Sv: 10rna del 4
Jag skulle testa låta henne vila helt iallafall,dom behöver det! Visst att det kan bli lite bökigt i början,men dom brukar komma in i det och lugna ner sig efter ett tag.
Korven får helvila mins November och December iallafall,säkert Januari också då vi ska få bebis då,och allt ska väll lugna ner sig efter nyår och sånt innan jag ber min hjälpreda om hjälp,sen hoppas jag att hon kan börja "rida" igen i Februari och Mars,sen vet jag inte hur jag ska göra... Kan jag köra på i April och Maj också,eller blir fyra månader sammanhängande "träning" för mycket? För jag vill ju låta han vila sen under betet också...
Eller om hon rider Februari/Mars,sen jag i April,sen får han vila Maj,sen rider jag i Juni,sen bete bara Juli/Augusti...
Hur skulle ni gjort?
Och med vila då menar jag helvila,och när jag skriver köra på så kanske ridning ("åka" häst i skogen med sällskap) 2 dagar i veckan,sen promenader för hand 1 dag och sen markträning/tömkörning/lastträning/longering 1-2 dagar i veckan.
Och,föresten har nu korven fått sällskap i hagen igen. Han har ju gått själv efter skadorna han fick,men nu har det kommit ett par hästar som verkade låga i rang,så vi testade att släppa ihop dom igår. Ihopsläppet gick väldigt lugnt till (har stått brevid varandra länge),sen vid lunchfodringen så förvandlades Orvar till ett monster!
Han som ALDRIG sagt eller gjort något.... Han vägrade sällskapa vid hans hög,han verkligen kickade mot den andra.
Innan maten så brydde han sig inte ett dugg,även fast den ena var väldigt PÅ,inte på ett elakt sätt,utan var mer nyfiken,ville lukta och klia,Orvar var totalt likgiltig,varken visade att han gillade det,eller ogillade det. Den äldre damen i hagen ville dock helst vara ifred,så hon gjorde lite sura miner mot orvar,så han flyttar sig för henne iallafall. Men i dag när vallacken hade gått ur hagen så hade det blivit lite gnatigt mellan Orvar och stoet,men hon sa tillslut ifrån på skaren och gjorde ett utfall emot Orvar,så efter det skärpte han till sig.
Han är ju så jäkla tarv på att gå in när dom andra hästarna börjar gå in på kvällen,han vill ju in och få sitt kraftfoder,så i bland ligger han på som rena ångloket och man får säga till både en och tre gånger,och han blir helt darrig nästan för han har så bråttom. Om ni kanske minns det så skrev jag det redan i våras? Det lugnade dock ner sig efter några veckor när han lärde sig att han fick inge mat snabbare bara för att han stimmade,så jag hoppas det ger sig snart.
Får se sen då när (om) gammelman ska in i hagen hur det kommer gå,han är ju ganska hög i rang,så hoppas att dte inte blir något bråk dom emellan... men dom gick ju ihop hela våren och halva sommaren i princip,men nu verkar ju Orvar ha tuffat till sig ordentligt....
Som rangordningen kommer se ut som jag tror;
Gammelman
Äldre stoet
Orvar
Ungvallacken
Jag hoppas dock att det inte blir bråk som sagt mellan gammelman och Orvar... Stoet är även hon tuff,men hon bryr sig inte särskillt mycket,har inget behov av att vara nära dom andra,utan går lite för sig själv,men när hon lägger öronen bakåt så flyttar då både Orvar och ungvallacken på sig,så hon bör då ligga över dom.
Aja,vi får se hur det går,först ska gammelman bli bra,så det dröjer ju lite... Sen vill jag inte släppa ihop dom om han hinner få på skor och brodd,utan då får det vänta. Vädret säger snö i slutet av denna vecka och i nästa,så vi får väll se hur det blir med allt...