10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Härligt med snö :D

Och vad kul att det gick bra för er idag, du ska se att han kommer in mer i det sen. Ni kan inte testa och låta en annan springa före en två ggr och se om det kanske kan hjälpa han och få lite mer vilja/fart?

Äh jag vet inte, men det var en ide. Jag vet såklart att han ska klara det själv men man kanske kan försöka komma på något som gör att han kan ändra sig lite och tycka att det är mer kul än tveksam.

Trist med hemvägen, jag vet många hästar som gärna fruser fast eller till och med vägrar gå på transporten på vägen hem, varför?
Sakura började ju med det i somras, hon som alltid gått in både ut och hem utan problem, henne har jag fått lasta själv många ggr.
Det går inte nu :(

Iof har jag inte testat mer efter i somras när ja.. Sak samma! Grr

Nu önskar jag faktiskt att vi också hade fått rejält med snö om det ändå nödvändigtvis ska vara vinter. Vi fick snö, ganska mycket, i söndags och måndags, men igår regnade det hela dagen så det blev mest slask av det. Inatt har det frusit upp igen, med den bieffekten att allting som töade igår är rena hockeyrinken. Att träna hästarna är inte ens att tänka på, jag får vara tacksam om de ens tar sig ut i hagen.

Dessutom vet jag inte vad jag ska göra med lillans ben. Jag ser inte att hon haltar. Stallägaren påstår att hon haltade igårmorse igen. Benen och hovarna är torra, fina och inte varma, hon busar och springer som vanligt och jag ser absolut inte minsta markering. Hade ni ändå tagit ut veterinären för att checka av? Eller, det är nog egentligen bättre att åka in till stationen med henne, han kommer inte kunna göra en ordentlig hältutredning med det katastrofala underlaget som är ute nu. Eller hade ni avvaktat, i och med att det bara är en person som tycks se att hon haltar? Hade jag verkligen sett att hon är halt hade det varit självklart att ta ut veterinären, men jag ser inget och det är ändå jag som är van vid henne och hennes rörelsemönster. Hovslagaren kommer ändå komma på rutinbesök om en vecka ungefär, och jag ska självklart rådfråga henne då.

Inte kul när det blir så istället, ska snön komma så ska den också stanna!
Här snöar det bara mer och mer hela tiden så du ska se att det kommer snart igen till er och då hoppas jag att det stannar, beroende på vart du bor iof :angel:

Delvis kl.

Jag tror jag tar tillbaka allt fint jag sagt om min lilla prinsessa :o
Både idag och sist jag tog henne på en promenad så var/är hon ett monster som knappt lyssnar, men till viss del iaf.

Jag vet att hon är en sådan som vill aktiveras för att slippa dessa "utbrott" men hon är fortfarande en bebis och att hon får vara i hagen tycker jag är mer naturligt. Men jag vet inte längre jag :eek:

Tog in och borsta och redde ut manen på henne, och först av allt så tyckte jag hon var maffig och stor som ett hus, jag kände mig SÅ liten! Men hon måste ha stått på något sätt som gjort henne större för det var bara någon dag sen jag stod och gosade och borstade med henne så.

Iaf, lika lugn och go som vanligt på gången.. I början även likaså när vi gick ut på en promenad vid hand. Men sen dampa hon loss så det skrek om det. Började med sina busljud och lite tramp/trippel i trav. Lugna sig hyfsat när jag sa åt henne.
Men sen var det mer trippel och stark som satan så man får hålla henne riktigt kort och precis vid sidan om en.

Och när hon fick nog över det ja då var det dax för att flyga i luften några ggr sparka bakut och bocka och ha sig. Herrejävlar vilken energisk liten skit!

Till slut gav jag upp för vi kom inte riktigt framåt så jag vände och då var det bakut sparkar medans vi gick också, men jag säger såklart till henne och till slut slutar hon. MEN hon är för "aaaahhhh" så det tar inte lång stund innan det är dax IGEN...

Min stackars högerarm är helt slut och vi gick ut i kanske 10min? Fy fan, det var flera ggr jag funderade på och släppa henne där på åkern men visste inte om jag vågade det eftersom det bara var hon och jag... Men hon skulle verkligen behöva få komma ut och springa/bocka av sig all jävla överskottsenergi som hon har.

Så nu måste jag ta mig upp på en av dom andra och sen får hon följa med löst i skogen och så får jag hoppas på att det inte kommer någon skidåkare just då... Nu jävlar ska det bli ändring där.

HUR ska man våga sätta sig på den där igen??? :eek:

Jag skulle avvaktat ett tag. Det vore ju en annan sak om det tydligt syntes att hon haltade, om än bara lite. Jag skulle inte slänga mig iväg till klinik för en "eventuell" hälta. :)

KL
Idag har jag tömkört en äkta busunge på lägdan. Det var länge sen sist men allt satt så bra så. Han försökte ett par gånger att vända runt så han stod mot mig (jag får vara supernoga med min placering så jag verkligen går bakom honom även på volt). Sen provade han gränserna lite, typ "hur mycket får jag springa iväg hitåt?" och "hur mycket kan jag tjafsa med bettet?". Han var fortfarande lite tjafsig mot vänstertömmen, men det släppte jättebra på slutet så jag undrar om det bara sitter i huvudet på honom nu? Jag glömde pisken inne vilket försvårade det hela, kanske lite därför han testade så mycket. Men på slutet gick han iaf så otroligt megabra så jag var så glad när vi slutade! :laugh: Han gick i en jättefin form, lugnt och taktmässigt helt med på noterna. Två varv åt båda håll och sen gick vi in igen. Happy! :bump:

Nu vräker det ner snö så jag är glad att han fick på sig vinterkläder efter tömkörningen. :angel:

Igår såg jag för första gången att hon gick illa när hon gick in från hagen, men det töade i tisdags och igår var det flera minusgrader igen, så där bilarna hade kört under tövädret (vilket var överallt) var det stora gropar och riktigt, riktigt snorhalt. Både hon och jag gick riktigt illa. Inne på stallgången gick hon som vanligt, ingen värme, ingen svullnad. Sa till att hon kunde vara inne om hon haltade på morgonen, tror ingen har kollat henne ens utan bara struntat i att släppa ut henne idag, för inne var hon, men haltade inte på cementen, hon hade lindorna på sig fortfarande, jag tror inte stallägaren stod och lindade om henne på morgonen. Kändes onödigt att släpa ut henne på knaggelisen för att kolla om hon haltar, den häst som går obehindrat på det underlaget utan broddar finns inte. Paddocken är det lika risigt underlag i.

Hade du/ni låtit henne vara kvar inne? Hovslagaren är i antågande inom den närmaste veckan, och jag börjar fundera på om hennes oskodda hovar inte fixar det hårda underlaget? Var det inte någons häst här inne som haltade/markerade och sen inte visade något efter att ha fått skor? Svindrygt att behöva sko henne redan nu (i så fall är det för att hovarna blev helt sabbade av att jag var tvungen att ha henne i simbassängen till sommarhage alldeles för länge), men det hade varit skönt samtidigt "att det bara var det". Jag kan ju naturligtvis försöka få tag i hovis för att höra vad hon tror?

Det där med hältor är fan svårt och absolut inte kul och som du säger, hur lätt är det att se något egentligen när det är gropigt osv?

Efter Miraz hovböld så blev hon ju friskförklarad men jag tyckte hon gick mysko ibland iaf men när hon kunde bocka och sparka bakut osv så kan det då inte vara några fel iaf och sen dess har jag inte sett/märkt av något heller.

Delvis kl.

Idag fick skitungen följa med löst i skogen, blev inte så långt som jag ville då dom höll på och hugga träd längre fram på vägen vi var på.
Men jag kan säga att av alla bockningar och bakutsparkar samt trav och galopper så var hon knappt trött när vi kom hem, helt ärligt tror jag inte hon tröttna alls för hon fortsatte på gården :eek: Hon ville gå sin egna väg tydligen och jag är GLAD för att det är 40cm snö om inte mer över hela gården så det inte blir hovspår i gräset för det tycker INTE ägaren om!

Fick ställa in Sakura sedan hämta jag en tom godispåse och prasslade lite och POFF full kareta över gården med några ytterligare språng i luften för att sedan stanna framför mig och där fick hon inte så mycket mer än följa med mig in i hagen igen :angel:

Hjälp vad energi den där skiten har, nu får jag försöka aktivera henne lite så man får komma igång igen. Kanske bra att gå insittningen/ridningen nu under tiden det är mjukt och landa överallt. haha

Men dom uppförde sig ganska bra faktiskt, iaf Sakura som inte hängde med i bockserierna osv, väldigt glad för det. Men precis när vi korsar eljuspåret så får även hon damp och gör något språng upp i luften osv men hon la av när jag röt i. Fy fan!

Att snö kan göra dom så himla galna det är sjukt!
Är era sådär också nu när snön kommit (ja till er som har snö)....!

Kaptenen gick väldigt ojämnt och illa innan han fick skor. I det knögglet som blir när lera fryser är det nog få hästar som går problemfritt. Jag skulle pratat med hovis!

Molin: Låter som en väldigt piggelin dam du fått. ;) Dom flesta hästarna tycker ju att det är extra kul när kyla och snö kommer. :)

Kl
Jag fick äntligen hem min höanalys igår, och först blev jag lite besviken för det var inga värden på varken kalcium eller fosfor. :confused: Har bett om att få se de värdena också, hoppas han har dom nånstans... I övrigt är jag plötsligt inte ett dugg förvånad över att mina hästar är lite tjocka. :grin:

Energi: 10,7 MJ/kg ts
Smb råprotein: 128 g/kg ts

Kvot på 12, Jag tror inte jag kommer behöva något tillskottsfoder i fortsättningen heller. :D

Oj fel, smb råprotein är 89 g/kg ts, skrev av fel rad. Men en kvot på 9 är inte heller fy skam. ;)

Nä jag har värden för både och men jag skrev bara för kg ts. ;) Inget fel på dom värdena iaf! Men tydligen har han inte gjort analys för ca och p för det hade blivit så dyrt...?? Typiskt. Vet att det är kalkrikt i jorden här, vi har mycket kalk i vattnet osv, men det hade ju inte gjort nåt om man visste vad det var för kvot på höet... :crazy:

Jag har ju inte kunnat räkna nån foderstat åt Kaptenen då jag inte haft analysen förrän nu, men han är jättefin i hull och allt och nu när jag vet så känns det inte som jag behöver lägga till nåt heller. Han äter bara fri tillgång på grovfoder ute och får lite betfor på kvällen så han får i sig tillskottet för hovarna. Verkar funka bra!

Min fick skor fram och slutade halta. Nu sägs det att hon haltar bak, jag är lite för okunnig för att se, för jag tycker inte hon är halt. Men å andra sidan är bakhovarna extremt korta också så det kan ju komma därifrån. Jag har inte åkt till klinik ännu, hon har bara gått i hagen i 3-4 veckor och det syns inget. Veterinär säger att jag ska vänta, hovslagare säger att jag ska vänta. Jag kan ju inte rida in henne nu ändå pga snön.

KL
Nu har jag diskuterat med veterinär om bölderna. Det börjar luta åt att inte skära upp utan istället spruta i henne extra hjälp för immunförsvar.

Min lilla är en sån där ovanligt stencool häst som inte hetsar upp sig för någonting, inte snö och kyla heller. Men den gamla... Suck. Hon blir 26 om tre veckor, och hon travar mellan hagen och stallet varje kväll när vi tar in, med pappa ynkligt kanande efter i grimskaftet. Hon är den enda hästen i stallet som är skodd, och av förklarliga skäl blir det extra halkigt för henne då, men inte bryr hon sig inte. Hon blev inte så glad igår när jag tog in henne själv (annars tar jag lillan och pappa tar den gamla, men nu när lillan går inne så tar jag ju henne självklart själv), och hon inte fick springa som hon brukar. Hon verkar inte medveten om sin ålder. ;)

Gällande hältan pratade jag med stallägaren igårkväll, och hon kom på att det finns en orörd äng precis bredvid hagen där det inte är halt, så imorgon när det är möjlighet att vara flera stycken i stallet i dagsljus ska vi springa lite med henne där och se om hon haltar. Tur i oturen ändå att detta kommer nu, och inte i vår när jag skulle börja rida henne. Att hon står nu är ingen katastrof.

KL

Tänkte uppdatera med ett par bilder på en lurvig fjordhäst!

61297_10151133536517343_1158548216_n.jpg

Och så en helkroppsbild, tycker han är riktigt fin, veterinären (som har tjockisnoja ;)) håller med
382014_10151133536587343_464972577_n.jpg

Men som ni ser på hans bakben så är han lös i magen :( Kan inte riktigt förstå när och varför bara. Bollarna i boxen ser helt normala ut. Men jag har plockat bort sojan och ger bakjäst några dagar nu så får vi se om det blir bättre. Tror inte han hade fått nåt nytt på bakdelen idag så jag hoppas det är på bättringsvägen. Vi har ju kanonfint hösilage så jag tror inte det beror på det heller. Men idag bytte vi parti och det kanske hjälper magen lite också ...

Prova Proviva Nyponsoppa, finns på typ ICA eller vilken annan matvaruaffär som helst. Jag gav det till min B-ponny, han var rätt så kräsen, och det var bara nyponsoppan som gick ner, men det hjälpte jättemycket på honom. Har tänkt prova detta på min lilla också, eftersom hon inte tål hösilaget.

Han är så fin, förresten! Det är något särskilt med fjordingar. :love:

Tack för tipset! Det ska jag prova! Är inte blåbär stoppande förresten? Min är inte så kräsen ;) hur mycket ska man ge?

Tack, ja han är fiiin :love:

Jag har numera TRE piggeliner då mina andra två är likadana!
Dom behöver aktiveras för att må bra, speciellt Sakura som kan bli riktigt surig annars och till och med hota med bakrumpan om det går så långt!

Sen att man lyckades få en till som nästan är värst av alla eftersom hon inte alls vill lyssna på mig vid sidan riktigt. Men jag ska nog få bukt på denna brud med ;)

Ska försöka hinna med att ev tömköra henne imorgon, sen på söndag kanske likadant eller ett försök till en promenad igen. Men allt detta om det hinns med. Ibland räcker inte tiden till alla tre även om man planerar det!

Ska dessutom jobba imorgon vilket gör helgen ännu kortare :/ Men så är det ibland, jag ville ändå jobba för att få in lite mer pengar! haha

Tänkte jag skulle försöka fota dom någon dag med, men för det krävs det LJUS och hittills är det ju alltid mörkt när man väl kommer ut :( Antagligen imorgon med så förhoppningsvis blir det bilder på söndag!

Jag fick bara i min nypon-varianten, vi provade jordgubb en gång när affären hade slut på nypon, och han matvägrade. Jag hällde bara upp halva litern i hans krubba varje dag och han sörplade i sig det, men visst, krubban ser lätt grisig ut efteråt. Vi fick rådet att om han inte hade ätit det självmant så hade vi kunnat spruta in det lite försiktigt i munnen på honom, som man gör med avmaskningen. Han blev ordinerad det av veterinären, och han kanske fick ganska mycket för att behovet var stort, din verkar ju inte jättedålig, så du kanske ska börja med en lite mindre dos och se om han äter?

Var iväg o löshoppade Alva i söndags. Hade också problem att få med henne hem, tog 1 minut att lasta henne hemma och två timmar innan vi fick på henne när vi skulle åka hem. Hon stängde av o rörde sig inte ur fläcken eller om hon blev pressad ställde hon sig på bakbenen, tillslut fick jag backa in i deras kallstall med skjutport och kunde stänga igen o dra på henne med två linor. Då hade vi försökt med alla knep vi känner till. Retligt när hon går rakt på hemma...

Hoppningen gick super däremot, fick mycket beröm av tränaren. Har bara skuttat över små kryss på ridbanan hemma innan. Hon fattade direkt vad det gick ut på, men var lite spänd då hon aldrig varit iväg innan o varken sett ett ridhus eller andra hästar. Slutade på 90 cm så nu vilar vi från löshoppning till våren.

Ska däremot träna lite mer på lastning på bortaplan, får väl börja med att köra bort till grannen o lasta av o på.

KL

Nu har jag fått hem min nya stjärna! :) Kaptenen blev såååå lycklig och visste inte vart han skulle ta vägen när han fick komma ut i hagen och hälsa. De fick stå inne över natten och bekanta sig med varandra, men jippie vad glad Kaptenen blev när han äntligen fick en kompis! Lille Balder är dock en väldigt lugn och trygg kille som mest såg lite förvirrad ut när han fick komma ut så det var bara Kaptenen som spelade drake. :grin:

Balder2.jpg

Balder3.jpg

Hoppas det blir mera bus i nykomlingen senare, nu är ju allt så nytt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård