svansen höööögt upp,och verkligen dansade fram,sen vart det galopp igen. Inget galet rejs (tack och lov,då hade matte haft hjärtat i halsgropen eftersom det är så mycket snö och lite spårigt där) utan helt normal galopp,och han såg bara SÅ lycklig ut. :love::) Jag smackade ingenting,utan han jollrade runt där utav sig själv.

Sen provade jag att sakta av honom med enbart rösten,och han saktade av direkt och kom in på en volt runt mig istället för utnyttja hela ridbanan,sen sa jag "gaaaalopp" då gick han in i galopp,sen "saaaakta",då saktade han av,sen "ptrroo",då stannade han och sen fick han en massa beröm,röstkomandon sitter så himla bra,det som jag tycker jag varit urusel på att träna med! :D

Skönt att röstkommandona sitter. Jag har bara introducerat skritt, trav och halt för min, skritt och trav funkar halvbra och halten funkar när hon känner för det. ;) Galoppen har vi inte kommit till än.

Maja: Känner igen det där med hjälp. Pappa ställer upp om jag ber honom, så det där första hängandet och klängandet och åkandet som jag ändå tänkte göra på ridbanan ska förmodligen inte vara några problem. Problemen börjar när det ska bli lite mer "ridning" och kunna rida ut, helst i alla tre gångarterna dessutom. Vi kan inte gömma oss i skogen, eftersom stallet ligger mitt inne i ett villaområde, så bilar och mopeder och barn som hoppar studsmatta är tyvärr ofrånkomligt, då hade det varit himla skönt med en äldre, trygg häst som kan gå före och "visa vägen". Visst att någon kan gå med till fots, men då blir det ju bara skritt och max lite trav. Har en kompis som skulle kunna tänka sig att rida den gamla någon gång då och då, men hon kan kanske max en gång varannan månad och även om det skulle vara skitkul att vi kunde rida ihop igen (vi har inte ridit tillsammans på säkert sju år) så är det inget jag kan hänga upp spökets träning på.

Men en bra sak: Det kommer förmodligen inte bli mer vinter här. Jag har köpt broddar till den gamla idag, som jag tänkte att hovslagaren ska få sätta i när hon kommer i veckan. Som på en given signal har det börjat töa och smälta. Eftersom vi ändå aldrig får riktig vinter med mycket snö utan bara is och temperaturer runt nollan kan det lika gärna vara barmark.

Men eller hur! Galopp genom pudersnö på en äkta nordis med man och pannlugg fladdrande så man nästan får den i ansiktet! :love: Åh vad jag längtar till den dagen!!! När jag bara haft farbror kallblodstravare (som är av en lättare typ än en bruks) att harva runt på har jag blivit lite less nästan. Såklart att det är jättemysigt med alla barbackaturer, men han är så opåverkbar och bara tuffar på i sitt eget tempo och står nog helst still, helt sjukt lat är han... Ganska så skänkeldöv, han KAN gå i form och vara fin, kanske typ fem steg i taget... :grin: Så när jag hade syrrans ponny hemma i sommar var det så ROLIGT att rida på riktigt! Bara det att kunna träna övergångar och grejer. Så på det viset har jag verkligen längtat och längtat efter att få rida ordentligt igen, Kaptenen ska ju bli min framtida dressyrkompis! Men så var jag och hälsade på ordförande i Jämtlands distrikt för nordisföreningen och fick låna hennes sto på en barbackatur i äkta norrlandsanda, -25 grader, kolmörkt med pannlampa, och ååååh! Jag är så jäkla frälst i denna ras! Jag har alltid älskar nordisar, och jag känner bara mer och mer att DET är hästen för mig! Den märren var så underbar! Så lätt för hjälperna, så pigg och framåt och känslig, men ändå mjuk och behaglig och rund att sitta på, och MANEN! :love: Tja, jag skulle mer än gärna packat med den hem... ;)

Så faktiskt, Kaptenen blir kvar till efter treårs, sen ska jag göra en riktig utvärdering av mig själv. Är det verkligen ett halvblod med nerverna på utsidan jag vill ha? Samtidigt har jag väldigt svårt att skiljas från honom också. Han är ju den enda jag har kvar efter min älskade mamma häst nu... :cry: Vi får helt enkelt se hur det blir. Jag hinner nog ångra mig åt båda håll flera gånger. ;)

Jag känner igen tankarna. Jag tävlade rätt mycket och hyffsat högt med min C-ponny, så det var "självklart" att jag skulle fortsätta tävla när jag fyllde arton. Och då givetvis ha ett halvblod. Jag försökte i ett par år, men jag saknade ponnytiden något enormt. Framför allt saknade jag att ha en häst som passar min egen storlek, det där ni beskriver med att galoppera fram över en äng och bara vara. Så. Jag köpte en D-ponny istället. En gång ponnyryttare, alltid ponnyryttare. ;)

sorbisen

Ser superfint ut!
Lugnt och harminiskt.

Vart har du skickat din?
Blev genast väldigt intresserad att skicka min dit nu med :angel:

Delvis kl.

I onsdags så kom veterinären ut och gav Miraz sin andra influensa spruta för i år och det gick superfint. Fina flickan =D
Innan vet kom så var jag ut på en promenad igen, tog nu andra vägen som är lite kortare och det ångrar jag för hon var en djävul :devil:

Började med småbus på gården och sen känner jag något bakom mig så jag vänder mig bakåt och ser min hand mellan hennes framben = hon står upp. Säger åt henne så hon kom ner skötte sig hyfsat, men hon var på benen hela tiden och var skitdryg.

När vi vänt hemåt så var det både det ena och det andra igen :(
hon blir alltid värre när jag tar den vägen, så jag ska hålla mig till andra vägen. Men tror fan jag ska prova tömköra henne istället en längre bit. Kan nog kontrollera henne en aningen bättre då, tror jag?

Får se om jag gör det imorgon men jag tror det!
Ska vara skönt ute med -0 till -2 max och uppehåll från snö så det kan man alltid hoppas på :)

Tar nog och tömkör dom andra med ev!
Hade velat tolka efter någon men för det krävs två så det får bli en annan gång!

knapp.

Hur mycket räknar ni som har haft unghästar innan med att rida era nästa höst, när de är tre och ett halvt? Ungefär hur många gånger/vecka? Jag sitter lite med funderingar på livet i stort, och att det måste till en förändring, och tankarna rör sig just nu i banor runt om det är nödvändigt med ridhus för en treåring, eller om det skulle räcka med bra möjligheter att rida ut och helst en fungerande ridbana?

Hjälp!

Haha så långt har jag inte ens tänkt eftersom jag inte riktigt har kommit så långt ännu med min lillskit.

Försöker minnas hur jag gjorde med min 08a och jag red henne ut i skog och mark mest för jag kände inte för att "tråka" ut henne i en paddock.

Jag kommer nog ta tiden på mig med Miraz, ingen brådska för min del och kommer nog hålla samma sak här, ridning ut i skog och mark under nästa år. Kan säkert bli paddocken också såklart, det får man se hur hon är att rida såklart.

Ridning, inte långa stunder ca 2dgr/v kanske? Beror på hur man kommit igång men jag kommer variera väldigt mycket med tömkörning och promenad samt löshoppning.
Men jobb jobb, 3 dagar/v kanske??

Astro ser ganska vuxen ut och har gjort sedan han var åring. Han har växt väldigt jämnt och fint hela tiden och är ganska stor (tror han är runt 168cm nu) så det har väl kanske med det att göra :laugh:

Fibusen: Han har verkligen överträffat förväntningarna. Han är ganska känslig av sig så jag trodde att han skulle tycka det var läskigt att ha någon på ryggen men det har verkligen gått bra!

Bellabus: Tack!

Maja_Kandi: Tack till dig också. Förstår att du vill ha kvar din fina gosse men det är klart, nordsvenskar är ju speciella. Jag har en gammal herre som jag köpte 1988 som går och skräpar i hagen tillsammans med unghästarna, honom har jag haft sååå mycket roligt med genom åren. Funderar faktiskt på att köpa mig en efterträdare till honom så om du har något bra tips så får du gärna höra av dig i PM :laugh:

Molin: Jag skickar mina unghästar till en beridare i småland som har fantastiskt bra hand med unghästar, är sååå himla nöjd. Hon red även in min 08:a (Soraya) och det gick superbra det också. Skickar gärna ett PM om henne om du är intresserad.

Charlottee: Han är en riktig guldklimp det lille herren och färgen har jag inget emot, väldigt mörkt brun, näst intill svart :love:

Jag hade egentligen inte heller varit så långt fram i tankarna om det inte vore för att jag måste fundera på om jag ska flytta henne och i så fall vart. ;) Jag har ju inte ens suttit på henne än, så det kan vara lite överkurs att fundera i de banorna, men tack för din input. Det verkar som om bra möjligheter att rida i skog och mark är prio ett!

Sorbisen: Vart i Småland bor hon? Om du vill får du jättegärna skicka PM till mig, jag måste nog ta mig en allvarlig funderare på om jag inte ska skicka bort henne för inridning i alla fall, så allt är av intresse. :)

Skicka gärna PM =D

Och till Kiwifrukt
Då förstår jag. Ja fundera ut helt enkelt!

Jag kommer nog flytta mina till den lösdrift jag kikade på för några veckor sedan, dock väntar jag tills min ena flyttat. Så jag får hoppas det finns platser då :p

Det var den hästen som skulle flytta till sommaren, va? Har du lösdrift nu också, eller kommer det bli första gången? Jag har funderat på lösdrift också, lillan skulle säkerligen klara av det, men jag är rädd att det inte alls skulle passa den gamla.

Förresten, en fråga som ploppade upp i mitt huvud nu när jag funderade på att skicka hästen på inridning: Måste hästen ha egen sadel med sig då? Eller har de egna sadlar där som de vill/kan använda? Min har ingen egen, och skickar jag med den jag har hemma har jag inget att rida i själv medan hon är borta, på den andra hästen.

Yes, Pillan är den som min syster ska ta över så vi kommer köra ner henne någon gång i sommar och vill inte flytta henne till ett nytt ställe nu för att sedan få flytta igen. Nej tack!

Sakura och Pillan är vana lösdriftshästar, Miraz blev en när hon kom till mig men då var hon å andra sidan också bara 1år gammal. Det har funkat super, dom använder ligghallen väldigt mycket speciellt Miraz.

Jag har lösdrift nu ja, eller har öppnat upp in till stallet och bäddat upp där inne :)

Maja_Kandi: Tack till dig också. Förstår att du vill ha kvar din fina gosse men det är klart, nordsvenskar är ju speciella. Jag har en gammal herre som jag köpte 1988 som går och skräpar i hagen tillsammans med unghästarna, honom har jag haft sååå mycket roligt med genom åren. Funderar faktiskt på att köpa mig en efterträdare till honom så om du har något bra tips så får du gärna höra av dig i PM :laugh:

Du har PM! ;) Jag bara älskar nordisar! Dom är så underbara! :love:

Här föll alla planer idag när vår vattenpump gav upp sent igår kväll, till följden att hästarna inte fick nåt vatten till natten. :crazy: Jättetörstiga stackare gick ut imorse och försökte hitta vatten i varje hink de såg. Så vi hade fullt upp idag med att få till pumpen, ingen ljus tid blev kvar åt rödingarna. Nya plutten fick en kort promenad, det var vad som hanns med. Och jodå, vi hämtade vatten i dunkar så hästarna fick att dricka, och sen fick vi som tur var till det. Man inser hur beroende man är av vatten när det plötsligt inte funkar...

Imorrn jobbar så då blir det mer vila, men i veckan ska vi börja röra på fläsket! :D

Hur mycket räknar ni som har haft unghästar innan med att rida era nästa höst, när de är tre och ett halvt? Ungefär hur många gånger/vecka? Jag sitter lite med funderingar på livet i stort, och att det måste till en förändring, och tankarna rör sig just nu i banor runt om det är nödvändigt med ridhus för en treåring, eller om det skulle räcka med bra möjligheter att rida ut och helst en fungerande ridbana?

Jag tänker att det fortsätter med kanske tre pass i veckan, varierade med ridning/tömkörning/handhäst. Sen ska jag ju köra in stollen också så jag hoppas kunna köra honom lite nästa vinter. Då blir det väl nåt pass körning, nåt ridning och nåt från backen.

Ang vad du ska leta efter för plats så skulle jag leta efter alternativ nummer två, dvs om du kan ha bättre sällskap att rida med och bra ridvägar och en paddock. Fullt tillräckligt! :)

Det är så jag tänker lite också. Det behöver inte ens vara folk som rider i just det stallet, men att ha någon i närheten som rider hade varit guld värt. Tänket försöka titta rätt så brett, har jag tur kanske man skulle kunna hyra något litet ställe med stall eller så. Så är det bara att hålla tummarna för att jag får jobb. "Bara". :grin:

KL.

Av alla ggr som jag skrivit nu så glömmer jag hela tiden att uppdatera från dagens lilla pass med lillskiten.

Tog iaf och tömkörde henne vilket gick STRÅLANDE! Inga busigheter alls alltså, öronen framåt och väldigt glad att få komma ut med tömmen verkade det som. Så himla kul måste jag erkänna.

Hon stannade till två ggr, en gång precis intill min kompis hage med sina hästar skrikande till henne men hon gick efter ett tag. Sedan för en tunna och där hann jag inte få henne och gå innan det kom en bil i full rulle bakom oss så jag valde att gå fram å leda upp henne för backen och gå åt sidan så han kunde åka förbi sedan gick vi över vägen och fortsatte sedan nere på en grusväg.

Lite halvseg var hon idag, inte jätte mycket framåtbjudning men det kom emellanåt. Travade gärna lite granna, hoppade till en gång pga en lastbil uppe på vägen som lät satan men lyssnar så fort jag lugnar henne och jag bromsar henne med tömmarna.

Så nu tänker jag nog tömköra lite mer än promenad om det funkar bättre så iaf ;) Men imorgon blir det nog ev bara en liten promenad.
Vi pussades en massa också, alltså hon är den gosigaste hästen jag varit med om :love: Älskar henne en massa

1212164_zps1441b610.jpg

1212165_zps3236632f.jpg

1212169_zpsa8688567.jpg

1212168_zps2e1f9519.jpg

12121612_zps2dbbf70f.jpg

Tack för oss =D

Vad fin hon är! :love:

Vart lite nyfiken nu på hur alla 10: or bor igentligen,har ni några bilder på era stall/lösdrifter? :d

Tack =D

Tycker hon ser lite skabbig ut ibland :angel:
Men det kanske är för att jag inte borstar henne varje dag heller.

Hon har blivit jädrans rund om magen också, precis som dom andra två men hon ser ibland lite dräktig ut tycker jag när man ser henne.
Sen kan man knappt skilja henne och Pillan åt ibland dels för att Miraz vuxit till sig så enormt och sen för att dom är ganska lika i allt, bland annat färgen ;)

För övrigt, försök få till lite nya bilder på din fina kille :love:

Igår kväll hängde jag på Alliaria för första gången. Den enda min hon gjorde var "var är min godis" :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix