10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Hoppas det "bara" är en hovböld... Gammelman våran hade ju en jäkel som aldrig ville bli bra,men nu har han varit ohalt i flera veckor,så *peppar,peppar* den verkar ha gett med sig! Men det slutade ju med klinik och gips.

Markerna är inte alls kul nu alltså,men Dalarna har ju haft regn i princip hela tiden sen snön försvann i Mars... Längtar efter snön,men samtidigt så fasar jag över våren,när först snön ska bort,sen ska tjälen släppa,och all blöta i marken som finns nu blir ju kvar då... + smälltvattnet som sagt... Vill inte veta hur hagarna kommer bli då! :crazy:

Våran stallägare har ju grävt ur och grusat från tråden och kanske 5 meter in i hagarna,så alla hästar står ju där och trampar nu bara...

Men nu verkar det inte som om det ska komma såååå mycket mer regn iallafall så vi får väll se vad som händer nu,men inte tror jag det kommer torka något nämnvärt,för det blir ju enbart nån plus...

Hoppas det ordnar sig för dig,men du ska då veta att du inte är ensam om att känna att allt är bläää i bland! :)

*kl*
inspirerad av er alla tog jag mig idag tid och skuttade runt i boxen kring min jättehäst. Han tog mitt skuttande idag med ro (blev lätt stressad när jag testade för 2 v sen), ställde mig då på en pall och klappade honom överallt.
Skuttade upp å ner på pallen ett par gånger. Då tröttnade han på mig och övergick till sin mat.
Tänkte att då är han i alla fall trygg med mina upptåg så då gjorde jag ett extra högt skutt och hängde för första gången ordentligt över honom. Gjorde så ett par gånger och det var helt ok ansåg pytten.
Dax för lite mer arbete i helgen tror jag bestämt :D

Åh, jag år så glad åt vår vinterhage. på något mirakulöst sätt blir det inte lerig. Det är lite blött såklart, men marken håller. Förra vintern hade vi extremt med regn, och den klarade det utan problem, så då klarar den allt ... Den sluttar lite och så har vi sandmark här. Helt otroligt, eftersom alla grannstall har lervälling just nu.

Kul att han tog det med ro! :)

Fibusen: Grattis till "färdig" insittning! Härligt att allt gått bra!

Molin: Många blir höstdeppiga, du klarar det här du också!

Kiwifrukt: Jobbig sits du har, nu är ju din ponny lite för stor för att kunna göra en sån där ställning man kan fixa så att inte shettisar når höet, annars var det den första tanken som ploppade upp. Hoppas det löser sig!

KL
Har varit inaktiv ett tag, motivationen har varit långt nere i backen, dessutom är båda mina hästar fortfarande delvis sommarskodda så de kan inte göra så mycket mer än att gå fram och tillbaka mellan hagen och stallet. Jag som hade planerat att Kaptenen skulle vara riden i alla gångarter nu... Suck. Har jagat hovslagaren men får inte tag på honom. :cool:

Våra hagar är stenhårda och knöliga som satan, det är iaf inte lerigt om man ska se det på nåt bra sätt. Det är mest knöligt runt öppningen, i resten av hagen är det rätt okej så där går de obehindrat. Kaptenen har haft sina små race och då håller han sig på gräset - smart pojke!

I helgen har jag och en kompis harvat runt halva Sverige i jakt på en ny kompis till Kaptenen, i december åker vi ner igen och hämtar hem en nordis. Vilken nordis det blir har jag inte riktigt bestämt, men antingen ett föl eller en åring. Då blir nog Kaptenen glad, han har så tråkigt nu och har så jäkla mycket energi så han vet inte vart han ska ta vägen. Till följd av det har han blivit lite bitig och testig mot mig istället, inte alls konstigt... När man inte kan aktivera dem och de inte kan aktivera sig själva så blir det ju så.

Idag är det typ storm, det blåser så ända in i :devil: så hästarna fick vara inne lite extra så jag hann kolla hagen. Den var hel, men träden lutar mycket misstänkt så jag kommer springa ut många gånger och kolla så dom inte blivit mosade under nån omkullblåst stam. :crazy: Kaptenen fick visa att han ändå blivit lite vuxen och stod kvar i boxen när han fick på sig (det ofodrade regn-) täcket. Han stod helt stilla! Mattes pärla, tänk att en sån liten grej kan göra en så glad! :love:

Just det, på söndag börjar löshoppningskursen vi anmält oss till, det ska bli så roligt! Hoppas han kommer ihåg hur man kliver in i transporten bara. :D Tror han kommer få åka själv, eller tror ni att det är bättre om nordisen följer med som sällskap? Det är kanske 45 min med transport till anläggningen.

Hinner heller inte skriva så mycket. Men jag har iallafall lyckats sitta på min häst! Yay! Förra veckan hade hon sadel på sig för första gången i livet (skrev jag säkert om, minns inte), ingen reaktion alls på varken sadel, gjord, schabrak eller stigbyglar. Sen dess har vi gått en promenad och lösgalopperat i paddocken samt hoppat lite. Jag kommer inte hoppa henne mer nu, kanske en gång eller så men sen skiter jag i det. Det går inge vidare nämligen.

Så häromdagen lånade jag kompisens sadel igen. Jag sadlade hästen i boxen, hämtade en pall och satt upp. Bara sådär. Ingen reaktion. Hon har alltid blivit klappad överallt på kroppen, hon har aldrig blivit rädd när jag "tornat" upp mig högt på sidan (lös stå på pall), hon är aldrig bakskygg :D
I helgen ska jag åka o köpa mig en egen sadel, hoppas den passar! Gör den det är min plan att hon ska vara riden i alla gångarter inom 4 veckor och sen helvila minst 2 månader.

Träns har vi haft nu två gånger på oss med bett. Inga problem. Lite styrning från marken har vi fått till också. Men inte alltid....

Lerigt är det här med, men inte mer än att hon springer och leker med sin "nya" kompis, en 1åring. De andra i hagen tycker det verkar jobbigt att springa ;)

GRATTIS!!
:D:D - vad är det som inte går så bra med hoppningen?

Maja - spännande med både ny häst och löshoppning. Om kaptenen varit lugn i släpet tidigare så hade jag låtit honom åka själv så han får åka brett.

Och grimman, när det går sådär bra så låter det som att det blir uppsittning till helgen ?

Jag känner inte att hon har något sug i hoppningen. Hon tar sig över ok, men inte mer. Så jag lägger ner det :D

Maja, jag hade kört honom ensam.

Grattis till en första lyckad sittning!

Min häst fattar inte riktigt heller grejen med löshoppning. Jag har också funderingar på att bara skita i det, dels för att hon inte verkar tycka att det är kul, och dels för att det inte finns så många som kan hjälpa mig. Jag är mer åt dressyrhållet i vilket fall, och har mest haft löshoppningen med för treårstestet, men ska hon ändå inte vara med där så struntar vi nog i det helt och hållet.

Löste det sig med Korvens mage förresten? Jag har samma problem med min nu, nämligen. Vi öppnade första hösilagebalen för ungefär två veckor sen, och den var torr och fin som vanligt. Den nya som öppnades i helgen är pissblöt och självklart rinner det bara ur henne nu. :grin: Funderar på att börja ge henne torrhö inne som komplement, hon äter ju mängder av det blöta ute när de andra äter så mycket (eller rättare sagt, de får mängder, men äter inte upp det).

Mjooo,alltså det är ju fortfarande så det kommer lite vatten först innan själva bajset kommer,och det är ju liiite lösare än normalt,men det är iallafall bollar av det,och inte "kobajs" som det var innan. Han sett att han är lite "bajsig" på bakhasorna vissa dagar,men bara någon droppe,så jag tror det är av vattnet som kommer först,men det ligger då högar inne i boxen när jag mockar iallafall.

Däremot så är en annan häst i stallet JÄTTELÖS,och han äter vanligt hö. Ägaren hade ringt veterinären som sagt att många hästar är dåliga i magen nu,beror antagligen på att markerna är så söndersura,allt är ruttet typ,och hästarna går och plockar i det,men att man gjorde inget åt det sålänge hästens allmäntillstånd inte var påverkat eller att den hade feber.

Pratade med stallägaren i går,och hon sa att tom två av hennes hästar (som har stålmagar) hade varit lite lösare,inte så att det rann som det gjorde från korven,men endå att det var lösare än normalt,och dom har allstå magar av stål typ... Sen sa en annan att hennes häst hade varit lite lös också,och alla dessa äter hö/hösilage från olika leverantörer,så det känns ju lite långsökt att det ska bero på foder. I Orvars fall var det nog pga foderbyte i samband med avmaskning,men jag tror nog att han kommer vara lite halvlös enda tills det fryser på,för han går och plockar i leran hela eftermiddagarna efter dom få grässtråna som är kvar... :crazy:

Ja,man kanske skulle prova något sådant kanske?

Jag tror allt sattes igång vid foderbyte/avmaskning,så jag tänkte även prova att ge lite jäst kanske för att balansera upp tarmfloran igen,för då kanske det sista ger med sig också...

Det är ju som sagt lite lite lösare än vanligt bara,men det är ju det där "bajsvattnet" som kommer först som jag inte gillar... :crazy: Men han har ju absolut inte sprutdiarré längre iallafall tack och lov.

Min var lös i magen i våras. Det blev bättre när jag tog bort halmen. Tror inte den var riktigt bra. Provade jäst och loppfrön först. Det blev lite bättre, men inte helt bra. Jobbigt med känsliga hästar!

Min C-ponny som är riktigt känslig fick äta loppfrö på det första stallet vi stod på, då det hösilaget var riktigt uselt (mer "kohö" än "hästhö"), hon tyckte inte om det, men det hjälpte i alla fall. :)

Om jag jämför mina hästars boxar nu så ser jag tydlig skillnad, "bollar" i C-ponnyns box (hon som bara äter torrhö) och "koblajor" i lillis (som bara äter silaget), men har jag/vi tur så kanske nästa bale är bättre. Det brukar inte vara så här och det är samma bonde som har gjort det, så jag håller tummarna för att det här bara var ett dåligt exemplar.

Vi har ingen halm,och jag tror som sagt inte att det är hösilaget som det är fel på,då 4 andra hästar i stallet är dåliga,och vi har alla 4 olika leverantörer av hö/hösilage. Och veterinären sa ju att det var MÅNGA nu som var lite dåliga i magen. Vet att korven även reagerade lite när han släpptes på grönbete också,men då vart han helt bra snabbare...

Dock så är ju även en avmaskning inblandad den här gången,och det vet jag att vissa är lite känsliga för.

Ja,det är tråkigt,men nu är det ju inte så illa iallafall,utan bara lite lösare bollar och lite vatten innan själva bajset.

kl.

Hej hopp, nu är Malin på mycket bättre humör måste jag erkänna ;)

Ursäkta mitt depp och surmeddelande sist men det finns som sagt sådana dagar/veckor också.

Nu har hagen börjat hårdna på rejält igen, men det är fuktigt/blött under på vissa ställen såklart men hellre såhär en pissblöt lera rakt igenom.

Inga tjocka ben på hästarna och betydligt gladare hästar!

Till Miraz så går det framåt, idag var hon knappt halt. Alltså man såg typ ingenting men jag tyckte man kunde markera något liiiiiitet men som sagt typ ingenting.
Hon belastar den "dumma" hoven utan problem och hon reagerar fortfarande inte på något med tången när hon kände idag.

Något som jag funderar på är om den hann spricka redan natten till måndag morgon, för när jag kom ut då på morgonen så var hon betydigt bättre i haltandet och sen dess har det bara blivit bättre.
Saken till detta ovan är för att hon har en ytterst liiiiten ficka i hoven, snett nedanför strålen typ, och det kan ju vara så isåfall.

Hon fick omslag inatt igen och är hon likadan imorgon eller till och med bättre så får hon på skon igen och skickas ut till dom andra.
Hon var ganska så trött på att få stå inne kan jag då lova :angel: Hon stod vid båda dörrarna in till stallet och ville UT....!! Skrapade med hovarna och höll på :rofl: Så nog är hon bättre! :banana:

Jag ger min loppfrön, hon är ju en riktig grävare.Ett mått om dagen.

Ang löshoppningen så fattar hon det, jag löshoppar henne själv, jag driver från mitten av banan och hon förstår utan problem. Men jag har en känsla att jag inte ska trötta ut henne på det, jag behöver en expert som kan se hur vi ska kunna utveckla henne. Men de är ju bara 2.5 år också.

Idag longerades det med sadel och träns (grimma användes såklart, longerlinan satt fast i den) utan problem. Sen kan hon bli lite sur på mig när hon inte får som hon vill men det löser vi :D I helgen hoppas jag som sagt att vi kan "rida" lite i skritt och trav i lina.

Ett mått? Huer mycket är det? Jag köpte på ICA när jag gav det, Psylliumfrön. Gav nog 2 dl i någon vecka, sedan 1 i underhållsdos.

bth_Orvarrid.jpg

Härligt! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar