Sv: 10rna del 4
Hon kanske drog en spurt för att sedan stå still ett tag?
Saknar bilder på henne!
KL
Idag fick Kaptenen hänga med ut som handhäst, det blev minst sagt lite väl intressant.
Först var allt som vanligt, sadlade och gjorde i ordning pojkarna och sen gav vi oss iväg. Kaptenen var dock VÄLDIGT pigg och ville skutta och muppa sig hela tiden, vilket farbror blev himla less på och gjorde sura miner. När vi skrittat en bit provade jag trava, varpå Kaptenen får lite väl bråttom, nordisen lägger i en högre växel, Kaptenen bockar och börjar galoppera, nordisen springer fortare... Haha ja, vi kom till en backe och där fick jag stopp.
En bit senare tänkte jag att jag skulle prova första galoppen med handhäst. Det var jättebra underlag och vi var på en väg där nästan inga bilar kör, så jag säger galopp och genast flyger båda rödingarna i luften och gör ordentliga rodeo-språng innan det blir full fart framåt i vild galopp.
Well, jag tänkte faktiskt lite när jag valde galoppställe, det är inte alls långt till en brant backe där det alltså blir ett naturligt stopp, men så rundade vi en krök och får möte av en minibuss! Eeh, det blev lite bråttom att få stopp kan jag lova... Tyglar och grimskaft och två glada hästar som inte alls inser att de kommer krocka om de inte stannar.
Efter mötet tog vi det piano uppför backen, vände och gick hemåt igen. Efter den galoppen var farbror nordis totalt crazy och ville bara springa hela tiden, så jag fick så lov att försöka hålla honom i tempo för skritt medan Kaptenen lullade på på sidan. Jag har aldrig suttit på farbror i det vilda tillståndet! Han som alltid är lugnet själv och helst inte springer mer än nödvändigt! Kaptenen hade också energi kvar och gick och försökte bitas och gnabbas hela tiden. Tuggade på grimskaftet, försökte tugga på sadel, min stövel, mitt ben osv. Rätt vad det var bockade han till och for iväg varpå jag tappade honom. Han blev så paff så han stannade direkt så det var inga problem att få fast honom iaf. Tur det för sen kom det EN TILL bil. Varför ska det alltid köras på vägarna bara för att man rider på dom!?
Väl hemma var lilleman iaf lagom trött och nöjd. Han fick ompysslning och fick gå ut i hagen medan jag tog en till tur på farbror, han var så pigg så han höll på att explodera.
Well, happy horses! På lördag hade jag ju planerat in en ridtur, men efter det här äventyret blev jag nästan avskräckt.
Blir hur som helst fegsnöre och ett ordentligt longeringspass innan uppsittning kan jag lova.