10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Stackars kaptenen :D Han kanske ska gå kurs hos Annie Alligator?

Det var så vi gjorde, vi gick lite bortåt med andra hästen och då vände hon och kom tillbaka, hon skrittade, men sen valde hon som sagt att vända igen och springa hem. Så mycket uppskattar hon en skogstur :angel:

Min är en riktig bitch. Hon är jättetrevlig att ha att göra med för människor (jag fick se hur fin hon har blivit på bara ett år när pappa sprang med henne i lördags för att kolla hältan, han hade aldrig, aldrig, aldrig kunnat springa med henne när jag köpte henne), men hon är en riktig ragata mot andra hästar. Sparkar och skriker och bits och är riktigt hemsk. Mamman är egentligen en mycket undanglidande häst, och lillan var också undanglidande innan jag köpte henne.

Sen fick hon gå med gammelgäddan, som enligt mina bröder är jävulen i hästformat, den hästen har humör om vi säger så. De lägger inte ett öra bak mot varandra, men de håller en stenhård fasad ut mot andra, släpper ingen nära.

Hältan har förhoppningsvis försvunnit, hon är ute med gamlan nu, och vi såg inget igår. Magen är dessutom mycket bättre av att vara i den hagen, så jag tror faktiskt hon får stanna där.

Haha ja, kanske det. ;) Han är så dumsnäll ju, man tycker ju att han kunde säga ifrån, åtminstone när lillebror klättrade som värst och man riktigt såg hur Kaptenen inte ville, men aldrig att jag sett den hästen lägga öronen bakåt! Hans storebror var likadan hela tiden jag hade honom. Knäppskaft...

KL
Blev ingenting idag heller. -15 gör mig inget men efter en långtur med nordisen höll mina knän på att ramla av så då hade jag ingen lust att tömköra längre. :angel: Nu har jag gjort om planen. Mitt mål var ju att ha ridit honom i alla gångarter innan december, vilket vi klarade med bravur på bara tre uppsuttna försök! Imorrn är sista löshoppningen före juluppehåll fram till januari, så jag tror Kaptenen får sin vila nu ändå också kör vi igång på nytt i samband med att löshoppningen startar om. :) Till helgen hämtar jag ju faktiskt hem en ny förmåga så då får dom ju en månad på sig att bara bekanta sig i hagen. :)

Det låter väl vettigt? Du har ju en bestämt tidpunkt när du ska börja igen i och med löshoppningskursen, så det låter ju kanon att göra så som du har tänkt. Vad är det för ny häst du ska hämta?

kl.
Egentligen hade jag tänkt börja klänga och klättra lite på min i helgen, men nu vet jag inte om det är en sån bra idé med tanke på hennes ben? Hon har inte haltat sen den där gången i torsdags, men det är ju ändå 50 kg extra hon ska släpa runt på om hon ska stå ut med mig på ryggen. Dessutom har även vi fått snö nu, och som vanligt när det snöar här är det blankis. :grin:

Ja det var ju så jag hade tänkt redan från början, hade velat rida nån gång till och provat styra och använda skänklarna lite mer, men samtidigt kan det gott och väl vänta tills i januari också.

Jag ska uppfylla en dröm sedan länge och hämta en liten bruksnordis! Mest troligt ett hingstföl, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. På gården dit vi ska och hämta har de både ettåringar och föl så vi får väl se. :)

Skönt att hon inte haltat på ett tag, då var det nog bara en vrickning. Men förstår ändå att du tvekar både med tanke på det och på underlaget. Här har det äntligen kommit så pass med snö att det faktiskt är riktigt härligt underlag i vägkanterna, men på vissa ställen är det fortfarande hårt. Hagen är fortfarande knölig... Vill ha massor med snö! Hoppas det är kanonbra väglag i januari då. :p

Nu går hon med min andra häst, och den hagen är åmtinstone förhållandevis fin fortfarande. Det har bara varit en häst i den, och hon klaffsar inte runt så mycket, så den är varken lerig eller knagglig, medan lillans "riktiga" hage är rena puckelpisten. Jag höll på att trilla omkull när jag var där och lunchfodrade idag, så jag kan bara tänka mig hur svårt det är för hästarna att ta sig fram där. Jag skulle gärna ha henne i den andra hagen hela tiden, både för att underlaget är mycket bättre, dels för att magen håller sig i schack när hon äter de stora givorna ute torrt, dels för att den andra ska slippa gå själv och dels för att det är enklare att både ta in och ut när mina går tillsammans.

Paddocken finns ju förstås att tillgå, men det regnade massor förra veckan, så den var full med vatten, sen frös det på och nu ligger snön över isen och man har ingen aning om vart det är halt och vart det går att vara. Tror jag avvaktar lite faktiskt, pappa har lovat att hjälpa till en hel del i mellandagarna, så förhoppningsvis är underlaget bättre då. :)

Vad roligt med en bruksnordis! Min kompis har en 08:a som är jättefin. Jag har alltid varit svag för lite grövre hästar, men mina korta ben är rätt olämpliga med tunga, stora hästar, brukar få extremt ont i ljumskarna av att rida breda hästar. Jag får hålla mig till mina småponnyer. Men min första favorithäst på ridskolan var en stor bruksnordis på över 170 cm, åh, vad jag älskade den hästen! Tråkigt att det inte finns några bilder på datorn när jag rider honom, det är en rätt rolig syn med mig, elva år, 139 cm lång och 25 kg tung, uppe på honom. :angel:

Meningen var jag skulle rida min idag, hade noga instruerat hjälpen att denne inte skulle inverka alls mer än det ballade ur.

Idag var min grabb skitförbannad på better, han tuggade, slängde med huvudet & vägrade att samarbeta över huvudtaget.
Reste sig mot mig när jag motade bort honom när han vände sig in mot mig, till slut tog jag av tränset helt & longerade honom i enbart sadel & grimma. (har alltid grimma under tränset & longerar i den)

Så fort tränset togs av var han plötsligt sitt gamla jag igen & det gick skicka ut honom ett varv på båda volterna utan några som helst problem.

Misstänker han håller på att tappa tänder, eller dom kan få sådant spunk med vargtänder på bara ett par dagar?
Har aldrig visat någonting tidigare utan alltid sugit fint på sitt 3 delade sweet iron bett.

Låter honom vara imorgon, då gänget ska verkas & skrittar igång det andra avelsstoet istället som är ohalt efter lång tids hälta.

Haha. :D jag älskar nordisar, så underbara! Och allsidiga. :) Det är en barndomsdröm att ha en äkta bruksnordis så det ska bli jättekul! Hoppas det är en busig plutt så Kaptenen får lite roligare...

Ser fram emot och se ditt nya tillskott =D

Delvis kl.

Här har vi nu haft över -20 ute vid hästarna vilket resulterat vid att ingenting har gjorts, har inte ens klarat att ta in och borsta dom :( Men givetvis kollat så dom är hela och mår bra!

Var ut och red igår, och jag kände varken tår eller fingrar emellanåt, till och med hälarna var helt borta vilket aldrig hänt.
Vet inte om det är skorna som börjar bli kassa så jag beställde nya igår :angel: Plus ett par nya handskar!

Haft helvete med vattenkranen i stallet också, totalfryst så idag fick min kompissom bor nedanför åkern komma upp med vatten dunkar så jag kunde vattna mina hästar. Helt jävla sjukt, vintern slog till för fort tror jag, iaf denna kyla... Det ligger på -22 till -25 om inte mer till och med där ute.

Man klarar av att vara ute i ca 30min sen är det kört om fötter och tår, speciellt om man inte rör på sig :eek:

Ni längre söderut fick mer vinter än här uppe! Vi har haft -18 som kallast och har bara ynka fem cm snö. :crazy: Jag vill ha massor! Vårt vatten frös också i stallet men jag har satt timer på värmefläkten som står riktad rakt mot vattenkranen, den går en kvart i timmen vilket har funkat hittills! :)

Hoppar in en snabbis med lite tråkiga nyheter och massa depp,men jag måste få skriva av mig.. Korven har varit jättedålig i dag,varken ätit eller druckigt. Fick lov att ringa distriktaren kl 20,för då lade han sig och bara skakade. Kom nyligen hem,så jag har stått i kallstall i 8 timmar,22 minus ute,och vi har kämpat på för att få i han vätska,både sondat och genom dropp. Jag är så äckligt trött och fryssen nu så jag är grinfärdig! Räknas desutom som höggravid nu,och hur passande är då det? Har hemska samandragningar,så jag hoppas att inte förlossningen startar mitt nu i allt,men känns väldigt konstigt i magen... 7000:- fattigare dessutom,nu när man gått hem från jobbet inför bebis och inför jul och allt. Usch,vad ruttet! Korven piggnade då på sig tillslut,men var riktigt orolig då han började lägga sig och rulla. Nu har jag gnällt klart,och ska försöka sova. Håll en tumme att han är bra i morgon!

Nämen oj! :eek: Det lät inte alls bra... :crazy: Vad kan det ha varit? Lät nästan som en jätteomgång kolik? Eftersom han lade sig och rullade? Hade han feber också? Usch vad tråkigt... Håller tummarna att han spiggar på sig snabbt! *kram*

Vi har inte heller någon snö. 2 cm fluff, -10° och hyfsat blåsigt från norr (blåser gör det ju alltid på ön tycker jag). Det är stenhårt och knöggligt i marken så jag fick släppa alla hästarna i sommarhagen som var hyfsad efter 8 veckors konstant regnande (600 mm tror jag vi fått) och nu stelfruset :eek:

Fick ägna tiden i helgen åt lite annat än första uppsittningen då allt måste planeras om när det vänder sådär hastigt i temperaturen och underlaget. Nackdel eget stall...

Fibusen: Fy vad jobbigt! Var det kolik av något slag han fick eller tarmvredsliknande? Har haft problem just när frosten kommit på vissa hästar.
Hoppas det går bra med dig och förlossningen!

Men gud, hoppas verkligen att han mår bättre, att du slipper föda för tidigt och att allt ordnar upp sig! Plötsligt känns min egen helvetesdag inte riktigt lika relevant att gnälla om längre.

Det låter ju som att det skulle kunna vara något med tänderna. Min har tappat en framtand, och hon har blivit naffsig/"gnagig", vill helst tugga på precis allting (inklusive mina kläder, inte lika roligt), och sån har hon inte varit på länge. Om han har tappat några av tänderna längre bak i munnen borde det kanske kännas om han har bett i munnen, och att det är därför han bråkade? I och med att han inte gjorde något när du tog av tränset.

Nej men usch vad hemskt!
Jag hoppas verkligen att han mår bättre idag och att även du mår bättre.

Pillan, mitt äldsta sto åkte på kolik en nyårsafton så det blev några timmar med en distriktare där och jag minns den summan väl också! Inte alls kul, men vad gör man inte för sina små?

Delvis kl.

Ja alltså vi har iaf minst 2dm med snö, men idag har det tillkommit med säkert 1dm till :angel: Så nog fan har vi snö här allt och det är riktigt mysigt och rida då med. Men igår var det som sagt -23 när jag var ute i stallet så jag sket i ridningen, klarar inte ens av att borsta en häst då!

Idag var det mildare i och med att det snöade, var ca -13 då och ganska skönt för att vara vinter ;) Men jag red aldrig själv, jag gick med bredvid när en annan red mitt äldsta sto.

Imorgon SKA jag rida! ;)

Här har vi äntligen också fått lite mer snö, så nu har vi lite dryg en dm! På torsdag har dom lovat att det ska snöa hela dagen! Yey! :D

KL
Idag var jag och Kaptenen alltså iväg på årets sista löshoppning! Lastningen dit gick jättesmidigt, han var så duktig. :) Väl där fick han komma in ganska direkt och börja gå runt. Skritta över lite bommar och sen trava. Jag åkte ifrån alla mina kläder och att springa i kängor var INTE lätt! Sen har jag världens sämsta kondition också. Så det blev inte mycket spring från min sida. Skulle verkligen behöva köpa ett löpband!

Hur som helst fick jag en film av en kompis, hon hjälpte mig med drivningen sen så det blev inga filmer från själva hoppningen tyvärr, men här är en från uppvärmningen. Vet inte riktigt om den syns, ni får prova. Film!

Kaptenen fick hoppa lite småhinder idag igen i båda varven. Kanske max 70 cm. Han är ganska feg och så fort det kommer nåt nytt blir han osäker. Han har tragglat sig över två hinder i rad idag, framsteg om än minimala. :grin: Vi har lååååång väg kvar till att ta oss över allt som ska vara med på treårs! Kaptenen blev svettig så han fick fleecetäcke innan vi skulle lasta. Hans päls är äntligen tät och bra, snön ligger kvar på ryggen! Yey!

Hemvägen blev lite dryg när han först växte fast på rampen igen, tog ca 20 min innan vi fick in honom. Sen tog vi oss inte upp för backen med bilen och fick backa tillbaka och ta sats två gånger innan vi kom oss därifrån.

Vi fick dock lite hemläxa - konditionsträning. Jag sa att jag planerat att han skulle få vila men det tyckte inte tränaren var nån bra idé utan nu skulle vi ut och jobba! Skritta på ordentligt på töm, trava över bommar, galoppfattningar antingen på töm eller på lina, handhäst... Ja, vårt jullov gick upp i rök. :grin: Han ville se en klar förbättring tills nästa gång (13 januari), så det är väl bara å lyda.

Är hur som helst glad över min bebis idag! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård