10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Det där kommer och går, ta det bara lugnt, låt honom växa och gå promenader så kommer det gå bra! Det svåra med en rörlig häst är att det blir lätt väldigt svår för dem när de hamnar i växtfas och sen så rör de sig oftast lite över sin förmåga. Så aktivera honom men håll det till skritt tills han vuxit ikapp sig.

knappar mig själv, har inte uppdaterat om Räkan på ett tag...

Först. Grattis Kiwi! Kul att det gick så bra!!
Och Grattis till Orvar's framsteg Fibusen, vad härligt att du har någon som kan hjälpa dig, speciellt nu när du har en bebis som måste skyddas i magen =)
Och så Ove! han är ju för bedårande, kul att han börjar förstå bettet!

Räkan och jag tränade ju för John Rickets häromveckan.. Det var intressant och jag ska nog prova en gång till i alla fall. Han pratade mkt om att av-trubba dem lite för saker de kan bli rädda för som att det smäller och låter, att de blir petade lite här och var som om man skulle komma ur balans i sadel och trycka med skänkeln lite konstigt o.s.v. Samtidigt som han "skrämmer" hästen så ber han den lyssna och röra på sig i Räkans fall. Hans analys av henne var att hon är en sån som fryser fast när hon är rädd. Och det gör hon lite, hon sprätter gärna iväg men vill sen stanna och stå still och stirra lite. Så eftersom hon står still när hon är spänd så var första steget att lära henne att röra sig igenom sin rädsla. Efter ett tag kunde han fladdra med ett spö prytt av plastremsor lite varstans, smälla och slå och hon stod lugnt och tuggade med lågt huvud eller travade lugnt på en volt. Däremot så sa han att jag suttit upp för tidigt för att jag trott att hon varit cool eftersom hon stått stilla. Något jag inte riktigt har hållit med om. Jag vet ju att jag kan se på henne när hon är spänd och när hon är avslappnad.

Så idag när vi hade sällskap på en promenad så satte jag på sadeln och när vi var ute i skogen satt jag upp. Klappade, viftade med benen, gungade i sadeln, allt ok. Så då skrittade vi bakom hästkompisen, över en liten stock, nedför en liten backe och genom lite lera =) Superduktig!!! Sen efter typ 200 meter så satt jag av och promenerade resten av vägen hem :D

Som "våran" tränare sa: "Om du inte vill att hästen ska bli rädd för en sparv,visa den en örn!" Och jag tycker det stämmer in så jäkla bra! :bow: Håller man på att dutta och ha sig,att alla rörelser ska vara såååå försiktiga,ja,inte undra på att hästen är tittig och rycker till för allt konstigt...

Vad kul att du åkte lite räka i dag! :D

Ja, jag har ju hanterat räkan efter lite samma devis, tappar saker, släpar repet i backen, smäller i saker och sånt. Men han hade lite mer av ett system kring det hela som inte jag har haft och det kändes väldigt intressant. Så vi ska nog ge det några försök till.. Nu var det mkt han som jobbade med henne och jag skulle ju vilja lära mig att själv göra arbetet.

Vi kom på att det var lite svårt att fota när vi båda hade händerna fulla med häst (tidigare när vi har longerat har en longerat och den andra fotat, men nu var det lite knivigare), men vi fick till en bild i alla fall. Dock syns kompisen på den, och jag vet inte om hon vill att jag lägger upp den, så jag avvaktar med det. Nästa gång får vi ha en tredje person med oss som fotograf. :idea:

kl.
Jag velar så med det här med vila. Hur fungerar era när de är avställda? Min blir en riktig liten tyrann, och det är inte utan att jag fasar för att ställa av henne. Hon kommer förmodligen bli likadan som min andra häst, alltså att man måste rida sju gånger i veckan för att hon ska vara nöjd och glad. Nu har jag i alla fall bantat ner till tre alternativ:
1) Ursprungsplanen. Jobba på med longering, tömkörning, promenader och eventuell löshoppning fram till jul. Därefter hänga, sitta och åka lite under jullovet, hålla igång det under januari, och sen ställa av henne helt i februari. Det är oftast då det är mycket snö och is här, så det kan vara rätt skönt att ha henne avställd (eftersom jag helst slipper sko henne förrän tidigast nästa höst, och det alltid blir svallis här).
2) Ställer av henne redan nu i november, och tar tag i träningen igen till jul. Med tanke på den lärare vi ska ha i en kurs i skolan i november räknar jag med att det kommer bli både mycket schemalagt och mycket att göra hemma.
3) Inte ställer av henne helt, men tar en månad där jag bara går på promenad med henne ett par gånger i veckan. Det var så jag fick göra med min C-ponny när hon skulle ha sin vintervila, vi skrittade alltid januari, men om hon stod helt blev hon ett psykotiskt monster.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Vi kommer inte gå något ridprov på treårstesten, och själva testen är inte förrän i augusti.

Då förstår jag helt och hållet =D

Ett tips med den bild du fick, det går inte och måla över kompisen genom tex paint? :angel: Så gör jag, även när det gäller bilder där jag är med ibland :o

Låter någon annan svara på din fråga.
Jag har inte exakt lika "problem", min blir mer "påig" och vill vara med överallt när hon står helt vilket kan bli lite jobbigt ibland, men aldrig något mer har hon visat. Jo möjligtvis att hon är jävligt pigg när man väl tagit tag i henne sen och då kan vara lite jävlig men det gick lugnt nu efter sommarvilan faktiskt.

Så jag tänker låta min lilla stå december och januari som det ser ut nu, tar in och borstar ibland endast och då vid kraftfodergivan isåfall.

Så har jag bestämt mig iaf, men då tänkte jag försöka hinna med lite mer INNAN december. Dock vill jag inte göra mycket heller såklart. Gud sånt här är lite svårt... Minns inte hur jag gjorde med min 08:a riktigt heller.

Men tror jag blanda lite tömkörning/tolkning samt lite ridning under en perid innan vilan..

Jag skulle satsa på alt. 1. Även om hon riskerar att bli en tyrann så skulle jag ställa av helt för att låta henne smälta intrycken i skallen. Under avställningstiden så skulle jag hantera minsta möjliga. Ge henne chansen att vila helt helst 6 v. Då kanske hon får tid att landa ordentligt och coola ner sig igen. För är de stissiga under vila så behöver de oftast en lång vila för att ta till sig vilan ordentligt och vila behöver dem i den här åldern.

Räkan har aldrig "jobbat" särskilt regelbundet.. några gånger i v. ett par tre v. sen inget i en eller två veckor sen kanske 2 pass under två veckor. sen kanske inget på ett tag eller lite mer pyssel. Så hon är van vid att vila. Det är först nu som hon har ett mer regelbundet schema och det enda som är helt bestämt i det schemat är att jag klättrar henne för hand en gång i veckan.

Om hon hade gått på lösdrift eller att jag hade skött allting själv så hade alternativ ett helt klart varit det bästa. Men eftersom hon ska in och ut från hagen varje dag, och de allra flesta utsläppen sker av någon annan (som förmodligen INTE kommer bli speciell glad när hon börjar spela apa halv sex varje morgon, och det är fem hästar till som ska ut och byta täcken), så är jag tveksam. Jag har absolut inte tid att ta alla sex hästarna själv om mornarna heller, och jag kommer aldrig få bara ta ut mina egna. Men, det är sånt som får visa sig kanske. Om jag preliminärt bestämmer mig för februari, och så får hon testa ett par veckor, och går det inte så får vi väl börja göra något igen kanske?

Jag skulle satsa på helvila februari månad kanske lite mer om det behövs, prata med dom inhyrda om detta och då också säga till dom att blir hon sådär super jobbig så får dom säga till så får man disk hur man ska göra då.

Jag skulle testa låta henne vila helt iallafall,dom behöver det! Visst att det kan bli lite bökigt i början,men dom brukar komma in i det och lugna ner sig efter ett tag. :)

Korven får helvila mins November och December iallafall,säkert Januari också då vi ska få bebis då,och allt ska väll lugna ner sig efter nyår och sånt innan jag ber min hjälpreda om hjälp,sen hoppas jag att hon kan börja "rida" igen i Februari och Mars,sen vet jag inte hur jag ska göra... Kan jag köra på i April och Maj också,eller blir fyra månader sammanhängande "träning" för mycket? För jag vill ju låta han vila sen under betet också...

Eller om hon rider Februari/Mars,sen jag i April,sen får han vila Maj,sen rider jag i Juni,sen bete bara Juli/Augusti...

Hur skulle ni gjort?

Och med vila då menar jag helvila,och när jag skriver köra på så kanske ridning ("åka" häst i skogen med sällskap) 2 dagar i veckan,sen promenader för hand 1 dag och sen markträning/tömkörning/lastträning/longering 1-2 dagar i veckan.

Och,föresten har nu korven fått sällskap i hagen igen. Han har ju gått själv efter skadorna han fick,men nu har det kommit ett par hästar som verkade låga i rang,så vi testade att släppa ihop dom igår. Ihopsläppet gick väldigt lugnt till (har stått brevid varandra länge),sen vid lunchfodringen så förvandlades Orvar till ett monster! :eek: Han som ALDRIG sagt eller gjort något.... Han vägrade sällskapa vid hans hög,han verkligen kickade mot den andra. :crazy:

Innan maten så brydde han sig inte ett dugg,även fast den ena var väldigt PÅ,inte på ett elakt sätt,utan var mer nyfiken,ville lukta och klia,Orvar var totalt likgiltig,varken visade att han gillade det,eller ogillade det. Den äldre damen i hagen ville dock helst vara ifred,så hon gjorde lite sura miner mot orvar,så han flyttar sig för henne iallafall. Men i dag när vallacken hade gått ur hagen så hade det blivit lite gnatigt mellan Orvar och stoet,men hon sa tillslut ifrån på skaren och gjorde ett utfall emot Orvar,så efter det skärpte han till sig.

Han är ju så jäkla tarv på att gå in när dom andra hästarna börjar gå in på kvällen,han vill ju in och få sitt kraftfoder,så i bland ligger han på som rena ångloket och man får säga till både en och tre gånger,och han blir helt darrig nästan för han har så bråttom. Om ni kanske minns det så skrev jag det redan i våras? Det lugnade dock ner sig efter några veckor när han lärde sig att han fick inge mat snabbare bara för att han stimmade,så jag hoppas det ger sig snart.

Får se sen då när (om) gammelman ska in i hagen hur det kommer gå,han är ju ganska hög i rang,så hoppas att dte inte blir något bråk dom emellan... men dom gick ju ihop hela våren och halva sommaren i princip,men nu verkar ju Orvar ha tuffat till sig ordentligt....

Som rangordningen kommer se ut som jag tror;

Gammelman
Äldre stoet
Orvar
Ungvallacken

Jag hoppas dock att det inte blir bråk som sagt mellan gammelman och Orvar... Stoet är även hon tuff,men hon bryr sig inte särskillt mycket,har inget behov av att vara nära dom andra,utan går lite för sig själv,men när hon lägger öronen bakåt så flyttar då både Orvar och ungvallacken på sig,så hon bör då ligga över dom.

Aja,vi får se hur det går,först ska gammelman bli bra,så det dröjer ju lite... Sen vill jag inte släppa ihop dom om han hinner få på skor och brodd,utan då får det vänta. Vädret säger snö i slutet av denna vecka och i nästa,så vi får väll se hur det blir med allt...

Till flera

Jag tror att det viktigaste när man utbildar unga hästar är att INTE sätta upp så många planer och mål. Visst ett övergripande mål som att hästen ska vara riden i alla gångarter rakt fram innan nästa bete, kan vara okej och lagom. Men att planera in i minsta detalj att den ska vila den och den månaden och gör ditten och datten den månaden... jag tycker inte riktigt att det fungerar så.
Helt plötsligt från ingenstans så har de kommit in i en ny växtperiod och måste få vila. Nån individ kan inte ta in för mycket på en gång och måste vila snarare än vad man trott för att smälta intryck osv.

Så mitt råd blir, ta det lite som det kommer. Sätt upp ett övergripande mål och låt dem vila helt och hållet mellan aktiveringsperioderna.

(Jag tänker nog lite tvärt emot några av er. Utgångsläget är vila och busa i hagen med kompisarna och sen lägger jag in perioder av aktivering där det passar hästen. Jag lägger alltså inte in vila i en lång aktiveringsperiod.)

Jag tänker som du, målet för min 10-a är treårstestet men vägen dit är inte utstakad i detalj. Jag vill att hon blir sutten på innan årsskiftet. Hon ska göra ridprovet på treårstestet så att jag kan stamboksföra henne pappersvägen. Hon är mycket lättlärd så jag behöver inte traggla med henne, något jag inte heller vill göra med en unghäst.

Självklart så ska man aldrig hålla sig till en plan nitiskt. Men jag kan tycka att det är skönt att ha en lätt utstakad grund med delmål och inplanerade viloperioder som man sen hela tiden får vara beredd att göra om utifall det behövs för hästens skull.

För mig är det mer för min egna skull som jag sätter upp lite mål och viloperioder, just för att jag vill vara säker på att hinna ge henne några sammanhängande viloperioder och ändå låta henne bli väl förberedd. Om jag inte har ett schema att gå efter i mitt egna huvud så tror jag att jag som har tre medryttarhästar som jag rider lätt skulle låta Räkan vila helt bara den här v. för att det är så mkt med plugget, jag ska rida 8 pass den här veckan, det är tävling, middag med kompisar o.s.v. Så jag är rädd att jag kanske skulle helt plötsligt finna att det är februari och Räkan inte har haft en sammanhängande period av att bara gå och skrota om minst 6 v. och hon inte heller är insutten och så är det snart 3-års som jag så gärna vill visa henne på och så vill jag ju inte stressa utbildningen heller. Sen kan ju tiden för 3-års ändå komma och hon är i en växtfas och då kommer jag ju inte visa henne. Men planeringen i mitt huvud är till för att hon ska kunna bli så pass väl förberedd som möjligt.

Så min plan är att klättra för hand en dag i veckan, löshoppa en 4-8 gånger (inte i veckan utan totalt antal tillfällen innan nyår), och ha ridit i skritt och trav innan nyår. Om allt går bra så kanske vi provar galoppen också. Kanske tömkör jag några gånger då och då och går lite promenader ute. När de "målen" är klara så får hon vila i 6-8 veckor om hon inte hamnar i någon växtfas innan dess. "slutmålet" är 3-års nästa år, och hur planen dit ser ut får jag se helt enkelt vart vi är efter vilan, men tanken är att vi ska hinna med en 3-veckors vila under våren innan 3 års.

Jag håller med du. :) Jag har visserligen bestämt att herrn ska vila hela december in i januari och förmodligen vidare in i februari då det passar alldeles ypperligt med löshoppningen. Kursen har uppehåll mellan 2/12 och 13/1 så det passar ju jättebra med total vila då. Annars har jag också övergripande mål med slutmål trårstest till våren. :)

KL
Kaptenen har fortfarande skittråkigt i hagen, men är så lugn och snäll så det är inte klokt. Han kommer alltid fram och vill ha uppmärksamhet när jag är ute, annars står han mest och äter.

Igår fick jag lite energi när regnet försvann och bestämde mig att tömköra honom. Han var jättesnäll i stallet och följde med kanonfint ner till lägdan intill. Där riggade jag kameran, men insåg i efterhand att den var lite dumt vriden så det är mycket ut-ur-bild. :D Kan ladda upp den om nån vill se...
Kaptenen hade SJUKT mycket överskottsenergi och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen emellanåt. :p Han hoppade och studsade, galopperade åt sidan, pep och skuttade. :D Jag hade fullt sjå att hänga med honom emellanåt för att inte bli hängande i handen. Mitt i allt började det regna och blåsa en stund vilket gav honom ännu mer energiboost. :D
Bitvis gick han så jääääääkla bra att jag bara dreglade! :love: Han har verkligen fattat styrningen och rösthjälperna och accepterar bettet mycket bättre. Lite svårare har han i vänster varv där han gärna bara viker sig i nacken och fortsätter rakt fram ibland. Sen tycker han att det blir konstigt när jag ska lyfta tömmarna över ryggen vid varvbyte så då stannar han ibland. Men ooh vilken pärla han är!

Påväg upp till stallet igen var energin på topp och han passagade förbi bron och slängde med huvudet och hade sig. :D Ute i hagen drog han en repa för sig själv också. Skulle vilja åka med honom till ridhus eller paddock så han kan få springa av sig ordentligt.

Haha, tack! Det kan bli så att den här blir till salu efter treårs.. Vi får se lite vad som händer, men det är egentligen planen från början. Men jag vill hemskt gärna behålla henne, hon är än så länge allt jag kan önska mig.

I går var vi på prommis i skogen för första gången, pigg och nyfiken liten dam som skötte sig perfekt som vanligt :)

Förstår det, varför skulle du inte kunna behålla henne?

Lite update från mig.

På söndag åker jag och syster till Båstad för att kolla på unghästvisningen.
Det är på samma anläggning där Rigel är. Ska bli spännande att se i vilket stadie min blivande mammut är ;)

Tog beslutet att inte visa honom i år utan vänta tills han växt klart och visa i sitt snygga sommarhull istället.

Till viss del håller jag med. Vilan för min är egentligen lite avhängigt av vädret, och det är det som gör att jag är tveksam till att "planera" in en viloperiod också. Blir det en mild vinter utan is så kommer jag kunna hålla igång henne hela vintern. Blir det istället snö och is redan i november, som ligger till mars, så kommer hon förmodligen bli tvungen att stå hela den perioden. Nackdelen med mitt stall är att det är is, is, is och is, och broddarna på de stora, skodda hästarna hjälper inte mycket, på den lilla oskodda är det ännu värre. I paddocken lägger sig drivorna så att det räcker mig upp till midjan.

Enda tanken jag har om "planering" är att det hade varit bra om jag hade kunnat börja rida lite på henne vid jul och nyår, eftersom folk är lite lediga från jobb och skola då, så det finns möjlighet till att få hjälp mer än på helgerna.

Angående att min bråkar, så tror jag inte att den inhyrda tjejen blir några problem, hon verkade förstående. Men vi turas bara om att ta helgerna. I veckorna är det stallägaren som tar ut, och hon kommer inte tycka att det är okej att min blir så där hopplös som hon blir när hon inte blir aktiverad. Det finns en anledning till att hon vägrade leda ut min häst utan mamman förrän hon var över två år... :grin:

*kl*

Tänk vad duktiga ni är allihop det är så roligt att läsa om era framsteg, vissa av er har ju kommit så långt att det snart är riktiga rid/körhästar :banana:

Astro har haft träns ett par gånger och sadel några gånger men inte mer än så.
Han kommer att åka på inridning förhoppningsvis i helgen men transportfirman var inte riktigt säkra på att dom kunde klämma in honom då, i annat fall blir det i slutet på oktober eller början på november.

Sorexa har bara gått och samlat damm hela sommaren medan jag funderat över hur jag ska göra med henne. På onsdag ska hon till kliniken på undersökning så då lär jag få domen om hon får leva eller inte. Är såååå himla nervös :eek:

Här kommer ett par filmer på busfian i alla fall. Vänster bak är det som inte är riktigt som det ska, syns väldigt väl i galoppen eftersom hon inte sätter ner det benet som hon ska. Traven tycker jag däremot ser ganska OK ut.

http://www.youtube.com/watch?v=zxJ388eagW4&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w&index=1&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=vjMKF43TGPw&list=UUSOtSJolRjDjAwoJjcOAT6w&index=2&feature=plcp

Jag måste erkänna att jag missat vad som hänt med henne. Att det är något vet jag men inte vad?

Hon är så fiiiiin! :love: Jag säger samma som Görel, jag har helt glömt vad det var med henne som var fel? Håller självklart tummarna för dig på onsdag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V