10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

MEN VA?????

Det missade jag, du bor ju inte många mil från mig, SNÖÖÖÖ??? Nej dra mig baklänges :angel:
Föst kyla + kälen sen snö...

Ok, jag längtar en aningen men samtidigt inte, klarar inte av kylen :(

Ja,visst är det hemskt? Orsa vart tydligen helt vitt igår... :crazy:

Jag sa tidigare i veckan till stallägaren att jag vill ha kallt nu och tjäle så det inte är så lerigt,men då sa hon att hon ville att det torkade upp först,annars så blir det ju en jäkla massa vatten till våren när det smälter,både snön,allt klet nu som frysit,plus tjälen,och visst har hon rätt! Så nu hoppas jag att det torkar upp,sen får det bli kallt så det blir en riktig tjäle,sen kan det få snöa. :)

Jag tycker vintern är jättevacker,men det blir lagomt om den kommer till första advent. Sen får det definitivt inte vara snöstorm när vi ska in på förlossningen i Januari. :crazy::p

Läste vad som hände med kaptenens lillebror,och vill bara ge dig världens största kram! Så oerhört sorgligt! :cry: Mina tankar är hos er.

Angående löshoppningen, jag försökte en gång själv (när hon hade hoppat en gång tillsammans med den andra hästen), och det gick inte alls. Banan var för stor för att jag skulle kunna hägna in allting, och dessutom alldeles för stor för att jag skulle kunna hålla koll på henne hela tiden, så hon hoppade inte en enda gång, utan fladdrade bara runt. Ledde henne över i skritt en gång, och sen struntade vi i det. Efter det har hon hoppat två gånger till med en annan häst, och det gick bra. Då var vi två personer med varsin häst, och den andra hästen som är äldre hoppade först.

Vi har en mindre ridbana också (där det skulle gå att göra en riktig inhägnad och ha bättre koll) men vi bar upp allt hindermaterial till den andra banan förra hösten när jag skulle hoppa med storasyster-hästen. Nu när jag frågade om jag fick ta ner hindrena till den lilla igen fick jag inte det eftersom det är så mycket hoppträning som bedrivs i den andra paddocken (den enda hästen som rids är min 87:a och hon hoppas inte alls, så det är en ren lögn att det hoppas i den paddocken).

Hon måste ju kunna löshoppas inför treårstesten och det är mycket därför jag har lite panik. Eftersom löshoppningskursen stallägaren pratade om tydligen inte har anordnats sen någon gång för nästan tio år sen så får jag åka ända till Skåne med henne annars, och det tror jag inte att varken jag, hästen eller chauffören vill.

Jo men precis, man vill ju att det tokrar upp helt först, tyvärr kommer det aldrig ske i min hage, det har såklart blivit bättre nu men det kommer inte försvinna helt innan tjäle och snö kommer, tyvärr.

Delvis kl.

Jag är sååååååå glad idag :bump::bump::bump:
Det har nämligen hänt både det ena och det andra idag!

Vill börja med att säga att vi fick STRÅLANDE sol när vi kom ut till stallet = skitvarmt! =D

För det första så gick löshoppning kanon, hon fick springa efter dom andra 2ggr tror jag sen kunde jag springa och släppa henne själv utan problem. Vi började lågt och näst sista hoppet drog hon med sig bommen med bakbenen.

Annars gick det bra, tyvärr blev det ingen bom eller hinder före "huvudhindret" för vi fick ta allt som gick och bygga upp själva instängningen typ, men det gick bra. Dom hoppade alla av väldigt fint!

Men här kommer lite bilder, på alla tre!
Sedan en liten film från första gången när jag sprang med henne själv, blev ingen hoppbild på henne men film får duga!

12101327_zpsc89190d3.jpg

12101333_zps20984637.jpg

12101331_zps4e09bac5.jpg

12101334_zps475e6c54.jpg

Pillan
1210131_zps7c4a1168.jpg

Sakura
1210134_zpsb88003ae.jpg

Detta fick inte plats :angel:

Sen väl hemma så ställde vi in och borsta av alla, jag satte på Miraz sadeln och så gick vi ut på gården tillsammans med Sarah.

Och för första gången någonsin satt jag på min ÄLSKADE lilla bebis :love:
Bildbevis absolut!
1210139_zpseb7ba2f4.jpg

Så himla nöjd för hon brydde sig inte för 5öre, Sarah passade på och fota också vilket jag är glad över.
Sen gick vi några meter också där det var mjukt =D SÅÅÅÅÅ glad!

Bästa dagen på väldigt länge alltså!
Tack för oss!

Detta kan man leva länge på, känslan man får och har efter ett sådant här tillfälle är sjukt kul.

Mindre kul åt min min, haha
Ser alltid mysko ut nu för tiden, skyller på allt skrot i munnen efter olyckan :angel:

Du har väll ingen mysko min eller!

Ni ser fina ut tillsammans,du passar bra där uppe på ryggen! ;) Föresten,visst kommer M skimmla av,eller är jag helt ute och cyklar?

Läste vad som hände med kaptenens lillebror,och vill bara ge dig världens största kram! Så oerhört sorgligt! :cry: Mina tankar är hos er.

Det är helt fruktansvärt... Så galet tomt här hemma nu. :cry: Har inte riktigt orkat läsa ikapp allt, men har skummat igenom alla inlägg.

Molin: Kul med löshoppning! Och grattis till första uppsittningen. :) Kul med bildbevis!

KL
Kaptenen har rivit av sig en framsko igen, han får förhoppningsvis en ny till veckan när nordisen ska kollas igen, sen HOPPAS jag att farbror är okej så han får börja gå ut igen och kan sättas igång.
I övrigt är min lilla röding väldigt nedstämd, djur kan visst känna sorg. Den som påstår nånting annat är allmänt korkad. Jag fick den längsta mysigaste pussen mitt på kinden idag av Kaptenen, han som aldrig brukar vilja pussas... Gissa om tårarna rann.

Du har väll ingen mysko min eller!

Ni ser fina ut tillsammans,du passar bra där uppe på ryggen! ;) Föresten,visst kommer M skimmla av,eller är jag helt ute och cyklar?

Åh vad snällt, tack :)

Jodå, du har helt rätt. Hon kommer skimla av och hon är väldigt vit redan i pälsen, ända sen hon kom till mig faktiskt även om det inte syntes så mycket då.

Ska bli spännande och se hur hon kommer förändras färgmässing under vintern samt nästa år vid pälsfällning och byte till sommarpäls :)

Det är helt fruktansvärt... Så galet tomt här hemma nu. :cry: Har inte riktigt orkat läsa ikapp allt, men har skummat igenom alla inlägg.

Molin: Kul med löshoppning! Och grattis till första uppsittningen. :) Kul med bildbevis!

KL
Kaptenen har rivit av sig en framsko igen, han får förhoppningsvis en ny till veckan när nordisen ska kollas igen, sen HOPPAS jag att farbror är okej så han får börja gå ut igen och kan sättas igång.
I övrigt är min lilla röding väldigt nedstämd, djur kan visst känna sorg. Den som påstår nånting annat är allmänt korkad. Jag fick den längsta mysigaste pussen mitt på kinden idag av Kaptenen, han som aldrig brukar vilja pussas... Gissa om tårarna rann.

Tack så mycket!

Åh tycker så synd om dig alltså.
Varje gång jag är in och läser om er i andra tråden rinner det en tår. Det är hemskt :(

*kramar om*

Såg vad som hänt i 11.ornas tråd :cry:

Så otroligt sorgligt, jag kunde inte hålla tårarna tillbaka. Du är så duktig och fin med dina hästar, det är så orättvist att det inte ska få gå bra då :cry:

Stor kram!

Stackars! Fick kämpa för att läsa genom tårarna, tänker på dig och lillen som du har kämpat så för!

Tack så mycket!

Och till maja_kandi, åter igen begklagar jag så hemskt mycket!
Hade helt missat det inlägget när jag svarade här inne igår :(

Styrkekram till dig!

Ni är så underbara allihopa... Tänk vad ett internetforum kan göra gott för själen. :bow:

KL
Ja, min otur har ju inget slut. Kaptenen är varm och svullen i kronan på vänster fram (den foten som han bestämde skulle vara sko-lös) och är lite halt. Han ordentlig puls i kotan också så det skulle inte förvåna mig om han lyckats få en hovböld efter att ha varit utan sko ett par dagar... Jag som trodde han skulle klara sig fram tills hovis ändå skulle hit. Suck. Han är dessutom lite varm i båda framfötterna, vilket jag inte riktigt begriper. Han har ju inte rört sig alls lika mycket nu som förut, och har fått gå i vinterhagen (som har bättre staket) där det funnits kvar lite gräs. Men jag trodde väl aldrig att det skulle göra sån skillnad? Det är ju inte nån näring kvar i det direkt och han äter ju hö och plockar bara lite i gräset ibland, inte direkt så att han vräker i sig grönt. Om det skulle vara nån form av fångkänning borde det väl ändå synas på fler sätt? Han sprang som en galning i fredags så man kan väl hoppas att han bara vrickat sig eller nåt...

I övrigt tycker jag fortfarande synd om honom som nu kommer få klara sig utan jämngammal kompis. Såklart är nordisen sällskap, men han blir lätt sur när det är för livligt i hans space. Häromkring har alla hästarna på hemmaplan så det blir nog omöjligt att få hit nån som installad kompis, och jag kan av ekonomiska skäl inte stalla upp honom nån annanstans. Han är ju så energisk och busig så han skulle verkligen behöva en unghäst som sällskap. Jaja, vi får väl se om det löser sig...

Läste vad som hänt och tänker på dig!!

KL

Idag har min lille kille fått ha ryttare på ryggen för första gången! Longerat fre o lör och han fattar redan skritt- och travkommando. Idag hade jag hjälp av pappa så longerade två varv åt varje håll, hängde sen ett par gånger och slängde sedan över benet och han var helt cool med det. Skrittade två små varv och sen var vi klara. Han hoppade till en gång när jag klappade honom på halsen under tiden vi skrittade, annars var han precis lika cool som vanligt :love:

420489_4367035207331_1698277007_n.jpg

Nu får han paus tills nästa helg. Är mammaledig och kan bara hålla på med honom fre-sön när sambon är hemma, så det blir naturlig återhämtning nu i några dagar. :) I veckorna prioriterar jag mammahästen eftersom hon är igång och rids och det blir ju mörkt så himla tidigt nu för tiden :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar