10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Haha! :D Jo han är väldigt näpen, jag tycker det har suttit alldeles lagom men vi får väl se om det fortfarande är okej eller om det är 10,5 som gäller i fortsättningen. :)

så fin han är Maja!:love:

Kul att det gick så bra!

Postade nyss en ny bild på Hollie i 12:0rnas tråd, kaptenen och hon är verkligen lika!!

Kl

Fick tagit en "exteriörbild" på skiten ponny idag. Sååå tjock är han inte ;)
558843_10151104148847343_598895888_n.jpg

Besök av hovis idag och Uri gillade det inte! Sist förstod han nog inte vad som hände när hon slog på skorna så då var han ju snäll. Idag bråkade han rätt mycket, men blev nöjd när jag mutade honom med hö ;) så hovarna blev fina tillslut. Hålväggarna är mycket mindre, så det var skönt!

Vad är det egentligen med ljusa hästar och smuts? :eek: Min 10:a är brun, och hon har aldrig, aldrig, aldrig lyckats grisa ner sig så fruktansvärt som min gamla häst gör, och hon är givetvis skimmel. Nu har hon ändå täcke på sig i hagen, det har inte 10:an, och skimmeln är smutsigare om hals, ben och huvud än vad den andra är på hela kroppen.

Vad är det egentligen med ljusa hästar och smuts? :eek: Min 10:a är brun, och hon har aldrig, aldrig, aldrig lyckats grisa ner sig så fruktansvärt som min gamla häst gör, och hon är givetvis skimmel. Nu har hon ändå täcke på sig i hagen, det har inte 10:an, och skimmeln är smutsigare om hals, ben och huvud än vad den andra är på hela kroppen.

Jag har hört att i det vilda så fick ljusa hästar lov att "kamoflera" sig med lera och skit, för annars vart dom utmobbade ur flocken pga att dom ljusa hästarna var lättare för fiender att upptäcka. Om det stämmer vet jag inte,men jag vet att många hästar undiker just skimmlar/isabeller/skäckar,vissa är rent utav riktigt elaka mot dessa färger! Och jag vet även att dom tre största lorthönorna i stallet vårat är just Orvar och sen tre skimmlar.

Orvar ser RIKTIGT ful och grisig ut nu,måste ta tag och borsta igenom han,men det är inte lätt med en stoooor mage ivägen,allt börjar bli sååååå tungt.... Att sitta på huk och borsta ben är omöjligt,sen har jag oturen att bära bebisen jättehögt,så minsta lilla böj frammåt så klämms revbenen. Som han sparkat sönder typ... JÄTTEskönt.... NOT!

KL
Går inte super för oss! Visst har vi skrittat i paddocken (som sagt, kändes som en neutronbomb) men nu markerar hon lite (fram) och jag tror och hoppas att hon har sträckt sig i leran, benet är inte varmt eller svullet, hon markerar inget i skritt eller galopp. Eller så är det hoven, hon blev verkad för en vecka sen och så korta hovar som hon har nu har hon inte haft innan, men kan det komma efter en vecka?

Dessutom (förutom bölden vi ska operera) har hon nu fått små krustor på halsen på en sidan, som inte känns som regnskållor, kanske kan vara allgerisk reaktion på muslin hon börjat få. Ska ta bort den.

Sa jag också att vi har mugg from hell på bakbenen?

Lite loj är hon också, hon växer dessutom.Hon äter dock, dricker, bajsar, bockar som vanligt. Klar i blicken.

Men blir det inget bättre nu på några dagar tar jag ut veterinären (igen) så får de gå över henne.

Nej, jag vet, och det är egentligen inte ridningen som jag tror skulle ställa till det. Utan istället så är det löshoppningen som är ett stort problem. Vi har bara löshoppat tre gånger, och sista gången var i augusti, hon har fortfarande inte fattat poängen, och jag har aldrig gjort det förut, så jag vet egentligen inte hur man gör. Jag hade behövt hjälp, men det är aldrig någon annan som använder sina hästar i mitt stall, eller ens är i stallet mer än att de mockar, packar hö och släpper in sina hästar. För ett par år sen, när stallägarens häst var unghäst, fanns det en löshoppningskurs för unghästar på den lokala ridklubben, men tydligen var det för få som var intresserade, så den är nerlagd. Jag får i princip åka ner till Skåne med henne för att hitta en kurs, och eftersom jag inte har kört hästtransport själv så vågar jag inte lasta och åka själv med henne. Då behöver jag dessutom en chaufför, och det blir ett dagsprojekt inte bara för mig, utan även för den som måste köra.

När hästen dessutom är så pass hög redan nu att hon kommer vara över ponnymåttet om ett år, så känner jag att jag inte vill bråka med den här löshoppningen när hon ändå inte kommer bedömmas på samma sätt som om hon vore ponny. Jag hoppar inte själv, så det är inget krav från min sida att hon måste kunna hoppa.

Men jag ska väl dessutom tillägga när det gäller varför jag inte tänker ställa upp i treårstestet, så hade det för min del varit bra om hon gått treårstestet med tanke på värdet på eventuella avkommor. Har mamman ett bra utlåtande antar jag att priset kan stiga lite. För hennes del har det noll och ingen betydelse om hon går treårstest eller inte, och eftersom jag ändå inte kommer tävla henne i hoppning så har hennes hoppförmåga ingen som helst betydelse för mig. Jag vet inte ens om jag kommer betäcka henne heller i framtiden, så det känns som ett stort osäkerhetsmoment.

Egentligen är det uppfödaren som vill att hon ska gå treårstestet, mest för att hingstägaren frågade en massa om avkomman nu när hon betäckte om mamman med samma hingst igen i våras, och hon inte kunde ge några besked. Samtidigt har hon valt att inte visa henne som föl eller åring, och då vill inte jag känna mig "tvingad" att visa henne nu bara för att hon inte gjorde det då, så att säga. Det är så himla mycket som hon inte kan och har gjort, som skulle gjorts långt innan jag köpte henne, för att uppfödaren inte har hunnit med henne som hon borde när hon var liten, och det "lider" vi fortfarande lite av.

Treårstest är säkert jättebra för alla som ska ha antingen en avelshäst eller en renodlad tävlingshäst, och jag förstår verkligen alla er som ska ställa upp, så jag är inte "anti" överlag. Men just när det gäller min, en övervuxen ponny som endast kommer vara hobbyhäst och som jag inte tänker sälja vidare, så kan vi nog klara oss utan det. Det är mycket annat hon behöver träna på, för att det ska fungera i hennes/min/vår vardag. :)

Jag förstår verkligen dig ! Jag kan också förstå de uppfödare som vill att avkommorna ska visas just för att de så ska få en liten idé om ifall de tänker rätt med sin avel eller inte. Plus att bra resultat naturligtvis stärker syskons chans att bli sålda till bra pris. MEN å andra sidan så tycker jag att det är bägttre ovisat än visat med riktigt dåliga resultat.

*knapplån*

Här en till som är rätt sent ute för treårstest-visning, men grejen är ju att vissa visningar är på hösten för ponnyerna, så jag siktar på att visa min till hösten. Förra året var det en visning 30 mil norr om mej och en 30 mil söder, en på hösten och en på våren, så jag antar att vi kommer få välja nästa år också - eller hoppas iaf... Hon är inte löshoppad en enda gång.

Men idag tömkörde jag för första gången! Glad åt att hon har ett sånt härligt temperament, både lite nerv och humör men också väldigt okomplicerad och "rakt på" i allt. Jag red gamtanten i hagen innan, då springer Funny alltid med och busar massa, vilket var en bra idé, då hade hon rasat av sej och var väldigt "lagom tempererad" i huvudet då vi gick iväg. Gick i snöre på bortåtvägen längs skogsvägen och när vi vände så gick jag bak (hade gjord och tömmar) och hon knallade på säkert hemåt först. Pojkvännen gick med barnvagnen och så hade vi två hundar lösa som rusade runt henne, allt gick smidigt och lätt. Vi gjorde lite halter och Ptrooo-signalen verkar sitta rätt bra även om hon tycker det är GRYMT TRÅK att stå stilla. Måste öva MYCKET på det!

Häromdagen la jag på henne sadeln i hagen efter att jag hade ridit gamtanten i hagen, hon är inte så van att ha grejer på sej men det gick utan problem nu (har provat en gång innan, då tyckte hon sadeln var väldigt läskig). Nu bör jag planera upp ridhusbesök så vi kan åka iväg och prova kolla på lite hinder. Lastningen som jag tänkte "träna" då vihade transport här var överflödigt, jag provade skicka in henne från olika sidor på båda sidorna i transporten både då det var mörkt och ljust ute (och inne i transporten) och eftersom hon gick in utan bekymmer och även kom på hur hon backar ur transporten (svårast) så övade vi inget mer - nu gäller bara att vi kommer iväg på lite miljöträning utanför byns gränser!

Det närmaste treårstestet för mig hade varit i Nybro (som förvisso ligger väldigt, väldigt långt från dig), men där har de ponnyerna i slutet av augusti-början på september. :)

Cirkus: Precis så tänker jag också. Och i det här fallet så har uppfödaren redan en avkomma efter samma sto som gick treårstesten (och inte fick jättebra omdömen, även om det idag är en fantastiskt trevlig ponny att ha att göra med). Jag hade en bekant som betäckte sitt halvblod, och då visade mamman första gången som hon samtidigt visade fölet, och det gick alldeles utmärkt det också, så jag känner inte att jag "förstör" för mig själv om jag väljer att hoppa över treårstesten. Jag har istället funderat på att kanske rida någon programridning nästa höst, på hemmaklubben, om inridningen går som den ska vill säga, bara för att hon ska få komma ut och se lite fart och folk och hästar. :)

KL

Idag var det tandläkarbesök på schemat! Kaptenen klev rakt på transporten igen och stod helt stilla hela vägen. Skötte sig jättebra på plats och fick lite vassa kanter slipade på första kindtänderna vilka ju kan vara orsaken till att han varit lite strulig med bettet. I övrigt var det just ingenting som var fel, det såg jättefint ut. Han hade precis fått två av sina permanenta tänder längre bak så det kan ju vara dom som spökat. Sen har han en jättelös framtand som man kan vicka på. :D Ovanför den satt en tandflisa fast i tandköttet så den kan nog ha gjort lite ont också. Hoppas det blir bättre. Kollade bett också, han har ett 9,5 nu vilket sitter bra, men han kommer nog behöva 10,5 senare. Jag har flest 10,5 så det var ju bra! :)

När vi åkte hem stannade vi till och hämtade ju paket! Yeey! Jag fick mina nya ridbyxor, strumpor och mina första ridstövlar ever med lite tillbehör! Stor skopa motivation, nu vill jag komma igång! :banana: Kaptenen fick ett nytt träns, ett innetäcke med sitt namn på och benskydd. Nej, han kommer inte ha innetäcke varje natt, inte nu åtminstone men han blir ju äldre och kanske kommer vara klippt nån gång i framtiden. ;) Han kommer eventuellt ha det i vinter om det är jättekallt ute, vi har kallstall så det blir minusgrader i stallet när hästarna är ute och han är så himla frusen av sig.

Kaptenen provar sina nya saker! Täcket var lite stort men det kommer han växa i alldeles utmärkt när han breddat sig och blivit klar! Benskydden var också ganska stora men han kan ändå ha dem.
prylar007.jpg

Detaljbild på det bästa av allt, hans namn broderat på vänster sida, så det är baaara hans! :D
prylar002.jpg

Happyface! :banana:

Senast ändrad:

Snyggt! Täcke med brodyr har jag faktiskt aldrig haft, hade tävlingsschabraket med mitt namn på ena sidan och hästens på den andra till min andra häst, och vill ha likadant till den lilla sen. Det tråkiga är att min andra häst har ett flott namn som hon bara heter i passet och som man kunde använda till tävling (och ett mindre flott men mycket användbart smeknamn som hon heter hemma), men den lilla har bara sitt vanliga namn, som med vår dialekt låter.... för jävligt. :p Ångrar nästan att jag inte döpte om henne, eftersom det ändå är jag som gjorde hennes pass och innan jag köpte henne kallades hon bara för "Fölet".

Lite halvt om halvt knapp, men på ditt tema.
Hur mycket utrustning har ni introducerat för era hästar? Min har provat sadel, träns och benskydd, både fram och bak. Hon provade storans fleecetäcke, men det väger ju ingenting, men jag minns inte om vi testade regntäcket också, i så fall i vintras. Har ni lindat benen på dem? Vi har bara haft vanliga senskydd, och de går ju snabbt att både ta på och av, lindor har vi inte vågat oss på än, men det skulle kanske behövas om hon ska åka lite längre sträckor i transporten?

Nej jag har heller aldrig haft täcke med brodyr, men jag tänkte att ska jag nån gång faktiskt köpa ett innetäcke vill jag göra det ordentligt. ;) Blir ju skitsnyggt i framtiden på träningar och tävlingar att komma med det där på! :laugh: Schabrak får det bli senare också. Jag funderade länge på om jag skulle brodera hela hans namn eller bara "Kaptenen", men det blev hela.

Kaptenen har haft träns, tömkörningsgjord, loksele med ringbossa och svanskappa, senskydd, strykkappor bak, lindor fram, sadel, täcke. Jag funderar på att köpa boots till honom att ha i transporten sen i vinter när det är transporter till löshoppningar, är lite rädd för brodden. Hade gärna broddat i och ur så han får gå utan typ i hagen och så när underlaget är okej och sen med broddar när vi ska göra nånting, men det är ju hopplöst att hålla på att brodda ur också kommer det in skit i hålen så man inte får i dem igen... Är inget fan av vanliga transportskydd så jag kommer nog linda honom och som sagt ha boots.

KL
Vad har ni för erfarenheter av att sko med bara traktbrodd? Kaptenen har så himla stor skritt så han slår sig själv på framfötterna när han går. Hovis kommer och skor i helgen så jag ska fråga honom, men det blir nog bara traktbrodd bak så han inte kliver sönder sig.

Funny har bara haft täcke en gång, sadel en gång, träns en gång och nu tömkörningsgjorden med tömmar en gång. Annars hanteras hon å promeneras å så i grimma. Tömkörningsgjorden kommer nog användas en hel del framöver, men täcke och sadel och träns kommer nog inte användas så mycket. Benskydd har hon aldrig haft men benreflexer, hon tycker inte helt om det, har rätt mycket integritet vad gäller sina ben så jag skulle inte linda hennes ben ännu.

Usch vad tråkigt det är att ha häst nu! :crazy::cry: Han vilar,jag är höggravid,och hur mycket jag än VILL ta han på en liten promenad i byn så skulle jag inte komma längre än utanför grinden innan jag skulle få en massa sammandragningar.

Jag ÄLSKAR att vara i stallet,men börjar snart komma till den punkten där jag inte kan göra någonting där... Mocka gör ont efter ett tag,packa hö är ett jäkla bekymmer,bära vatten är så gott som omöjligt,sopa stallgången är sjukt obehagligt då det "knäpper till" i revbenen vid varje tag,då bebis ligger högt högt upp. Att bara borsta korven är jobbigt nästan.

Jag vill vara som vanligt,kunna njuta av att mocka (som jag brukar göra),kunna ta en lite promenad,´osv. Åhh vad jag längtar tills det här är klart,tills lillen är på utsidan.

Usch,jag känner mig såååå deppig nu när jag inte kan njuta alls av att vara i stallet,vilket jag normalt älskar. Det är ju dit man åker för att ta igen sig och må bra,att släppa alla tankar... Nu är det bara ett "måste" nästan... :cry:

Min älskade fina korv,jag trodde aldrig man kunde bli deppig nästan över att åka till stallet...

398430_2961975362652_2130997640_n.jpg

Tur i oturen så har han ju sin vila nu,så jag slipper ju få dåligt samvete över honom iallafall....

Vilken underbar bild! :love: Men jag förstår att det känns tungt, ibland kan jag känna att det är tungt att ta sig till stallet, och jag har ändå ingen mage ivägen. Men snart är det över, visst skulle du ha barn i januari? Tur i oturen ändå att Orvar vilar nu, så behöver du inte ha dåligt samvete av att inte motionera/aktivera honom. Alla får dippar ibland, oftast blir det roligare sen, och att du får din dipp nu med alla hormoner och sånt är väl egentligen inte speciellt konstigt. Kram på dig!

Maja: Jag har ingen jättebra erfarenhet av broddar, vi bor så långt söderut att vi sällan har haft några snövintrar, och min B-ponny var alltid oskodd, C-ponnyn bara skodd fram. Förra året gick hon också utan, eftersom hon hade haft fång, men året innan dess hade hon framskor med brodd. Jag har haft boots på henne i hagen innan för att hon trampar sig själv och lyckades trampa av sig skorna runt femton gånger på en sommar. :crazy: I år lär hon behöva broddas fram, och jag fasar redan lite för det. Precis som du är inne på är jag inget fan av att skruva i och ur broddarna, och riskera att det kommer smuts i hålen, så hovslagaren lär få skruva i broddarna vid sitt nästa besök och sen får de sitta tills hon kommer nästa gång. Hästen går själv i hagen, så jag behöver i alla fall inte oroa mig för att hon ska misshandla någon annan.

Ja brodda måste man göra här uppe, så det är jag van vid. Det är just att bara ha traktbrodd som jag aldrig provat. :) Eftersom han måste broddas bak också så tänkte jag försöka skydda hans framfötter och bara ha i trakten, annars är risken stor för elaka balltramp, men vet inte alls hur bra det funkar. Vill inte gärna att han ska behöva gå med boots hela tiden bara för att han har stor skritt... Bara snön lagt sig ordentligt borde han kunna vara barfota bak men det verkar ju dröja tills dess.

Fibusen: Känner med dig, vet hur det är. Inte just med mage och den biten men just att ha stallet som ett måste istället för att det ska vara roligt. Som sagt blev det ju jättebra timat att Korven fick vintervila nu, då har du ju allt att se fram emot eftet nyår! Skickar stora kramar till dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?