10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

:eek: :eek:
Behåll gärna den där snön uppe i norr, tack. :angel:

Angående att skaffa en ny häst: Man kan aldrig ersätta en häst med en annan, jag gjorde det misstaget, och det gick inte bra. Min B-ponny gick bort i cancer sommaren 2008, och då blev C-ponnyn själv i hagen eftersom de andra i det stallet vägrade ha henne med sina hästar. Jag fick alltså panikskaffa en annan häst för att den jag redan hade skulle slippa gå själv, och det var rent ut sagt ett h-lvete, eftersom jag inte kom överens med hästen för fem öre. Men i och med att min gamla varit så mycket sjuk sista året och det har varit högst olämpligt att ha lillis med mamman (nu tror jag dock att det problemet är löst, för varken lillis eller mamma-häst verkar vara så intresserade av varandra längre), så fick jag fundera på hur jag skulle göra om jag stod där med en ensam ett- och ett halvtåring. Då hade jag förmodligen gjort samma sak som din sambo är inne på, skaffat en shetlandsponny bara för sällskapets skull.

Söta fina Razzia, och vilken gullig mage :love::love:

Tack för tumhållningen, den kommer nog behövas :crazy:

Men Maja... vad mycket SNÖÖÖÖ :eek::eek:, Tack även till dig för tummarna, är så himla nervös för imorgon. Först för att hon inte ska gå på lådan och sedan för vad som ska hända på kliniken. Försöker intala mig själv att hon kommer att avlivas på plats så chocken inte blir total men det är svårt :(

Hoppas det löser sig med kompis till finaste kaptenen, kanske kan du ta en häst på foder ett tag för att känna efter ordentligt.

Även jag håller tummarna imorgon!

kl.
Jag är ännu mer kluven om den här viloperioden nu. I fredagskväll kom det två nya hästar till stallet, och tanken var att dessa två skulle släppas ihop med Lillis och storasyster redan i lördags. Nu kunde inte den nya tjejen i helgen, och stallägaren vill inte göra det i veckan, så hästarna kommer inte kunna släppas ihop förrän på lördag. I och med att de inte är i samma hage och Lillis är jättenyfiken på nykomlingarna, och alltså är mer på tårna än någonsin, så har jag valt att låta henne vila den här veckan (plus att vi är inne på sluttampen med två kurser i skolan, så det passar mig rätt bra så här). Hon verkar klara det här med vilan mycket bättre än jag trodde, vilket givetvis är skönt. :)

Men frågan jag brottas med nu är när jag ska lägga in vilan? Alternativen är följande:
- Jobba på nu som jag har tänkt, sitta lite vid jul, och sen "rida" litegrann några veckor därefter, förutsatt att allting går som det ska då givetvis. Sen lite beroende på vädret ställa av henne, och låta henne vara ungefär halva januari-halva mars. Efter det sätta igång igen. Om vi skulle gått ett ridprov på treårs redan i april hade detta varit givet.
- Rida/träna på mars ut, och sen ställa av henne april och maj? Jag kommer skriva kandidatuppsats då, och kan gissa mig till att skolan kommer ta katastrofmycket tid vid detta tillfälle. Hon kommer inte gå treårs förrän i slutet på nästa sommar, och då ska hon inte ridas, så det är i synnerhet löshoppningen vi behöver fila på. I maj blir hon tre år.

Som sagt så jobbar korven på nu oktober ut,sen blir det vila November/December,och säkert hela Januari också. Detta pga att hela November/början av December brukar vara skitväder,slaskigt,mörkt och bara blää! Blir det kallt och snö så brukar det bara var anått mittimellan,och det kommer vara lite halt för korven säkert.

Sen reseterande December så är det ju jul och nyår och allt,så då har man ju väldigt dåligt med tid som det är. I Januari så brukar vi ha bra packad snö som är "halksäker",så då kan han säkert sättas igång lite igen med ryttare på ryggen,men vet att tjejen som hjälper mig har lite jullov först och det vill jag inte störa henne i,sen ska ju vi ha bebis den 18 Januari,så kommer inte kunna vara i stallet själv knappt alls däromkring.

I slutet av Januari kanske tjejen kan börja ta tag i "ridningen" igen,sen rids han Februari/Mars,i April får han vila igen då vägarna åter igen brukar vara is is och is,sen rider jag i Maj/juni,sen blir det vila igen och bete,sen till sensommaren ska vi väll sätta igång med ridningen lite mer seriöst och inte bara lulla runt i skogen efter andra,utan vi hoppas kunna få lite självständig ridning i form av korta pass på ridbanan och att vi ska kunna ta en ridtur själva i byn. Det kommer även bli oftare i veckan då,kanske iaf 3-4 ggr ridning/vecka,istället för nu i vinter/vår då jag tänkt mig max 2 ggr/veckan.

Vi kommer även ha med korven på släp bakom gammelman (om han blir bra nån gång) så det blir mycket "jogging" fritt bakom vagnen,då gammelman tenderar att ta lite större och snabbar kliv än vad lillkorven gör. :p
Så blir både kondition,miljö,och trafikträning utan att behöva bära ryttare.

Sen får vi ju se vad som händer,detta är inte ristat i sten,utan vad jag HOPPAS på. Med bebis som ska komma vet man ju aldrig vad som händer,han kan lika gärna komma i morgon och vi blir inlagda på sjukhus enda fram tills efter jul,han kan vara sjuk när han väl kommer så vi blir borta mycket,jag själv kanske blir jättedålig efter förlossningen så jag inte kan göra något alls på flera flera månader,tjejen som ska hjälpa mig kanske det händer något med,flyttar,tröttnar m.m. Man vet aldrig hur morgondagen ser ut,och sen beror det ju jättemycket på väder och vind också,för korven kommer inte skos denna vinter,vilket innebär att det går bara att rida när underlaget tilåter. Vi har inget 3-års test eller liknande,så vi tar dagen lite som det kommer. :)

Fina killen!

Jag vet att du kommer lösa det där till slut, har en stark känsla om det :)
Han klarar sig absolut ett tag, framför allt om du så småningom ska aktivera han mer aktivt sen också, då får han en hel del att tänka på och kanske inte blir lika lekdriven? Man kan försöka tänka så ;)

Lycka till oavsett!

Tycker för övrigt det såg mysigt ut med snön, den får gärna komma hit för nu är det lervälling igen eftersom vi såklart haft regn i två dagar nu :( Blä!!

Delvis kl.

Jag var ut i morse för att ta emot hovis som sagt, hon kom dessutom 30min försent, hörde inte av sig om det eller ens bad om ursäkt för det när hon väl kom. Lite smådrygt måste jag erkänna, för nu har hon kommit sent några ggr :mad:

Iaf, Miraz stod beredd på gången så vi satte igång!
Och vet ni vad, hon stod som ett ljus :love: På andra hoven hoppa hon till en gång men skötte sig annars super duper.

Mycket beröm fick hon från både mig och hovis mellan gångerna och det tackade hon absolut inte nej till för sånt älskar hon! Dessutom tugga hon en hel del vid beröm.

Så nu har flickan alltså dojjor fram, och det gick enormt jäkla bra för den delen med. Gud vad jag älskar denna häst!!

Får se om det ev blir lite tömkörning imorgon för att testa hur hon går nu med skor. Håll tummarna för att hon är starkare bak!

Snö :eek:

Idag fick Uri följa med när jag var ute med medryttarhästen, Pippi :) vi red en kort sväng på kanske 3-4 km och han uppförde sig så himla bra! Vi tom travade vissa sträckor! När vi skulle trava galoppbacken blev ju Pippi väldigt pigg och la in högsta travväxeln och då fick Uri ta galopp. Kanon! Men han var bra trött sedan och sackade efter.

Bra med lite motion för den lille knubbisen ;)

Jag är för tung :) Dels för att han är så liten och omusklad, dels för att jag gått upp i vikt det senaste året ;) tjejen som rider honom nu väger inte ens 30 kg, och hennes mamma, som också hoppar upp då och då, ca 50 kg. Tycker det är lagom just nu. Innan jag gick upp i vikt vägde jag lagoma 75 kg, och det är också lite mycket för den här lille vasen :) Men jag kanske hoppar upp till våren, eller nästa höst!

Men det är ju kul att arbeta från marken också!

Ok,tänkte om du också var gravid (och jag missat det) och inte "vågade" rida unghäst då.

Men lite skönt att det inte bara är jag som inte rider sin egna i början,kände mig så ensam! :p Alla här sitter upp på sin häst för första gången,medans jag själv bara får stå brevid och titta på,känns lite surt,men endå så helt ok faktist. Jag hade ju också några trivselkilon för mycket,så det är nog bra att korven får vänja sig med lite lättare vikt också.

Hur hög är Uri? Han ser ganska stor ut... Tycker fjordingar är så härliga,men har kännt mig för stor för att köpa en,dom jag sett har oftast varit strax över 140 bara..

När jag köpte min första häst -97 så kollade jag även på en fjording,Kalle hette han... Kommer tyvär inte ihåg vart han bodde eller hur gammal han var,men jag har funderat många gånger på honom genom åren faktist. Jag reagerar alltid lite extra om jag ser en fjording! :love:

Nej, det är jag tyvärr inte ;)

Lite sotis blir man ju förstås! Haha ...

Uri är ca 140 cm nu. Högre bak så jag tror han slutar på minst 143. Jag är 175 men rider en häst på 150 utan att vara det minsta stor. En fjording har ju rätt djup bål och "sväljer" mycket ryttare, så det kan nog bli rätt bra ändå :)

Jag och Pippi :love:
3864_87878407342_7021994_n.jpg

Hur stor är din fina häst? :)

Oj, här har det hänt en del! Vad roligt med alla som kommit upp på sina pärlor!:banana:

Glimfeather: Uri är så fin! Min första häst var en fjording, så det är inte utan att man tittar till lite extra när det kommer en fin liten Guling!

Maja_Kandi: Vad tråkigt med lillebror:cry:

Sorbisen: Håller alla tummar och hovar för fina Sorexa!

Här hemma har det varit fullt upp, jag har jobbat väldigt mycket och det blir ju mörkt så tidigt nu för tiden men Grabbarna Russ har båda hunnit gått i vagn nu, Järv går riktigt bra, Mård är lite stökigare men det funkar! Idag var han dock väldigt orolig i munnen och kanske inte så konstigt - en vargtand har spruckigt och gjorde nog riktigt ont! Fick knappt titta på den utan att huvudet for åt alla håll. Som tur var kommer vet ut inorgon för kastrering, så då tar vi nog vargtänderna på en gång. Mård har två och Järv hade fått en nu och de verkar störa så nu åker de.

Sen kommer förhoppningsvis min nya transport(:bump:) hem senare i veckan och min nya bil ska jag hämta veckan därpå, så då blir det lite lastträning inför flytten den 1/11.

Den där pippi såg inte fy skam ut :)

Jag måste erkänna att jag skulle bli så avis om jag inte kunde vara den som sitter/rider in min bebis.
Jag tycker om att jobba och utvecklas med dom, att få en fin kontakt och Miraz blir min andra unghäst som jag rider in själv dessutom och ska jag vara ärlig så skulle nog jag hellre vänta än att låta en annan göra det.

Jag älskar detta med första stadiet och det är mycket just för att det blir sådant speciellt band mellan hästen och en och sen ser och känner man ju hur pass mycket ens häst litar på en också.
Nej jag vet inte, jag vill ha det så. Hon och jag, sen att ta till hjälp är ju såklart ett måste men jag vill vara den som gör arbetet tillsammans med min bebis.

Jag kanske är knäpp :angel:
Men sen tycker alla olika och man har olika anledningar såklart och det accepterar jag till tusen!

----
Förövrigt är det kul att fler och fler sitter upp på era småttingar, kul med bilder med.

Får se om jag ev sitter upp i helgen, syster yster ska med ut och skulle tro att hon säkert vill rida min 08:a så jag tänkte se om det kanske går och göra något där kanske.

Imorgon står iaf ett tömkörningspass på schemat, men jag lär även aktivera min 08:a som är surig på mig just för tillfället!

Men det är ju jag som gör arbetet med honom ;) det är ju bara själva sittandet de andra får sköta ;) Det är så jag ser det, och har varit inställd på det från början :)

Tack hörrni! Pippi är fin ja! Vi har hållt ihop i 4,5 år nu :love:

Senast ändrad:

Han är runt 160 cm nu,dock mätt med tumstock och dressyrspö så plus,minus nån cm! ;)

Senast ändrad:

Men det är ju jag som gör arbetet med honom ;) det är ju bara själva sittandet de andra får sköta ;) Det är så jag ser det, och har varit inställd på det från början :)

Tack hörrni! Pippi är fin ja! Vi har hållt ihop i 4,5 år nu :love:

Så ser jag på det också,att vårat band har ju knappast blivit sämmre för att någon annan sitter på ryggen första gången,jag har gjort,och gör, allt annat arbete med honom,tjejen som hjälper mig rider ju bara...

Sen är det ju så klart lite tråkigt att inte kunna tänka att jag var den första som faktist satt på hans rygg,men det är ju bara för MIN skull,och har inget med vårat band att göra alls,det som sagt fortfarande jag och han som arbetar ihop,hjälpredan tar bara ut han på en liten lunchdejt ibland. ;) :D

Det är klart du ska skaffa en nordsvensk! Allra helst en 11:a så du kan hänga kvar i den tråden. ;)

Jag förstår att det inte är så lätt, men försök att inte tänka i termer av att ersätta Koronn. Det går aldrig att ersätta en individ och sorgen måste få ta både tid och plats. Inget av detta hindrar dock att man kan glädjas åt en annan individ, även om det kan kännas som tabu att tänka så. Ta tid på dig att fundera på hur du vill ha det så kommer det säkert bli bra. Kram!

Hade du nån särskild i åtanke? ;)

Nej det är klart att man aldrig kan ersätta en individ, men jag har fortfarande Koronn så färskt i minnet så vilken häst jag än tittar på kan jag inte låta bli att jämföra med honom... Jag har inte alls bråttom att hitta nån ny häst, och nu vet jag mer bestämt vad jag vill ha så det är bara att titta tills det dyker upp nåt. Har mailat på lite annonser men det känns fortfarande lite omotiverat så vi får väl se... Många i min närhet har mailat och tipsat om flera olika hästar som de vet om, utan att jag bett om det alls, så jag verkar ju få mer hjälp än vad jag frågat efter. :)

KL
Snö är ju myyyysiiiigt! :D

Kaptenen fick nya dojjor fram igår! Till min STORA lättnad hittade inte hovis nånting konstigt utan trodde att han kanske gjort illa sig lite just när skon åkte av, han reagerade ingenting på visitertången. Så nu är den diffusa hältan borta och en mycket glad kille sprang ut i hagen imorse! :laugh: Han fick vinterskor men utan brodd än så länge, den här snön försvinner antagligen under dagen och förvandlar marken till lera... :crazy: Men blir det halka har jag ju möjlighet att skruva i brodd. Även den här perioden kör vi lite kortare, ca fem veckor såvida det inte rent mirakulöst plötsligt blir riktig vinter. Bakskorna slogs ju på senare så där är det fortfarande sommarskor. Blir det som sagt riktig vinter kommer hovis och byter bak också, annars kan han förhoppningsvis gå med bakskorna ända till nästa skoning! Då har han haft skor bak åtta veckor och fram fem veckor, man kan ju alltid hålla en tumme. :p

I övrigt fick farbror nordis ÄNTLIGEN komma ut idag! Efter nästan en månad i box var han så pigg och lycklig så han visste inte vart han skulle ta vägen. :D Kaptenen var mäkta förvånad över den plötsliga förvandlingen, i vanliga fall är nordisen inte alls busig så hans enorma bocksprång och rusningar var väldigt nytt för unge herrn. ;) Jag filmade lite, vi får se om jag får till det så jag kan visa, programmet ville inte riktigt vara med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar