Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Grattis! Vad roligt att det gick så bra!
kl.
Jag funderar lite på det här med inridning/insittning. Jag pratade med hästens uppfödare, som har ridit in mamma, mormor och två systrar, och alla utom yngsta systern har blivit riktigt fina hästar (yngsta systern har fullblodspappa och är född samtidigt som uppfödaren själv fick barn, så hon har inte hunnit med henne som hon borde, vilket i kombination med hennes nervigare psyke inte är så där bra kanske...), och hon tyckte att jag skulle börja med att hänga och sitta på henne i boxen.
Hur har ni gjort? Är det en bra idé att börja i boxen? Med sadel eller utan? Hur går man vidare därifrån? Pappa kommer kunna vara med och hålla/leda henne, men jag kommer inte kunna få sällskap av andra hästar, förrän möjligen när lillan är så stabil att pappa skulle kunna leda gamlan före. Samtidigt känns det tryggast att börja rida henne i hennes vanliga hemmiljö där hon är trygg, än att lasta och köra iväg henne till ett helt nytt ställe och helt nya hästar som hon inte känner? Märks kanske att det här är min första unghäst, och att jag är lätt besviken på att det aldrig kommer någon till mitt stall som faktiskt vill använda sina hästar?
kl.
Har era börjat tappa mjölktänderna än? Jag hade totalt glömt bort att de skulle göra det, så ni kan ju gissa hur ställd jag blev när min började göra fina grimaser åt mig igår, och en framtand saknades.
Farin: Skönt när de är lättlastade! Kul att det går så bra. Vad var det för stam på din? Inridningen är ju oftast ganska oproblematisk och ridprovet är ju väldigt kravlöst, så du ska nog se att det går fint!
Kl
Jag gjorde träckprov på Kaptenen och skickade in igår. Svaret kom idag, mindre kul och inte alls vad jag väntat mig! 850 epg av blodmask... Nollade spolmask. Men alltså det var verkligen inte vad jag väntat mig! Han är ju nästan lite för rund, inte alls bukig, glansig i pälsen och pigg och glad, så jag fattar ingenting. Enda orsaken till att jag alls kollade var att Jag missade i höstas och att han varit lite halvt dålig i magen. Inte så illa att det runnit, det har bara varit lite lösare. Vid transport och stress blir han dock väldigt lös i magen. Så nu försöker jag få tag på veterinären så vi kan fixa avmaskningsmedel illa kvickt... Lär väl bli en kur på några omgångar kan jag tänka mig.