10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja denna eviga lera, den kommer givetvis åter hela j*vla tiden!! :mad:

Jag har börjat leta stall igen för får vi ingen hård mark och snö så vet jag inte alls hur mina hästar ska överleva.
Både min vet och hovis har sagt att vi kämpar på som vi kan och vi ska ha tur att dom "bara" haft problem med muggen som hela tiden kommer tillbaka nu.
För det hade kunnat vara mer som tex, kolik, hovbölder (som iof lillan fick en liten). Men ja, ibland har man tur men det känns som det kommer hända något snart om det fortsätter :(

Sak samma...

Till idag och min snutta... Vi tog en promenad idag inte lång men väldigt uppskattad!
Hon är ju frisk från den där bölden men nu har hon såklart åkt på mugg på det benet och det är riktigt blä också :(
Lite varm och lite puls, men det går an bara jag gör rent det varje dag.

Hon var väldigt pigg och blev rädd för bilar två ggr, hon som inte brytt sig i dom på evigheter, gissar på att det är energin i kroppen som gör dom lite "galna" och inte riktigt kan stå på marken vid vissa tillfällen :p

Gick iaf bra, och hon uppskattade verkligen det som sagt. Hon ville följa med mig igen när jag hade lämnat henne i hagen, söt tösa!

Men som sagt, nu är jag tillbaka där när jag känner att jag att jag inte riktigt vill ha någon häst just nu :( Och så brukar inte jag känna alls.
Denna skit sommar har förstört så mycket och kostat så enormt mycket mer i allt...

Får vi ingen vinter snart så vet jag inte vad!!

KL

Min löshoppade idag (vi gör ju det varannan söndag) hon är superduktig och vet exakt vad som förväntas av henne så idag hoppade hon 1 meter, b ara 10 cm kvar till maxhöjd för C-ponnyer (om jag inte tänkt fel). Det hoppade hon iallafall plättlätt. Sedan så fick hon hoppa vattenmatta (men då var det pyttehinder) och det var läskigt, men hon hoppade direkt och sen fick hon ta den ett par gånger.

Duktiga tjejen! :)

Molin: Vet hur det är med vidrigt leriga hagar... Hoppas det fryser på hos er också snart. Kram!

Kl
Här var det aktivt igår! Hovis dök upp så det blev äntligen vinterskor på rödingarna! Vi diskuterade lite kring broddar bak och kom fram till att han ska ha ha fyra, eftersom dom trycker ifrån med tån bak blir det ju helfel om det är obroddat där, så långt hade inte jag tänkt. :o Så fullt broddad med snösulor på plats! Nu fattas bara det vita...

Sen blev det löshoppning på eftermiddagen. Kaptenen knallade in jättesnällt i transporten och stod så snällt hela vägen. Hunden hade tuggat sönder mina boots så jag var duktigt nervös att pålle skulle göra illa sig, men det gick bra. Vi kom i lagom tid och fick gå in efter bara tio minuters väntan. Det märktes att Kaptenen kom ihåg sen förra gången och han klev på med stora raska steg över flera bommar i följd utan tvekan. :laugh: Bommarna låg på travavstånd så sen när det var dags att springa fick jag verkligen ta i! :p Hästen skötte sig med bravur och tog travbommarna helt rätt varje gång och lyfte jättehögt och fint på fötterna. Han fick mycket beröm av tränaren för sina gångarter! Nu är det bara jag som måste få upp konditionen, jag var helt utpumpad efter två varv i ringen. :D

Kaptenen fick skutta lite i båda varven över både ett och två hinder. Han blev dock fort trött och slarvig och rev ett par gånger. Tränaren ville höja upp för att han skulle hoppa upp sig mer men jag tyckte det räckte. Man såg hur väl som helst hur trött hästen var och det ska ju vara roligt att hoppa! Så nu har vi klarat av kanske 60 cm! ;)

Lastningen hemåt tog längre tid. Kaptenen var trött och växte fast på rampen. Inte ett dugg rädd, bara tjurig. Det slutade med en lina bakom rumpan så fick vi till slut in honom efter nån halvtimme. Han äter alltid jättebra i transporten. Höpåsen är rensopad när vi kommer hem. Riktigt kul att kunna se honom på kameran också!

Nu är ju skorna på plats så nu ska vi igång ordentligt!

Nöjd mätte.

Så kul att det går så bra för alla!!

Min häst är fortfarande halt, hon skulle varit inriden nu och löshoppad. Men men. Jag vet inte var det sitter riktigt heller men det syns. Idag kommer en rutinerad hovslagare och tittar på hovarna (ny mindre rutinerad hovis verkade förra gången), om det är något fel där. Hon har blivit extremt mycket ömfotad och kan knappt gå på väg längre. Jag hoppas det är det som felar men jag tror inte det, jag tror det sitter i bogen.

Har fått tid hos Tornell nästa vecka så hon får gå o skrota så länge. Muggen tvättas, hon är lite tjock i kotorna för det, men en annan veterinär kommer ut i veckan t en stallkompis för vaccination, tänkte se om jag kunde få något starkare mot muggen då.

Idag efter kl 16 får vi reda på hovarna iallafall.

Min andra häst (min lilla olycksfågel som drabbats av allt) har haft mycket problem med mugg förut, och jag har för mig att vi fick Fucidin utskrivet till henne. Att bara tvätta med vatten och Lactacyd funkade inte alls på henne. Hoppas det ger med sig, det är så tråkigt när de inte mår bra! :(

Maja och Cirkus: Roligt med lyckad löshoppning!

Annie ohalt! Man får vara glad för stunden iaf! En rutinerad hovslagare var ute och sa att tårna är alldeles för korta så han fick sko henne. Första gången i henne liv, han var lite osäker eftersom han vill ge de en bra start, men svårt om hon har ont. Men det gick lysande. Hon stod stilla och brydde sig inget. Hon har 7-8 mm för korta tår :( och då är det ändå 2 veckor sen hon verkades.

Så på med skor och så släppte vi hästen i paddocken, liite seg men sen plötsligt så travade hon iväg utan hälta! O galopperade också, inte alls så där stötigt....
Hovis sa "men du, vilken fin trav hon har" .....min lilla AnniePannie!!

Hoppas det var detta som var problemet, ska släppa henne imorgon också och ska titta. Hoppas hoppas!
Vi har dock kvar klinik-tiden nästa vecka, vågar inte ropa hej ännu...

*glad*

cirkus!
Jag har för mej att maxhöjden är 1 m för c-ponnyerna. Låter fantastiskt skoj! Nu har jag äntligen planerat in en dag för ridhusbesök, så långt har vi iaf kommit... Men det blir nog bara besök och eventuellt lite spring + bommar då. Ingen löshoppning direkt. :-)

Vad skönt ! :) Vissa hästar är ju väldigt känsliga när de är oskodda och det är ju mycket fullblod i henne. Hoppas hon förblir ohalt.

Åh vad härligt att det hjälpte med skor! Håller tummarna att det var det som spökade. :)

Kl
Glad tjej kan äntligen börja aktivera pållen igen! Idag blir det tömkörning, torsdag handhäst och lördag ridning! :laugh:

Annie ohalt! Man får vara glad för stunden iaf! En rutinerad hovslagare var ute och sa att tårna är alldeles för korta så han fick sko henne. Första gången i henne liv, han var lite osäker eftersom han vill ge de en bra start, men svårt om hon har ont. Men det gick lysande. Hon stod stilla och brydde sig inget. Hon har 7-8 mm för korta tår :( och då är det ändå 2 veckor sen hon verkades.

Så på med skor och så släppte vi hästen i paddocken, liite seg men sen plötsligt så travade hon iväg utan hälta! O galopperade också, inte alls så där stötigt....
Hovis sa "men du, vilken fin trav hon har" .....min lilla AnniePannie!!

Hoppas det var detta som var problemet, ska släppa henne imorgon också och ska titta. Hoppas hoppas!
Vi har dock kvar klinik-tiden nästa vecka, vågar inte ropa hej ännu...

*glad*

Härligt att höra.
Du är inte ensam om seg inridning, känns som jag aldrig kommer få min grabb klar inför 3 års med den takten jag har :crazy:

Han dör nog inte av att dte inte görs något med honom! ;)

Har du bestämt dig för att behålla iallafall nu då,eller? För visst så var det du som hade satt ut annons? OM jag har fel så ber jag om ursäkt och skyller på graviditets-förvirrning! :p

Han var på annons, tog bort den igår. Fick bara märkliga bytesförslag & riktiga skambud.

Härligt att höra.
Du är inte ensam om seg inridning, känns som jag aldrig kommer få min grabb klar inför 3 års med den takten jag har :crazy:

Jag vet. Men samtidigt känner jag, det är en dag i livet. Är hon inte redo så är hon inte (hon är mentalt redo redan nu och säkert även fysiskt när hon kommit över värsta växtperioden nu men det händer ju saker på vägen med operation osv), hon ska ju hålla länge och vi ska ju ha ett liv ihop, det är viktigare än den där dagen. Fast visst vill jag väldigt gärna visa henne!

Det är ju 6 månader kvar, lång tid :D Heja oss!

Härligt att hon är bättre!

kl.
Jag longerade min lilla igår, och det gick riktigt fint. Halt och skritt-kommandona sitter hyffsat nu, trav väljer hon att ignorera lite, men tror att mycket beror på att banan är så :devil: tung och blöt att det blir pissjobbigt för henne att springa. Även de andra, vuxna hästarna har varit ovilliga att röra sig på banan vintertid. Hon hade sadel och stigbyglar hela tiden, brydde sig inte alls när jag drog och slet i stiglädrena eller slog i sitsen, så jag provade faktiskt att sätta foten i stigbygeln och hoppa lite. Ingen reaktion alls från hennes sida. :)

Var så glad när jag åkte från stallet igår, mindre glad idag. Skolan tar död på mig/oss, vi läser två halvfartskurser som båda egentligen verkar gå på helfart, alla studenterna knäar av det här, och jag vet inte alls hur jag ska hinna med allting fram till jul. Hade planerat för hur jag skulle hinna med stallet den här kommande veckan fram till helgen, men nu verkar jag få skita i alltihop för skolan kom med massor av otrevliga överraskningar på fler saker vi måste prestera idag.

Det går säkert jättebra när du väl sätter igång. :) Men nu har jag missat nåt känner jag, vad är det för operation hon ska göra? :o

Kiwifrukt: Kul att longeringen gick bra! Men jag är då inte ett dugg avundsjuk på plugget! Shit vad jag känner mig klar med skolan!

KL
Idag blev det tömkörning för första gången på typ en månad. Jag fick hem en bröstsele igår kväll så den provades såklart. Den var väldigt ställbar och satt kanon på herrn! Jag är inte alls duktig på sånt så jag kommer bara tömma i den tills jag fått hjälp att ställa in den för "dragning". Kommer ha den till nordisen också. På den hänger remmar och slänger ner mot sidorna och in under magen, de fick sitta kvar - superträning tänkte jag! Tror inte han märkte dem ens. :grin:

Sen kom tränset på och tömmar och grejer också var vi iväg. Kaptenen var JÄTTEGLAD och JÄTTEPIGG och småtaktade och ville skritta på i räserfart. Det var bara å hänga med. :D En sväng tittade jag ner för att rätta till taget om pisken och när jag tittade upp fick jag tvärnita och luta mig åt sidan för att inte få åtta broddmärken i pannan. Lilla herr röd passade på att göra ett stort glädjeskutt när matte tittade bort. Röt i ordentligt åt honom i pur förskräckelse och efter det höll han sig på backen, men behöver jag säga att jag höll mig på betydligt bättre avstånd efter det? :grin:

Vi var ute ca 40 min. Några korta sträckor trav och resten aktiv skritt och några halter pga stenhårda grusvägar. Övade mycket på att han verkligen skulle kliva på ordentligt i skritten och vara aktiv med ordentligt påskjut hela tiden. En metod som visade sig vara helt rätt på Kaptenen som faktiskt inte stannade för nånting utan gick med spetsade öron hela vägen till och med över en läskig bäck (han trippade bara lite åt sidan där). Annars kan han växa fast ibland och stirra på nåt inbillat, men inte en enda gång idag! :laugh: Så fort jag märkte att han mojnade lite i bjudningen kluckade jag lite med tungan, funkade inte det fick han ett litet litet pet med pisken (typ nuddade honom bara så att han kände den) och vips knallade han på som ingenting! :laugh: Har inte gått på honom lika konsekvent innan så det var kul att se hur bra det funkade!

Vi träffade två bilar på en jättesmal väg, en som vi mötte och en som körde om. Återigen guldstjärna till alla förare här omkring som nästan stannar och typ rullar förbi på tomgången. :bow: Det har gett mig en jättebra grund i trafiken, Kaptenen bara tittar lite nyfiket och sen vill han gå efter bilen. :D Eftersom det var ett bra tag sen sist han var ute på vägarna så gjorde jag halt och gick fram och höll i honom, men det hade nog inte gjort nån skillnad alls att bara köra vidare.

Vägen vi tog är klockren. Liten med näst intill ingen trafik och perfekta klätterbackar! Det blir väldigt jämn träning; slätt, kort brant backe nedför, lång seg backe nedför, slätt, brant uppför, slätt, lång seg backe uppför, slätt. Sen vänder man och har allt åt andra hållet också! Gratis klättring utan att behöva anstränga sig nåt extra! :laugh:

Det märktes också att det blivit stor skillnad efter tandläkarbesöket, han hade jämnt stöd i bettet hela tiden och sökte sig fram till handen ända från start - happyface!

Imorrn blir det vila, sen får han följa med som handhäst på torsdag! Lilla pärlan!

Senast ändrad:

Min kommer inte bli inriden innan året är slut. Hon haltar fortfarande men väldigt lite. Däremot är ju hovarna i olika storlekar och vinklar och jag kan inte tynga ner henne då. Jävla hovslagare rent ut sagt! Ingen aning hur man gör sen i vår då, blir ju så konstigt om hon ska vara ridbar till 3års testet. Men det är då, nu är nu.

Så det är väl lika bra nu att operera henne också (rättare sagt, skära ut bölderna hon har) så är allt klart tills i vår. Ska ringa veterinär imorgon.

Vad skönt att han vart "gladare" i munnen! :) Jag ska kolla korvens tänder sen också i början av nästa år,bara ungen kommer ut så... :p

Han står ju fortfarande på helvila,magen är inte helt bra än,och han är inne i en rejäl växtperiod,han är riktigt hög bak nu... Så att vilan vart nu passade ju in bra! ;)

Har era växt något nu på senhösten/vintern?

Jag mätte han till 151 cm 1:a Januari i år,får se hur mycket han har växt fram tills 1:a Januari som kommer här snart! ;) Fick han ju till runt 160 i slutet av sommaren,dock har jag bara tillgång till tumstock och pisk,så det kan ju fela ganska rejält,men nu börjar han kännas lagom iallafall. :)

å vad skönt att hon är bättre! oroa dig inte för tre-års, de ska ju bara kunna ridas i alla gångarter och har man hanteringen och tryggheten innan så är det inga problem att på någon månad ha dem ridna så pass.

vet inte om det har skrivits i den här tråden innan men har alla som tänkt visa sett att det är ny löshopningsbanan med tre hinder istället för två?

Hade ett photoshoot häromdagen för att fånga förändringarna i hennes färg och tecken..

Kammade över manen på andra sidan halsen för den har börjat lägga sig åt andra hållet, och från att ha haft en svart man så såg den nya "översidan" ut såhär:
DFD2C6AE-0931-4F30-A175-E9E59BADBB03-1529-00000274358DD5A8.jpg

och så har hon lagt sig till med lite ljus ögonskugga:

358808FA-DCA6-41DC-BB5B-3E54E3000F3A-1529-00000274866D3B6F.jpg

Ansiktets stjärn eller vita hår i pannan eller vad jag nu ska kalla det har vuxit:
04F156DC-D47E-4BD0-812C-676158127BA8-1529-0000027458C75F23.jpg

Antagligen kommer min kille hem vid årsskiftet. Finns en stallplats ledig snart :)

Ska bli kul att börja lära känna honom bättre igen.

Min hade ju hovbölder och hålväggar i Augusti, de verkades och skars upp och efter ungefär 3 veckor så var hon helt ohalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix