10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Han är pytteliten! :p Han stannar nog på ponnymått, nu jäklar ska jag ha min LILLA häst! :D Sen spänner ju Kaptenen upp sig ordentligt också, han var 159 för några veckor sen när jag mätte honom.

Han var jättefin. De är faktiskt finast när de håller sig i de lite mindre storlekarna. ;)

Här snöar det mycket. :eek: Och ännu värre ska det tydligen bli i eftermiddag/inatt/de kommande dagarna. Igår hade tydligen liten haltat mycket när den andra tjejen tog ut, när vi tog ut henne för att kolla henne på eftermiddagen haltade hon ingenting, inte ens på böjt spår. Alltså, vad är det här? :crazy: Idag haltade hon till precis när hon gick ut ur boxen, sen ingenting. Hon är ute nu, känns lite meningslöst att ha henne inne när hon uppenbarligen blir bättre av att vara ute, plus att inga hästar p.g.a. vädret kommer vara ute någon längre stund. Imorgon ska vi ringa veterinären och rådfråga, men det känns... konstigt? Hon haltar ju bara ibland.

GRATTIS till din nya fina kille!
Supersöt liten en, vad blev det nu då? En 10:a eller?

Delvis kl.

Här fortsätter jag med korta promenader med lillan, varför det blir korta är för att hon fortfarande är superpigg och gör sina luftsprång stup i ett MEN *peppar peppar* så går det åt rätt håll nu iaf.

Har börjat med lite träning när vi ändå är ute och går vilket har hjälpt en del. Tränar på att stanna och det är iof inga problem, backa 1-2steg för att få fokuseringen på mig sen framåt osv.

Lyssnar mycket bättre nu faktiskt!

Sen när hon gör sina luftsprång och tjafsigheter så har jag numera ryckt till i grimskaftet, viftat med handen och höjt rösten och när hon står still ber jag henne backa något steg för att sedan berömma och gå framåt igen.

Och detta funkar jävligt bra må jag lova, inte alls lika kul tycker hon antar jag ;)

Så vi fortsätter med dessa korta promenader och när hon kommit ner på jorden så börjar jag med tömkörningen igen, får se när men jag ser fram emot det väldigt mycket. Vill kunna sitta upp när jag har hjälpen och ledigheten sen under jul och nyår!

Så håll tummarna nu för oss! :angel:

Passar på och slänger in lite bilder också, inget och hurra för men något nytt iaf :p

12120922.jpg

12120919.jpg

12120918.jpg

12120917.jpg

12120916.jpg

12120915.jpg

12120911.jpg

12120910.jpg

Min häst är en miniatyrhäst!

Idag klämde jag på henne ett täcke med storlek 115 (!!!!!), visst är det lite kort, men inte så pass kort att det inte fungerar att använda nån dag då och då vid behov.. :cool:

Jag köpte det åt henne när det blev flera dagars snöstorm hennes första vinter, dryga halvåret gammal alltså. Finnt att få lite valuta för pengarna, hon använde det bara 3 gånger den vinter :angel:

Min är nog inte så halt längre, hon springer och bockar hela tiden. Glöm att jag fortsätter insittningen nu!
Kan inte bestämma mig om bölden, vad hade ni gjort? Jag har följande alternativ:
-Skära upp den (och inte riktigt veta reaktionen)
-Vaccinera henne för att boosta immunförsvaret som kan sätta igång och bearbeta bakterierna.

Enligt veterinär 1 så bör man skära bölderna. Det kommer blöda mycket inkl boxvila.

Enligt veterinär 2 testa vaccinering för att ev slippa skära. Alternativt vänta då hästen inte är påverkad av bölden och ev kommer kroppen ta hand om bölden själv när hästen är äldre.

Visst vill jag slippa skära, jag är lite orolig över att skära, jag vet ju vad jag har nu men inte vad jag får.... Samtidigt så det värsta som kan hända är ju att bölden spricker inåt, aldrig hänt dock och veterinären har aldrig hört om det. Men vad vet man....

Tackar =D

Svar på ditt inlägg, men vadå lite rodeo blir väl kul ;)
Nejdå, jag håller med dig. Inte tusan vill man väl riskera något när dom är sådär pigga och glada?

Jag hoppas jag får ner min på jorden helt och hållet under dessa två veckor innan jag reser bort en tid. Sen hoppas jag att jag får sitta upp igen :bump:

Naw, vad fina!

Ja det känns som en evighet sedan som jag fotade flickorna nu så det var lite kul. Även om jag skulle vilja ha lite roligare bilder.
Jodå vi har massvis med snö, säkert ca 40cm om inte mer på sina ställen!
Helt underbart!

Roligt med bilder. Och vad snö ni har!

Finingen! :) Skönt att hon börjar lugna sig lite. Lille Balder är en ettårig vallack, så han hör hemma i -11ornas tråd. Han lär nog ändå dyka upp på nån bild här så småningom. :)

aida: Haha! Kaptenen börjar växa i 145 nu, lite stort är det men inte alls för stort. Skönt ändå att få lite valuta för pengarna. ;)

Hippocampus: Vinterglädje! :D Låter läskigt med bölderna, hoppas ni får bukt med det hur det än blir.

KL
Idag har Kaptenen varit ungefär så lycklig som en häst kan bli tror jag. :p Oj oj oj vad han har sprungit... Han har farit runt som en riktig tokstolle, nu fick jag tillbaka rödingen jag hade innan lillebror försvann! Lille nykomlingen kom igång ordentligt han också och de sprang och bockade och busade så Balder blev alldeles svettig. :D Så nu får Kaptenen kanske lite motionsträning i hagen i fortsättningen! De får vara nån vecka nu och bara lära känna varandra innan jag börjar med spolingen igen. :)

Jag hade sett till att skära upp bölderna. Och skicka in på analys vad det är för något, om det inte redan är gjort?

Vad bra! Tror att jag ändå velat ha bort dem, inte så lätt för kroppen att själv bli av med inkapslade bölder (som de ju gärna blir). Men det är ju bara min åsikt, är ingen veterinär :)

Såg det för ett tag sedan när jag kikade in i 11ornas tråd :)

Riktigt fin liten kille!
Lycka till med honom.

Tack!
Ja går det framåt som det gör så tror jag inte det blir några problem att börja tömköra snart igen.
Hon har ju fått vila i över en månad nu så jag kan som sagt förstå att hon är pigg men hon ska ändå lyssa på mig och veta sin sida iaf och inte gå in på min del!

Jag är ingen veterinär, och jag vet inte riktigt vad det är hon lider av, men du kanske skulle prata med en tredje veterinär för att se om denne håller med antingen veterinär ett eller två?

Jag förstår varför du inte vill skära i onödan, vad är det för vaccination som ska göras ifall du går på den linjen?

Hjälp, hon måste verkligen vara miniatyr om hon fortfarande kan ha 115. För visst är det en stor häst du har? Min C-ponny har 125 i några få täcken, drar 135 i de flesta, men det är en grövre modell på henne. D-ponnyn har bara provat hennes fleecetäcke i 135 ett par gånger, och det verkar funka bra, och regntäcket i samma storlek är lite stort (det är lite stort för C-ponnyn också, men hon har ärvt det av en annan häst och det funkar), så hon skvalpar nog runt i samma spann. Både mamman och syrran har 135 i en del täcken, 125 i andra, beroende på modell.

Synd att jag inte köpte henne som föl, jag har mängder av nästan oanvända täcken i storlek 105 till B-ponnyn, det hade varit roligt att få användning för dem igen. :angel:

Bombar med lite bilder på Kaptenen med sin nya kompis! :D Kaptenen är så galet nöjd och glad så det bara lyser om honom!

5.jpg

6.jpg

4.jpg

3.jpg

Som synes vill inte Kaptenen nåt annat än leka. ;) Balder tycker nog att det är lite för kallt idag, friska -20, och håller sig lite lugnare. Underbart väder har vi! Nu ska smågrabbarna bara få vara nån vecka innan skolan fortsätter för Kaptenen. :)

Upptäckte för övrigt att lilleman (som ju plötsligt ser ganska stor ut!) nu blivit tandlös! :D Fast det ser nästan ut som om tanden gått av, inte bara trillat ur? Den andra framtanden sitter också väldigt löst!

DSC_0042.jpg

Vad roligt med så mycket fina foton! Snön är faktiskt bra vacker när det är mycket. Skulle bara vägarna bli farbara igen är det helt okej om den stannar nu. :)

kl.
Jag satt och bläddrade i min gamla kalender från 2011 och kom på att igår var det ett år sen jag började jobba med lillskiten. Jag köpte henne inte officiellt sett förrän 1 februari eftersom det var lite formaliteter som skulle lösas först, men jag har jobbat med henne regelbundet sen 10 december 2011. Och tänker man på det så, så har hon lärt sig massor på det året som gått. För ett år sen kunde hon inte ens gå ordentligt i grimma till och från hagen, ens i sällskap med mamman. Nu är hon avvand, hon går ordentligt med mig både ensam och i grupp, hon har åkt transport, hon är löshoppad, hon är van vid sadel, träns och benskydd, hon är longerad och hon är tömkörd en gång. Tänk då så mycket hon kommer ha lärt sig nästa år! Min lilla bebis. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 423
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård