10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

När jag var nere hos en erkänt duktig tränare och provjobbade så satt dom upp på 1,5 åringarna i
boxarna i typ 30 sekunder när dom stod och käkade.

Jag tyckte att det kändes farligt, men dom gjorde tydligen alltid så.

Suttit upp inne i box eller stallgång har jag gjort massvis av gånger, både på de lite mer nervösa och på de lugna typerna. Tycker det funkar bra :) Men visst, riskfritt är det ju inte.

Grattis! Vad roligt att det gick så bra! :bump:

kl.
Jag funderar lite på det här med inridning/insittning. Jag pratade med hästens uppfödare, som har ridit in mamma, mormor och två systrar, och alla utom yngsta systern har blivit riktigt fina hästar (yngsta systern har fullblodspappa och är född samtidigt som uppfödaren själv fick barn, så hon har inte hunnit med henne som hon borde, vilket i kombination med hennes nervigare psyke inte är så där bra kanske...), och hon tyckte att jag skulle börja med att hänga och sitta på henne i boxen.
Hur har ni gjort? Är det en bra idé att börja i boxen? Med sadel eller utan? Hur går man vidare därifrån? Pappa kommer kunna vara med och hålla/leda henne, men jag kommer inte kunna få sällskap av andra hästar, förrän möjligen när lillan är så stabil att pappa skulle kunna leda gamlan före. Samtidigt känns det tryggast att börja rida henne i hennes vanliga hemmiljö där hon är trygg, än att lasta och köra iväg henne till ett helt nytt ställe och helt nya hästar som hon inte känner? Märks kanske att det här är min första unghäst, och att jag är lätt besviken på att det aldrig kommer någon till mitt stall som faktiskt vill använda sina hästar?

Jag hade aldrig hört det innan, och aldrig gjort det innan, att sitta upp i box. Men när jag kom till gården jag bor på nu pratade jag med en landslagsryttare och han sa att han sitter alltid upp i boxen först.
Först tyckte jag det var galet, och sen började jag fundera.
Summan blev att jag gjorde det på min också. Jag sadlade hästen och hoppade upp.

Jag vet inte riktigt varför du skulle köra iväg henne? Jag har alltid gjort allt med min ensam. Så det är inget konstigt för henne. Hon står uppbunden i stallet ensam (även när jag går iväg t sadelkammaren osv), vi går skogspromenader ensamma osv. Alltid gjort.
Så jag tycker du bör stanna hemma och göra det med din med.

kl.
Har era börjat tappa mjölktänderna än? Jag hade totalt glömt bort att de skulle göra det, så ni kan ju gissa hur ställd jag blev när min började göra fina grimaser åt mig igår, och en framtand saknades.

Javisst. Min har bytt båda framtänderna nu (alltså de permanenta är utväxta), hon tappade sin första i augusti. Hon har också börjat skifta inne i munnen, tandläkaren tog ju ut lite tandkappor i oktober som hade fastnat.

Min är fortfarande halt men inte på fram längre utan bak. Hon var ju halt innan på fram, sen fick hon skor och blev ohalt där. Nu är hon halt bak, och där har hon inga skor. Jag tror det beror på ömheten i hovarna men jag har bestämt att göra en hältutredning för annars kommer jag gå runt och vara nojjig varje dag om hon haltar och vad orsaken är. Lika bra.

Däremot vill inte veterinären skära bölderna om hästen är halt, så nu är det dödläge tills jag får tid på klinik. Jag har ju tid på en klinik men jag vill åka till en annan.

*knapplån*

Först till Maja_Kandi wow vad kul det låter! jag vill också galoppa på min. Men det är långt kvar, jag siktar på att få göra det nästa höst :).

Angående mjölktänderna så drogs Funnys vargtänder häromveckan, dock blev en liten stump av den ena kvar så tandläkaren var ut igen nu i veckan. Gången innan hade hon tre tänder som var på väg ut, dock inte särskilt lösa, denna gången var alla dessa tre "utbytta". Jag var förvånad att de permanenta hade kommut ut så långt så snabbt men tandläkaren hävdade att så funkar det ;). Det är en på vardera sida inne i munnen samt en framtand. Nu hade hon också en annan framtand på G att lossna.

Förra gången förstod jag att det hände mycket för hon var väldigt oral då, sen från en dag till nästa försvann tandanlags-knölarna på undersidan käken och hennes bitighet försvann. Sen dök nya tandanlagsknölar upp längre bak på underkäken.
Hon går på lösdrift och det är lite tråkigt, skulle gärna hitta en mjölktand i krubban, eller så :)

Diskuterade även bett med tandläkaren och vi konstaterade att tvådelat inte kommer funka, då hon har så liten mun och låg gom - det klämde upp i gommen redan innan nån tog i det. Helst skulle jag vilja hitta ett rakt bett med fasta ringar OCH parerstänger. Hon är lite oral och flyttar gärna runt på bettet så jag tror det blir bäst att vänja henne på ett bett som är så orörligt som möjligt, för att hon inte ska få in ovanan att dra upp bettet mot tänderna (så dåligt för tänderna). Men det verkar lite lurigt med fasta ringar OCH parerstänger, svårt att hitta. Ändå svårare då hon just nu ska ha 9,5 cm i längd. Tandläkaren trodde dock att hon kommer dra iaf 1 cm längre som färdigväxt.

Träffade cirkus lilla ponny i helgen och det var nyttigt, dom är ju båda 2 år, fuxdamer och welsh partbred. Rätt lika men jag noterade några uppenbara skillnader: Funny är mindre färdig i kroppen och har mer humör. Även lite annorlunda i typen, cirkus ser lite rejälare ut, Funny är väldigt kort i ryggen än.

Förra veckan provade jag "longera" för första gången, jobbar med klickerord och utan lina men principen är ju att lära henne bli utskickad på volt och röstkommandon för olika gångarter samt halter. Hon var så härligt, inspirerande kvick och jag gillar att hon formade sej fint ute på voltspåret, var följsam med och fattade travsignalen på en gång. Hade ingen lina på men det kvittar ju, den kan jag koppla på då jag tror att jag har nåt behov av den. Dock är underlaget för hårt så egentligen kan jag inte fortsätta med de övningarna hemma förrän snön kommer. Nu siktar vi på ridhuspremiär nån gång under denna veckan! Blir nog bara besök så hon får kolla sej omkring inne i ett ridhus och kanske göra samma "longerings"-övningar, men det kommer ju innebära att jag lastar själv och åker själv, så det blir ett äventyr. :) Målet är att komma iväg ett par-tre gånger under december månad och förhoppningsvis kunna löshoppa!

Här en bild på hennes rumpa på en löshästtur :D

408150_10151143438708873_150429526_n.jpg

311202_10151143438733873_986642102_n.jpg

Inte finaste bilden på hennes sida då hon ser ruggigt djup ut i bröstkorgen å ser ut att ha väldigt korta framben, å inget av det stämmer, men syns även lite hur "gänglig" hon känns fortfarande:

33860_10151143438873873_1231906442_n.jpg

Å en liten filmsnutt från då jag rider kallblodstravaren i hagen och "travartravar" lite med henne och de andra två hänger på i galopp: http://www.youtube.com/watch?v=jTrmRjQg0MA&list=UUz1OwN9NnXILeXyEAXo_wsg&index=2&feature=plcp .

Det var mest en fundering från min sida, eftersom alla jag pratar med IRL hela tiden betonar hur viktigt det är att hon har stöd från andra hästar i träningen. Eftersom den enda hästen som rids/används i stallet förutom min lilla är min C-ponny, och jag inte gärna kan klona mig själv, har det känts lite deprimerande. Men min är precis som din väldigt van vid att göra allting ensam, hon kan vara ensam både i hagen och i stallet utan problem, och jag tycker det är jätteskönt. Jag har haft hästar innan som absolut inte har kunnat vara själva ens tio minuter i boxen utan att stressa upp sig till max, och det är rätt värdelöst.

Angående tänderna: Ska man låta henne vara nu medan hon tappar tänder, eller ska jag köra på som vanligt? Något särskilt man ska tänka på med maten? Hon har bara tappat en framtand, och eftersom jag inte ens märkte det när jag tränsade henne (om det inte var så att tanden åkte under promenaden), så protesterade hon inte över att ha bettet i munnen, men jag vill ju självklart inte att det ska orsaka obehag för henne.

Precis. Jag "använder" ju ändå inte bettet när jag tränar henne, utan linan sitter alltid i grimman ändå, hon har bara bettet för att vänja sig vid att ha det i munnen. Och det behöver jag ju inte göra just nu.

Denna blöta alltså! Tänkte pyssla om hästen lite idag, men han var ju så blöt och skiten så det gick ju inte att borsta och göra honom fin :p skönt ändå att hagen inte är en enda lerpöl och det är rätt otroligt att hästen, trots allt regnande, inte är blöt mer än i pälsens ytterlager :) Till helgen ska det bli kallt hörde jag :)

319027_10151120120812343_418500976_n.jpg

Senast ändrad:

Haha! Han är för söt! :D

evis: Vad kul att se henne! Hon har ju sån där jättehärlig färg! :love:

Kiwifrukt: Du av mig dagens skratt! :rofl: Vilken störtskön bild! :D

KL
Här hade jag planerat tömkörning idag men hittade pållen med tre skor. :grin: Släppte ut honom med fyra, gav dem vatten kl 11, fortfarande med fyra skor. Men kl ett hade han lämnat den vid höhäcken. Där låg den och såg så oskyldig ut! Den var inte sned eller nåt så jag fick låna grejer av en snubbe i närheten och slog på den direkt. Länge sen jag tog tappskokompetensen så det var jättebra att få lite tips av honom också. Han såg på och tipsade och visade. Kanon! Så nu har pålle alla fyra skorna på plats igen! :D Han var så snäll och tog mattes ovana teknik med ro. :) Dock hann det bli mörkt tills vi var klara så det blev ingen motion idag. På torsdag tar vi nya tag!

kl.

Jag har inte så mycket och säga faktiskt men jag kikar in och ser hur det går för er alla iaf :)
Kul med bilder på era fina!

Här ska det också bli kallt nu samt SNÖ så jag hoppas verkligen att det är vintern som kommer för att stanna nu, men det ser så ut enligt väderrapporten iaf. Men den har lurats förr så :angel:

Kan berätta att jag på söndag ska och kika på en ny ligghall, denna blir jag då inhyrd hos tillsammans med massa andra människor och en hel drös med hästar. Var minst 14 stycken tror jag han sa :eek:

Så det ska bli kul och se hur det går och om det kan vara något, hade varit kanon för mina busar iaf :banana:

KL

I söndags var vi iväg på första löshoppningen med lillskiten. Det tog en stund att få upp han i släpet när vi skulle dit, han gör precis som sin mor när hon var i den åldern dvs står som en staty på lämmen och vägrar röra sig... Inte stressad eller spänd, bara känner inte riktigt för att gå in liksom. Till slut tog jag en lina o då gick han på direkt.

Lite läskigt men mest spännande tyckte han det var att komma till nytt ställe och så låg det en massa skit i vägen där man skulle gå ;) Tre-fyra varv i ridhuset och sen fattade han vad det gick ut på. Hoppade riktigt trevligt faktiskt! :)

När vi skulle hem så kom nästa som skulle löshoppa, ovana hästmänniskor med en liten ponny. Dom hade inte en tanke på att kanske vänta tills vi hade lastat utan skulle tvunget lasta av samtidigt som vi tänkte lasta, så jag bad pappa gå iväg en bit med Lincoln så han inte skulle bli skrämd när de lastade av. Av kommer en ponny i grimma och vanligt grimskaft, som absolut inte ville gå in i ridhuset, varpå dom tappar den och det blir kaos... Men min lille plutt var så duktig och vi fick tag i ponnyn och fick vara draghjälp in i ridhuset. Sen klev han rakt in i släpet (tog linan direkt) och sov gott resten av dagen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=BwzN7UOWCzs&feature=plcp

KL

Kul att läsa om allas fina 2-åringar!
Och vad långt en del av er har kommit!

Min lilleman är ju född sent på sommaren, så vi har tagit det lite lugnare än stallkompisarna. Han är dessutom ganska stor. Men han lär sig allt nytt så himla fort, så vi har ändå hunnit med mycket under hösten :love:

Löshoppningen sitter, han vet precis vad som gäller. Så fort jag släpper fattar han galopp, hoppar tre hinder (enligt nya direktiven för 3-års), galopperar vidare och stannar 2 steg innan han är framme hos mig.

Som bonus till löshoppningen har han blivit väldigt lättlastad. Han älskar ju att hoppa, så att åka transport har blivit väldigt positivt. I början hade han lite bråttom ut, men då övade vi några gånger då han fick gå på igen och backa på kommando, och nu senast väntade han snällt på signal, med bommen nere.

Han har longerats, tömkörts och är sutten på. Allt bara ett par - tre gånger var, men han förstår ju direkt och då känns det onödigt att nöta.

Så nu tar vi vinter-vila. Hoppas på lite kallare väder och snö, så kan småkillarna konditions- och styrketräna sig själva i hagen :angel:

Förhoppningsvis har han gjort klart de värsta växt-faserna till våren, målet är att visa vid 3-årstest. Om det även blir uppsuttet eller inte får vi se. Jag kommer inte stressa med honom, men ändå ha fokus på att det är möjligt.

Molin: Vad kul att titta på ny lösdrift! Hoppas den verkar bra så dina flickor slipper leran. :)

Sofieolsson: Alltid intressant när det kommer folk som inte kan... Kul att din pålle skötte sig så bra! :)

Farin: Skönt när de är lättlastade! Kul att det går så bra. :) Vad var det för stam på din? Inridningen är ju oftast ganska oproblematisk och ridprovet är ju väldigt kravlöst, så du ska nog se att det går fint!

Kl
Jag gjorde träckprov på Kaptenen och skickade in igår. Svaret kom idag, mindre kul och inte alls vad jag väntat mig! 850 epg av blodmask... :eek: Nollade spolmask. Men alltså det var verkligen inte vad jag väntat mig! Han är ju nästan lite för rund, inte alls bukig, glansig i pälsen och pigg och glad, så jag fattar ingenting. Enda orsaken till att jag alls kollade var att Jag missade i höstas och att han varit lite halvt dålig i magen. Inte så illa att det runnit, det har bara varit lite lösare. Vid transport och stress blir han dock väldigt lös i magen. Så nu försöker jag få tag på veterinären så vi kan fixa avmaskningsmedel illa kvickt... Lär väl bli en kur på några omgångar kan jag tänka mig. :crazy:

Farin: Skönt när de är lättlastade! Kul att det går så bra. :) Vad var det för stam på din? Inridningen är ju oftast ganska oproblematisk och ridprovet är ju väldigt kravlöst, så du ska nog se att det går fint!

Kl
Jag gjorde träckprov på Kaptenen och skickade in igår. Svaret kom idag, mindre kul och inte alls vad jag väntat mig! 850 epg av blodmask... :eek: Nollade spolmask. Men alltså det var verkligen inte vad jag väntat mig! Han är ju nästan lite för rund, inte alls bukig, glansig i pälsen och pigg och glad, så jag fattar ingenting. Enda orsaken till att jag alls kollade var att Jag missade i höstas och att han varit lite halvt dålig i magen. Inte så illa att det runnit, det har bara varit lite lösare. Vid transport och stress blir han dock väldigt lös i magen. Så nu försöker jag få tag på veterinären så vi kan fixa avmaskningsmedel illa kvickt... Lär väl bli en kur på några omgångar kan jag tänka mig. :crazy:

Jätteskönt! Än så länge är vi alltid två när vi åker med honom, men så småningom kommer jag vilja kunna lasta ensam och det här känns som en bra grund :-) Han är e. HipHop.

Angående ditt träckprov, har du satt odling för stora blodmasken också? Den lilla är väl den som ses i "vanligt" träckprov men den stora måste man odla på. I och för sig är den stora inte lika vanlig, men gör mer skada har jag för mig...

Usch, vilken tur att du kollade honom! Hoppas han blir kvitt masken i alla fall.

kl.
Jag har lite funderingar kring om jag ska ta upp med stallägaren redan nu att jag inte vill ha min på bete nästa sommar? Den andra tjejen har eget bete hemma hos sin sambos familj, så hon kommer inte vara kvar över sommaren i vilket fall, och jag känner bara mer och mer att jag inte orkar med en sån sommar igen som den som gick. Min andra ponny kommer i vilket fall "tvingas" gå på fångbete uppe vid stallet, och min förhoppning är självklart att jag kommer få jobb efter att min gräsliga kandidatuppsats är klar till våren. Om jag ska jobba kommer jag inte hinna träna lilltjejen mer än på helgerna, och ifall hon ska gå treårstesten (vilket stallägaren vill, egentligen), så är det ohållbart. Då måste jag jobba med henne, men jag kommer inte ha den tiden att frakta henne fram och tillbaka.

Jag vet hur vintrarna kan bli, eftersom ridbanorna inte sköts så kan det bli så att hon får stå november-mars i värsta fall, och därför vill jag inte riktigt ha henne på bete under maj-oktober, och därmed kanske bara kunna träna två gånger/vecka. Kul att kunna träna mars, april och maj, typ. Vintern 2010 kunde jag inte ta ut min häst och rida en enda gång från slutet på november till början på februari, för det var meterhöga drivor med snö i paddocken, och under den låg isen (som följd av att paddocken svämmade över eftersom den inte är tillräckligt dränerad), och broddarna tog inte alls på is-jäkeln. Men hon kommer bli rätt ordentligt sur om jag säger det, men jag vill verkligen slippa betet.

Det roliga är att den formen av insittning har jag gjort utan att tänka på det sen min första inridning 1998.
Har alltid börjat med att stå vid båda sidorna och skutta hysteriskt och vifta med armarna några minuter ett par dagar tills de inte reagerar.

Tar sen in min vanliga uppsittningspall och ställer mig vid sidan av dem och kliver upp å ner tills det är ok, sen lägger jag armarna över ryggen och klappar över hela kroppen och slutligen tar jag ett rejält skutt (har höga hästar så det blir inga småskutt) och lägger mig över ryggen på dem. När de inte alls reagerar för detta slänger jag över benet och då brukar de inte reagera ens första gången :grin:

Gjorde det sista idag på min 2-åring och han är definitivt den största av dem så det var verkligen ett skutt som man gjorde på ponnyn som liten när man skulle upp barbacka. Han bara sket i mig och åt vidare så då slängde jag benet över ryggen och bara satt där igen! Det är så underbart första gången när de bara tycker att -jaha, är du där nu!
Får se om vi tar en liten sväng i skritt nu till helgen eller vad som hinns med men nu är jag på G :bump:

*kl*
Vad kul att läsa om alla framsteg hos småttingarna!

Här har det stått still, har flyttat över hela landet (från Gotland till Karlstad), nytt jobb,nytt stall så har inte riktigt haft motivationen eller orken att göra något heller...Nu ska vi dessutom byta stall igen men då ska vi nog komma igång igen, blir närmre från både jobbet och hemmet + att det finns ridhus på gården! Så tänkte ev. ge dem vila över nyåret också och försöka få in ett tandläkarbesök för att dra vargtänder, sen kör vi igång igen. 3års är inte förrens till hösten här så vi har ju tid på oss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård