10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

(Bajs)Korven äter bajs! :crazy:

Har ingen analys än på hösilaget som sagt,men jag har hört att det beror på någon slags brist på något,stämmer det fortfarande?

Han vart ju så dålig i magen ett par dagar,men nu så är han helt bra igen,dom vart också avmaskade i går,och i dag hittar jag han ståendes och äta bajs! Blää...:crazy:

Vet inte om det var hans egna ens,för medans han åt bajs,så bajsade han själv,så jag antar att det var någon annans...

Varför äter dom bajs,är det någon brist,olat,kan det bero på att han vart dålig i magen en period? Dom andra gick och städade för fullt efter frukosten medans han stog och mumsade i sig bajs...

Ja det handlar om att hästen får fel eller för dålig näringstillförsel. Antingen är det för lite grovfoder (dvs växtfibrer saknas) så att hästen fortfarande är för hungrig eller så är det proteinunderskott. Ibland kan det också höra ihop med att hästen är uttråkad. Men ofta är det för lite växtfibrer.

Min erfarenhet är ofta att hästar äter bajs för att rätta till bakteriefloran i grovtarmen?
Det vore ju inte otroligt heller med Korven som varit lös i magen = antagligen har lite nedsatt bakterieflora pga diarré.

Va kul för alla att det går så bra med era!! Jag har inte varit här på ett tag, jag har läst men inte orkat logga in. Det går bra med min, jag har tagit det oerhört mycket lugnare än jag planerade kan jag säga. Samtidigt har jag känt att jag inte behöver traggla för min häst fattar. Idag longerade jag för kanske 5 gången i hennes liv och nu satt jag även på sadel för första gången med gjord. Eftersom jag vill vänja de direkt med saker så valde jag att ha på schabrak och stigbyglar. Hon reagerade inte alls, jag spände sadelgjorden i paddocken, inga reaktion, jag longerade, ingen reaktion, jag drog då ner stigbyglarna så de slängde runt i trav och galopp, ingen reaktion. Jag ställde henne vid uppsittningsrampen och satte foten i stigbygeln, ingen reaktion.
Så jag tror jag kan sitta upp direkt. Jag har dock inte vant henne vid träns eller bett ännu.

Imorgon ska veterinär komma och ultraljuda bölderna hon har, jag ber till gud och alla andra att det inte är elakartade tumörer!

Vad kul att det går så bra med din flicka, tänk vad skönt det är när dom tar allt med ro och bara finner sig i att man håller på med en massa tingeltangel och kräver att dom ska springa runt i en ring.

Håller verkligen tummarna för att det inte är något allvarligt med din flicka.

uscha dras hon fortfarande med bölden (-erna, var det flera?)...:confused: håller tummarna för att det inte är nått allvarligt!

Kan inte se varken din eller sorbisens film. Men kul att det går bra för er med!

Alltid roligt att titta in i tråden och läsa nu, det händer så mycket med alla små duktiga bäbisar :laugh:

Åh hej vad det går här inne :)
Kul att läsa.

Hos mig händer ingenting, har haft så förbaskat ont i mina knän framförallt mitt högra vilket har gjort att jag inte kunnat rida eller promenerat med någon av mina småttingar.

Tror dock ingen klagar för tillfället men tanken är väl att sitta upp snart igen, speciellt på 4åringen som lär explodera snart. Hon blir så sjukt pigg av att inte få komma ut och bli aktiverad på något sätt!
Känns som Miraz är lite likadan men hon får dock vänta på sin tur ;)

Jag kände för ett tag sen YES insittningen och små turer i skritt ville jag ha klart innan hennes vila ev även med lite trav.
Men nu vet jag inte alls, jag har inte riktigt den hjälp jag vill ha och jag är en aningen grinig och deprimerad tror jag, mår inte helt 100 iaf :(

Men jag vill verkligen såååå gärna mysa med mina flickor, aktivera dom och ha kul men när jag mår som ovanstående så blir det aldrig bra, framförallt inte med min 4åring som blir bråkig med mig då (antagligen för att hon känner av mig). Och då blir det bara värre för att hon inte lyssnar osv. Blää :(

Vi får se om något händer denna vecka!

Hungrig tror jag då inte han är,då dels för att alla andra stog vid utfodringsplatserna och städade för fullt,dvs det fanns massa strån kvar som han valt att lämna för att äta bajs,och dels för att dom knappt hinner städa färdigt frukosten innan lunchen kommer. Blir inte långa stunder utan mat. Inne på box vräker vi på en massa massa hö(silage) nu,och han har faktist börjat få en liten mage t.o.m,så det märks att det är mer fart i detta än i höet han åt innan. Han börjar bli riktigt fin i kroppen nu faktist.

Han får ju även massa lusern samt krafft mineraler (blå) och lite groov också. Som sagt ska det tas en analys på hösilaget om vi väljer att fortsätta med det,vilket det verkar som om vi kommer göra,så då får vi se då hur värderna ser ut.

Det är vad forskningen säger, inte jag :D Jag har inte hittat stöd i forskningen om just att det är mineraler som fattas men någon annan kanske hittar det. Har han inte för lite mat är det kanske proteinunderskott? Eller uttråkad?

jag tror han balanserar upp något i bakteriefloran, det kan hjälpa att ge dem fil med bakteriekultur.. Var en häst på ridskolan som fick nipper på att äta bajs, men inte vilket bajs som helst utan han kunde tvärnita mitt under lektion för att äta från någon annans hög som var extra bra... Han fick hållas i en vecka eller två sen slutade han. Så jag tror säkert att något rubbades i korvens magen när han var lös i den och nu fixar han till balansen

Min har också vilat ett par veckor nu, dels för att jag har haft fullständigt kaos i skolan de senaste veckorna och har varit så stressad att jag absolut inte har varit lämpad att träna med henne, och dels för att hon skulle få en chans att komma ihop sig med sina nya kompisar i hagen efter ihopsläppet. Eftersom stallägaren ändrade de ursprungliga planerna så blev det en "två mot en-situation", de nya hästarna hade gått ihop i över ett år och kände varandra utan och innan, och hon blev helt själv med att försöka komma in i en redan etablerad flock, men det är en tuff tjej, hon har tagit det bra. Dessutom verkar det som om hon inte alls är lika stirrig av att vila nu som hon var innan, antagligen kan jag tacka den nya ettåringen för det, nu har hon någon att busa med i hagen och tömma ut lite energi den vägen. :D

Tanken är dock att ta tag i henne nu till helgen, efter tentorna. Och jag säger som flera andra redan har sagt, den här tråden är så bra och man blir så motiverad av att läsa vad ni andra har för er med era småttingar. :bow:

Min film är inte publik just nu, det finns som sagt folk jag inte vill ska kunna se, tyvärr kan man ju inte spärra filmen för bara ett fåtal fb användare. Men jag lägger den publik ett tag.

Idag har vi hängt på henne, det gick bra, men det är också uppenbart dels att om hon tycker något är läskigt så är det uppåt hon flyr (hon har inte rest sig något mer, men jag ser det på henne att hon tänker så(preciiiiiis som mamman gjorde) och det andra är att hon tycker att "högt" är läskigt, så medhjälparen fick stä länge på pallen och gosa med henne - först var hon skeptisk men sen kunde hon klappa överallt och till slut även hänga. Tyngden (om man nu kan tala om det eftersom min medhjälpare väger kanske 45 kilo) är inget problem, stigbylar och annat som är när kroppen på henne är inget problem, men "högt över" är läskigt så nu kommer vi att träna på det ännu mer.

Den här gången hann jag med att se. Fin ponny, hon är lite lika min miniatyr i kropp och typ... haha. Undra om det är Rozzie som har ponnykaraktär eller din som ser ut som en stor häst i litet format? ;)

Rozzie fick ha gjord för första gången i går. Inga problem. Longerade lite för 3e gången och hon har helt fattat konceptet nu.

Nu har jag semester 2 veckor från jobbet, så det blir en mer intensiv period nu. Får jag lite hjälp från marken så ska jag, om allt går som det ska, försöka sitta upp på henne ett par gånger :laugh:

Så söt :)

Delvis kl.

Nu är det åter igen lera i hagen :(
Det var inte länge det hårda fick stanna...!

Min sambo körde ut mig och min lilla syster till stallet idag så vi stod och myste en massa med Miraz, det uppskattade hon enormt mycket och hon ville med oss ut varje gång jag eller hon gick ut från stallet. Sötnosen :love:

Under veckans gång ska det bli ridning och promenader iaf! Sen får man se om det blir så, eller om det blir annat eller ingenting.. Beror ju helt på mina förbannade knän och mående! Men det kändes ok idag när jag var ut, mycket säkert för att min syster var med! :D

Det är ganska mycket hon som ser ut som en stor häst i miniatyr (förutom huvudet som är sockersött och dishat som på en arab nästan).
Hennes mamma var likadan. Vi trodde länge att hon kanske var en stor häst född tvilling eller så som gjorde henne extra liten.

Vad fin hon är!

kl.
Vet inte om någon har något tips, men det är väl några här inne i alla fall som har ponny och kanske har samma problem. Min häst är otroligt lättfödd, som ponnyer har en tendens att vara ibland. Innan har det inte varit några problem, eftersom det bara har varit jag och stallägaren i stallet, vi har två ponnyer var och tre av fyra ponnyer har haft fång, så vi har varit stenhårda med deras mat och inte gett dem ett gram för mycket.

Min häst har alltså fånganlag, både hennes mamma, hennes halvsyster och hennes mormor har haft fång, hennes mormor dog till och med av det, så risken för att även hon bär på anlagen är stora. Det var det enda veterinären hade att anmärka på vid veterinärbesiktningen, att hon var grovt överviktig, och att risken för fång var betydligt högre på en tjock häst, och det får uppfödaren ta på sitt ansvar eftersom hon fortfarande ägde henne då. I sommar har hon gått på fånganpassat bete tillsammans med min andra häst, och det har gjort henne gott, hon var riktigt snygg nu i början på hösten. Jag har också pratat med den hovslagare som behandlar hennes mamma (jag har faktiskt större förtroende för honom än för min egen när det kommer till fång, han har femtio års erfarenhet), och han tyckte att nästa sommar får hon gå med betesreducerare, hon också. Så jag trodde det problemet var löst...

Nu går hon med de två nya hästarna, vilket är större hästar av ädlare sort, som av förståeliga skäl äter jättemycket. Och på två veckor har hon gått upp i vikt ordentligt. Jag har tidigare gett henne tre kilo hösilage på morgonen, tre kilo vid lunch, två kilo vid insläppet (runt sex-tiden på kvällen) och två kilo sent på kvällen, runt elva. Nu äter hon säkerligen det dubbla, eftersom den nya tjejen ger sina så mycket i hagen, och hennes hästar är inte intresserade av att äta så mycket, så min dammsugare står där och maler tills allt är borta, själv. Jag har dragit bort så hon kanske bara får ett halvt kilo, max, vid insläppet, men kan inte banta bort så mycket från kvällsmålet då hon ska klara sig på det hela natten. Jag förstår ju absolut att den andra tjejen måste ge sina hästar så mycket, de har haft fri tillgång till det innan och är högst normalviktiga, men min klarar inte det här. Min andra häst är fånghäst, min B-ponny var också fånghäst, och jag vet vilket elände det är med fång, och vill helst slippa det på denna lilla också. Samtidigt trivs hästarna ihop, och jag vill egentligen att hon ska kunna gå i den hagen med en jämngammal kompis som hon kan busa med. Alternativet är att gå i en liten rasthage med min gammel-häst, och det kommer hon tycka är urtrist. Men jag vet inte hur jag ska göra? Hur hade ni gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar