10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Delvis knapp..

En liten uppdatering om Orvar. Han LEVER iallafall! :)

Var riktigt otäckt,och jag trodde nästan att vi skulle få lov att koppla släp och åka 25 mil till strömsholm,om han ens skulle ha klarat resan. Han var verkligen JÄTTE dålig. Hela hästen bara låg och skakade,han ville bara ligga ner,och blicken var helt död,helt tom i ögonen var han,helt glanslösa.

Han fick 20 liter vätska direkt i magen,sen 10 liter i dropp,b-vitsmin sprutor osv.

Veterinären kände ingen direkt förstoppning,men hon kände att vissa partier var lite hårda på tarmen,så hon kunde säga varken eller om det var förstoppat eller inte,men någonting i magen var det. Kraftigt uttorkad,förhöjd puls,dålig färg på slemhinnor,lite temp.

Var några kritiska dagar då han bara låg och låg i boxen,åt knappt och drack knappt heller,men nu dom senaste 3-4 dagarna har han varit så gott som vanligt,det började vända förra Onsdag kväll,då hade han druckigt och ätit med glädje för första gången,nu äter han som vanligt,liiiiite lite vattnig i magen,men det är iallafall bollar nu. Innan veterinären kom så hade ju magen brakat ihop helt och hållet,det bara rann ur han.

Har inget internet än så jag kan inte hänga med riktigt vad som hänt,men ville bara uppdatera att korven lever och är på bättringsvägen.

Fysjutton vad otäckt ! Men UNDERBART att han är på gång igen !

Vet man alls vad som hände ?

Nej, men lille gubben :( men vad skönt att han är bättre!

tänkte på er idag, på hur det hade gått med magen. Min är inte heller helt bra just nu, fiser bajsvatten men bajset är normalt iaf ... Pigg för övrigt så veterinären är inte orolig. Men det är man ju alltid som hästägare ...

Nja,någon slags kombo av kolik och uttorkning,skakningarna trodde vet berodde på att han var på väg att hamna i chock pga uttorkning... Han hade ju haft diarre ett tag,sen fått lite ont i magen och då knappt velat äta/dricka,och då går det ju skitsnabbt. Ev har han haft något infektion i magen,hon pratade om att ge en antibiotikakur men ville avvakta eftersom det kunde påverka diarren ännu mer.

Veterinären trodde att det började med avmaskningen/frost,att det rubbade balansen,sen vart det värre och värre bara,tillslut var magen helt enkelt "trasig". Han är iallafall på bättringsvägen nu vilket är det viktiga.

Usch vad otäckt! :eek: Hoppas verkligen att det fortsätter åt rätt håll nu! Håller tummarna för er!

Vad underbart det ser ut !
Kaptenen ser ju helt salig ut !

Han ÄR salig! :D De två sitter redan ihop och idag fick jag de första riktiga buskorten!

I väntan på vatten
17.jpg

1-1.jpg

Observera hunden på utsidan staketet, hon hjälpte mig dra igång dem, jag sa "spring Mirja" och hon sprang som en galning längs tråden, vände och sprang tillbaka, vände neråt igen osv. Det var ju skitskoj tyckte hästarna!
2-1.jpg

3-1.jpg

4-1.jpg

10.jpg

5-1.jpg

Fortsättning följer... :angel:

Mera bildbomb!

7.jpg

13.jpg

14.jpg

9.jpg

8.jpg

Bonusbild för att jag gillar ljuset i bilden!
6-1.jpg

Kaptenen visade upp sin underbara trav (som jag såklart aldrig lyckas få några bra kort på! :mad:) och övade som synes ökad trav i nedförsbacke! Jorå, han kan det där med å vifta med frambenen! :D

Jag blir så glad av att se honom så lycklig igen! Såhär har han inte busat sen lillebror försvann, han har bara stått och ätit eller hängt med farbror. Nu längtar jag efter att sätta igång igen! :bump:

Senast ändrad:

*kl*
Liten uppdatering om Ove med. Han har fåt vla från inkörningen ett tag nu men tänkte börja igen efter nyår, nu har vi mest busat lite i hagen samt tränat lite från marken. Närmaste projekt blir att han måste helklippas så fort jag fått hem de nya täckena. Visat sig att han troligen fått regnskåll i hela huden. Märkte det när jag klippte magen att han mjällade något extremt samt full med små skorv på hela magen >__<

img_3978_50c8b37cddf2b3449f000546.jpg

img_4093_50c8b49fddf2b34663000508.jpg

img_4107_50c8b4b5ddf2b3455d000513.jpg

img_4050_50c8b4ed9606ee095c1235a4.jpg

img_4114_50c8b544ddf2b34663000518.jpg

Så söt han är den lille fisen :)

Maja Kandi, Kaptenen ser ju verkligen överlycklig ut, det riktigt lyser om honom, så härligt efter det som hänt :)

Fibusen, ush kolik är ju inte att leka med, förlorade ju Fendis mamma i somras i kolik (som orsakats av flertalet tumörer). Det gör ont i mig att läsa om det, men så skönt att han är på bättringsvägen.

kl

Nu ska min femåring få lite semester pga inställda träningar till höger o vänster så tänkte lika bra hon får sin vila nu. Så då tänkte jag ta tag i Fendis inridning och se till att få henne riden i alla gångarter. Det ska bli kul, var ett tag sedan jag gjorde något med henne nu känns det som.

Ja,man är ju så maktlös när dom blir sjuka,och sen när han bara låg helt utslagen och bara skakade när vi väntade på veterinär så trodde jag aldrig han skulle överleva! :crazy:

Skulle väll vilja kalla han så gott som helt återställd nu,liiiiiitelite vatten fortfarande i bajset,så att det fryser på några strån i svansen,men inte så det rinner längst benen. Tarv på mat är han,han sparkade i boxväggen i går så hela väggen gungade till,så matlusten är då tillbaka. :o:D

Han har dessutom tappat en tand också,den satt fastfrysen i vattenhinken här om kvällen! :rofl: Har kännt på mig att det varit på gång ett tag då han varit väldigt plockig.

Sen fick jag lite panik här ett tag,då tjejen som hjälp mig (och skulle hjälpa mig) med ridningen fick för sig att hon skulle flytta,hade fått jobb lååångt bort,så jag vart riktigt deppig då jag verkligen gillar henne,och hennes sätt att rida,men igår fick jag en överaskning,hon har valt att stanna kvar nu iallafall,jag vart sååå glad! :banana: Så nu har jag ridhjälp igen när det är dags att sätta igång honom! :bow: Han var ju riden i alla gångarter i Oktober,sen har han helvilat November och nu i December. Ska avvakta nu tills tänderna är klara,sen kolla över dom,sen ska han sättas igång igen och börja ridas,antagligen blir det från mitten av Januari någon gång,fram tills slutet av Februari,sen blir det bara halka igen när snön ska bort,så då får det bli vila igen mars/april,sen ska jag väll kunna ta mig upp själv! :d

Han har faktist börjat bli RIKTIGT fin nu lillkorven,ser ut som en häst! ;) Ska försöka få några bilder någon dag frammöver.

Vilka härliga bilder på dina fina pojkar, kul att dom har funnit varandra så bra.

Fibusen: Vad skönt att korven är bättre, riktigt obehaglig historia det där!

urkella: Ove är fantastisk som vanligt, så söt så det är inte klokt

Jag är inne och läser så ofta jag hinner men skriver ju nästan aldrig eftersom Astro är borta på inridning. Han är nu inriden och klar och ska nu få långvila till i vår när nästa fas börjar. Han har varit helt okomplicerad så det blir nog inga som helst problem med finslipningen inför 3-års. Sista ridturen blev en tur i snön och här kommer lite bilder från det.

astroisnoumln_zps0ab92b75.jpg

astroisnoumln1_zpsef3f336a.jpg

astroisnoumln2_zpscc239714.jpg

astroisnoumln3_zpse83bf619.jpg

astroisnoumln4_zps387cb1fc.jpg

Vad roligt med alla fina bilder på fina hästar! Han ser jättefin ut, jag blir alltid lika förvånad när jag ser ridbilder på era hästar och de ser så vuxna ut. Min är ju fortfarande fisliten (inne i mitt huvud alltså, för hon växer så det knakar och är väl snart ingen ponny längre).

Fibusen: Skönt att han piggnat till, det är alltid så hemskt när de mår dåligt. Min gamla var nära att stryka med i början på mars i år, och jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Hon är ju visserligen ändå gammal, med en ung häst blir det ännu mer påtagligt. Roligt att tjejen som hjälper dig valde att stanna kvar också, folk man kan lita på växer inte på träd.

kl.
Min har box- och sjukhagearrest till imorgon, på veterinärens inrådan. Visar hon fortfarande hälta efter helgen så ska han komma ut och titta på henne. Hon fortsätter att markera på mornarna, men framåt middagstid är det borta, så det kan vara bra att han kikar på henne. Hon verkar ju inte direkt ha ont, igår hade hon sprängt staketet och rymt. :grin:

Blir både imponerad och inspirerad av alla som skriver här!

Tro inte att jag inte läser ;)

Fibusen: Vad skönt att det gick bra för din kille! Fy vad otäckt! Satt med andan i halsen när jag läste..
Ser fram emot bilder på hur han ser ut nu.

Maja_Kandi: Alltså :love: Den där pälsbollen du skaffat dig vill jag också ha en! Blir glad i hela kroppen av att se så lekfulla härliga bilder på dina vackra hästar :) Kaptenen blir bara finare och mer "vuxen" i kroppen.

Sorbisen: Jättefin som alltid! :love:

Kiwifrukt: Hoppas hon blir bättre i hovarna snart! (Låter ju som energin sitter kvar iaf ;) )

Urkella: Både Ove och din 11a är helt bedårande! Din nya 12a var lite lik min häst faktiskt :)

...

Var och kollade en andra gång på stallplatsen igår och det kändes så rätt.
Hade hellre kastrerat honom än satt han i ett opassande stall.

Nu har jag bokat boxen och tar hem honom runt April. Ska bli så kul att lära känna honom!

Jodå, hon är riktigt pigg, piruettar och har sig inne i boxen, det är rätt stora boxar i stallet för ponnyer så hon har möjlighet att röra sig där inne, men hon haltar i traven. Får ta ut veterinären på måndag så han får titta på henne, har stort förtroende för honom, så det ska säkert lösa sig.

Däremot är jag lite deppad över att den andra tjejen hastigt och lustigt flyttade sina hästar igår, och det kom minst sagt som en blixt från en klar himmel. Så nu står min häst utan sällskap av jämnåriga igen, även om hon har sällskap så tycker jag det är skillnad på en häst som är bara några månader yngre, och en som blir 26 och av förståeliga skäl tar det betydligt lugnare, och jag står utan sällskap när jag ska rida in henne. Den blivande 26-åringen rids fortfarande, men hon är svår att hantera/rida samtidigt som hon kräver en mycket liten och lätt ryttare, så jag har gett upp att få tag i någon som är både lätt och tuff nog att rida henne så jag får sällskap. Jag är egentligen inte en person som tvunget måste ha sällskap i stallet, men att ha någon att rida med/prata med ett par gånger i veckan är alltid trevligt, speciellt när jag har en ung häst som kan behöva lite moraliskt stöd. Suck, alltid är det nått.

Du har inte funderat på att byta stall mer? För visst var det du som hade lite bökigt i sommras/höstas med hagar och grejer?

Jo, det stämmer. Just det har väl funkat bättre i höst, men det är alltid lite strul till och från med olika saker. Jag vet att jag är fjompig också, och i andras ögon kan verka alldeles för pedantisk med mina hästar, så felet ligger väl till viss del även hos mig, det ska jag villigt erkänna. Men jag hoppades mycket på den här tjejen när hon var och tittade på stallplatsen, hon var/är himla trevlig och ville jättegärna att unghästarna skulle gå tillsammans och att vi skulle hjälpas åt med dem. Hennes är ett år yngre än min, men hon har ägt sin längre och jobbat med henne längre, så de var utvecklingsmässigt ungefär på samma nivå, så det hade varit kanon. Men hon flyttade nu, bara två månader sen hon kom, och det känns skittråkigt.

Vi tittar väl runt lite. Ekonomiskt har jag inte jättestort svängrum så länge jag går i skolan, och jag blir klar till våren. Tyvärr finns det inga stall som kan ta emot två hästar hemma på orten där jag bor, och det blir långa/dyra resor om jag ska utöka resvägen till stallet ännu mer nu innan skolan tar slut. Får jag bara ett jobb efter examen så ska jag givetvis flytta hemifrån, och då kan jag anpassa mig mer efter vart hästarna ska ta vägen.

I vilket fall måste jag göra något åt situationen om jag ska jobba kontorstider nästa höst, och får jag jobb inom det området jag utbildar mig så blir det kontorstider. Då behöver jag stå i ett stall där det åtminstone finns möjlighet att rida på kvällarna, helst ridhus, men en bra dränerad ridbana med lyse eller hyffsade möjligheter att rida ut vill jag ha. Nu kan jag bara rida i ett villaområde, och det känns lite sådär att släpa runt hästarna inne bland husen. Jag får stå ut fram till sommaren, men det kändes lite som att bli avsågad vid fotknölarna nu när hon drog, jag trodde hon skulle stanna vintern ut i alla fall.

Ååh vad kul att se!!! Han är så fin din Astro! :love: Jättekul att det går så bra! :laugh:

Sassiball: Kul att börja med henne igen, ser fram emot bilder! :)

Urkella: Lika söt som alltid!

Kiwifrukt: Lät inte som nån kul sits... Hoppas hon blir bra! Förstår vad du menar med att det kan vara kul med sällskap när man rider, jag har också jättesvårt att få hit nån som kan hjälpa mig...

bellabus: Jag skulle kunna ha baaaara såna lurvar! :love: Min stora dröm sen barnsben, och jag lovar att jag är så fast för bruksisar! Kaptenen får passa sig så han inte blir utkonkurrerad. ;)

KL
Idag är det snöoväder här så min planerade aktivering skjuts upp tills imorrn, då ska jag longera Kaptenen tror jag. Vi får se vad han är på för humör, antagligen överenergisk som alltid. :grin: Sambon plogade upp vinterns plan första gången idag, yey! Inte mycket snö att ploga men nu vet vi ju iaf vart den ska vara. :angel: Vi ska ha som en rundbana runt lägdan också så man kan rida lite mer hemma, då räcker det kanske med en medhjälpare från marken som kan vara 112-ringare om det skulle hända nåt, även fast jag såklart kommer rida ut så mycket jag bara kan. Allt hänger på när jag kan få hjälp, vilket tyvärr inte är så ofta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?