10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Tack snälla alla för era fina ord om min lilla flicka :bow: Känner mig lite bättre idag men igår kväll var det riktigt tungt, satt och grinade i flera timmar :cry:

Maja: Dom har nog riktigt roligt ihop våra små busfrön :D

cirkus: Ja, Sorexas ett år äldre helsyster fick jag avliva vid 3 månaders ålder då hon fick akut hjärnhinneinflammation så nu finns bara en storasyster e: Hermes och en lillebror med samma pappa kvar i livet, förhoppningsvis kommer det en liten syster eller bror till nästa sommar också och jag hoppas att den blir lika fin som sina tre helsyskon.

Fick en liten rapport från Astro (som numer går under namnet Astor :D ). Han sköter sig jättebra och hans eksem börjar läka. Han fick springa lite i ridhuset igår och det tyckte han var kul. I början på november kommer tandläkaren ut och kollar vargtänder så fram till dess blir det lite lugnt med bettövningar, han kommer ha träns på men arbetas i grimma.

Jag minns även systern så väl, minns att hon var jättefin och jag tror du har hittat din superkombination. NU håller jag tummarna för att det kommer ännu ett fint helsyskon nästa vår.

Tråkigt! =(( beklagar verkligen att det inte fanns något att göra.

delvis kl. Molin - kul att det gått så bra!! Tror du menar att hon biljarderar i traven. Om du menar så som man ser många islänningar och spanska hästar röra sig?

Jag vet inte alls vad det heter :angel:
Men det kan stämma mycket väl.

Är det något negativt? :o För jag tror då inte jag sett det när man sett henne springa i hagen men då kanske man iof inte tänker på det heller såklart.

Kl.

Nu händer det saker må jag lova hos mig!! :bump:

Idag blev det åka lite häst, vilket gick otroligt bra!
Fick hjälpen idag och tog den chansen helt enkelt.

S skulle promenera med Pillan så då frågade jag om hon inte kunde tänkas sig och leda två hästar en sväng medans jag sitter på Miraz, och det var inga problem.

Så idag har jag tagit första "ridturen" på bebisen :love:
Hon var lite skeptisk och osäker i stegen i början, det var något på ryggen alltså men hon brydde sig inte mer om det utan hon gick på utan problem och jag passade på och berömma och klappa flera ggr på halsen.

Efter en liten stund så släppte det mer och mer och hon blev mer säker i stegen, var inte så farligt trots allt med någon på mig!

Mycket stolt är jag!
Red bara några meter vilket jag tycker räcker i början, frågan är hur mycket man egentligen vågar? Får väl bli mer och mer såklart.

Nu känns det som vi är pågång, så himla skönt och hon blir så himla glad när man tar in henne, vill vill verkligen med ut osv. :)

S fotade lite men bilderna är inte mycket och se egentligen, hon hade lite problem med att hålla två hästar och fota samtidigt :angel: Så nästa gång kanske man ska ha en 3:e person? Ja vi får se!!

Var det din som också var e. HipHop?
Han är otroligt lik min i både färg, form och tecken fast lite mindre då...

Jag känner som du, det är mörkt varenda kväll och det regnar så man får vada ut i hagarna, finns inte en fläck som är torr utom berghällarna då. Är grymt avis på dem som har snö istället :mad: Hade tänkt köra igång med inridning men man tappar liksom sugen i det här vädret.

Min jätte börjar annars lägga på sig och ska få åka iväg på löshoppning den 28:e. Annars tränar jag ju alltid hemma men hovslagaren ville gärna se den lille mannen hoppa. Får se om jag tar en liten pall och börjar hänga på honom inne nån kväll istället. Tror inte det ska vara något problem alls (mer än för mig att komma upp).

Min lilla Alva har jag inte gjort så mycket med, men en liten skogpromenad fick vi till förra helgen. Har även börjat lastträna så vi ska kunna åka iväg på löshoppning i höst. Med lite havre gick hon rakt på som om hon aldrig gjort annat, ibland förvånar dom en dom små liven....

DSC_1014-1.jpg

Så fin! :) Vilka underbart snälla ögon hon såg ut att ha! :love:

I morse när stallägaren hade släppt ut Orvar såg hon att det var lite blod i ena näsborren. Är det farligt? :eek:

Jag har alltid lärt mig att hästar som blöder näsblod inte alls är bra..:( Det var bara lite lite,inte så det rann eller droppade,utan var bara lite rött inne i borren. Han KAN ju ha kört upp något vasst höstrå,men kan det bli att blöda så pass av det så det blir att rinna ner lite?

Jag håller med fibusen, otroligt fint huvud och med ögon som säger mycket!

Fibusen
Jag vet inte alls vad det kan vara, hoppas du får hjälp på den frågan.
Annars kanske du kan ringa en vet om rådfrågning? :)

kl.

Min lilltösa står och trycker och vill med mig för hon vet att det händer något skoj då.
Stackaren står verkligen och följer mig med blicken hela tiden, men idag var det inte hennes tur för att göra något.

Tycker hon varit duktig denna vecka!

Har läst lite nu och det verkar "vanligt" med näsblod,att det kan komma om hästen frustar mycket/hårt,och det gör han alltid på mornarna när man ska släppa ut,och hon såg det inte i boxen,utan sen i hagen,så han kanske har frustat sönder något litet blodkärl bara.

Så länge det inte störtblöder,eller blöder LÄNGE,nu var det ju bara lite lite blod i näsborren som varken rann eller droppade.

Om hästen däremot blöder ur bägge näsborrarna är det inte bra...

Så då kan jag andas ut! :)

Ja helt rätt, han är också e. Hip Hop :) Han har verkligen fått ett mycket trevligt temperament, gillar honom skarpt! Ska jag betäcka stoet igen blir det samma kombination. Din är jättefin, tycker de är väldigt lika och din ser inte alls så stor ut som han är!

Har löst ridhuskort ett par km härifrån så kommer nog att åka dit med honom lite när han blivit lite mer sutten på. Håller för tillfället till på gårdsplanen, men han är rätt ömfotad så det känns inte helt sjysst. Men på gräset är det för halt och lerigt och jag åker inte till ridhuset med honom för att longera i fem min...

Hoppas att jag kan få hjälp att sitta o skritta lite i helgen, tänkte att åtminstone en gång per helg försöka sitta upp.

KL

Idag har min longerats för tredje gången och första gången med sadel. Det gick jättebra, hon mindes vad hon lärde sig förra gången så vi höll på i max 15 minuter. Nästa gång blir det sadel med stigbyglar nere

Åh vad fin hon ser ut! :)

Sorbisen: Jag hoppas verkligen att du får en lika fin helsyster nästa år! Det är du så himla värd! Kul att det går bra för "Astor". ;)

Molin: GRATTIS till första åkturen! :banana:

cirkus: Kul att det gick så bra!

KL
Idag har jag varit ute med mina rödingar igen! Nordisens första ridtur sen innan han hamnade på boxvila, så han var jättetaggad. Såklart dumt av mig att inte ta honom på en tur själv först... Hur som helst fick Kaptenen sadel, träns och benskydd på sig med hängande stigbyglar. Han hade sitt första riktiga busrace i hagen sen lillebror försvann tidigare i förmiddags, han sprang och bockade och hoppade som en riktig liten kanonkula!
Han var också jättepigg och hängde utan problem med i nordisens räserskritt. Han var lite busig också och ville skutta lite, men farbror blev sur då så jag fick göra mitt bästa för att hålla honom på backen. Lite trav blev det också vilket gick precis lika bra! Det gick lite fort ett tag då Kaptenen låg på och nordisen kom på att han varit gammal travare, men det löste sig bra ändå. Kaptenen visade upp en jättefin ökad trav, så nu har han inget att skylla på för framtiden. ;) Han hängde med i äkta travartrav en kort bit, trodde han skulle slå över till galopp men han höll sig i trav. :)

Vi var väl ute kanske 40 minuter och de var fortfarande jättepigga när vi kom hem igen. På turen klättrade vi i två backar som är lite brantare också. Kändes ganska lagom!

Senast ändrad:

kl.
Nu har äntligen ihopsläppet blivit gjort i stallet, och allting verkade gå riktigt bra imorse. Roligt för lilltjejen att få en jämngammal kompis att leka och busa med i hagen, samtidigt som det finns en "gammal farbror" i hagen som håller lite koll. Vi kunde dessutom lösa det så bra att min andra häst (som inte får äta hösilage och därför inte kan gå med de andra) går i en hage precis bredvid, så hon ser dem hela tiden. Stallägaren ville dessutom ha sina hästar i en egen hage, och inte mig emot, tror det kommer förflyta mycket mer smärtfritt och samarbetsvilligt så här.

Men vad skönt att det löste sig på så många plan :)
Och himla kul att ihopsläppet gick bra, skönt att få en jämngammal kompis!

KL

Har suttit på min två gånger denna helgen, igår och idag. Han har varit väldigt obrydd tidigare över sadeln, men igår fick han för sig att den skulle av... Har tidigare hållt till på gårdsplanen och där är han lite öm och tar inte för sig speciellt i traven. Igår var vi på gräs istället och det har tidigare varit ridbana så under gräset är det sand = inte halt, och då kunde han ju ta för sig bättre och då blev sadeln helt plötsligt lite obehaglig... Fattade galopp och jäklar vad han bockade :crazy: Fick hålla på ett tag tills han lugnade sig och hängde sen först och satt sedan upp. Han var väldigt på tårna men höll sig ändå på mattan. Skrittade tre-fyra varv och satt av.

Hade inte tänkt sitta mer än en gång per helg, men eftersom han var så spänd igår så tog jag honom idag också. Han var fortsatt lite spänd för sadeln, men mindre idag. Satt upp och han tyckte att det var dags för matte att få första flygturen tror jag... Hoppade rundor lite men gjorde inga stora grejer ändå. Blev rätt många varv idag, men så fort han slappnade av lite så satt jag av. Nu får han ju nästan en vecka på sig att smälta detta innan jag har möjlighet att sitta upp igen.

Hade ju inte tänkt att han skulle ridas nu utan bara sittas in, alltså skrittas avslappnat o ev nån liten trav innan vintern. Han är fortf väldigt vinglig o skranglig, behöver växa till sig. Vill därför inte jobba för mycket med honom, men nu när han helt plötsligt blev så spänd så måste vi ju ta oss förbi det innan vintervilan... :(

Tråkigt att han blev så spänd, men samtidigt är det nog något som man får räkna med när det gäller unghästar. Min har inte reagerat varken på sadeln eller stigbyglarna i skritt och trav, men vi har inte kommit så långt i longeringen att vi har testat galopp (och hon älskar att rulla sig, så jag vågar inte släppa henne lös med sadeln heller), så jag misstänker att den rodeon kommer börja när vi ska introducera galoppen.

Det är kul och läsa hur hästarna reagerar och hur pass olika dom är.

Jag själv har två helt otroligt olika unghästar hos mig.
08:an brydde sig inte för någonting alltså, inte ens i galopp och var aldrig stel eller fundersam när jag väl satt på ryggen och när vi väl började rida.

10:an har hittills inte heller varit brydd av något direkt.
Det var under den piggare tiden som vi provade på galoppen med sadeln för första gången och då blev det en hel del bockningar men hon lugna ner sig iaf.

Imorgon ska jag longera eller tömköra henne igen och då även med sadeln är det tänkt. Och ska då prova galoppen igen för att se hur hon reagerar när dom nu är mycket mindre pigga (det var under tiden kylan kom lite till oss som alla var helt överpigga och halvgalna). Nu är det varmt igen så vi får se om det kan ha varit väder och piggheten eller om det är lite otäckt med sadeln på i galoppen.? Återstår och ser helt enkelt.

Insittningen har gått bra, lika så vår första lilla åktur. Hon var såklart lite skeptisk i början med att det satt något på ryggen medans hon gick men det släppte som sagt efter en liten bit.

Jag ska upp igen under veckan, får se hur det går ;)
Trodde jag skulle få åka lite rodeo när denna dag skulle komma precis när jag köpte henne för hon var ganska vild då om man kan säga så.

Nu har hon vuxit till sig enormt och litar väldigt mycket på mig!
Vilket känns bra.

Hon är faktiskt inte så vinglig, hon var väldigt säker på sitt steg när hon väl släppte sketikekänslan så att säga. Det känns bra också och bättre blir dom efter att dom hittar balans osv med ryttare på och blir starkare.

Precis som ni andra är tanken att skritt och ev lite trav och styrning ska intrudiceras innan vintervilan men det kan ändras också såklart.

Går på rätt väg iaf!
Jag varierar med promenader vid hand och tömkörning/longering också men enbart korta stunder. Tömkörning ut i skog blir lite längre dock men inte mycket.

Jag har skrivit ett par gånger tidigare, har en welsh partbred på ca 140+ cm på foder. Nu i dagarna har det varit på G att hon eventuellt ska säljas, det gjorde att jag fick helt nytänd energi med henne och nu känner peppen mer än nånsin, så hon blir kvar här.

Dock undrar jag om jag är ensam om att ha ungponny och ensam om att inte vara på G med insittning?

Hon är långtifrån klar i kroppen och jag tror inte på att försöka rida in henne då hon är så ofärdig - det finns framförallt ingen anledning. :) Dock känner jag ju att jag haft för lite tid för henne så hon har fortfarande inte provat på så mycket. Vill dock gärna hänga på här i tråden och skriva om vårt arbete ihop, ändå :banana:

Häromdagen fick hon täcke på sej för första gången, åtminstone tror jag inte hon haft täcke förut. Som vanligt så reagerade hon först med lite rädsla då jag kom med täcket, men efter två "följa efter med täcket tills hon stannar och då vända bort det" så stod hon stilla och lät sej villigt klappas ut med täcket och reagerade sedan ingenting på att jag slängde på det, lyfte, prasslade och fipplade från olika håll. Jag älskar hennes psyke :love: Både nerv och intelligens, typ. Jag brukar tänka att hur de reagerar på täcke - och sadel - skvallrar om hur de kommer reagera då en sitter upp, och hon gjorde verkligen en klassisk insittnings-reaktion - ville först inte gå med täcket på ryggen, såg ut att tänka "Det är nåt på mej, då kan jag väl inte GÅ?!" men gick fram efter inledande tvekan, och stannade efter några steg och snusade lite i sidorna och bet i täcket. Jag kan sätta en hundring på att hon kommer göra exakt lika med ryttare första gången :angel: Sedan både travade och galopperade hon i hagen utan nån nämnvärd reaktion över att ha täcke på sej.

Vi har inte gjort mycket senaste veckorna, jag har varit glad om jag hunnit se hästarna i dagsljus, i hagen, men igår gick vi på en promenad i mörkret inåt byn. Hon var lite tveksam och inte alls lika peppad som hon brukar, dock tror jag att hon inte riktigt hann bli "klar" med fodret.

Jag tänker inte rida in henne än på ett tag, antagligen sitter jag på henne först till sommaren. Nu ska hon först och främst lära sej grundläggande grejer som att stå stilla (såååå svårt för en rastlös fuxmärr!), hon ska vänjas vid utrustning, fortsätta promeneras på allmänt störiga platser och tidpunkter, påbörjas linas - tömkörning - långa tyglar - vid hand och så ska hon fortsatt få hänga med ut då jag rider den äldre hästen. Hittills har hon varit lös större delen av turerna men tanken är att hon ska få börja gå i snöre som handhäst lite mer, så att hon kan hänga med på andra vägar också.

I förlängningen ska hon även lasttränas lite mer - när jag hämtade henne gick hon på säkert och åkte lugnt men jag vill gärna att hon ska vara lätt och trygg att lasta och åka med själv, komma iväg på miljöträning till närliggande ridhus - löshoppas, och tids nog tänker jag att hon ska köras in eller åtminstone förberedas helt och hållet för inkörning.

På tisdag kommer hästtandläkaren och kollar i munnen och drar vargtänder. Jag har bara lagt in bett i munnen på henne en gång, det var inte superuppskattat så jag har låtit bli sen dess och tänker att vargtänderna ska väck och munnen stabiliseras (det händer mycket i tandanlagen nu och hon verkar superduperkli-ig i munnen).

Kanske siktar vi på treårstest nästa år men jag hoppas isåfall att vi kan visa på hösten. Ponnyerna rids ju inte heller på treårs, så ridningen behöver vi inte stressa med för den skull. Däremot löshoppningen hade jag gärna kommit igång med mer..... Ja, en sak åt gången nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025