10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Kul, vilken fin pålle du har, vad är målet med honom/henne?

Idag vart det lite lastträning. Passade på för jag skulle ändå ta hem och tvätta släpet som ska besiktas på tisdag. Så vi övade lite på att gå in i släpet när det ändå var kopplat till bilen. Räkan testade lite men jag körde lite på metoden - jobba utanför släpet, stå stilla och mysa och äta godis inne i släpet så efter ett tag gick hon in rätt så fint.

Har äntligen fått upp en video från i början av oktober när hon fick springa lite på utevolten. Har inte lyckats redigera ännu men på slutet så kommer liiiite rörelser fram.
http://www.youtube.com/watch?v=IENws5TK1hw&feature=plcp

Och så en bild från höstpromenaden i förrgår.
175EED85-BE10-4122-876A-7D2D08E5F5F5-6932-00000C6A0EC139F0.jpg

Imorgon ska vi löshoppa!

Här har marken varit frysen sen nån dag tillbaka,och korven börjar bli väääldigt ömfotad... :( Usch,att man aldrig kan få vara glad,nyss var det så kletigt så man knappt ville ställa ut dom,nu är det stenhårt och knöggligt.... Lillkorven bara stapplar i hagen där det är knöligt.

Sen har vi börjat ge av hösilaget nu också,vilket resulterat i en dålig mage... :( Det är inte så det rinner,men är lite blandat komocka och häst"bollar" i högarna,och avslutas med lite "vatten"... Hoppas det ger med sig snart...

Hösilaget är så gott som torrt så trodde aldrig att han skulle reagera på det så det vart ju lite tråkigt nu.

Sen har jag ju en hemsk tanke att tänk om det är fång! :eek: Att han fått det av hösilaget! :eek:

Men nej,jag tror inte det,och jag hoppas verkligen inte det. Han var ju lite varm i fossingarna (ingen puls) men det vet jag han var förra året också när marken frös och vart hård och knögglig,dock kan jag inte minnas att han var nå besvärad av det då..

Förra hästen hade ju fång så jag är ju orolig som sjutton att drabbas igen,för det är fasiken inte kul,och hästen lider ju så fruktandsvärt...

Nu tror jag ju ärligt talat inte att korven har drabbas,men klart man blir nojjig när ömheten kom samtidigt som foderbyte.... :crazy: (Och samtidigt som kylan)

Vilken sötnos!

Delvis kl.

Igår var syster yster med mig ut till stallet och hjälpte mig motionera 3 stycken tjejer i härligt väder!

Först ut blev lillan och eftersom jag hade syster med mig så tog jag tillfälle i akt att rida lite igen, denna gången skrittade vi lite i skogen. Den lilla vändan som jag började tömköra henne på (perfekt liten vända för allt kort arbete)!

Vi började med att gå upp för berget, vill som sagt inte sitta på i uppförsbackar nu. Väl uppe på berget tog syrran några bilder på oss innan jag satte upp.
Syrran höll i ett grimskaft och gick bredvid oss.

Miraz var väldigt lugn och väldigt framåt.
Tog och red i grimma idag då hon har blivit kinkig med tränset :( Hon vill inte alls ta emot bettet riktigt längre och hon är kollad i munnen och allt. Så jag tänkte faktiskt vila från det lite nu.

Iaf det gick bra att rida, hon kändes kanon, säker och framåt som sagt. Inga busheter för sig vilket kändes KANON!
Hoppade sedan av och gick sista biten också.

Bjuder på en mindre bildbomb!
1210272.jpg

1210273.jpg

1210274.jpg

12102717.jpg

1210276.jpg

12102715.jpg

12102715-1.jpg

1210279.jpg

1210278.jpg

Och detta fick inte plats i andra inlägget!

1210277.jpg

Och sist en liten film som jag chansade å tog när jag red!

Prova jäst mot den dåliga magen kanske? Men egentligen hade jag nog velat byta foder. Visst kan de bli lite lösa ett par dagar efter foderbyte, fortsätter det tror jag det är nåt fel på grovfodret. Det är väl svårare att få hygieniskt bra torrt hösilage än blött?

Och skor mot ömfotheten? Min blev öm redan förra året och fick gå skodd en period. Är ju inte snällt att de ska gå och ha ont.

Senast ändrad:

Så fin hon är :) och härlig ridbana ni har.

Molin, din lilla dam är ju bara för söt.

Fibusen, hans ömfothet kanske försvinner så fort snön kommer ?

jag undrar lite, hur räknar ni ut foderstaten? har precis fått analysen men har glömt hur man räknar..

Tack!, vi trivs jättebra på nya gården. http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html - använder jag mig av för att räkna ut så gott det går.. vi har precis börjat vänja in dem på hösilage med målet att de ska få runt 12-15 kg/ häst om dagen men eftersom hon går på lösdrift så kommer jag ju inte veta exakt vad hon äter.

Görel - fina cebula!

Fibusen - tror också bara att han är ömfotad. Kanske värt att prova att sko tills snön kommer? eller den kanske är på lur vilken dag som helst där uppe hos er

Molin- att du vågade filma!! =) har alltid velat ha en sån där kamera man kan sätta på hjälmen, det vore ngt!

Jag räknar själv efter Plancks lära. Vad är det boken heter? Hästens utfodring? Den är bra! Lägger till extra mineraler bara, för det har jag fått lära mig här på buke :)

Det är dag 2 på enbart hösilaget,så det har ju inte gått så lång tid alls. Igår var han normal i magen,utan det är under natten/dagen det kommit,för de flesta högarna i boxen var normala,men nån såg man att det började bli lite blött. Vi kommer skicka in analys (+ hygien) om vi fortsätter med det här,nu har vi bara en "provbal" för att se så det funkar,ingen ide att skicka in analys sen ska vi endå inte ha det.

Men menar du att blötare hösilage kan fungera bättre? Bonden frågade oss och jag sa att jag ville ha det så torrt som möjligt,för jag trodde att ju blötare,desto starkare åt magen.... Vi kan som sagt få tag på blötare hos samma bonde om det är så! Vi har ett helsike att få tag på hö,vi har så vi kan köpa lite men det luktar inge fräscht alltså... Det har varit ett helsike i sommar verkligen.

Vi ska få snö här nu,så jag kommer inte sko honom. Dels för att han varit JÄtTEDUM vid hovslagare,så vi har kämpat jättemycket med det,så dom 2 senaste verkningarna har fungerat,så jag vill helst inte börja bråka med skor än,utan vill att han ska tycka det är ok några ggr till. Om det blir ohållbart så får jag överväga det igen,men nu ska det som sagt komma massor av snö dom närmaste dagarna så då ska det väll bli bättre.

Senast ändrad:

Som jag förstått det så ska det vara svårare att få ur luften när man plastar torrt hösilage och därför blir det svårare med hygienen. Vet dock inte vilken ts-halt det handlar om. Men typ plastat hö är svårt att få bra.

Blött hösilage ska inte ge en dålig mage om det inte är något fel på hygienen. Har för mig att det släpptes nån forskningsrapport om det förra året. Sök på SLU!

Vet vilket helsike det varit att få tag på bra grovfoder i år! Vi köpte hösilage på småbal, och slutnotan blev 4kr/kg! Tur man har en häst som inte ska äta mer än 7 kg/dag ...

Senast ändrad:

Vet ju inte TS alls,när man bara haft hö förut så kan man ju ingenting om detta.... Men en annan i stallet har hösilage som är ÄNNU torrare,det är mer som hö, vårat är torrare det med,men absolut blötare än hö. Deras "prasslar",vi har inte riktigt prasslet i vårat. ;) Luktar JÄTTEGOTT,och jag har stirrat mig blind på stråna,och dom är rena och fina,inget synligt mögel/svamp som jag sett i en del höbalar om man kollar på det under den starka lampan. Det ser verkligen KANON ut,och bonden sa att det var av den "bästa" kvaliten. Bonden är dessutom arbetskompis med min man,så det är ingen som försöker lura oss,utan dom känner varandra väl.

Jag ska ge han lite jäst för att underlätta lite,sen avvaktar jag några dagar,han har ju bara ätit det i 2 dagar,blir det inte bättre så får jag komma på en plan B. Gammelman har INTE reagerat på det,hans mage är helt som vanligt,men han har också ätit hösilage i flera flera år innan han kom till oss i Februari...

Korven vart även lös i sommras när han släpptes på gräs. Kanske är han bara jättekänslig vid foderbyte?

Senast ändrad:

Jag räknar själv med papper, blyertspenna och sudd (suddet är viktigt ;))

Använder mig av ett häfte som är utgivet av SLU där Planck är en av författarna.

Några grundriktlinjer i totalfoderstaten är
smb rp/ energi bör vara minst 6-6,5
Ca/P 1,8 (unghäst)
Ca/Mg 4-5 (unghäst)

Jag räknar ut energi, smb rp, Ca, P och Mg. Ser till att behoven är tillgodosedda och att kvoterna stämmer.

Behoven kan vara väldigt olika från häst till häst. Räknar jag på en ny häst så utgår jag från tabellvärden och jämför med vad hästen får i sig med nuvarande foder i kombination med hur den ser ut i hull och muskelstatus. Sen justerar jag behoven efter det och provar mig fram tills jag vet just den individens behov.

Hehe, det kändes faktiskt väldigt bra så jag tog tillfälle i akt, kanske en dum sak egentligen men som sagt, det kändes bra.

Ja det skulle verkligen vara kul att ha något sådant, vart finns sådana och köpa? :p

Så fin hon är :) och härlig ridbana ni har.

Molin, din lilla dam är ju bara för söt.

Fibusen, hans ömfothet kanske försvinner så fort snön kommer ?

jag undrar lite, hur räknar ni ut foderstaten? har precis fått analysen men har glömt hur man räknar..

Tack så mycket :)

Verkar som mitt inlägg är borta nu. Är det för att jag länkade till min blogg eller varför?

Skall svara iaf. Min lilla kille skall till slut bli ridhäst, har tänkt lite fältävlan men inga höga ambisioner.
Men vi tar det lugnare då han behöver växa till sig först. Det är först nu som han inte är mager så man ser revbenen. Har varit svårt att få upp honom i vikt, och han har hela året varit högre i rumpan. Nu ser han riktigt fin ut. :)

Han är kosning svenskt halvblod/ arabiskt fullblod med Robin Z som morfar och Je Amadeus som pappa. Nu är han ca 153 i manken Men hoppas han växer iaf 5 cm till..

Vi har gjort väldigt mycket förarbete till inkörningen så nu är han helt cool. Var häftigt att sitta bakom honom för första gången igår. :D Har väl tänkt att vi skall bygga muskler med hjälp av vagnen. Så slipper han min tygnd..

Nu skall jag åka ut till honom så fråga gärna mer. :)

Ja,jag får hoppas det..

Nu har vi då snöstorm,tydligen så kan det komma upp emot 25 cm snö i dag,så nu får korven det skönt åt fossingarna iallafall. Sen all kaos snön skapar är en annan femma! Plogbilarna hinner inte med ens..

Läs på reglerna du godkände när du registrerade dig på forumet. Där står att länkar till bloggar inte är tillåtna, alltså tas inlägg med med blogglänkar bort.

Görel - moderator

Visst är det mysigt med snööööön :)
Jag är superglad!

Dock ska det gå över i regn och plusgrader
mot kvällen och resten av veckan :( hoppas
dock att det inte blir så men vädret har visat
det i ett par dagar nu!

Här har vi regn och storm. stallägaren skickade just ett mess om att hon fixat för min häst idag. Skönt att slippa ge sig ut i ovädret mer än nödvändigt!

KL

Igår satt jag på Lincoln för sista gången i år. Han blev så himla spänd sist och han är väldigt ofärdig i kroppen så om det gick bra igår så hade jag bestämt att det fick bli sista gången innan vintern. Och så bra det gick! Han skrittade på lugnt och sansat, sänkte nacken och tuggade på bettet. Så tre varv i skritt och sen var jag helnöjd! :)

Nu blir det lite tömkörning och förhoppningsvis lite löshoppning i vinter, annars får han bara gå och slappa och växa till sig! En (visserligen inte jätteunghästvan) bekant trodde inte att han var mer än ett i somras, så skranglig är han :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V