10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Sorry för goddagyxskaft svar !
Det är ju inte hovbölder som din har - såg din andra tråd :)
Tror det är smart att ta "allt på en gång" fixa bölderna när hon ändå är öm i fötterna så behövs inte två konvalecenser

Jag tror inte du behöver vara orolig över inridningen. Min 08:a åkte till unghästutbildare i februari och 1:a maj gick hon godkänt ridprov på 3-års, hon han till och med en kort vila mitt i perioden :laugh:

Nu är Astro hos samma utbildare och det går KANON!!! Hon har lagt in ett par filmer på tuben och han är så himla duktig. Riden bara ett par gånger och så här fin ser han ut :love::love: Undrar mer och mer hur jag ska kunna göra mig av med denna guldklimp :crazy:

Trav
http://www.youtube.com/watch?v=OfUmq2S8sUo&feature=plcp

Galopp
http://www.youtube.com/watch?v=y6n2qFfRqok&feature=plcp

Maja_Kandi: Duktiga, fina Kaptenen :love: Du verkar vara en riktig dröm-matte som aktiverar på ett så lagom sätt hela tiden. Stor guldstjärna till dig :laugh:

Ååh duktiga Astro! :love: Han ser ju jättefin ut!!! :laugh: Vilken härlig bjudning han har också, såg att det var en tjej som sprang och gav lite skjuts från marken också, vad härligt att det går så bra! Han och Kaptenen har väldigt lika rörelsemönster tycker jag! :laugh:

Tack förresten. :o Försöker att hålla det på nivå lagom hela tiden. Han skulle nog gärna komma ut varje dag, men det får han inte. :p

KL
Mätte Kaptenen idag! Han är född 5 maj så han är alltså 2½ år plus två veckor. Vart tog tiden vägen!? Höll på att skriva att han var 1½. :p

Manken: 159 :eek:
Korset: 158

Well, jämn är han ju som alltid, men så jäkla STOR! Jag tyckte nog att han dragit iväg lite, men woooah... Så får man ju räkna minus skor, sulor och brodd så han är kanske 157 och 156 men ändå. Sluta väx! :D Storebror var 159 på våren typ i mars nån gång och han är ju ett höghus nu, vill inte rida på en skyskrapa! :D

Bjudningen kan nog bli riktigt bra när han blir lite varm i kläderna och hoppas hans superfina trav kommer fram även under ryttare så småningom. Tycker HC ungarna överlag verkar vara ganska lika våra pojkar både till utseende, psyke och gångarter.

Tycker du Kaptenen är stor? Jag mätte Astro innan han åkte till småland och då var han ungefär 167cm, det kan man kalla stor!!! Bara att hålla tummarna för att han inte växer så mycket mer på höjden.

Haha ja jag vill ju ha en minihäst, helst en ponny! :D Han hade gärna fått stanna på 160. ;)

Kul att de flesta verkar vara ganska lika. Tycker så mycket om min Kapten! :love:

Tycker du Kaptenen är stor? Jag mätte Astro innan han åkte till småland och då var han ungefär 167cm, det kan man kalla stor!!! Bara att hålla tummarna för att han inte växer så mycket mer på höjden.

ja det var stort! Kanske inte så konstigt att min HC unge är så stor :o

Vi har en 09a e HC i stallet, han har inte varit någon jätte till höjden iofs och tror han mäter ca 167 nu.

Astro ser som vanligt jättefin ut! Kul att det går så bra!

Min har växt jättemycket i höst. Hon borde vara något mellan 145 och 150 cm nu. Jag tror inte att hon är så stor som 150, och inte så liten som 145, så hon borde logiskt nog vara någonstans där emellan. :)

Hon kanske drog en spurt för att sedan stå still ett tag? :) Saknar bilder på henne!

KL
Idag fick Kaptenen hänga med ut som handhäst, det blev minst sagt lite väl intressant. :grin:

Först var allt som vanligt, sadlade och gjorde i ordning pojkarna och sen gav vi oss iväg. Kaptenen var dock VÄLDIGT pigg och ville skutta och muppa sig hela tiden, vilket farbror blev himla less på och gjorde sura miner. När vi skrittat en bit provade jag trava, varpå Kaptenen får lite väl bråttom, nordisen lägger i en högre växel, Kaptenen bockar och börjar galoppera, nordisen springer fortare... Haha ja, vi kom till en backe och där fick jag stopp.

En bit senare tänkte jag att jag skulle prova första galoppen med handhäst. Det var jättebra underlag och vi var på en väg där nästan inga bilar kör, så jag säger galopp och genast flyger båda rödingarna i luften och gör ordentliga rodeo-språng innan det blir full fart framåt i vild galopp. :p Well, jag tänkte faktiskt lite när jag valde galoppställe, det är inte alls långt till en brant backe där det alltså blir ett naturligt stopp, men så rundade vi en krök och får möte av en minibuss! Eeh, det blev lite bråttom att få stopp kan jag lova... Tyglar och grimskaft och två glada hästar som inte alls inser att de kommer krocka om de inte stannar. :grin:

Efter mötet tog vi det piano uppför backen, vände och gick hemåt igen. Efter den galoppen var farbror nordis totalt crazy och ville bara springa hela tiden, så jag fick så lov att försöka hålla honom i tempo för skritt medan Kaptenen lullade på på sidan. Jag har aldrig suttit på farbror i det vilda tillståndet! Han som alltid är lugnet själv och helst inte springer mer än nödvändigt! Kaptenen hade också energi kvar och gick och försökte bitas och gnabbas hela tiden. Tuggade på grimskaftet, försökte tugga på sadel, min stövel, mitt ben osv. Rätt vad det var bockade han till och for iväg varpå jag tappade honom. Han blev så paff så han stannade direkt så det var inga problem att få fast honom iaf. Tur det för sen kom det EN TILL bil. Varför ska det alltid köras på vägarna bara för att man rider på dom!? :p

Väl hemma var lilleman iaf lagom trött och nöjd. Han fick ompysslning och fick gå ut i hagen medan jag tog en till tur på farbror, han var så pigg så han höll på att explodera. :p

Well, happy horses! På lördag hade jag ju planerat in en ridtur, men efter det här äventyret blev jag nästan avskräckt. :D Blir hur som helst fegsnöre och ett ordentligt longeringspass innan uppsittning kan jag lova. ;)

Jag hade faktiskt kameran med mig till stallet i måndags, det var jättefint väder här hemma och tänkte passa på att några kort på henne. Tro inte utan att det naturligtvis kom tjock dimma i stallet, så att korten blev halvkassa. Men jag kan bjuda på någon i alla fall, tänk alltså bort den tråkiga dimman, den skulle inte vara där egentligen. ;)

dsc00903_50aa5d81e087c36dfb6e99be.jpg

Så söt!!

Och vad fin Astro var!!! Och Kaptenen, vilket äventyr ni var ute på!!

Igår tränade jag och Räkan för John Ricketts igen. Vi fick massor beröm på arbetet vi har gjort, lite nya hemläxor och så hängde han på henne lite fendertar, bitar av liggunderlag som lät och flaxade. Under hela passet så var hon närvarande, lite orolig men tänkte hela tiden och försökte göra rätt hela tiden istället för att stänga ner och frysa fast som hon haft tendenser att göra förut. =) Så han sa att om ett par veckor är hon helt redo att sitta upp på.. (jag sa inte att vi redan varit ute och skrittat.) han vet att jag har hängt och suttit på henne och att det inte är ngt problem men han menar att det är inte det svåra, det svåra är att få henne röra på sig/kontrollera henne om hon skulle bli rädd.

knappar mig själv..

Tömkörde räkan ute på tur idag. Vi var ute nästan en timme. Vi hade sällskap men Räkan fick gå först. Hon var superduktig!! Gick förbi en parkerad grävmaskin, ankor, ett annat stall, genom lera etc. Hon testade lite i början om hon kunde stanna eller vända runt när det blev lite läskigt men hon lyssnade och gick och efter halva turen så funderade hon knappt. Kunde t.o.m. fiska upp mobilen ur fickan och ta lite kort.

C5D520CE-1B58-4793-B757-80A8CE9F7152-1300-000001B51911617B.jpg

BC1B1A29-2569-43DB-9052-715D7523230E-1300-000001B5246405F8.jpg

Vilken duktig liten räka och vilken superhärlig stig :love:
Kul med John Ricketts träningen, skulle vara intressant att titta hur det går till. Åkersberga ligger ju inte så långt ifrån mig så om det blir någon mer träning får du gärna säga till mig nästa gång i PM eller så.

Insittningen har gått väldigt smärtfritt, min idag bekände min röda sin färg.
Satt upp, hann max 3-4 så körde han huvudet mellan benen & gjorde 2 små bocksprång.
Mitt ankare fräste på honom & han slutade genast skutta, tur man hade fegsnöre. :grin:

Skulle han börja skutta igen kommer jag lämna bort honom, låter tokigt jag med skruttig kropp bör verkligen INTE drulla av & jag har unghäst :cool:

(fick aldrig honom såld som föl)

Åh! Duktig Räka! Kul med bilder!

Kiwifrukt: Åh nämän titta! Fina pållan! :laugh: Typiskt när man beställt finväder och får dimma. :grin:

KL
JAG HAR GALOPPERAT IDAG! :bump: :banana: :bump:

Longerade herrn först. Han verkade vara tillbaka i sitt coola jag men jag tog inga risker. Han fick således longeras för första gången sen i våras, första gången i galopp, första gången med sadel och allt satt som en smäck! Varenda kommando tog han och gick fint runt i ring i båda varven. Han fick lite bråttom en sväng och mina hala handskar gled och han stack upp till stallet och sprang in i sin box med fladdrande lina efter sig. Han brydde sig ingenting och stod så nöjd där inne när jag hämtade honom. :D

Sen knallade vi iväg! Vi gick kanske en km i skritt för att känna av honom lite mer, han knallade på med stora glada steg men höll sig på lagom energinivå. Så hoppade jag upp! Skrittade kanske 30 meter bara för att kolla av och sen travade vi. Travade ca 100 meter, sen hade vi en backe 100 meter fram så då bad jag min kompis på nordisen att öka farten, sa "galopp" och vips rullade vi på! :love: Duktiga älskade hästen bara hängde på, ingen reaktion över huvud taget! :love: Efter backen vände vi, skrittade ner, travade kanske 100 meter till och sen satt jag av och ledde honom hem! :bump:

Att det var en månad sen sist var då rakt inget som märktes, han var stencool! Tredje ridturen nånsin och nu är han insutten i alla gångarter! Planen höll!!

Det ska MYCKET till för att få bort mitt smile idag! :D HAPPYFACE!!!

Senast ändrad:

Grattis! Vad roligt att det gick så bra! :bump:

kl.
Jag funderar lite på det här med inridning/insittning. Jag pratade med hästens uppfödare, som har ridit in mamma, mormor och två systrar, och alla utom yngsta systern har blivit riktigt fina hästar (yngsta systern har fullblodspappa och är född samtidigt som uppfödaren själv fick barn, så hon har inte hunnit med henne som hon borde, vilket i kombination med hennes nervigare psyke inte är så där bra kanske...), och hon tyckte att jag skulle börja med att hänga och sitta på henne i boxen.
Hur har ni gjort? Är det en bra idé att börja i boxen? Med sadel eller utan? Hur går man vidare därifrån? Pappa kommer kunna vara med och hålla/leda henne, men jag kommer inte kunna få sällskap av andra hästar, förrän möjligen när lillan är så stabil att pappa skulle kunna leda gamlan före. Samtidigt känns det tryggast att börja rida henne i hennes vanliga hemmiljö där hon är trygg, än att lasta och köra iväg henne till ett helt nytt ställe och helt nya hästar som hon inte känner? Märks kanske att det här är min första unghäst, och att jag är lätt besviken på att det aldrig kommer någon till mitt stall som faktiskt vill använda sina hästar?

kl.
Har era börjat tappa mjölktänderna än? Jag hade totalt glömt bort att de skulle göra det, så ni kan ju gissa hur ställd jag blev när min började göra fina grimaser åt mig igår, och en framtand saknades.

Haha! :rofl: Jag kan se det framför mig! :D Kaptenen har två jättelösa framtänder men ingen som lossnat än.

Jadu, det där med uppsittning inne kan jag inte svara på, har aldrig provat. Jag personligen tycker det verkar farligt. Skulle hästen få frispel och du sitter på den i en liten box är det inte så lätt att komma undan. Alla stalltak är ju inte fyra meter höga så det kan ju lätt bli skador om man kläms mot taket, antingen hästen stegrar eller skjuter rygg. Far du av är det väl oftast en gallervägg man slår i med full kraft och även om du skulle landa i en tjock mjuk halmbädd kanske hästen fortfarande är rädd eller stressad och far runt utan att hinna uppmärksamma dig. Jag vet, kanske värsta tänkbara scenario, men jag föredrar då att vara ute på inhägnat område. Blir hästen orolig har du plats att hoppa/ramla av och hästen kan sticka utan att du är ivägen men kommer ändå ingenstans. En medhjälpare kan hålla i med lina och alltså både komma undan sparkande hovar och hålla kvar hästen om det bär iväg. I boxen är det svårt även för en medhjälpare som ska försöka hålla i.
Ang att åka till ett nytt ställe för att sitta in hade jag nog avrått... Jag tror att det är bättre om hästen känner sig trygg med omgivningarna så att den kan koncentrera sig på uppgiften. Senare när den är sutten på ett par gånger kan man väl hellre prova åka iväg.

Som sagt, mina egna åsikter. :) Ska bli intressant att höra vad fler tycker!

Det är lite det jag har varit inne på själv. Att det kan bli farligt inne. Uppfödaren är lite den typen som aldrig tänker på risker överhuvudtaget, så jag kan förstå om hon inte ens tänkt tanken. Dessutom är hästen lugnare med det mesta utomhus. Det är t.ex. aldrig några problem att lyfta hovarna ute, men inne ska hon alltid tjäbbla.

Men jag pratade med den andra tjejen i stallet idag, och hon erbjöd sig att leda hagkompisen inne i paddocken, och sen kanske pappa skulle kunna hålla min häst? Så slipper hon dessutom vara själv?

Charmknutten vill visa sig från sin absolut finaste sida...

dsc_0455_50b0eadae087c32e9ffe66a8.jpg

Hon ser ut som en gammal ärrad hockeyspelare i munnen... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg