10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vad kul att hon sköter sig :)

Läste vad som hänt och tänker på dig!!

KL

Idag har min lille kille fått ha ryttare på ryggen för första gången! Longerat fre o lör och han fattar redan skritt- och travkommando. Idag hade jag hjälp av pappa så longerade två varv åt varje håll, hängde sen ett par gånger och slängde sedan över benet och han var helt cool med det. Skrittade två små varv och sen var vi klara. Han hoppade till en gång när jag klappade honom på halsen under tiden vi skrittade, annars var han precis lika cool som vanligt :love:

420489_4367035207331_1698277007_n.jpg

Nu får han paus tills nästa helg. Är mammaledig och kan bara hålla på med honom fre-sön när sambon är hemma, så det blir naturlig återhämtning nu i några dagar. :) I veckorna prioriterar jag mammahästen eftersom hon är igång och rids och det blir ju mörkt så himla tidigt nu för tiden :(

Vad kul att du suttit upp och att det gick så himla bra :)
Det är verkligen världens bästa känsla när man väl sitter där!

Ni är så underbara allihopa... Tänk vad ett internetforum kan göra gott för själen. :bow:

KL
Ja, min otur har ju inget slut. Kaptenen är varm och svullen i kronan på vänster fram (den foten som han bestämde skulle vara sko-lös) och är lite halt. Han ordentlig puls i kotan också så det skulle inte förvåna mig om han lyckats få en hovböld efter att ha varit utan sko ett par dagar... Jag som trodde han skulle klara sig fram tills hovis ändå skulle hit. Suck. Han är dessutom lite varm i båda framfötterna, vilket jag inte riktigt begriper. Han har ju inte rört sig alls lika mycket nu som förut, och har fått gå i vinterhagen (som har bättre staket) där det funnits kvar lite gräs. Men jag trodde väl aldrig att det skulle göra sån skillnad? Det är ju inte nån näring kvar i det direkt och han äter ju hö och plockar bara lite i gräset ibland, inte direkt så att han vräker i sig grönt. Om det skulle vara nån form av fångkänning borde det väl ändå synas på fler sätt? Han sprang som en galning i fredags så man kan väl hoppas att han bara vrickat sig eller nåt...

I övrigt tycker jag fortfarande synd om honom som nu kommer få klara sig utan jämngammal kompis. Såklart är nordisen sällskap, men han blir lätt sur när det är för livligt i hans space. Häromkring har alla hästarna på hemmaplan så det blir nog omöjligt att få hit nån som installad kompis, och jag kan av ekonomiska skäl inte stalla upp honom nån annanstans. Han är ju så energisk och busig så han skulle verkligen behöva en unghäst som sällskap. Jaja, vi får väl se om det löser sig...

Men fy, när ska din otur släppa? Det räcker väl ändå nu tycker jag?

Det kan inte vara så att han ev har symtom till ev mugg då? Eller hagen kanske inte är så himla lerig, den lät iof inte det men han kanske har en favoritplats som blivit det och står han i den mycket så kanske det kan vara något?

Jag hoppas det blir bra :)
Testa och ha han inne en dag tillsammans med nordisen kanske?

Och till vänskap, det finns inte ev någon som kan tänka sig att låta dig ha en liten på foder under en period så han får ha lekkamrat tills du verkligen ska börja rida och jobba han?

Det kan ju funka?

Hoppas det löser sig!

Men nu får det väl ändå räcka med otur för din del :eek: Tycker så förtvivlat synd om dig.

sofieolsson: Grattis till uppsittningen :banana:

*kl*
Idag har Astro åkt till småland på inridning så nu kanske jag kan börja uppdatera om honom lite oftare. Han var superduktig och gick rätt upp på lastbilen (liten tvåhästars med sidolastning), hälsade på den lilla islandshästen som redan stod där och började äta hö i godan ro. Han hade så bråttom in så jag nästan blev överkörd. Älskar verkligen min stora rangliga herre :love:

På onsdag är det som sagt dags för Sorexa att åka till kliniken för utredning om hennes bakben. Jag tror redan jag vet utgången av det så jag är inte positivt inställd, hon får nog göra kaptenens lille söte bror sällskap på de evigt gröna :(

Vad roligt att det är dax för din fina kille!

Håller tummarna för Sorexa nu, kan du tänka dig behålla henne som avelssto om hon håller för det?

Var i Båstad igår och hälsade på min herre.

Det var ingen skönhet jag skådade vill jag lova. Åtminstone inte med kalaskulan. Nu vet jag garanterat att han har och ta av i vinter så det känns väl ändå ok ;)

Men annars tyckte jag att han såg fin och jämn ut i växten med långa ben för att vara islandshäst.

Jag har idag satt ut min lillskrutt på annons.

Får inte loss tiden & har svårt att få hjälpen jag behöver för hans inkörning & inridning.
Efter sista halvårets saftiga veterinär räkningar har jag inte ens råd att lämna iväg honom.
Håller på att beta av allting nu, allt eftersom som det släpat lite. Hade en buffert en gång men den försvann på första hästen som ändå fick avlivas, sen har jag haft 3 till som skadat sig :(

Vad tråkigt! :(

Men förstår verkligen vad du menar med buffert som försvinner... Vi har som sagt haft SJU månader i streck med veterinärräkningar,och nästa månad har vi ett återbesök,så blir 8 månader... Den buffert vi en gång hade har minskat REJÄLT,och skulle det bli något större nu så kommer vi få lov att låna pengar för att kunna ha råd med det,och när föräldrarledigheten knackar på dörren snart så känns det ännu mer skit,för man vet att det kommer dröja länge innan man fått bufferten stadig igen där man vill ha den. :crazy:

Vi är ju två dock som älskar hästarna och har intresset (både jag och mannen) så tack och lov så tär det inget på OSS iallafall när det blir dyrt,och det finns alltid hjälp utav den andre att få när man behöver assistans,så det underlättar ju MASSOR tidsmässigt,och jag kan i princip få hjälp samma sekund som jag ber om det i stallet så det blir ju aldrig det att jag känner att jag inte kan göra det eller det. Nu kan jag dock inte göra så mycket för tillfället eftersom magen är ivägen,men tidigare och i framtiden.

Jag är också såklart orolig över hur tiden kommer se ut sen när bebis anlänt,men åter igen så är vi två stycken med intresset så förhoppningsvis ska vi få ihop det iallafall,även fast jag inser att jag kommer nog inte kunna hålla igång korven i tävlingskondition innom många år,utan det får nog bli en vända i skogen när tid finnes typ. Det var ju inte så tanken var från början,utan jag köpte ju storhäst för att i första gången i mitt 25-åriga liv (haft häst i 15 av dom) skulle jag börja åka till tränare och komma ut på nån tävling kanske,men livet ville annorlunda. Dock är det inget som pållen blir lidande av hoppas jag,utan det är väll bara jag som är lite "bitter" över att åter igen få vänta massa år... :p

Usch,massa svammel från min sida bara,men jag ville igentligen bara säga att det är jättetråkigt att du får lov att sälja,men jag vet precis hur du känner ang ekonomi och buffert.

Jag hoppas det ordnar sig för dig och pållen. Kram!

Det behöver inte bli så att du måste vänta i massa år. Jag vet ett par stycken tjejer som fått barn, men med bra uppbackning av sambon kunnat rida och tävla som vanligt, trots barn. Som en tröstande tanke.

Maja: Jag är jätteledsen för din skull! Jag tyckte det var hemskt när jag fick avliva min 17-åring, han var ju så ung tyckte jag, kan inte ens tänka mig hur hemskt det måste kännas för dig. Och djur kan absolut känna sorg. Min C-ponny har väntat i över fyra år på att J ska komma hem igen. Hon reagerar fortfarande på alla små bruna ponnyer hon ser. Hoppas att Kaptenen snart återhämtar sig i alla fall!

Ja,går det så går det,då vore det ju jättekul,men jag har inställningen av att jag får vänta med det så blir jag iallafall positivt överaskad OM det går.

Vi har ju hundar också som ska ha sitt,och sen blir det väll mycket i början med en liten bebis också. Tar nog ett tag innan man kommer in i alla rutiner. Sen ska man ju börja jobba igen och ha tid för både jobb,barn,hundar,hästar och mannen, kan nog bli lite tufft att hålla igång hästen fullt ut kanske,men det visar sig. Ska iallafall börja lalla runt på han i skogen till våren så man kanske hinner komma igång lite innan man ska börja jobba igen,har ju svärmor som mer än gärna ställer upp som barnvakt nån timme då och då! :D Det gör så klart min mamma med,men vi bor dessvärre för långt ifrån varandra för att jag ska kunna lämna av lillen för nån timme i stallet.

Och nu under bebistiden så kommer ju inte korven kräva så mycket,blir väll svårare om 2-3 år när man vill börja åka till tränare och allt,men,men... Det får visa sig som sagt hur det går. Kanske bor man så pass nära till hästarna då så man kan gå ut och mocka innan jobb och sen rida efter jobb. Som det är nu blir det ju bara en vända till stallet per dag,har nästan 1,8 mil dit.

Det känns jättespännande, tyvärr började han med att vara jättesvullen i sina bakkotor när han kom ner men vet har varit ute och kollat så det är inga fel. Ej halt eller påverkad på annat sätt så ikväll skulle han få springa lite i ridhuset och kolla på hinder och kanske hoppa ett litet skutt om han törs :D

Han har skött sig jättebra men är lite ledsen över att behöva stå i egen hage. Han har eksem fortfarande och innan skrapproverna är klara får han stå själv så han inte smittar någon annan om det skulle vara smittsamt.

Kan mycket väl tänka mig att ta ett föl på Sorexa, men då ska det vara hundra säkert att hon inte blir påverkad av det på något sätt. Jag planerar ingenting för henne just nu då jag först och främst vill veta om hon lever på onsdag eftermiddag.
Tog ut henne idag och skulle lasta bara för att testa så hon fortfarande gick på snällt men se det gjorde hon INTE!!! Jag var själv och tänkte inte ge mig förrän hon var inne så det tog lite tid men hon kom in till slut i alla fall, fick dra en longerlina genom frontutlastningen och själv gå bakom henne och mota henne framåt. När hon väl stod inne fick hon äta en hel hög med kraftfoder och godis. När jag skulle ta ut henne skulle hon inte gå ut istället men det tog bara någon minut förrän hon bestämde sig för att trippa ner med försiktiga steg. Kan väl säga att jag han säga ett och annat fult ord till henne medan jag höll på att baxa in henne :devil:

Visst är det trist.
Min sambo är egenföretagare med ständig jour. Han kommer hem på kvällarna, men jag vet sällan när.
När han väl kommit hem vill han umgås med vår dotter sista timmen hon är vaken, inte leda runt mig på en häst. Med all respekt för hans vilja, jag hade resonerat på samma sätt.
Och bara jobba uppsuttet på helgerna är hopplöst, det blir inte direkt till någonting.
Hade hjälp ett tag av en utomstående, men personen lyser med sin frånvaro eller har inte tid att hjälpa dom minuterna som behövs.

Får se vad som händer helt enkelt, jag hoppas hellre att fölen säljs först, jag ska ta bort ena avelsstoet efter avänjning då hon svullnar upp i båda bak & blivit halt flera gånger på rad trots behandlingar av vette & vila.
(båda är odräktiga då jag tack och lov aldrig betäckte om ivåras)

Som tur är, kommer jag ha någon liten krona över denna månaden beroende på hur saftig vet räkningen blir att rekonstruera fölets öga efter sin skada.

Hade en intressent som ville ha 10:an på foder strax efter jag lade upp annonsen, men hen bodde i Östersund & jag bor i skåne, jag tackade nej pga avståndet även det lät väldigt bra.

Nej, det är klart, första tiden kommer ni förmodligen vara helt uppslukade av bebis. ;) Men precis som du säger så är ju hästen i en ålder där det ändå inte hade varit aktuellt med några tävlingar eller träningar nu. Om ett par år så är förhoppningsvis din/er föräldrarroll inarbetad, och din sambo verkar ju intresserad han också, så jag håller tummarna för att det kommer bli kanon! Kanske är en fördel att han också är intresserad av hästarna?

Jag är glad att jag köpte min tjej nu, och inte väntade ett par år med att skaffa unghäst som jag egentligen hade tänkt. Nu har jag många barnfria egoistiska år framför mig (och henne) där hon får ta all tid som jag inte lägger på skola/jobb, och hon får en chans att visa framfötterna. Hade jag köpt en ettåring om fem år (som alltså var tanken från början) hade jag varit närmare 30 när hästen var tävlingsmogen, och då hade barn kanske legat närmare till hands än vad det gör nu.

Halvt om halvt knapp på ämnet barn, eller rättare sagt hästvarianten.
Hur resonerar ni som har ston om att betäcka dem? Ska/vill ni göra det? När i så fall? Min stallägare, som också är hästens uppfödare, vill att jag betäcker min redan som till nästa vår, så hon skulle få föl som fyraåring. Jag vet att det mest beror på att hon förmodligen kommer betäcka sin andra häst då, och vill ha sällskap till det fölet. Jag är tveksam. Visst, jag kommer förmodligen vilja ta föl på henne någon gång, och på det sättet hade det väl kanske varit bra att ha det avklarat i unga år, så att jag inte behöver tänka på det när/om hon står mitt uppe i en tävlingskarriär. Å andra sidan är jag livrädd för att det ska gå snett, har hört så många skräckhistorier. Plus att tanken visserligen i så fall är att sälja fölet, men marknaden för att sälja hästar är allt annat än lovande och det kommer bli tufft att ha tre stycken.

Kl

Vad roligt det är att läsa om allas framgångar och se alla bilder!

Här försöker vi hitta på något ungefär tre dagar i veckan. Mest promenader eller så får han följa med ut när jag rider. Stallägarens dotter bor där varannan vecka och då får hon rida en gång. Försöker få upp någon på honom varje vecka, stallägaren är också liten så hon får rida lite när dottern inte är där.

Idag longrerade jag en liten kortis och sedan sadlade jag och tjejen fick rida en bit. Vi provade trava idag också :) Uri tar allt väldigt naturligt och tjejens kommentar var: "Det känns inte som inridning" :)

Bild från idag
552546_10151067417262343_70649585_n.jpg

Senast ändrad:

kl
Var o hälsade på Razzia i lördags :love: Hon är så himla fin, fortfarande liten, men otroligt snygg typmässigt!!

O sina goa pussar har hon kvar...

o0e2xe.jpg

2n66ko7.jpg

Matte med fina magen :)

2z6bbf7.jpg

Men fy, när ska din otur släppa? Det räcker väl ändå nu tycker jag?

Det kan inte vara så att han ev har symtom till ev mugg då? Eller hagen kanske inte är så himla lerig, den lät iof inte det men han kanske har en favoritplats som blivit det och står han i den mycket så kanske det kan vara något?

Jag hoppas det blir bra :)
Testa och ha han inne en dag tillsammans med nordisen kanske?

Och till vänskap, det finns inte ev någon som kan tänka sig att låta dig ha en liten på foder under en period så han får ha lekkamrat tills du verkligen ska börja rida och jobba han?

Det kan ju funka?

Hoppas det löser sig!

Nej nån mugg har han turligt nog inte, han hade lite på ett bakben men det släppte. Har kunnat variera ganska mycket mellan hagarna och vinterhagen har vilat fram tills nu just med tanke på underlaget så den är okej än så länge. Han är inte halt som i halt utan det verkar mer vara nåt steg ibland, så jag hoppas att han bara är öm, men det förklarar ju inte den ökade pulsen i kotan...

Apropå sällskap hoppas jag att det löser sig. Jag har inte orkat kolla nåt speciellt seriöst än, det gör så jävla ont att ens tänka tanken att försöka ersätta lillebror... Hans box är helt orörd sen i fredags. Men för Kaptenens skull måste jag ju tänka lite på det, och jag har slöbläddrat igenom lite annonser. Jag vet inte om jag ska förverkliga en gammal dröm och köpa mig en äkta bruksnordis eller om jag ska köpa en ung ponny, ponnyer är så roliga! Fast sambon vill ha en shettis, för: "Dom är ju lika små som hundar också kan man träna trick med dom!" :p Dock tror jag inte en shettis vore det bästa alternativet i bus-väg. Hehe...
En kompis skickade sms och erbjöd mig att eventuellt låna hennes treåring :bow: men han är ENORM och lugn som en filbunke. Jag har höjdskräck och behöver en livlig sak, så jag tror tyvärr inte att han passar in...

Grandezza: Åh! Hon är så fin! :love:

Glimfeather: Vad kul att det går så bra för dig!!! Han ser ju totalt obrydd ut! :laugh:

Spirit: Vad trist att du måste sälja din... Förstår dock din situation.

Sorbisen: Vad himla kul att Astro kommit iväg nu! Hoppas på täta uppdateringar! :laugh: Jag håller tummarna för fina Sorexa, hoppas hon åtminstone kan få bli mamma. Jag skrattade gott åt hennes transport-hyss, dom är bra roliga ibland. :D

Alla: Tack för ert stöd, det värmer ända in till själen. Konstigt ändå hur man kan få så bra kontakt med folk över internet som man aldrig träffat... Känns ju som att man känner er allihop, som om ni vore vänner som man träffar varje dag!

KL
Kaptenen är missnöjd idag. Anledning?

DSC_00531_zps948505ae.jpg

:D

Ikväll kommer hovis. Det har gått lite drygt fem veckor sen han skoddes första gången så han skulle ändå skotts om nu. Vi får väl se om det blir vintertofflor eller om det blir en sväng till med släta skor.

Apropå sällskap hoppas jag att det löser sig. Jag har inte orkat kolla nåt speciellt seriöst än, det gör så jävla ont att ens tänka tanken att försöka ersätta lillebror... Hans box är helt orörd sen i fredags. Men för Kaptenens skull måste jag ju tänka lite på det, och jag har slöbläddrat igenom lite annonser. Jag vet inte om jag ska förverkliga en gammal dröm och köpa mig en äkta bruksnordis eller om jag ska köpa en ung ponny, ponnyer är så roliga!

Det är klart du ska skaffa en nordsvensk! Allra helst en 11:a så du kan hänga kvar i den tråden. ;)

Jag förstår att det inte är så lätt, men försök att inte tänka i termer av att ersätta Koronn. Det går aldrig att ersätta en individ och sorgen måste få ta både tid och plats. Inget av detta hindrar dock att man kan glädjas åt en annan individ, även om det kan kännas som tabu att tänka så. Ta tid på dig att fundera på hur du vill ha det så kommer det säkert bli bra. Kram!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar