10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Det är ju så bra om de kan ha samma sadlar! Min kan absolut inte ha mammans sadlar hon hade hög manke och något takformad rygg, hade normalbom. Ja du har nog rätt den ser lite för svängd ut.

Herregud ska hon behöva x- vid redan som 2 1/2 åring :p

Ja det är mycket praktiskt. Jag hade en annan sadel som jag hade tänkt att jag skulle använda till själva sadeltämjningen, men den låg inte alls bra, så jag fick "offra" mammahästens sadel.

Blev också lite förvånad att hon var så vid redan nu, vart ska det sluta? ;)

KL
Idag longerades min lilla - det som var lite jobbigt för henne förra gången funkade perfekt idag - jag var lite strängare med att hon skulle gå fram också

Åh vad fin hon ser ut! Kul att inridningen går bra! :)

KL
Jag blir galen på min hage! :crazy: Den är så #%¤#&%¤ knölig så man blir galen! Hästarna kan ju knappt gå på dom partierna som var leriga innan det frös. De stapplar fram och glider och har sig, inga broddar i världen skulle hjälpa. Nu har dom båda två fortfarande sommarskor vilket ju blir ännu halkigare, men jag får bara inte tag på hovis! Blir tokig! Har jagat honom över en vecka. :mad: Nästan så jag vill ringa nån annan bara för å få på stackarna ordentliga skor... Men jag tycker det är så himla svårt att byta hovis, vem ringer man? Hur vet man att hen är bra? Suck...

I det här underlaget kan ju inte hästarna mer än försiktigt ta sig fram i skritt, men större delen av hagen är ändå okej. Vi har flyttbar höhäck vilket är jätteskönt, då slipper de iaf stå på det knöliga och äta. Hoppas dom inte vrickar sig...

I övrigt ser jag fram emot söndag med skräckblandad förtjusning. Han lär ju ha sån överskottsenergi så han inte vet vart han ska ta vägen, han blir nog ganska överlycklig när han får springa i ett ridhus! Hoppas han kliver in i transporten utan protester... Vill inte att han ska bråka och halka omkull.

KL

Ghaaa,vad jobbigt det vart för mig nu... Vi hämtade ju en ny hösilagebal i går,i dag när jag öppnade den så kändes den JÄTTEblöt....:crazy: Har kikat men inte sett något konstigt,luktar dock väldigt mycket hösilage,förra balen var ju ganska torr så det var inte riktigt silagelukt på den,plus att den såg nästan gulgrönare ut,den här är mer "brungrön"... Nu känner man nästan silagelukt mer än stalllukt av kläderna jag hade på mig i stallet i dag...Vet inte om jag vågar ge av den? Har inte varit något hål på plasten så vitt vi kunde se när vi hämtade den,men känns ju konstigt att den är så här blöt...

Korven har ju nyss blivit helt bra i magen igen,så vet inte om jag vågar utmana ödet... OM den skulle vara dålig vill säga. Jag har ju alltid fodrat med enbart hö under mina 15 år som hästägare,så jag har ingen aning om det är "normalt" att hösilaget blir mörkare om det är blötare,eller är hela balen förstörd?

Senast ändrad:

Vi sköter alla insläpp själva, så min går in någon gång mellan sex och sju på kvällen, beroende på väder och vind. Jag har tänkt den tanken också, att jag skulle kunna ge hennes hästar ett extra mål när jag tar in min.

Den andra tanken var att släppa över henne till min andra häst, speciellt eftersom hennes mage reagerade så negativt på hösilaget, och min andra häst äter torrhö. Då skulle hon kunna äta hö ute och hösilage inne (de två mindre givorna), men den hagen är så liten och tanken var att unghästarna skulle gå tillsammans och ha nytta av varandra. Vi har ju aldrig behövt brottas med de här problemen tidigare eftersom det bara funnits ponnyer i stallet, där alla suttit i samma båt.

Nu verkar det i alla fall ha löst sig, åtminstone för tillfället. Den andra tjejens höpåse har gått sönder (för att den var så jäkla tung att släpa på att vi tog sönder den med naglarna när den skulle ut), och nu får hon använda IKEA-kassar som alla andra, åtminstone till frukosten. Hon kan omöjligt trycka ner så mycket hö i en IKEA-påse, så nu blir det mindre vid frukosten, och jag tänkte fråga henne om det är okej att vi tar IKEA-påsarna till lunch istället ifall det fortsätter på det spåret att hennes hästar inte verkar överdrivet intresserade av lunchen. :)

Nu vet jag ju inte exakt hur din bale ser ut, men på beskrivningen låter det som vår. Den förra vi hade var mer åt det vanligt hö, både vad det gäller färg och torrhet, den här är pissblöt, luktar skit och är grönbrun. Det brukar bli så, och det är egentligen inget fel på hösilaget (så länge man inte hittar mögel eller nått sånt i det förstås), vissa föredrar till och med det framför den torrare varianten. Jag tillhör dock inte alls den skaran och är måttligt trött på balen. Den tar aldrig slut heller.

Jag hoppas också att mina hästar kommer kunna ha samma sadel, i alla fall i början. Nu till sadeltämjningen har jag B-ponnyns sadel på henne, eftersom jag inte använder den i vanliga fall och inte behöver vara jätterädd om den. Den ligger bra på henne, men är bara en 15", så det blir bara de första ridpassen som kommer ske i sen sadeln. Min C-ponny har en hoppsadel som jag hoppas att hon ska kunna använda också, så att jag kan köpa en bra men billig dressyrsadel till henne istället. Vi har en som säljer hyffsade syntetssadlar och också kommer ut och provar till hyffsat pris precis här i närheten, så det tänker jag göra sen. Men det är rätt svårt att få tag i en okej allroundsadel (när vi köpte sadel sist sa hon att alla vill antingen ha dressyr eller hopp nu för tiden, så allround nästan hade slutat tillverkas), så jag är tacksam om att jag slipper köpa dubbelt.

KL

Ghaaa,vad jobbigt det vart för mig nu... Vi hämtade ju en ny hösilagebal i går,i dag när jag öppnade den så kändes den JÄTTEblöt....:crazy: Har kikat men inte sett något konstigt,luktar dock väldigt mycket hösilage,förra balen var ju ganska torr så det var inte riktigt silagelukt på den,plus att den såg nästan gulgrönare ut,den här är mer "brungrön"... Nu känner man nästan silagelukt mer än stalllukt av kläderna jag hade på mig i stallet i dag...Vet inte om jag vågar ge av den? Har inte varit något hål på plasten så vitt vi kunde se när vi hämtade den,men känns ju konstigt att den är så här blöt...

Korven har ju nyss blivit helt bra i magen igen,så vet inte om jag vågar utmana ödet... OM den skulle vara dålig vill säga. Jag har ju alltid fodrat med enbart hö under mina 15 år som hästägare,så jag har ingen aning om det är "normalt" att hösilaget blir mörkare om det är blötare,eller är hela balen förstörd?

Jag kasserade en bal av exakt den anledningen du nämner! Typ tredje balen vi öppnade var nästan gul och riktigt stank silage, väldigt olika de övriga som varit gröna och ganska torra och mest luktat hö och bara lite silage. Jag trodde att det varit nåt hål eller så så att det inte skulle gå att fodra, även fast vi inte kunde hitta något hål nånstans. Ringde sedan min höleverantör av annan anledning och beskrev hur den sett ut, och han sa att det absolut inte hade varit nån fara att fodra med den, det är samma hö men taget ur ett blötare parti (slaget samtidigt på samma lägda). Den hade helt enkelt råkat följa med min balar. Idag öppnade vi också en bal som var blötare och luktade mera silage, dock inte lika mycket som den förra, i övrigt kunde jag inte hitta nånting som var fel på den. Ställde in den till hästarna och de åt utan krusiduller!

Hästar är ofta väldigt förtjusta i balarna som är blöta - iallafall mina. ju äckligare jag tycker de är att hantera och lukta på, desto mumsigare tycker kusarna.

Håller med om det med blött ensilage!
Mina kan t o m välja det framför kraftfoder, något de ALDRIG gör annars så de vet väl bäst får man anta.

Angående bomvidd så var min -04:a väldigt bred som ung men ju mer tränad hon har blivit desto mindre vid är hon över ryggen. Vet inte om det är nån slags babyhull för hon är då rakt inte takad över ryggen utan fortfarande är det som att sitta på en cylinder :grin:

Jag har rätt blött silage, 42% TS så mina 5 halvblod där 4 är av den större modellen men hyfsat lättfödda får 40-45 kg ute i hagen under dagen!
Det är då en 2-åring (växer mkt än) och en 3-åring (nästan färdig i bredd o höjd) resten fullvuxna och min gammelman på 29 bast.

Till detta får sen alla utom 2-åringen (han får 14 kg) ytterligare 10 kg och de är precis lagom på det :)

Haha cylinderform var det här också :D

Jag tränade hoppning för Peter Eriksson några gånger med Fendis mamma och han tittade på henne och undrade hur hon var att sitta på eftersom hon var formad som en tunna :angel: haha och dessutom är jag inte särskilt lång, har korta ben och hästen var 174 :p måste ha sett helt stört ut.

Efter det fick Ninja titeln "Flygande tunnan" eftersom hon älskade hoppning och var väldigt pigg och framåt.

Känns som om hon borde ha haft samma kroppsform som min C-ponny, d.v.s. tar väldigt mycket av benlängden på ryttaren. Jag är 157 cm lång, hästen är 1,39, och det finns kort på oss där folk gissat att hon är runt 1,60 just för att jag ser så liten ut på henne. :o

Ja men är det så blött så är ju mer än hälften av vikten vatten. Det var därför jag frågade om det var väldigt blött, för då hade inte de 12 kg varit så mycket :)
Får inte era 5 hästar 40kg var i hagen så är det i TS ungefär lika mycket som våra får i hagen till lunch (som då får 4 kg var med TS 70% (12 kg totalt))

Men jag tycker lite synd om den stackaren som ska släpa ut 40kg hösäckarna i hagen :D

Min erfarenhet är också att hästarna gillar det blöta bättre :)

Det är egentligen så det ska vara. Då är det ordentligt ensilerat och bättre konserverat. En blöt bal har längre hållbarhet öppnad och är "ärligare", du känner direkt och lätt att den blir varm när den blir dålig.

Det är vi hästägare som vill ha något mellanting mellan hö och hösilage, ju torrare desto bättre tycker vi mot bättre vetande :angel:

Det som inte får glömmas är att höet innehåller en massa vatten som väger. Antal kg som ska fodras med måste räknas utifrån TS-halten. Många gånger som hästarna blir lösa i magen av blötare silage beror det med stor sannolikhet på att hästägaren inte tänker till och väger upp en mindre mängd (volym). Hästen får då inte i sig tillräkligt mycket TS och blir lös i magen.
(Men ja, jag vet att vissa hästar reagerar ändå på blött silage)

Hängde på Rozzie i går! Blev magpumpad några varv i paddocken :D
Inga problem var det, hon tog det med ro!

kl.

Igår fick min skrutta komma ut igen :) Vilket hon blev riktigt glad över faktiskt!

Hovis kände inte någon böld fortfarande och hon hittade inga som helst symtom så hon slog på skon igen och skickade ut henne åt mig.

Vi får helt enkelt gå på att det var en i det ytterst lilla hål som uppkommit på hoven och att det spruckit självmant natten tills måndagen där när jag tog in henne.

Känns så himla skönt att det gick så pass bra också, hon tröttnade ganska snabbt på att stå inne om dagarna kan jag lova :angel:

Så nu kanske vi kan försöka fortsätta med arbetet. Men jag har inte direkt någon hjälp nu så jag vet inte hur jag ska göra helt ärligt..
Har ju haft en liten mal att följa lite lätt, men sen blir det såklart ändrat osv.

Nu vet jag inte... Tror hon får lulla i hagen november ut, kanske gå en promenad eller två ibland. Intagen för att bli borstad lite titt som tätt bara.

Sen under december, när jag har mer hjälp av min ena syster (tror jag) så kanske man kan ta tag i ridningen, alltså insittningen i skritt och ev trav beroende på hur det känns och hur hon är/växer.

Kan det vara något tror ni? Eller ska jag låta henne stå till efter nyår?
Jag har ingen direkt brådska med henne men hon älskar att få följa med ut och få vara med mig och oss människor, älskar uppmärksamheten, så man får lite ont i hjärtat då :o Speciellt när hon ger en speciell liten blick "Men matte, jag då??)

Min bääääääbis (gammal bild jag vet)
:love:
1209088.jpg

Sötnos! :) Gör som du känner med henne tycker jag, man märker ju mycket på dem när de vill vara med.

Min planering sprack av många olika anledningar, först när lillebror skadade sig och motivationen kördes i botten, sen när det gick åt fanders med honom och jag mest kände för att ge upp hästarna helt, och sen kom halkan och inga vinterskor... :grin: Jag hade ju tänkt att Kaptenen skulle vara insutten i alla gångarter innan december för att sedan vila hela december in i januari. Men så har det ju varit helvila nu istället så jag väntar på ordentliga skor och sen sätter vi igång på riktigt med insittningen. Då kör jag på de gånger det funkar med allt runt omkring också slutar jag när jag ridit i alla gångarter utan problem. Det kanske går på tre ridturer så det hinns innan december, det kanske tar fem eller sex, men när jag är nöjd är det vila. :)

Sassiball: Haha vilken rolig bild jag fick i huvudet! :D Den flygande tunnan. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar