10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Wow, duktiga ni är! Hon är lika söt som vanligt. Har ni ridhus i närheten eller åker ni iväg?

Idag har jag ridit lite i paddocken på Fendi. Hon fick prova dressyrsadeln. Den låg mycket bättre på henne, den åkte inte fram alls. Däremot var det andra stigbyglar på den här sadeln som tydligen blänkte lite mer i mörkret för hon var tvungen att stanna och undersöka dem några gånger innan vi kunde fortsätta :)

Tack! Vi har ridhus på gården, jätteskönt! Vi har riktigt bra förutsättningar i det här stallet, väldigt fina uteridningsvägar med :laugh:

Vad skönt att den låg bättre! De är ju väldigt fundersamma och uppmärksamma på allt så här i början, så jag kan tänka mig att blänket var spännande

Åh vad kul!!! Duktiga ni är! :banana: Hon är ju bara för söt din Rozzie. :laugh: Skönt att stå på en så bra anläggning. Jag har en halvtimme med transport till närmaste ridhuset och ungefär en kvart till närmaste paddock. Vi får hålla oss i naturen helt enkelt. ;)

Härligt med framsteg! Blir lite lätt grön av avundsjuka över att ha ridhus på anläggningen. Vi har två ridbanor, men den ena ligger helt uridiotiskt en bra bit från själva gården utan lampor och riktig inhängnad, plus att man måste gå längs hagen där de andra hästarna är för att ta sig dit, och den andra som visserligen ligger precis vid stallet och har lyse är uselt dränerad och badar numera i vatten. Eftersom min andra häst är så gammal att det mest blir skogsridning på henne i vilket fall är det inget jag har haft ont av hittills, men nu börjar jag märka hur tråkigt det är när saker och ting inte är ordentligt skötta eller skapade med lite rationell eftertanke om vad som är lämpligt och enklast ur användningssynpunkt.

Tack för svar! Min mamma häst hade också jättejättestor skritt och klev sig aldrig, men frågan är hur en bebis klarar det. Jag har köpt skor med plats för fyra brodd så hovis får säga vad han tycker. :)

Fina Cebula! Vilken liten gummiboll hon är! :laugh:

Kl
Imorrn är det löshoppning igen, hovis har inte varit här än och jag får inte tag på honom för att fråga om tid heller. Suck... Hoppas han kommer i helgen iaf så jag kan dra igång lite mer sen.

Igår köpte vi grejer för att kunna ha kamera i transporten! Det ska kopplas in och testas imorrn! :laugh:

Tack :laugh:

Men det gör ni ju så bra, du är duktig på att utnyttja naturen! Jag vet mycket väl hur det är med de norrländska avstånden, en av anledningarna till att jag flyttade till södern ;)

Du kanske kan ha boots på honom de första dagarna och se hur det går? I värsta fall så kan du ju skruva ur tåbrodden igen, men jag tror inte att det är några problem.

Been there done that!
Jag njuter verkligen för fullt av anläggningen just nu, eftersom jag i många år tidigare verkligen inte har varit bortskämd med bekvämligheter.

Det finns inte andra stall i närheten med lite mer möjligheter?

Har man inget annat att göra en lördagskväll så är det väl okej att släpa fram lite bommar i ridhuset och löshoppa?

Inte så lätt att vara själv, men Rozalie hoppade på glatt!

Jag testade att bygga enligt det nya systemet (om jag nu fick till det rätt), förutom att jag inte orkade släpa fram sista hindret :angel:
Men det blev bom ur svängen, litet hjälphinder, ett galoppsprång, litet hjälphinder. Jag tror att jag gillar konceptet.

Varning för skak och oskärpa
http://youtu.be/LBeeYP323UY

Men shit vad duktig du är, jag är grymt imponerad :bow::bow:

Tack :bow:
Har dock fått hjälp på vägen genom magsäcks operation. Men visst är det underbart skönt att vara mycket mindre, om inget annat för hästarnas skull.

Nu blev dottern sjuk så Dumle har fått stå igen, misströstar att han aldrig kommer bli varken inriden eller inkörd.
Har jag ingen medhjälpare, är antingen dottern sjuk eller så växer han, sällan någonting klaffar *mutter*

Men men, jag har nog 20 år på mig att rida in honom ;)

Han dör nog inte av att dte inte görs något med honom! ;)

Har du bestämt dig för att behålla iallafall nu då,eller? För visst så var det du som hade satt ut annons? OM jag har fel så ber jag om ursäkt och skyller på graviditets-förvirrning! :p

KL.

Jag är in och läser fortfarande, emellanåt vill säga.
Hos mig händer inte så mycket faktiskt, hon skrotar åter igen i hagen efter allt med bölden.
Men hon vill betydligt mer kan jag lova.

Idag tex, stått ute och mumsat vid balen under hela min tid där ute och när jag fyllt på vatten så kom hon och drack sedan gick hon rakt in i stallet när jag höll på med det sista där innan jag skulle åka hem.

Jag får sådan ångest när hon kommer in och suktar efter mig, hon vill följa med ut eller bara stå och gosa väldigt länge med en.
Jag får sådan hård klump i hjärtat när jag sedan släckt och stängde dörren (säger alltid hejdå bebis innan jag stänger och klappar på mulen).

Vi hade gosat ute i hagen idag, det fick räcka.
Men varför ska det göra så ont ibland när man lämnar dom små efter att se deras ögon sådär, ja hur man nu ska förklara det!
Så kan min 4 åring göra väldigt mycket med när hon förväntar sig saker men jag gör inget med henne.

Så imorgon får nog Lillan komma in och bli ompysslad samt så tänkte jag ta en promenad med henne i skogen :)

kl.

Shit vad det händer saker med er och era pållar! Jag har gett Räkan en ofrivillig paus under de sista veckorna på min utbildning. Då var det plugg dygnet runt som gällde men nu är jag klar!!!!! Så nu tar jag vara på tiden som arbetssökande och pysslar massor i stallet mellan jobbsökandet. Så igår var jag och Räkan ute på tur med tre andra hästar, jag promenerade första biten men så fort underlaget inte var så lerigt så satt jag upp, hängde lite och kollade att hon kom ihåg proceduren först men hon brydde sig som vanligt inte om att jag var på ryggen. Sen skrittade vi i nästan 5 min och fick till och med svänga lite! Hon är superduktig på formen "lång och låg" - dvs. hon går som en myrslok med mulen i backen och nosar på allt!! Skitläskigt att inte ha något framför sig :P

Sen hoppade jag av och promenerade större delen av turen, sista biten hoppade jag upp igen och skrittade ytterligare 500 meter bara för att avdramatisera upp och avsittningar lite... inte för att det verkar behövas, men ändå.

Hon har även fått börja ha täcke på sig för att inte behöva lägga energi på att hålla värmen. Hennes hagkompisar är ganska lättfödda så balansen på hur mycket mat vi ska lägga ut är inte den lättaste. Nu får de 8 kg/häst i slowfeed-nät och två av fyra hästar tas ut ur hagen större delen av tiden som det finns hö kvar i näten, dvs nästan 8h per dag för att de inte ska bli för tjocka. Räkan å andra sidan kan ju trycka i sig mängder med mat utan att lägga på sig ett gram fett.

Har börjat fundera på skor eller barfota boots. Hon har inga problem i hagen men på grusvägarna är hon lite ömfotad. Har aldrig haft barfotaboots förr men de verkar ju vara en smidig lösning till en början i alla fall. Hur gör ni med skor?

Ang skor så var jag inne på din idé först med boots.
Dock så har hon ju visat lite ömfota även i hagen när kylan kommit till och marken frusit till så jag valde efter många om och men att slå på skor på framfötterna för det är där hon visat ömheten.

Jag ångrar mig inte, en helt annan häst fick jag och tur nog var det bara framfossingarna som ömma, för hon är utan bak fortfarande :)
Jag hoppas detta håller i sig innerligt! :)

Kände att det bara är dumt att hon går och spänner sig senare i vinter i hagen när det blir hårda klumpar osv.

Just nu när jag har lite drygt en termin kvar av mina högskolestudier är det en kombination av bekvämlighet i och med att stallet åtminstone nästan ligger nära mitt hem, och självklart en ekonomisk fråga som gör att jag får stå ut. Min tanke var att stå ut ett år till, som treåring kommer hon antagligen ändå inte ridas så där intensivt, men sen lär jag flytta henne/dem. Jag bor fortfarande hemma, så jag hade varit glad om jag hade vetat vart jag själv kommer bo först, innan jag börjar flytta runt hästarna, det skadar ju inte om vi är lite nära varandra. Så jag får vackert stå ut med de kassa rid- och träningsmöjligheterna ett tag till, men kan inte låta bli att bli lite avundsjuk ändå. ;)

Dessutom antar jag att det finns möjlighet att jobba tillsammans på större anläggningar? Jag är nästan alltid själv, och det är lite tråkigt.

Min är oskodd än så länge, och jag har en förhoppning om att hon ska kunna vara det så länge det bara går, minst ett par år till. Hovslagaren, som då även skodde hennes syster när jag hade henne på foder, tycker att både hon och syrran har bra, starka hovar, så vi håller tummarna för att det fungerar. Min andra har skor fram, och det är det lillis kommer få också sen.

Här händer heller ingenting... Korvens mage vart bra,för att åter igen bli halvdålig i samma veva som minusgraderna kom igen (var även då den brakade förra gången när jag tänkte efter), nu har det dock varit plusgrader några dagar igen,men magen verkar inte vilja bli helt 100,och det är flera i stallet som har problem. Jag har provat att ge krafts mag och tarm i 3 dagar nu,men ser ingen jättestor skillnad,läste dock att vanligt bakjäst kunde ha bättre effekt,så ska testa med det i veckan om inte det lugnar ner sig av mag och tarmen.

Den är fortfarande bollar i högarna,men är vatten som kommer först och sist,så det är alltså ingen "riktig" diareé den här gången heller. Som en annan i stallet som det sprutade ur vad jag förstog,så är det INTE,utan det kommer vatten,sen bajs,sen vatten igen,han fiser utan att det kommer något, men endå,det rinner ner på ena hasen bak,så han är så äcklig där varenda dag,inget kul alls!

Jag ska även testa med loppfrön då jag ser hur mycket lera han får i sig när han står och äter då han äter "underifrån",dvs puttar högen och äter det som ligger närmast marken,och det är alldeles brunt av lera när han tuggar i sig,kan inte vara gott! :crazy: Någon som vet vart man kan få tag på det? Vi har bara Granngården att tillgå här innom dom närmsta milen.

Så nu längtar jag faktist efter snön,jag hoppas så klart att magen ska bli bättre innan dess,men jag vill slippa denna lera!!!! Tycker det luktar ruttet överallt nu! Inte undra på att hästmagarna är i olag.... :crazy:

Åh, jag som precis skulle kräkas lite över att min häst mage är riktigt körd just nu, då är vi åtminstone två! Tog in henne innan i eftermiddag, hasorna var helt nerskitna, svansen såg ut och luktade för jävligt, det rann ur henne medan jag hade henne inne i gången. Pratade med hagkompisens ägare, som kunde bekräfta att hennes häst är lika dålig, om inte värre, och hon ska ha beklagat sig för stallägaren som tydligen också har en häst som det bara rinner ur (vi mockar bara åt oss själva, så vi har ingen större koll på hur det ser ut hos de andra hästarna).

Den enda hästen som inte är rutten i magen är alltså min C-ponny som äter torrhö. Enda skillnaden i rutiner/kost mellan mina hästar är höet, eftersom de äter på exakt samma tider, går in och ut samtidigt och äter samma kraftfoder/mineraler. Jag kan inte säga om hästen är slöare än vanligt, vi tog en liten promenad och hon var lugn, men jag tycker alla hästar är slöa jämfört med C-ponnyn som förmodligen hade fått diagnosen både DAMP och ADHD om hon var människa. Uuuuuuuusch vad deppig jag blir, inte får vi byta hö/köpa eget heller för stallägaren.

Jag har också funderat på loppfrö, i och med att min andra häst har ätit det för åratal sen när hon hade samma problem. Vi har också bara Granngården/Lantmännen att tillgå, och jag har för mig att vi köpte det där, men det är tio år sen typ. Sen ger jag mina hästar enbart torrt kraftfoder, och jag vet att den andra var fenomenal på att sortera bort loppfröna och bara äta upp det goda, och denna är ännu kinkigare, hon äter knappt sina mineraler. Jag vill helst slippa ge henne betfor, för hon blir så nipprig av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?