Sv: 10rna del 4
Vad fin hon är!
kl.
Vet inte om någon har något tips, men det är väl några här inne i alla fall som har ponny och kanske har samma problem. Min häst är otroligt lättfödd, som ponnyer har en tendens att vara ibland. Innan har det inte varit några problem, eftersom det bara har varit jag och stallägaren i stallet, vi har två ponnyer var och tre av fyra ponnyer har haft fång, så vi har varit stenhårda med deras mat och inte gett dem ett gram för mycket.
Min häst har alltså fånganlag, både hennes mamma, hennes halvsyster och hennes mormor har haft fång, hennes mormor dog till och med av det, så risken för att även hon bär på anlagen är stora. Det var det enda veterinären hade att anmärka på vid veterinärbesiktningen, att hon var grovt överviktig, och att risken för fång var betydligt högre på en tjock häst, och det får uppfödaren ta på sitt ansvar eftersom hon fortfarande ägde henne då. I sommar har hon gått på fånganpassat bete tillsammans med min andra häst, och det har gjort henne gott, hon var riktigt snygg nu i början på hösten. Jag har också pratat med den hovslagare som behandlar hennes mamma (jag har faktiskt större förtroende för honom än för min egen när det kommer till fång, han har femtio års erfarenhet), och han tyckte att nästa sommar får hon gå med betesreducerare, hon också. Så jag trodde det problemet var löst...
Nu går hon med de två nya hästarna, vilket är större hästar av ädlare sort, som av förståeliga skäl äter
jättemycket. Och på två veckor har hon gått upp i vikt ordentligt. Jag har tidigare gett henne tre kilo hösilage på morgonen, tre kilo vid lunch, två kilo vid insläppet (runt sex-tiden på kvällen) och två kilo sent på kvällen, runt elva. Nu äter hon säkerligen det dubbla, eftersom den nya tjejen ger sina så mycket i hagen, och hennes hästar är inte intresserade av att äta så mycket, så min dammsugare står där och maler tills allt är borta, själv. Jag har dragit bort så hon kanske bara får ett halvt kilo, max, vid insläppet, men kan inte banta bort så mycket från kvällsmålet då hon ska klara sig på det hela natten. Jag förstår ju absolut att den andra tjejen måste ge sina hästar så mycket, de har haft fri tillgång till det innan och är högst normalviktiga, men min klarar inte det här. Min andra häst är fånghäst, min B-ponny var också fånghäst, och jag vet vilket elände det är med fång, och vill helst slippa det på denna lilla också. Samtidigt trivs hästarna ihop, och jag vill egentligen att hon ska kunna gå i den hagen med en jämngammal kompis som hon kan busa med. Alternativet är att gå i en liten rasthage med min gammel-häst, och det kommer hon tycka är urtrist. Men jag vet inte hur jag ska göra? Hur hade ni gjort?