10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Angående hagar så är våra också katastrofala.. inte skoj alls! Just nu längtar jag faktiskt efter en riktig vinter (trodde aldrig jag skulle säga det, norrlänning i exil pga långa vintrar som jag är).

Rozzie har fått röta :cool: Inte så fasligt mycket, men ändå. Jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, varit lyckligt förskonad. Mitt eget fel och dumhet som trodde hon skulle klara sig lite längre innan verkning, för att få henne i samma intervall som mina andra hästar. Hon låg ju fel i förhållande till dem när hon kom hem från lösdriften. Aja, nu är hon i samma intervall men med rötan på köpet. Blir det inte värre än vad det är nu så verkas det bort helt nästa gång och hon har inte ont av det i dagsläget. Men det är ju inte jätteroligt med lervällingen i hagen.

Håller med du, en norrländsk vinter skulle sitta helt rätt!
Jag har ju berg bara 10-15 cm ner på merparten av min vinterhage och just nu flyter allt som är ovanpå. Det är liksom inte ens lera längre utan en rinnande gegga. Har aldrig varit med om värre sen vi flyttade hit -99.
Skulle helst ha hästarna inne dygnet runt :crazy:

BÖrjade på en paddock men det gick inte att komma in med lastbilen pga att det var så blött så nu väntar jag på FROST!!!

Vi har haft frost, frusen mark och minusgrader i flera veckor. :D Enda undantaget var i helgen då det plötsligt blev fyra plus och regn... All snö försvann men marken är fortfarande hård. Dock frös det på så snabbt så hästarna hann inte kliva till leran som fanns, så den är ju knölig och stenhård som satan. :cool: Halkigt är det också så jag hoppas jag får hit hovis snart...

Tack för råd ang transporten! Jodå, Kaptenen har åkt bra förut både själv och med sällskap, men varför skulle han få åka brett om jag kör honom själv nu?

knapp.

Jag har funderat och funderat på det här "problemet" med de stora högivorna som ges till hästarna ute i hagen, och som min häst sätter i sig lejonparten av. Jag vägde faktiskt höet idag (de andras alltså), bara för att jag knappt orkade släpa ut säcken, hade någon granne sett mig hade h*n förmodligen trott att jag släpade runt på ett lik, och säcken vägde tolv kilo! :eek: Alltså bara lunchpåsen, de får lika mycket till frukost, plus de tre kilon/giva som jag packar åt min egen. Jag förstår absolut att den andra tjejen behöver ge sina hästar så mycket, de är större och ädlare och dessutom äter de ett mål mindre om dagen inne då hon inte tar in sina förrän vid 23-tiden på kvällen. Men det funkar inte med min lilla tjockis, i synnerhet inte efter att vi (uppfödaren) redan har fått uppsträckning av veterinären en gång för att hästen var för fet.

Frukosten är jag inte så beskymrad om, efter en natt inne är de andra hästarna hungriga, och äter sin del själva. Men vid lunchen står de bara där och nappar till sig lite i kanske tio minuter, sen går de därifrån och hon äter nästan tio kilo själv. Nu funderar jag på om jag helt enkelt ska strunta i att packa någon höpåse till min för lunchen, så att de får klara sig på hennes? Höet ingår i vilket fall i hyran, så jag snyltar inte på henne om jag gör så, men frågan är om det kan uppfattas på det sättet? Men så här är det helt ohållbart, jag tror inte ens jag kommer få sadelgjorden att gå runt i nuläget. :crazy:

Har inte läst alla turer om höet, men finns det ingen möjlighet att byta hagkompis till någon som behöver lika lite mat som henne?

Här några bilder på Fendi. Inte lätt att ta kort på henne, blev mest stora mular eller ett öga etc på bilderna men just här står hon någorlunda stilla. På huvudbilden står hon och tuggar på ett grimskaft, inte jag som gjort någon skum uppbindning.

Har ridit lite ikväll på ridbanan i mörkret, lite skritt och trav och några halter.

8nov037.jpg

8nov032.jpg

8nov036.jpg

Och ja, sadeln åker fram ska prova dressyrsadeln om den ligger lite bättre, tycker annars att den är ganska ok på henne.

Har du pratat med ägaren om det? Hon kanske inte ens är medveten om att din häst äter det mesta av det. Går hon inte med på att minska givan får du ju byta hage. Du kan ju inte låta din häst äta så mycket och bli fet och sjuk. Har själv en lättfödd -10:a (d-ponny)och han kommer få max 7 kg hösilage i vinter, hade han käkat 10 kg ute så hade han rullat fram. Just nu får han bara 5, och de får inget i hagen än.

Herrejävlar, 12 kg.. hoppas att det är blött silage ni har :crazy:

Våra halvblod (varav en 3åring på 178cm... eller nått sånt, min 2åring och en 5åring) får ca 4kg ute till lunch (och då är det hösilage med en TS halt på ca 70%). De får frukosten inne i boxarna (fodras kl 6 och släpps ut kl 7) och sedan eftermiddagsmat när de kommer in också kvällsmat förstås. Det blir 3 mål som är fullt justerbara för den specifika hästen. Det fungerar jättebra!

Tar du in din själv på kvällarna? Går hon ute lika länge som de stora?

Om du tar in din tidigare; skulle ni kunna göra så att du lägger in hö till de stora när du tar in din?
Då kan ni ge lunchhö som stämmer med mängden som din ska ha också får de stora "resten" när din går in.

Haha, känner igen tuggandet ;)

Tycker att sadeln ser ut att ligga lite i bakvikt, men det kanske är för att den har glidit fram?
Duktig tjej i alla fall! Gillar hennes typ, trots magen :D

Tack jag gillar också hennes typ trots magen. Antar att hon har revben som alla andra hästar, men jag har då aldrig sett till några :p

Jo det stämmer , den hamnade i bakvikt när den åkte fram. Sadeln är vid... behöver hon x -vid måntro? Ska prova dressyrsadeln senare men den är ju samma vidd.

Onödigt tillägg..

Om mindre än 2 månader räknas våra 10or som 3åringar.

Kommer ihåg förra Julen när jag mest längtade till Julen därpå.
Nu är det "rätta" året snart äntligen här!

Jag är otroligt nöjd vad jag har åstadkommit under 2012. Det ska bli så skönt att få sin belöning snart :D

Det måste ju kunna gå att komma fram till någonting,speciellt om dessa inte är särskillt intresserade av höet endå....

Vi har fyra hästar i våran hage,korven,två varmblod,och en arab,varmbloden behöver inte i närheten så mycket som korven och araben,och araben behöver faktist mer än korven,även fast korven ska "äta som en häst",men vi har löst det så att dom får 3-4.5 kilo vid frukost,sen 3-4,5 kilo på lunch (vikt beroende på om det är hö eller hösilage),sen får vi reglera givorna inne på boxen istället. Det funkar jättebra,alla får det dom behöver.

Om dom inte kan tänkas gå med på det så ser jag ingen annan lösning än att ni får dela av... Kanske går det att dela av vid lunchen så din får sällskap några timmar om dagen iallafall?

Jag håller med dig, känns nästan lite konstigt.

Känns som om det var ganska nyligen jag höll på att rida in Fendis underbara mamma, det är 5 år sen nu. Kommer så väl ihåg att jag tänkte att jag innan den 31/12 skulle ha som mål att ha tagit den första galoppen. Och jag har för mig att jag faktiskt gjorde det just på kvällen den 31/12 också :p :D lite knäpp är man allt.

Haha! De finns säkert därunder nånstans :D
Utifrån de bilderna så skulle jag vilja säga att hon skulle ha en xvid i såfall, men det kan ju även vara sadelns form som inte passar. För svängd kanske?

Rozzie är bred och platt över ryggen, så hon får ha sin mammas sadel som är xvid (eller så är den till och med xx-vid..) med en padd under, fungerar bra än så länge. Hon har samma lite knepiga sadelläge som sin mor; kort rygg, bred och rak. Tack och lov så har hon än så länge inte lagt sig till med det kassa sadelgjordsläget i alla fall. Alltid nått!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar