10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag har ingen aning om ifall det är lilla eller stora. Jag trodde inte han hade nånting så jag bad inte om nån odling. Men jag fick ett medel som ska ta alla de stora och nästan alla små. Bara de små som "sover" blir kvar som jag fattar det. Han har fått en dos för 600 kg (enligt veterinärens inrådan), och nu ska vi avvakta till i vår, ge en till stor dos men utan träckprov. Hon menade på att eftersom han blir så sent avmaskad i år kan ett träckprov på våren visa väldigt fördelaktigt även fast det är mycket kvar. Sen kommer jag göra ett nytt prov nästa höst. :)

KL
Idag var vi ute på en tur med Kaptenen som handhäst! Han var jättelycklig och busade en massa i början. Hade ett skarpare bett på nordisen så jag hade lite bättre styrsel på en hand, plus att jag tog longerlina istället för grimskaft - mycket bättre! Vi kunde trava en längre sträcka så Kaptenen fick lite konditionsträning. I början hade han bråttom och skulle galoppera, men sen tyckte han att det blev lite jobbigt så på hemvägen gick det ganska segt. Dessutom blev han lite rädd för nordisen som har fått för sig att han ska sparkas :mad: när Kaptenen gör nåt som inte räknas som godkänt (typ när han försöker springa fortare och kommer lite framför) så då försökte han hålla sig mycket längre ifrån, vilket är lite dumt när man är på en bilväg.

Nu får vi se om han får komma ut på en promenad imorrn (kort tur i skritt bara) eller om det blir vila till på söndag. Jag jobbar på lördag så det blir automatiskt vila. Idag hade han bara grimma och benskydd, han slapp sadeln.

Igår ringde jag två st inridare, då mina medhjälpare antingen inte kommer i tid innan jag ska jobba eller är hysteriska så dom rycker i linan bara unghästen skakar på huvudet el liknanade ger jag upp.
Det kommer inte bli bra & sitta själv utan någon alls är inte tryggt.

Har jag tur åker han efter helgen, blir dyrt för min plånbok bara.. :(

På ett ungefär vad kostar det att skicka iväg dem? Just in case of att pappa får stora nervsammanbrottet och att det inte alls går att rida in henne själv, som jag hade tänkt.

kl.
Min lilla är halt. :( Fick veta igår när jag kom upp till stallet att hon hade haltat på morgonen, men hade ändå blivit utsläppt i hagen och ingen hade tagit kontakt med mig. Blev rätt skapligt sur för det, men vill inte gå in på det mer. Enligt stallägaren som tog ut haltade hon på vänster fram på morgonen. Hon rörde sig illa i hagen, men när jag tog ut henne såg jag ingen större skillnad mot vanligt. Kanske att hon var lite svullen på höger fram. Tog i alla fall in henne, lindade frambenen (hon skötte sig skapligt, hon har aldrig blivit lindad förut, men det gick rätt okej) och sen har hon fått stå inne över natten. Idag var svullnaden borta när jag tog bort lindorna, hon är inte varm varken i benen eller hovarna och det lilla jag kunde se när jag sprang med henne så haltade hon inte. Hon fick stå kvar inne idag också, haltar hon inte imorgon får hon gå ut med gammel-gäddan, hennes hage är mycket mindre, mer plan mark och den är torrare.

Åh vad fin! Så duktig! Vi har lååångt kvar tills det är så mycket hinder. :p Kaptenen tycker att bommar räcker. ;)

Kiwifrukt: Vad irriterande att inte få veta direkt! :mad: Men hoppas det bara var nån vrickning bara, vore ju inte så konstigt med det här underlaget.

Kl
Här är det äntligen snö igen, men alldeles för lite, vill ju ha massor med vitt! :p Blev ingen motion idag, blir på söndag istället. Eventuellt rider jag igen på måndag, men det är löshoppning på tisdag så det vore bra med ridning söndag och vila måndag. Det beror på när jag får hjälp. :)

Det verkar ju tack och lov inte vara så farligt i och med att hon inte markerar någonting idag. Skönt! Det är helt hopplöst nu, vår vinterhage är egentligen väldigt bra, för den är stor och de kan omöjligt gegga till allting. Men det är ju helt ofrånkomligt att det blir jättelerigt vid grinden där hästarna står och hänger. Vi försöker ändå lägga in höet längre in i hagen när vi fodrar, just för att de inte ska stå precis innanför och klampa, men det hjälper ju inte mycket. Nu pratar de om att det ska bli kallare i helgen, och en del av mig hoppas det (så vi slipper det här eländiga regnandet), men annan del av mig fasar för hur knölig hagen kommer bli precis där det är som allra mest geggigt.

kl.
Jag vet inte om jag har frågat det här en gång innan (hej, guldfiskminne :angel: ), men jag har lite problem med att lyfta hovarna på min tjej. Hon fäktar och sliter till sig dem hela tiden. Enligt uppfödaren ska det ha gått bra att verka henne innan jag köpte henne (jag bytte hovslagare eftersom jag ville ha samma som till min andra häst), och det har inte riktigt funkat varken med hovslagaren eller när jag gör det själv, någonsin. Det går ju, men det är en kamp varje dag, och nu har det hållit på i snart ett år. Man tycker ju att hon borde tröttna snart. Hovslagaren är lugn och tålmodig, så jag tror inte hon framkallar attackerna, plus att hästen alltså bråkar lika mycket med mig. Nu när jag trodde att det kanske var en hovböld fick jag nästan panik, bara tanken på att behöva sko henne är skrämmande som hon håller på. Har ni några tips på hur man kan göra?

Kl.

Här har vi fått MASSOR med snö :bump::bump:
Och hästarna verkar väldigt glada över det och det bästa av allt RENA BEN utan svullnader :banana:

Jag är så himla glad över att det äntligen kom och nu stannar det nog också, det vill inte alls sluta snöa och vi har iaf över 1dm, säkert 2dm om inte mer på sina ställen.
under nästa vecka kunde vi få upp emot 20- också tror jag, om det inte redan var på söndag.

Jag ska ta med min vilding i skogen löst när jag går med någon av dom andra. Hon behöver springa av sig all energi som hon har. Hon var som sagt helt galen här om dagen när jag var ut med henne på en kort promenad!

på vägen ut gick det bra men sen på väg hem, hjälp :eek:
Hoppade lite åt sidan men jag sa åt henne så hon gjorde inte det något mer men hon trippade heeeeela tiden vid sidan på mig och totalvägrade att skritta hur mycket jag än sa åt henne.

När jag verkligen sa åt henne så kunde hon stanna och stå där och bocka och sparka bakut tills jag drog fram henne samtidigt som jag sa till skarpt! Grrr så pigg denna häst är...

Så mer sittning/ridning blir det nog inte innan nyår även om jag hoppats på det. Hon har ju stått i nästan 4v nu. Så bara jag får hjälp aktivt så kommer vi köra på tills det sitter! När får vi se :angel:

Kl. Lilla Nixi har blivit stor och jag har suttit upp och skrittat henne 2 varv i paddocken =) Om 2 veckor får hon skor och då kan vi ge os ut på lite äventyr! Hon är väldigt okomplicerad att ha och göra med. Och bryr sig inte ett dugg om att matte sitter på ryggen =)

Gud vad kul att det gått så bra :)
Ja skor känns nästan väldigt nödvändigt just nu, hjälp vad halt det är ute denna vinter. :o

Delvis kl.

Jag ser fram emot att få sitta upp igen på min lilla skit igen. Men vi får se när det väl blir av.
Min tjej har utvecklats enormt och är helt underbar, men hon är lite mer av "Å gud vad kul- bock" så känns det iaf ibland. Väldigt laddad och busig av sig. Men hon menar inget dumt.

Hon blir värre när hon som sagt inte fått göra något, och dom ggr jag ridit på henne så har hon varit helt toppen men då varit igång. MEN jag tror absolut hon är mer laddad än min 4åring.
Stor skillnad mellan dom två!

Så hon lär sättas igång innan jag sitter upp igen såklart.

Den ena tog 7 000kr för en inridning oavsett om det tog en månad eller 2.
Den andra tar 5000kr/månad plus moms.

Det är väldigt dyrt, men samtidigt det är en risk dom tar

KL

Måste bara dela med mig av denna bilden på Aidas 10a som jag tog idag. Hoppas det är ok Aida. :)

DSC_1194.jpg

Är hon inte vacker?! :love:

kl

Promenad med Annie med kompis idag. Slutade med att Annie kom lös, sprang bort.
Nackdelen med en häst som inte är flockbunden...trist bara att hon inte valde att komma till mig. Först kom hon mot oss, sen valde hon att sticka.
Härligt! Bredvid en 80-väg....

Nåväl, min hyresvärd kom precis och skjutsade mig t stallet och där stod min häst och betade så fridfullt. Ingen stress.
Så jag hämtade hästen och gick iväg igen.

Hon är inte halt längre (vad jag kan se), och hon är så jävla energisk nu så det är galet. Hon blir så uttråkad direkt när hon inte får göra något. Hon släpptes sen i paddocken och hon sprang som en tok.
Dessutom har hon nu tagit över flocken...:crazy:

Sen blev jag sparkad av en annan häst och sist blev jag trampad av ridhästen....härlig dag!

Åh, såna där dagar som man bara vill glömma med andra ord... Himla tur att allt gick bra! Att energin kom som ett brev på posten lär ju ha kommit dels av att hon inte är halt längre och sen pga kylan. Var det Annie som var en "surmärr" och bossade förut också? Minnet sviker. :)

Peak/Aida: Hon är så underbart vacker! :love:

KL
Jag är så sjukt avundsjuk på alla er som har fått så mycket snö! :mad: Jag suktar efter massor av vitt, men vi har kanske tre cm eller nåt. :crazy: Helt värdelöst! Det snöar konstant hela tiden men bara sånt där jättefjuttigt minimalt som bara virvlar runt. Bara hårt och knöligt så man kan inte göra just nånting med hästarna egentligen, skitdåligt underlag verkligen. Hade planerat att rida idag men fick ingen hjälp, ändrade planen och ville tömköra på lägdan, men den är ju som sagt som en riktig puckelpist så det skippade vi... Man skulle haft en paddock. Eventuellt blir det en kort tur imorrn om en kompis kommer förbi, inget hårt eftersom det är löshoppning på tisdag. :) Beroende på humöret på hästarna kanske jag sitter upp direkt från gården så sparar vi lite på krutet.

Fy tusan, det lät som en hemsk dag i stallet...
Skönt att hon stack hem iaf och inte någon annanstans!

Delvis kl.

Visst vad jag hann med det jag hade tänkt under helgen, helt jäkla omöjligt när jag har hästarna där dom står.

Miraz har fått hålla sig hemma, så ingen promenad alls eller fått hänga med löst. Hade tänkt ta med henne idag men eftersom det var så många skidåkare ute så ville jag inte riskera något.
Igår skulle hon fått följa med mig och äldre stoet ut men det blev ingen ridning alls på henne då jag frös som en tok, men borstning blev det och det behövdes. Istapparsom hängde längst ute i stråna :(

Kan också meddela att jag kikade på lösdrift idag, kändes bra på många punkter men jag är nog inte redo att flytta dit ännu iaf. Eftersom mitt äldre sto ska flytta i sommar känns det oschysst att flytta henne nu och sen en gång till senare. Känns så fel!

För den delen skulle jag nog inte kunna flytta till nya förens under januari månad och då blir det ännu mindre tid på nya stället innan det är dax igen att flytta.

Blää,avskyr sånt här!

Jag har aldrig varit med om de sticker i skogen och sen hem, vad är det som gör att de gör så? Fast det står annan häst och människor kvar? Hon hade full koll på oss och hon var inte i något panic-mode, utan bara travade och galopperade iväg så fint....

Jo, hon har ju aldrig varit dum mot andra hästar men en testare och försökt regelbundet att ta över flocken. Hon har ju växt upp med unga och gamla hästar för att just de gamla kan sätta henne på plats.
Hon är oerhört enkel att släppa ihop med andra pga den uppväxten.

I denna flock har allt gått bra, hon är näst yngst, finns en 1åring också. Sakta men säkert har hon nu malt ner de äldre hästarna (som varit oerhört starka ledare innan) och tillsammans med 1åringen (som varit jätterädd innan men nu blivit tuff!) bestämmer de i hagen, vem som ska få äta osv :crazy: Det finns fortfarande en äldre som blir förbannad då o då.
Annie sparkar dock inte utan ser ut som en alligator bara och backar hästen så slutar hon.

Det här är så typiskt Annie. Så är det även när jag hanterar henne. Hon liksom "smyger" och "maler" så man inte märker att hon tagit över tills det gått för långt.

Men vi ska nog sätta in en riktig surkärring i hagen snart som kan sätta dit dem :angel:

Haha, en alligator! Kaptenen har aldrig någonsin gjort en sur min mot någon, det är lite dumt åt det andra hållet. :grin: Nordisen får köra med honom som han vill, och den gubben kan bli riktigt taskig och plötsligt bitas utan förvarning typ när han får lust. :mad: Och Kaptenen ser bara förvånad ut och backar undan... I somras när syrrans ponny var här gav hon igen på surfarbrorn och dängde honom rejält när han försökte sura sig, sen var han riktigt snäll och foglig ett tag, men nu har han kommit igång med surandet igen. :cool:

Det där med att dom sticker är ju lite konstigt som du säger. När jag tappat Kaptenen på våra turer (haha, låter som jag gör det förjämnan, har hänt två gånger ;)) har han förvirrat stannat, kanske gått några steg hemåt. Men då har jag helt enkelt vänt nordisen och börjat gå åt andra hållet och vips kommer spolingen travandes och vill inte bli lämnad själv. Så jag har nog aldrig varit med om att någon gjort som din Annie. Knepigt! Självständig tjej!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård