10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Så var min plan lite med, förutom galoppen. Den kommer jag faktiskt spara tror jag. Beror helt på hur det känns liksom.

Vi får se hur det går framåt i tiden helt enkelt så får man ta det därifrån.
Sen blir det skynda sakta som man brukar säga och låta henne avgöra när det känns bra såklart.

Dom tre ggr jag ridit lite på henne nu har hon visat mer för varje gång såklart, men vi får väl se när jag väl sitter upp igen och påbörjar det.
Dock känns det som att traven inte sitter där ännu och därför kommer jag nog avvakta med galoppen med!

Sak samma, det blir som det blir :angel:

Det är bara mig själv det är synd om eftersom det är jag som släpar ensilaget till hagarna :grin:
Vad intressant att höra att hållbarheten är bättre på de blöta balarna. Det har nämligen känts så när det emellanåt har kommit en torrare bal som det ibland går värme i. Fördel 2 med de blöta är att det inte går åt så mycket vatten någonstans (jag bär hinkar till dem i stallet oxå :p)-

Jag har också hört att det är bättre desto blötare dom är,men jag tycker det är så..... Äckligt nästan! :o Känner mig jättesnuskig om händerna när jag har packat det där...

Nu fick han första givan av det nya nu i kväll,så vi får väll se hur svansen ser ut i morgon,om den är nedskiten eller inte. :o

Orvar ratade krubban med morötter för hösilaget,så han tyckte nog det var smarrigt,man hörde riktigt hur "skummigt" och blött det vart när han tuggade.

Ang kilon så är det ju skitsvårt om balarna ska växla så här mycket i TS! Nu proppade jag ikeasäckarna så mycket det gick,det gör jag även med hö,vart att väga 11 kg nu i säckarna,jag hoppas det räcker,annars så får jag packa 2 säckar till natten,men såg ut att vara ganska mycket när jag hade ut det i boxen,och som sagt så brukar han få en fullproppad ikeasäck med hö också,men då väger den ju "bara" runt 6 kilo.

Synade vartenda strå i dag också och det ser jättefint och "rent" ut,så jag har svårt att tänka mig att det faktist skulle vara dåligt,men det känns så fel på något sätt att ge det till hästarna... Luktar dessutom "laggård" i hela stallet nu! :o

Korven går för övrigt stadigt upp i vikt nu,och jag tycker han ser bättre och bättre ut för varje dag som går,så skönt att han ÄNTLIGEN lägger på sig,förr har man matat och matat men allt har gått åt,nu börjar han bli riktigt rund och fin. Känner inte alls revbenen längre om man klappar lätt över magen,dock känner man dom om man trycker lite,men det ska man ju göra.

Senast ändrad:

KL

Kaptenen har haft lite trubbel med munnen ett tag. Förut var det lite märkbart när han inte riktigt ville ta tygeltagen i tömkörningen, och sen dess har han inte haft bett. Nu ikväll märktes det extra mycket när han fick morot i krubban, det tog så himla lång tid för honom att tugga i sig en bit. Har sett förut också att han tuggar mycket långsammare och försiktigare än vanligt. Hade hoppats att han höll på att tappa nån tand som skulle gå över men det verkar hänga i. Ska ringa tandläkaren på måndag och boka tid, hoppas hon har tid i veckan.

Gruvar mig för imorrn, jag är en sån där oroa-mig-i-onödan-"för-tänk-om"-människa och oroar mig alltid för allt.

KL

Oj vad jag hade oroat mig i onödan! Vilken underbar häst jag har! :love: Idag avsatte jag typ jättelång tid för lastning för ni vet utifall att så vill man ju inte bli sen. Men lilla duktiga killen knallade på på en gång så vi kom en timme för tidigt istället. :D Väl där fick han stå på gången och vänta typ 30-45 min innan vi tog en promenad i paddocken som lite uppvärmning. Allt var jättespännande och han gick och gnäggade mest hela tiden, stundtals glömde han bort mig och älgade in i mig så jag fick ryta i ordentligt ett par gånger.

När vi väl fick komma in var det ju återigen hur spännande som helst med plastband och hinderstöd och VÄGGAR! Haha, han har ju aldrig varit i varken paddock eller ridhus förut så allt var ju verkligen jättenytt. I början fortsatte han skrika och kliva på i 190, men sen slappnade han av mer och mer och visade upp sin underbara jättestora skritt som jag knappt hänger med att gå bredvid. :D Övade på att vända och sen fick vi trava runt några varv också, det var mest jag som tyckte det var jobbigt. :D

Så småningom kom en bom fram som bara låg på marken, jätteläskigt sa dressyrhästen och försökte hoppa precis i mattes fotspår så han nästan välte mig. Att det lät lite när gruset tog i bommen var ju himla äckligt! Efter några gånger med allmän tveksamhet blev det bättre och bättre, även om han fortfarande tittade till varje gång. Så fick han springa lös först i trav och sen i galopp. Galopp både med och utan bom och vi tränade mycket på att han skulle galoppera direkt från början och ända in på mitten av långsidan där stoppet var. Allra sista varvet höjdes bommen upp till ett pluttelitet hinder på ca 30 cm. Usch sa Kaptenen och blåvägrade typ tio meter innan, vi la ner och ledde honom över så fick han stå och fundera ett tag innan vi provade igen - och då gick det kanoners med lite övertalning. :laugh:

Där satte jag stopp för dagen. Han hade varit så himla duktig och stod helt stilla varje stopp och väntade, gjorde exakt vad vi bad honom om hela tiden. Jag hade ju inte kunnat börja nåt med galoppen så det blev första gången med kommando och allt vilket funkade jättebra. Ledde honom runt över två bommar flera varv som avslutning och sista gångerna klev han på utan att bry sig alls.

Lastningen hemåt tog tio minuter, han ville stå och fundera en stund på rampen först, kom på att han ju aldrig blivit lastad i varken mörker eller regn förut så det var mycket väl godkänt med bara tio minuter! Väldigt nöjd och glad häst kom in i sin box hemma. Lindade honom fram för första gången också, det var lite äckligt men funkade ändå.

Jag är helt obeskrivligt glad och stolt! :love: :bump: :banana: Nästa söndag är det nästa gång. Tills dess ville tränaren att vi skulle träna på galoppfattningar, men vi får väl se hur det blir med den saken... Lite svårt utan ridbana och ordentliga skor.

En bild kan ni få från innan vi fick gå in, filmade nästan alltihop men har inget redigeringsprogram på datorn, så jag håller på den lite. :D
Kaptenenloumlshoppning001.jpg

Åhhh, DUKTIGA kaptenen och matte :banana::banana: Så skön känsla när man känner sig nöjd med arbetet och kan lägga av när det känns bra. Det är inte utan att man blir lite sotis på er som kan hålla på med era unghästar själva, helt plötsligt kändes det att Astro är väldigt långt ifrån mig :(

Sassiball: Fina Fendi :love:

Molin: Det är alltid lika roligt att läsa dina uppdateringar, skönt att hon är bra igen.

Fibusen: Jag är inte heller så förtjust i att hantera blöta balar så jag brukar ha plasthandskar på mig när jag pillar med dom, det funkar jättebra :laugh:

aida: Grattis till " hängningen" :D

*kl*

En liten uppdatering från Astro kan jag ju i alla fall komma med.
Han är nu longerad både inne i ridhuset och ute på banan, jag tror även hon han med lite tömkörning i ridhuset i slutet på veckan och allt går jättebra. Han är otroligt snäll att ha att göra med så i veckan som kommer nu ska han få ryttare på ryggen för första gången.
Förra veckan lösgalopperades han på ridbanan (blev tvunget att bli ute då ridhusbotten hade pajjat) vilket ledde till att han i sin iver hoppade över staketet, hoppas han är lika glad i att hoppa på 3-års :D
Tandläkaren har varit ute också och konstaterat att han hade 2 vargtänder, är dock osäker på om dom plockades bort direkt eller om dom gör det senare.

Nu har inridningen börjat på allvar.
Grabben har stått nästan en månad pga han plötsligt blev tvärseg i hela sig.

Inte så konstigt för han har breddat sig rejält :o

Nu när han fick klipp i steget igen avaktade jag några dagar & nu börjar vi på allvar så han hinner vintervila & sättas igång igen innan 3 årstestet.

Idag skrittade vi en liten sväng på fältet med fegsnöre i sadeln, grimskaft knutet runt halsen ifall han sliter sig & medhjälpare i longerlina, blev kanske 300m.
Fick även en bild förevigad på oss. Dock hade han inte alls tid att stå still

481716_10151326711639042_176495557_n.jpg

Skrittade på Annie igår, var som sitta på en neutron-bomb ;) Insåg dessutom att hon har verkligen ingen hals, vet ju det egentligen, men det blir så märkbart när man sitter där uppe och hon sänker huvudet, då försvinner allt framför. Verkligen allt.
Kompisar får hämta mig i trädtopparna i framtiden ;)

Nej men Astro då! :D Hoppas det håller i sig sen då. Hade inte han lite hoppstam på mödernet? :) Förstår att det är jobbigt att inte ha honom hemma, men ändå skönt att veta att han får allt han behöver. Hoppas det gått/går bra med vargarna!

Spirit: Wow! Shit vad du varit duktig!!! :bow: Och jättefin häst har du också, kul att det går så bra! :)

Hippocampus: Haha ojdå, heja Annie. :D Hoppas hon håller sig i skinnet ändå. ;)

Kl
Nu blir det mycket transportträning för lilla Kaptenen! Imorrn ska han åka till tandläkaren så vi får nån ordning på munnen nån gång. Han har haft lite problem att äta ett bra tag, har tagit jättelång tid att få i sig bara en liten morotsbit och han har grejat så mycket varje gång han ska tugga. I söndags efter löshoppningen åt han hellre hö än godis... Hoppas det är nåt lätt åtgärdat så vi kan komma igång igen!

Sen är det löshoppning igen på söndag, och under helgen kommer äntligen hovis och skor om. Sen kan jag äntligen ta upp träningen ordentligt igen. Kanske hinner jag med tidsplanen trots allt. ;)

Hans mamma är e: King Marco-Alibi så du har helt rätt i att han har hoppblod i sig. Ser ut som min mix har lyckats riktigt bra för jag ville ha en riktig multitalang och så här långt ser det ju ut att gå bra med både hopp och dressyr.
Om tidsplanen håller så ska han ridas i tre veckor och sedan få vila till mitten på mars då han sätts igång igen inför 3-års. Pratade med utbildaren idag och hon är jättenöjd med honom så här långt, en riktig naturbegåvning :love:.

Hoppas det går bra hos tandläkaren, han kanske har vargtänder han också som behöver tas ut.

Jag har lagt ner allt vad tidsplan heter för min just nu. Dels eftersom det är 99,9 % säkert nu att vi inte kommer starta treårstesten (hon kommer förmodligen vara högre än 148,0 i september, när hennes treårstest är), utan kanske istället väljer att visa henne på en vanlig premiering nästa sommar för att trots allt få en bedömning exteriörsmässigt, så känner jag att jag absolut inte behöver stressa. Hon fyller inte tre förrän i maj nästa år, och egentligen kanske det till och med skulle räcka om jag började sitta på henne då. Just nu badar ridbanan i vatten och det blir mörkt så jäkla fort om kvällarna, så jag har svårt att ta mig ut och att vara i paddocken är nästan omöjligt utan våtdräkt. :)

Wow, minnet svek mig inte! :D Kul att du fått fram en så lyckad kombination! :laugh: Han ser så trevlig ut lilla Astro, härligt att utbildaren är nöjd med honom också. :)

Vi drog båda vargtänderna på Kaptenen förra vintern så jag tvivlar på att där finns fler. ;) Men veterinären sa att det är ju nu han kan börja tappa kindtänderna, det kan ju vara vad som helst så det känns bäst att kolla. Ska packa med mig lite olika bett också så får hon kolla vilket som ser bra ut, framför allt storleksmässigt. Hittills har han haft ett 9,5 vilket ser ut att sitta bra, men har köpt ett rakt med fasta ringar som är 10,5 så hon ska få kolla båda. :) Han är i så fin fas just nu så det skulle ju vara bra att få komma igång nu när kroppen är med. :grin:

Oj, vad liten mun han måste ha om han har haft ett som är 9,5. Min har ett i 10,5 och jag tyckte det såg ut som ett leksaksbett när jag fick se det första gången. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar