10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Precis, vi har ett öppet förhållande :angel:

Haha ! Jag tänkte först sätta upp någon liten räka på Räkan för att jag är så lång och tung. men sen övertalade mina vänner mig om att jag var löjlig och så känner jag att med mitt stressiga liv så skulle det vara svårt att få ihop tiden när jag kan och någon annan kan. Bara att få med någon som kan hålla i henne är ett helt projekt ibland. Men som t.ex. när vi travade första gången så känner jag att det kanske hade varit bra om jag var den som var på backen för även om min kompis är duktig så hade Räkan inte samma tillit och vilja att följa henne som hon har med mig...

Har inte gjort så mkt med Räkan sista v. livet har varit körigt och jag har fått en släng av höst-apati som jag alltid måste försöka genomlida under hösten.

Men här är i alla fall ett par bilder från när hon släpptes i nya vinterhagen:
SDC12673_zps7de2c757.jpg
[/IMG]
SDC12672_zps7e3c4575.jpg

SDC12670_zpse6c79462.jpg

Tycker hon verkar gilla uppmärksamheten från killarna i hagen brevid :P hon drog några repor också men jag har inte hunnit redigera bort allt vingel och dö-tid i videon :)

Senast ändrad:

Jag förstår hur du tänker, även om man i vissa fall (som i Fibusens till exempel, som är gravid) måste göra ett undantag. Eftersom min häst är så liten (145 cm, men ganska grov), så är det svårt att hitta någon annan som gör det, eller som för den delen är mindre än jag. Jag är 1,55 lång, och de flesta jag känner över tolv år är större än jag. :angel: Jag skulle inte våga låta ett barn rida på henne, ett barn som jag skulle behöva ha ansvaret för om det händer något. En vuxen människa tar trots allt själv beslutet att sätta sig på hästen, väl införstådd med att det är unghäst och att det kanske blir rodeo av hela grejen.

Ja undantag finns det vilket jag nämnde och som jag då skrev så
skulle jag nog vänta med den delen och fokusa på
markarbete så länge man klarar det sen får man väl se, men vila skadar
inte ett år extra heller.

Var lite så jag tänkte bland annat.
Jag skulle heller aldrig sätta ett barn på en oinriden häst det är bara dumt.
Men om man har en mindre vuxen så är det toppen om man verkligen vill göra detta då ich i te vänta några extra månader.

Skit samma ;)
Jag tycker det är kul hur man än gör jag sa bara vad jag vill och skulle gjort om jag var i samma situation. Hehe

Tänkte ansluta mig till den här tråden.
Jag har en kille efter Ludwigs Champion undan efter Elmshorn. Han är i dagsläget ca 164-165cm hög och har som tur är vuxit väldigt jämt hela tiden därför kände jag att det var dax att rida in honom.
Nu har vi hållit på i 5 veckor (varanna dag dom första 3 veckor och nu kör vi var tredje dag) och igår har vi galopperad för första gången. Ute i skogen och med ledarhäst. Bortsett från ett brallsprång i fattningen skötte han sig jättebra. Tog en till galopp sen och där satt även fattningen.
Vi kommer nog hålla på ca 3 veckor till och sen får han vila. Tänkte komma iväg på nån löshoppning också. Han är löshoppad både hemma och borta flera gånger och tycker det är rätt kul.
Målet är så klart 3-år-testet nästa vår och jag hoppas verkligen att han inte får nån växtrusch just då.
Ska försöker att få in några kort snart.

Jskit samma ;)
Jag tycker det är kul hur man än gör jag sa bara vad jag vill och skulle gjort om jag var i samma situation. Hehe

Håller med :) det är så himla roligt att läsa om alla och se alla bilder i tråden :love: tiden har gått så fort!

Och jag hade heller inte satt upp ett barn om det inte vore detta barnet och denna hästen ;) haha

Senast ändrad:

Som tur var kommer vet ut inorgon för kastrering, så då tar vi nog vargtänderna på en gång. Mård har två och Järv hade fått en nu och de verkar störa så nu åker de.

Ja, då var Grabbsen kastrerade! Hade ut distriktarna, min favoritveterinär och två unga veterinärer som skulle få öva på kastration. Själva ingreppet gick bra men det blev lite komplikationer hos Järv, som inte ville sluta blöda så två timmar efter kastrationen var vet tillbaka och vi bestämde tillsist, efter en del försök att få stopp på det, att kasta honom och försöka hitta orsaken till blödningen. Vet inte riktigt vad som blödde men nu står han inne med tryckkompress på, så får vi se om det slutar. Så nu blir det penecillin i ett par dagar och återbesök imorgon.

Kl.

Nog fan tog jag tag i en tömkörningstur idag trots vädret!
Det har regnat enormt hela dagen alltså med något uppehåll ibland och till och med så att solen lyst lite men annars bara regn.

När jag åkte ut till stallet så var det uppehåll så jag passade på, Miraz stod dessutom inne så det var bara att ta henne och borsta av osv sen bege sig iväg på en liten tur.

Gick runt kyrkan igen, och det gick bra. Hon stannade några ggr och kollade på olika saker men gick vidare sen när jag bad henne.
Helt annat nu med skor på dessutom, ville mer än gärna trava nu så vi travade på en del speciellt på sista biten på grusvägen, gud vilken fart vi hade. Helt otroligt!!

Så jag tror nog hon var mer än nöjd med dojjor på sig också!
Däremot springer hon i kors med frambenen såg jag( lr hur man ska förklara?), inget jag tänkt på förut utan jag såg det idag och det är väl säkert för att vi inte kunnat trava så mkt tidigare liksom.

Ni vet när dom sätter dom framför varandra typ och slänger ut dom på sidorna typ :angel: Bra förklaring va??? :o

Så jag är riktigt nöjd, hon gick dessutom över bron vid tåget utan problem med skor, blir ju ett helt annat ljud med dojor när man går där, värsta ekot och typ ja.. :p Men det var absolut inga problem! :banana:

I helgen har jag nog bestämt mig för att sitta upp och ta mig några steg! Hoppas bara vädret kan tillåta det också!

121017_zps54965bec.jpg

En film också

Tack för oss!

Vad duktiga ni är Molin, så roligt att se film på era framsteg :banana:

Santoxen: Lät ju inget vidare kul med kastreringen, hoppas han är fin och blödningsfri imorgon.

Nessaja: Välkommen till tråden, kul med lite nya hästar

*kl*
Idag var det då dags för Sorexa att åka till kliniken. Hon var jättesnäll att lasta och stod som ett tänt ljus hela vägen till kliniken men där tog det roliga slut tyvärr. Hon röntgades och ultraljudades och efter att ha rådgjort med veterinären om hennes framtid så beslöt jag mig för att hon skulle få somna in. Leden i hennes bakknä visade inte på någon förbättring och hon skulle aldrig kunna bli mer än sällskapshäst om ens det så tyvärr springer hon nu omkring på de evigt gröna ängarna. Känns verkligen skit att min fina lilla prinsessa inte finns hos oss längre men jag känner ändå att jag fattat rätt beslut för hästen skull. Tack alla för hållna tummar, tyvärr gick det inte hela vägen denna gång :(

En avslutande liten bild på min fina kämpe
sorexa3-1.jpg

Tack så mycket!!

Ååååååh nej, inte fina tösen!
Verkligen super synd att det blev som du misstänkt
under en tid. Men du gjorde helt klart det bästa för hästen!

Styrkekram till dig!!
RIP Sorexa, fina tjejen

Men vad sorgligt !
Det var väl även hennes syster som fick somna alldeles för tidigt ?

Tunga beslut som jag inte avundas, men som ändå är de enda beslut som kan fattas om man är en djurvän.

Åh, nej fina Sorexa. I går kikade jag på en av dina videor på henne och jag tyckte hon såg så fin ut när hon travade. Tråkigt att det inte fanns något att göra. Hon var verkligen vacker. :cry:

Tråkigt! =(( beklagar verkligen att det inte fanns något att göra.

delvis kl. Molin - kul att det gått så bra!! Tror du menar att hon biljarderar i traven. Om du menar så som man ser många islänningar och spanska hästar röra sig?

Jag hade verkligen hoppas för din vackra flicka.
Men du tog det rätta och svåra beslutet, all heder till dig!

Åh nej! :cry: Jag vet alltför väl hur det känns... :( All heder åt dig som ändå kunde ta ett så tufft beslut, hon leker med Koronn på de eviga gröna nu. Stora stora styrkekramar till dig! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar