Sv: 10rna del 4
KL
Oj vad jag hade oroat mig i onödan! Vilken underbar häst jag har!
Idag avsatte jag typ jättelång tid för lastning för ni vet utifall att så vill man ju inte bli sen. Men lilla duktiga killen knallade på på en gång så vi kom en timme för tidigt istället.
Väl där fick han stå på gången och vänta typ 30-45 min innan vi tog en promenad i paddocken som lite uppvärmning. Allt var jättespännande och han gick och gnäggade mest hela tiden, stundtals glömde han bort mig och älgade in i mig så jag fick ryta i ordentligt ett par gånger.
När vi väl fick komma in var det ju återigen hur spännande som helst med plastband och hinderstöd och VÄGGAR! Haha, han har ju aldrig varit i varken paddock eller ridhus förut så allt var ju verkligen jättenytt. I början fortsatte han skrika och kliva på i 190, men sen slappnade han av mer och mer och visade upp sin underbara jättestora skritt som jag knappt hänger med att gå bredvid.
Övade på att vända och sen fick vi trava runt några varv också, det var mest jag som tyckte det var jobbigt.
Så småningom kom en bom fram som bara låg på marken, jätteläskigt sa dressyrhästen och försökte hoppa precis i mattes fotspår så han nästan välte mig. Att det lät lite när gruset tog i bommen var ju himla äckligt! Efter några gånger med allmän tveksamhet blev det bättre och bättre, även om han fortfarande tittade till varje gång. Så fick han springa lös först i trav och sen i galopp. Galopp både med och utan bom och vi tränade mycket på att han skulle galoppera direkt från början och ända in på mitten av långsidan där stoppet var. Allra sista varvet höjdes bommen upp till ett pluttelitet hinder på ca 30 cm. Usch sa Kaptenen och blåvägrade typ tio meter innan, vi la ner och ledde honom över så fick han stå och fundera ett tag innan vi provade igen - och då gick det kanoners med lite övertalning.
Där satte jag stopp för dagen. Han hade varit så himla duktig och stod helt stilla varje stopp och väntade, gjorde exakt vad vi bad honom om hela tiden. Jag hade ju inte kunnat börja nåt med galoppen så det blev första gången med kommando och allt vilket funkade jättebra. Ledde honom runt över två bommar flera varv som avslutning och sista gångerna klev han på utan att bry sig alls.
Lastningen hemåt tog tio minuter, han ville stå och fundera en stund på rampen först, kom på att han ju aldrig blivit lastad i varken mörker eller regn förut så det var mycket väl godkänt med bara tio minuter! Väldigt nöjd och glad häst kom in i sin box hemma. Lindade honom fram för första gången också, det var lite äckligt men funkade ändå.
Jag är helt obeskrivligt glad och stolt!
Nästa söndag är det nästa gång. Tills dess ville tränaren att vi skulle träna på galoppfattningar, men vi får väl se hur det blir med den saken... Lite svårt utan ridbana och ordentliga skor.
En bild kan ni få från innan vi fick gå in, filmade nästan alltihop men har inget redigeringsprogram på datorn, så jag håller på den lite.