10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Tack alla, han är en riktig snygging:love: och dessutom trevlig att ha med och göra. Blev lite fel i stammen, han är E: Damino SD - De Niro - Master:D

Maja_kandi jag har alltid tyckt att våra 10or är ganska lika varandra

Jag håller absolut med dig, det viktigaste är inte avståndet utan att man trivs! I början hade jag två kilometer till stallet, visst, det var jätteskönt när jag gick i skolan på orten att bara kunna ta cykeln och vara där på tio minuter, men varken jag eller hästarna trivdes där, och då förlorar det hela grejen med att ha häst. Nu har jag en mil, och det funkar kanon. Det är 70-väg nästan hela vägen, 30 på vissa ställen, så det tar ungefär en kvart att köra, men det är definitivt överkomligt, i synnerhet när jag sen flera år har både körkort och egen bil. Sen ska de flesta utsläppen ingå, så för det mesta klarar jag att ta den resan två gånger/dag (när jag börjar jobba kommer det förmodligen bara bli en, eftersom jag kommer få ta allt hästjobb tillsammans med insläppet på kvällen). Sommartid har vi i normalfall hästarna ute om nätterna från halva maj till oktober. Då klarar man dessutom sig med att bara vara där en gång/dag (stallägaren struntar alltid att ge hästarna vatten, så jag vågar inte lita på att de har att dricka, så därför "måste" jag dit varje dag, annars hade det kanske inte ens behövts att vara där dagligen när de går på betet.)

Ha ha ! Jag har också exakt 1.7 mil till stallet.
Lite bittert att jag har ett eget stall 17 meter från huset, men ingen mark och en granne med mark som jag inte kan samarbeta med, men jag vill inte ha hästarna hemma i vilket fall som helst, det är så lerigt där jag bor och i det stallet som de bor så är det sandjord och det finns precis allt man kan vilja ha ! Underbara stallkompisar - jag fick fullservice hjälp av mina stallkompisar när jag låg på sjukhus -utan att ens be om det så hade de fixat ett schema samma dag jag blev inlagd, det hade varit betydligt mera komplicerat om jag haft hästarna hemma. Fantastiska ridmöjligheter och mycket bra möjligheter om man har en unghäst, med mycket ledig tid i ridhuset, organiserad löshoppning varannan vecka osv osv !

Mannens dröm är att kunna ha hästarna hemma,men jag är inte lika förtjust i tanken faktist...:p

Visst så vore det underbart att kunna vakna på morgonen och se hästarna utanför fönstret,eller kunna kanske mocka innan jobbet om man inte kan sova,så kan man fixa resten sen.

Men,det är ju ett jäkla jobb alltså. Inga sovmornar,man är låst till både ut och insläpp varenda dag,hö ska hämtas och förvaras,lika med spån. Dyngan ska man få bort på något sätt,alla hagar ska sättas upp och hållas efter, osv...

Bara att bli ensamma vore ju jättetråkigt,mina stallkompisar betyder mycket för mig!

Så nää,ett eget stall på gården är nog inte nån dröm igentligen! ;)

Speciellt inte nu när så mycket ingår,nu har man ju blivit bortskämd! :p Vi behöver bara dit och mocka och sköta våran häst i princip. Nu ska vi dock köpa hö på annat ställe än av stallägaren för att få ner priset lite under föräldrarledigheten,så nu blir det ju lite "jobb" igen,men vi behöver aldrig släppa ut,ge lunch,eller släppa in under veckorna,vi behöver inte hämta spån,inte tänka på avmaskning,och tom saltsten ingår. :D Det finns oftast ALLTID någon att rida med,fina ridvägar,en liten ridbana med hinder,och stora bra boxar. Det är så enkelt att ha hästen inhyrd! :love:

Jag tänker lika - stallkompisarna är värda mkt! och 1,7 mil är ingenting... Min dröm är att ha en gård som är så pass stor att man kan inackorderingar och en anställd som sköter stallet. Det bästa av två världar - hästarna hemma och stallkompisar! =)

Idag jobbade jag lite med Räkan efter hur Ricketts har hjälpt oss. Hon har börjat testa gränserna med mig nu när jag lagt om mark-hanteringen lite och ställer mer krav på lydnad arbete. Jag har ju hela tiden jobbat väldigt mjukt och långsamt. Nu får hon lite mer krav på att vara på hugget och lyssna. Så i och med det börjar hon testa ibland om hon verkligen måste trava, vända, stanna eller backa när jag säger till.

Men efter att jag fått en del motion jag med (fick springa som satan emellanåt när hon testade att vända upp mot mig istället för att trava på volt) så var hon riktigt mjuk och lydig. Tömkörde då över en bom på 30cm och en vattenmatta som inte ens var infångad. Tömkörde bara i grimma så det var ingen risk att hon skulle bli ryckt i munnen. När vi var klara fick hon stå helt lös medan jag mockade ridhuset och plockade bort. Fick för mig att kolla om jag kunde få henne att hoppa bommen trots att hon var lös så jag "vallade" henne mot bommen - så fort hon travade över den så lät jag henne vara. Efter några upprepningar så behövde jag bara peka mot bommen, säga "hoppa!" och driva på lite så travade hon över och återvände sen till sitt favorithörn. :D

Har dock upptäckt att hon ibland frustar ut små foder-slem-bollar ur näsan. Tror att det är gomspalt och det trodde veterinären också som tyckte jag skulle kolla med uppfödaren om hon haft det som liten. Har mailat dem men inte fått något svar ännu. Vet. kommer ut imorgon för vacc. men hon sa på telefon att om beteendet fortsätter så får man åka in med henne och titta med en kamera för man ser ofta inget genom att bara kika i munnen...

Min dröm är fortfarande att ha hästarna hemma, visst, det är förmodligen riktigt mycket jobb, men jag har trots allt skött allting som om jag hade mitt egna (mer än att jag slapp köra bort skiten, men jag känner en kille som kan fixa det i så fall, så det är bara att ringa honom = inget att hetsa upp sig över), och då med en enkel resa på 1,3 mil som skulle köras fyra gånger/dag. Så jobbet bangar jag inte för, men det hade varit fruktansvärt skönt att bara kunna gå ut, ta ut mina egna två hästar, och sen vara färdig. Sen är jag givetvis ännu mer trött på att vara inackorderad nu när ingenting har fungerat som det ska, plus att ridmöjligheterna är ungefär en miljon gånger bättre här där jag bor än där jag har hästarna.

Förstår att det är jätteskönt att ha så mycket service och väl fungerande stallkamrater. Nästan alla gånger jag varit inackorderad har det varit alldeles för mycket åsikter och ingen som kan vika sig för någon annans vilja. :cool: Typiskt hästmänniskor! ;) Sista åren jag hyrde stall hade jag ändå hand om allt själv tillsammans med syrran, och där hjälpte stallägarna till med utsläpp de morgnar jag jobbade - så himla skönt! Men jag skulle aldrig byta bort stallet på gården... Det var min dröm så himla länge att bara vakna och ha hästarna utanför fönstret. :love: Nu är det såklart mer jobb, man är mer låst speciellt vintertid, men det är så galet värt det! Jag har stenkoll på hästarna och ser direkt om nånting inte är som det ska. Min sambo är guld värd och hjälper mig med in- och utsläpp när jag jobbar, så då är det ändå bara själva mockandet som måste göras. :)

Delvis kl.

Nu har andra åkturen blivit av, idag.
Den gick väldigt bra och jag är supernöjd!

Har dock inte gjort något med henne sen i torsdags när jag hade första åkturen så redan på gången var hon väldigt pigg och glad och ville ut NU vilket aldrig händer.
Hon står ju annars och sover när man pysslar med den där grisen, men inte idag. Hon stod och skrapa och så fort jag försvann så dansa hon omkring på gången och varje gång hon hörde min röst så lugna hon ner sig.

Jag började att gå med henne för att sedan hoppa upp och precis när jag hoppat upp och vi gick 2m typ då kom det en bil (grannarna). Men det gick bra.
Vi skrittade en bit på vägen och givetvis fick vi vara med om precis allt idag tror jag :eek:

Först mötte vi två hästar (två hon aldrig ens sett), det gick bra men jag trodde nästan hon skulle börja med något skutt men ikke då.
Red vidare någon meter och vips så kommer det en joggare bakom oss vilket hon tog lugnt också.

Sen var det tåg, och en till joggare!
Precis innan en brant backe (där ja tänkte hoppa av) så fick hon någe busryck och rumpan for upp lite men tror inte hon var berädd på att det inte är lika lätt med någon på så det blev inte mycket till :angel:
MEN jag satt kvar där ett tag till och berömde henne när hon stod lugnt och fint och då hoppade jag av, ville inte fortsätta framåt eftersom det gå blev upp för backen.

Så jag misstänker att jag säkert kommer få känna på rodeo här någon gång.. Hjälp!!! Men när hon busat till från marken har man liksom bara fått ta tag i ledrepet och sagt "Nej Miraz" så har hon lugnat sig, men jag vette skjutton om det kommer funka med en klump på ryggen..

Så detta ska bli spännande!
Kan iof vara mycket att hon var pigg och blev bussugen och inte mer för test för hon gick på utan problem med mig på.

Lite mer aktivitet innan man ska åka lite kanske? :p

Jag har lite funderingar kring det där med att börja sitta. Sadeln bryr sig min inte om alls, så nästa steg är väl antagligen att börja longera henne med den i galopp för att se om reaktionen kommer då, och sen börja hänga lite på henne. Däremot fick jag ett tips av hovslagaren i tisdags, som jag inte ens reflekterat över innan, men som jag är kluven till vad jag tycker. Hon tyckte att jag skulle fylla ett par gamla obrukbara jeans (eller ännu hellre en hel overall) med halm eller hö eller nått annat, och sen sätta upp den på henne först, givetvis ordentligt fastsurrad i sadeln. För att hon skulle få upp något på ryggen som "känns" som en människa men som hon inte får av så lätt, och som framför allt inte kan skada sig. Vad tycker ni om det?

Det är inget jag skulle prova faktist. En halmfylld overall har ju ingen stadga i sig,om hästen börjar bocka och ha sig kommer "dockan" gunga så mycket och slå på halsen och bak på korset vilket är stor chans att det skapar ännu mer panik,då har du förstört mycket för framtiden,du kan ju aldrig få en docka att hålla sig upprätt...

Det bästa är att bara sitta upp,OFTAST så blir det ingen stor reaktion av det,och OM det blir det så brukar hästen inte orka lyfta så högt endå när den får en hel människa på ryggen,så o hästen vill bocka så brukar det inte bli mer än några cm lyft.

Sen kan det ju bli riktig rodeo också såklart,men av vad jag har hört/sett i dom flesta fall så händer det oftast inget alls,så det är ju dumt att riskera att hästen får men för livet över att ha en "slapptask" som dunkar fram och tillbaka över kroppen....

Inte en chans att jag skulle prova en sån grej. OM hästen får en reaktion så kan det vara väldigt svårt att komma tillrätta med det.

Inte en chans att jag skulle prova en sån grej. OM hästen får en reaktion så kan det vara väldigt svårt att komma tillrätta med det.

:bow:

Precis vad jag ville få fram.

Bättre då att be en mkt van ryttare sitta upp första gångerna om man tror att det kommer barka ur. Folk som jobbar med inridningar har en jäkla balans tex och åker inte av i första taget!;)

Jag håller med dom andra. Inget jag skulle våga göra!

Jag gillar utmaningar även om jag är lite kinkig i vissa tillfällen, det vet jag och jag vet varför. Men jag vill detta och jag ger mig inte, blir det något skutt senare ja då blir det eller så var hon bara pigg som min kompis trodde efter att ha berättat detta för henne också.

Vi ska promenera lite imorgon tänkte jag sen får vi se när jag sitter upp igen.
Visst blir man nervös, men som en annan sa i början orkar dom inte bocka så högt OM det skulle ske så jag tror jag överlever OM hon skulle göra något.

Som jag skrev förut så kände jag redan i stallet hur pigg och busig hon var (varit hela veckan :angel: ) så det kanske var dumt att åka häst just då. Men jag satt upp iaf just för att jag hade bestämt det! Och det gick ju faktiskt bra.

--------------
Nu kommer kylan mer och mer här iaf vilket glädjer mycket! För det första så har hagen börjat torka upp och stelnat på sina ställen och idag kom det dessutom liiiiite snö här inne i stan en sväng dock inget som stannade kvar såklart. Men det känner som det är på gång nu :banana:

Jag hatar verkligen kylan, det är inget jag klarar av. Det är lika med kallvatten i stort sätt men nu går det väl an.
Men denna vinter, ojoj vad jag längtat tills denna kalla luft :D

Snö älskar jag dock!

Då är ni inne på samma linje som jag, för jag blev väldigt kritisk till om det där verkligen kunde vara en bra grej när hon pratade om den, men hon var eld och lågor, så tänkte kolla med er ifall det var jag som var fel ute. Då blir det helt enkelt inte den metoden. Skulle hellre longera henne ett par varv extra innan jag sitter upp, om jag ser att det är en "sån" dag, eller helt enkelt strunta i att rida om det är en dag där hon bara ser spöken.

Hon har i princip aldrig bockat under longeringen eller när hon har fått springa lös, hon sparkar bakut ibland, men det är mer när det är andra hästar som kommer för nära, så jag hoppas att hon är en sån häst som i princip aldrig bockar. Och skulle jag absolut inte reda ut henne, så är plan B att skicka bort henne för inridning.

Jag håller med alla andra, det lät som en galen idé...

KL
Idag har det varit kallt och blåsigt med snö! Tjoho! Äntligen är vintern på väg! Marken blir hårdare och hårdare och hästarna piggare och gladare. ;) Idag körde vi ut första balen för året och hejdundrans vilket race det blev! De sprang som galningar... Sen byggde vi ihop en ny höhäck som bars in efter en stund, vilket ju var precis lika roligt så det blev race en gång till. :D

På lördag ska jag rida ut med piggelinarna, såvida det inte är för halkigt...

Den där metoden har jag provat på två welshmountain ponnyer.

De var så små och jag ville inte låta barnen "sitta upp först" och jag kunde knappast göra det om de inte skulle gå av på mitten.

Fyllde en overall och satte på mössa och skor och band fast i sadeln. Sen ledde jag först med dockan och sen longerade. Dockan flög åt alla möjliga håll, bak på rumpan, fram vid bogen osv.

Jättebra tycker jag. För jag tänker som så att barnen skulle ju kunna ramla av både framåt, bakåt och lite hur som helst och ponnyerna var då vana vid det och blev inte skrämda.

Om ponnyn hade blivit helt hysterisk - vad hade du gjort som nästa steg ? Vem ska man försöka få upp ?
OM det funkar är det ju en utmärkt strategi, men om det inte funkar har man skitit i det blå skåpet.

Kanske det men nu funkade det bra :) Givetvis vande jag ponnyn vid dockan först i stallet och lät dockan ramla av lite överallt, krypa under ponnyn osv. Hade ponnyn varit misstänksam hade jag inte gått vidare. Man får ju läsa av sin häst :)

Skönt att det ändå funkade för dig, men precis som du säger så gäller det ju (i alla lägen!) att läsa av sin egen häst, och jag tror inte det hade funkat riktigt på min. Vet inte ens varför hovslagaren ens föreslog det, hon har ju sett ponnyn in action och vet hur hon är. Och det känns som en grej som inte skulle passa hästen speciellt bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI